زیاد خوابیدن | عواقب زیاد خوابیدن | مضرات زیاد خوابیدن

از رختخواب بیا بیرون تا استخونات پوک نشن! | عوارض زیاد خوابیدن برای سلامتی

در ادامه مطلب عوارض زیاد خوابیدن و تاثیرات منفی آن را بر سلامتی بررسی میکنیم!

زیاد خوابیدن
ویکی گردی:

برخی از افراد در خوابشان اختلال ایجاد شده و زیاد خوابیدن جزو روتین زندگی آن ها میشود! شب ها زود به خواب می روند و صبح ها تا دیروقت در رختخواب هستند . در میانه روز هم اغلب کسل بوده و سستی و رخوت و خواب آلودگی کلافشون میکند! اما شاید آثار منفی و زیان آور زیاد خوابیدن را بر روی سلامتی ندانند! در ادامه از ویکی گردی شمارو با عوارض و عواقب زیاد خوابیدن آشنا میکنیم! 

 

عوارض استراحت بیش از حد در رختخواب و خوابیدن زیاد:

1.پوکی استخوان

افرادی که زیاد می خوابند معمولا افراد بی تحرک و کم تحرکی هستند که این بی تحرکی سبب می شود تا استخوان‌های بدن به مرور زمان تحلیل رفته و ۴۰ تا ۷۰ درصد تراکم اولیه  را از دست دهند. بی تحرکی را می توان یکی از عوامل موثر در افزایش بازجذب مواد درون استخوان ها دانست که در نهایت  این امر می تواند منجر به بروز پوکی استخوان شود.

چرا در خواب سقوط می کنیم؟ + علت

2.افزایش اضطراب و استرس

خوابیدن بیش از اندازه و طولانی ماندن در رختخواب باعث استرس و افزایش اضطراب می شود که سلامت بدن ما را تهدید می کند و منجر به مسائل جدی تری در سلامتی  از جمله بیماری های قلبی، فشار خون بالا و افسردگی می شود.

3.افزایش ضربان قلب 

افرادی که زیاد می خوابند و یا زمان طولانی مدت در رختخواب می مانند دچار افزایش ضربان قلب می شوند که می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد. ضربان قلب بالا معمولا با نشانه هایی مانند تنگی نفس و احساس سنگینی در قفسه سینه همراه است.

4.زخم بستر

اگر بخواهید برای همیشه در رختخواب بمانید، از جمله مشکلات اولیه ای که ممکن است پیش بیاید، ابتلا به "زخم بستر" است. زخم بستر به آسیب بافت بدن در اثر ایجاد فشار دراز مدت بر یک یا چند نقطه از بدن گفته می شود. خوابیدن طولانی مدت در یک وضعیت ثابت، ساییدگی در صندلی یا بستر، استفاده از لگن نامناسب برای بیمار و یا کشیدگی با ملحفه می تواند به بخشی از پوست یا بافت بدن آسیب بزند

اگه همیشه اینجوری میخوابی مرگت نزدیکه + علت

5.تشکیل سنگ کلیه

افرادی که زیاد می خوابند معمولا افراد بی تحرک و کم تحرکی هستند که یکی از مشکلاتی که ممکنه به وجود بیاورد "تشکیل سنگ کلیه " است. بر اساس تحقیقات، به‌طور میانگین از هر ۲۰ نفر یک نفر در طول زندگی خود دچار سنگ کلیه می‌شود.  سنگ کلیه خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را افزایش می‌دهد

 

چگونه می‌توان از پرخوابی جلوگیری کرد

خواب بیش از حد می‌تواند عاداتی را ایجاد کند که ممکن است منجر به پرخوابی بیشتر شود. به همین دلیل، به هم زدن چرخه و بازگشت به یک الگوی خواب منظم مهم است.

بخش‌های زیر نکاتی را در مورد چگونگی انجام این کار ارائه می‌دهند:

1- زنگ هشدار برای خود تنظیم کنید

تنظیم زنگ ساعت برای هر ساعت مشخص در یک روز ممکن است به بدن کمک کند تا الگوهای خواب خود را تنظیم کرده و به ریتم طبیعی خود بازگردد.

2- دکمه تعویق زنگ هشدار را فشار ندهید

بلند شدن و بیرون آمدن از رختخواب به طور کامل، ممکن است به بیدار شدن بدن کمک کرده و از خوابیدن دوباره یا خواب زیاد جلوگیری کند.

3- از چرت زدن خودداری کنید یا فقط چرت کوتاه بزنید

برخی افرادی که بیش از حد می‌خوابند ممکن است زیاد چرت نزنند. چرت زدن بیش از حد ممکن است الگوی خواب بدن را مختل کرده و باعث خوابیدن بیش از حد شود. از طرف دیگر، برخی از افراد ممکن است دریابند که خواب کوتاه مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه‌ای به آنها کمک می‌کند سرحال شوند.

4- از روشن بودن چراغ‌ها در زمان خواب خودداری کنید

نور روشن با طول موج کوتاه از دستگاه‌های الکترونیکی ممکن است مغز را تحریک کند و باعث شود فرد بیش از حد لازم بیدار بماند. برای افرادی که بدن آنها به این نورها حساس است، بهتر است از استفاده از وسایل الکترونیکی و همه منابع نور در نزدیکی زمان خواب خودداری کنند.

5- یک دفترچه برای ثبت روال خواب تهیه کنید

پزشک ممکن است از شخص بخواهد دفترچه‌ای برای ثبت خواب تهیه کند. فرد عادت‌ها و روال معمول خواب خود را در دفترچه از جمله زمان خوابیدن و بیدار شدن را توضیح می‌دهد. این نوشته‌ها همچنین می‌توانند شامل هر رویدادی باشند، از جمله اینکه چند بار برای ادرار از خواب بیدار می‌شوید یا هرگونه مشکلی که در خوابیدن دارید. داشتن یک دفترچه ثبت روال خواب ممکن است اطلاعات لازم برای تشخیص هرگونه مشکل اساسی در سلامت فرد را در اختیار پزشک قرار دهد.

سخن آخر

گاهی اوقات زیاد خوابیدن ممکن است باعث شود فرد روز بعدش علائمی را تجربه کند. به عنوان مثال، ممکن است انرژی آنها کم باشد یا تمرکز کردن برای آنها دشوار باشد.

اگرچه پرخوابی به خودی خود خطرناک نیست، اما خوابیدن مرتب و منظم ممکن است بر بسیاری از مسائل بهداشت جسمی و روانی تأثیر بگذارد. هر کسی که با خواب بیش از حد دست و پنجه نرم می‌کند برای تشخیص کامل باید با پزشک خود تماس بگیرد.

اگر به‌طور متوسط هر شب بیش از ۷ الی ۸ ساعت می‌خوابید، برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند دلیل پرخوابی شما را تشخیص دهد. اگر دلیل خواب بیش از حد معمول شما مصرف الکل یا داروهای خاصی باشد، دوز آن را کمتر کنید یا در حد امکان دیگر چنین مواد پرضرری را استفاده نکنید. مصرف داروهایی که پزشک تجویز کرده است را هیچ وقت سر خود و بدون نظر دکتر خود قطع نکنید.

به همین ترتیب اگر پرخوابی شما به دلیل بیماری زمینه‌ای باشد، با درمان بیماری خود، می‌توانید مشکل پرخوابی را نیز رفع کنید و عادت معمول خواب‌تان را بازیابید.

با صرف نظر از دلیل  پرخوابی، تمرین بهداشت خواب خوب می‌تواند به شما کمک کند از فواید آن بهره‌مند شوید. متخصصان توصیه می‌کنند در ساعات مشخصی از شب بخوابید و صبح‌ها در ساعت معینی بیدار شوید. آن‌ها همچنین توصیه می‌کنند قبل از خواب مواد کافئین‌دار مصرف نکنید. به‌طور مرتب ورزش کردن و تبدیل اتاق خواب به محیطی آرام و راحت، به شما کمک می‌کند به مقدار مورد نیاز طبیعی بخوابید.

 

منبع: نمناک
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر