شکر سرخ | فواید شکر سرخ

چرا میگن شکر سرخ بهتر از شکر سفیده؟ | خواص فوق العاده شکر سرخ

از مهم ترین چالش هایی که افراد دیابتی با آن روبرو هستند، یافتن جایگزینی مناسب برای قند و شکر سفید است. شکر سرخ یکی از بهترین جایگزین هاست که در ادامه خواص شگفت انگیز آن را بیان می کنیم.

شکر سرخ
ویکی گردی:

امروزه شکر قهوه ای و یا شکر سفید بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. بسیاری از افراد فکر میکنند شکر سرخ همان شکر قهوه ای است ولی این دو متفاوت هستند. شکر سرخ را شکر طبرزد هم می گویند ولی به صورت کاملا طبیعی به دست می آید و مواد افزودنی ندارد. شکر سرخ به طور طبیعی از عصاره نیشکر تولید می شود و در ادامه خواص بی نظیر آن را بیان می کنیم

روش تهیه شکر سرخ

در برخی از موارد تفاوتی بین شکر سرخ و شکر قهوه‌ای بیان نمی‌شود. اما این دو نوع کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. این را باید در نظر داشت که شکر قهوه‌ای در کارخانه‌ها به روش مدرن تهیه می‌شود و به آن ملاس افزوده می‌شود اما شکر سرخ کاملا به روش سنتی به دست می‌آید.

انواع شکر شامل شکر سفید، شکر قهوه‌ای و شکر سرخ می‌شود. در تهیه هر سه مورد از نی‌شکر استفاده می‌شود. زمانی که نی‌شکر کاملا قند داخل خود ذخیره می‌کند و آماده برای آبگیری می‌شود، آنها را برداشت می‌کنند تا با حذف برگ‌ها آنرا آماده برای تهیه شکر کنند.

بعد از این مرحله نی‌شکر را با دستگاه آبگیری می‌کنند و عصاره حاصل را در دیگ‌های مسی می‌جوشانند تا به غلظت مورد نظر برسد. البته در این مدت کاملا نیاز به رسیدگی و هم زدن وجود دارد تا به اصطلاح سر نرود یا ته نگیرد. گاهی هم لازم است کف یا تفاله‌هایی که روی آن جمع می‌شوند را خارج کرد.

مقدار کالری و ساکاروز شکر سرخ در مقایسه با شکر قهوه ای و شکر سفید بسیار کمتر است و طعم و بوی آن باعث شده که علاوه بر مصارف خانگی در شیرینی پزی و پخت انواع کیک از آن استفاده کنند. طبع شکر سرخ گرم و تر است و برای رفع سردی بسیار مفید است و همچنین مقدار کالری و ساکاروز شکر سرخ در مقایسه با شکر قهوه ای و شکر سفید بسیار کمتر است.

شکر قرمز

خواص شکر سرخ در بارداری

خواص شکر سرخ در بارداری برای زمانی است که از آن متعادل مصرف شود تا مادر از ابتلا به دیابت دور بماند. از جمله فواید آن برای دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت قوای مادر
  • پیشگیری و درمان کم خونی در بارداری
  • رفع سرگیجه و بی‌حالی
  • دریافت ویتامین و مواد معدنی موجود در آن
  • رفع اختلالات گوارشی مانند نفخ، دل‌پیچه و دل‌درد
  • بهبود هضم غذا و پیشگیری از یبوست دوران بارداری
  • کنترل فشار خون

خواص شکر قرمز

خواص دیگر شکر سرخ برای بدن

شکر سرخ دارای ویتامین، پروتئین و مواد معدنی زیادی است و می تواند باعث درمان بسیاری از بیماری ها شود. شکر سرخ حاوی فیبر، آنتی اکسیدان، آهن، کلسیم،فسفر، پتاسیم و منیزیوم می باشد.

ملین: شکر سرخ یک ملین طبیعی است و می تواند برای بهبود گوارش و رفع یبوست بسیار موثر باشد. شکر سرخ برای سرد مزاجان یگ گزینه عالی می باشد.

تصفیه کننده خون: شکر سرخ دارای خواص تصفیه کننده خون است و باعث تنظیم فشار خون و جلوگیری از کم خونی می شود و همچنین باعث استحکام بخشیدن به استخوان و مفاصل می شود.

گرفتگی صدا:شکر سرخ برای گرفتگی صدا ، ریه، حلق خشک بسیار مفید است و در طب سنتی از آن برای درمان آنفولانزا، سرفه و سرماخوردگی استفاده می شود.

تقویت کننده میل جنسی: شکر سرخ باعث افزایش و تقویت میل جنسی می شود و می تواند برای زنان باردار از لحاظ تغذیه ای بسیار مفید باشد.

پاکسازی خون: به دلیل مواد معدنی که در این نوع شکر وجود دارد، از آن به عنوان راهکاری برای تصفیه و پاکسازی خون می‌توان استفاده کرد. اما به دلیل شکر زیاد نباید مصرف متعادل آنرا از یاد برد.

فشار خون: یکی از ترکیباتی که در این ماده خوراکی وجود دارد، پتاسیم است. طبق تحقیقات انجام شده این ماده معدنی برای تعادل املاح، الکترون‌ها و مایعات بسیار ضروری است. حتی سلامت قلب و عروق نیز بسته به دریافت این ماده معدنی است.

فواید شکر سرخ

رفع نفخ و گاز معده: در مواردی که برخی از خوراکی‌ها سبب ایجاد نفخ و گاز معده شده باشند، می‌توان مقداری از شکر سرخ را در آب جوش حل کرد و به عنوان راهکار کنترل کننده از آن استفاده کرد.

بهبود دل پیچه: غذاهای سرد در خیلی از افراد زمینه ایجاد دل پیچه را فراهم می‌کنند. از آنجایی که شکر سرخ طبع گرم دارد، می‌توان از آن برای بهبود دل پیچه ناشی از سردی غذا کمک گرفت.

رفع گرفتگی و اسپاسم گوارشی: از دیگر فوایدی که شکر سرخ دارد، رفع گرفتگی و اسپاسم دستگاه گوارش است.

موارد کاربرد شکر سرخ

  • تهیه انواع شربت
  • جایگزین شیره برای تهیه سکنجبین
  • به صورت حبه‌ای آنرا می‌توان جایگزین قند کرد
  • تهیه مربا و کمپوت با شکر سرخ
  • پخت حلوا
  • جایگزین شکر سفید در تهیه تمام مواد خوراکی

خواص شکر سرخ برای بدن

دیابتی ها در مصرف شکر سرخ زیاده روی نکنید!

مبتلایان به دیابت نباید به دلیل کالری پایینی که دارد، آنرا به طور کنترل نشده استفاده کنند. با اینکه خواص متعدد و افزونی دارد اما مبتلایان به دیابت بهتر است از آن استفاده نکنند.

بررسی‌ها نشان داده است که میزان کربوهیدرات و کالری شکر سرخ کمتر از شکر سفید است. اما هر دو به خاطر ساکاروزی که دارند و طبق شاخص گلیسمی (GI) میزان 65 واحد باعث افزایش قند خون می‌شوند. آنچه باعث برتری شکر سرخ به شکر سفید برای دیابتی‌ها شده است، نقش آن در حفظ سطح قند است. با این حال دیابتی‌ها باید توجه داشته باشند مصرف شکر سرخ مانند افراد سالم کار نادرستی است و تنظیم انسولین خون را مختل می‌کند. مصرف این ماده خوراکی نیز باید تحت نظارت پزشک و متخصص تغذیه باشد.

شکر سرخ رژیمی نیست. افرادی که قصد کاهش وزن دارند همواره باید از مصرف آن اجتناب کنند. نباید خود را با این گول زد که شکر سرخ کالری کمی دارد. با این حال نوعی شکر است که کالری بالایی را به بدن می‌رساند و روند کاهش وزن را به تعویق می‌اندازد.

نکته بسیار مهم دیگری که در رابطه با شکر سرخ و شکر قهوه ای وجود دارد، به کالری و ارزش غذایی آنها مربوط می‌شود. شکر سرخ کالری کمتری نسبت به شکر قهوه‌ای دارد اما ارزش غذایی آن به علت حفظ مواد معدنی و ویتامینی، بالاتر است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر