رحم اجاره ای | قوانین مربوط به رحم اجاره ای | مادر واقعی در رحم اجاره ای

مادر واقعی «نوزاد متولد شده از رحم اجاره‌ای» کیست؟ | هر آنچه باید در مورد رحم اجاره ای بدانید!

سوال بسیاری از افراد این است که در رحم اجاره ای مادر واقعی کیست. برای اینکه در این مورد بیشتر بدانید در ادامه همراه ما باشید.

رحم اجاره ای
ویکی گردی:

در دهه اخیر برای رفع مشکلات ناباروری، استفاده از رحم اجاره ای بسیار رایج شده است. اما بسیاری از افراد برای اینکه از رحم اجاره ای استفاده کنند بسیار تردید دارند و سوالات زیادی برایشان پیش می آید. یکی از مهم ترین سوالات این است که در رحم اجاره ای مادر واقعی نوزاد چه کسی است؟ در ادامه تمامی آنچه که باید در مورد این موضوع بدانید را برای شما آورده ایم.

در رحم اجاره ای مادر واقعی چه کسی است؟

مادر جنین در رحم اجاره ای فردی است که اهدا کننده تخمک بوده و نقش بیولوژیکی را در ایجاد جنین داشته است. در نتیجه پس از تولد نوزاد، شخص حمل کننده جنین هیچگونه حقی بر وی نخواهد داشت و بلافاصله پس از تولد باید نوزاد را در اختیار پدر و مادر واقعی قرار دهد.

شخص اجاره دهنده رحم حق ملاقات با نوزاد را نخواهد داشت.

فواید بینظیر مصرف توت فرنگی در دوران بارداری + توضیحات

توضیحاتی در مورد رحم اجاره ای و قوانین مرتبط با آن

با پیشرفت علم و تکنولوژی، راهکارهای بسیاری برای رفع مشکل ناباروری فراهم شده است. یکی ازاین روش ها استفاده از رحم زن دیگر است که به آن «رحم اجاره­ ای» یا «رحم جایگزین» گفته  می­ شود.

استفاده از رحم جایگزین علاقه بسیاری از زوجین نابارور را در ایران جلب کرده است. علی­رغم آنکه بسیاری از فقها و حقوقدانان شیعه آن را جایز می­دانند و منع شرعی برای آن قائل نیستند ولی از لحاظ فرهنگی بسیاری از افراد جامعه آن را نمی­پذیرند یا از این روش بی­ اطلاع هستند. 

رحم جایگزین روشی است که در آن زن صاحب رحم، جنین زوجی را در رحم خود حمل می­کند و پس از طی دوران بارداری و زایمان، نوزاد را به زوجین صاحب جنین تحویل می­دهد.

قوانین رحم اجاره ای

پروسه انجام کار چگونه است؟

صاحب رحم اجاره ای همراه همسرش و زوج صاحب جنین باید چند جلسه توسط متخصص پزشکی اجتماعی مشاوره شوند تا از همه نظر از جمله حقوقی - پزشکی و اجتماعی، اطلاعات کافی را بدست آورند . ارزیابی بالینی و آزمایشگاهی از نظر رد بیماریهای عفونی و تائید سلامت روانی – اجتماعی هم باید انجام شود.

بین صاحبان جنین و زن اجاره دهنده باید قرارداد نوشته شود.نوشتن قرارداد بسیار با اهمیت بوده لذا بهتر است با مشورت فردی آگاه مثل وکیل دادگستری یا پزشک متخصص اجتماعی، این قرار داد نوشته شود و همه شرط و شروط ها هم در آن نوشته شود.وجود قرارداد برای تشخیص اشخاصی که از نظر ژنتیکی با بچه ارتباط دارند، تعیین پدر و مادر قانونی طفل، تعیین تعهدات طرفین و شروطی که مورد توافق قرار گرفته است، دستیابی به قصد مشترک طرفین، برطرف نمودن شبهه زنا در مورد مادر جانشین و مشخص شدن نسب طفل متولد از مادر جانشین بسیار ضروری است.

روش تغییر رنگ چشم جنین در دوران بارداری

جنین در رحم اجاره ای

قانون ناظر بر قرارداد رحم اجاره ای

در خصوص رحم اجاره ای قانون مشخصی وجود ندارد که دقیقا ناظر بر این امر باشد اما در سال ۱۳۸۲ قانونی در خصوص اهدای جنین در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و شورای نگهبان نیز آن را در سال ۱۳۸۳ تایید کرد که می توان از آن در امر رحم اجاره ای نیز بهره برد اما در خصوص تنظیم قرارداد، ماده 10 قانون مدنی راه گشا خواهد بود که مقرر می دارد: قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده¬اند، در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است.

شرایط استفاده از رحم اجاره ای چیست؟

1- داشتن برگه معرفی از پزشک معالج متخصص زنان مبنی بر لزوم استفاده از رحم اجاره ای

2- عدم ابتلا زوجین به بیماری هایی نظیر ایدز، هپاتیت، سفلیس و ...

3- عدم اعتیاد زوجین

4- داشتن سونوگرافی نرمال و تأیید شده توسط پزشک معالج از نظر حجم و ذخیره تخمدانها

رابطه جنسی در این روزها به بارداری ختم می شود!

شرایط شخص اجاره دهنده رحم چیست؟

1- داشتن سن زیر 35 سال و ترجیحاً متأهل و غیر شیرده

2- از نظر جسمی، روحی و روانی سالم

3- عدم استفاده از داروهای خاص

4- عدم ابتلا به بیماری هایی که در آنها بارداری برای مادر و جنین خطرناک است.

5- دارای حداقل یک بار تجربه به آخر رساندن حاملگی با موفقیت

6- نداشتن سابقه سقط، زایمان زود رس، فشار خون و دیابت حاملگی و عوارض وخیم در حاملگی

7-  عدم ابتلا زوجین به بیماری هایی نظیر ایدز، هپاتیت، سیفلیس و...

8- عدم اعتیاد زوجین و دارای سونوگرافی نرمال و تأیید شده توسط پزشک معالج، از نظر داشتن رحم سالم

احکام رحم اجاره ای

شناسنامه نوزاد چگونه و به اسم چه کسی صادر خواهد شد؟

طرفین قرارداد یعنی پدر و مادر واقعی و فرد اجاره دهنده رحم، بهتر است قبل از تولد نوزاد به بیمارستانی که قرار است نوزاد در آن متولد شود مراجعه کرده و با ارائه قرارداد خود، مسئولین آنجا را در جریان بگذارند. در این حالت به هنگام تولد طفل، نام مادر واقعی در گواهی تولد قید شده و پدر و مادر واقعی در خصوص گرفتن شناسنامه برای نوزاد از ثبت احوال، با مشکل مواجه نخواهند شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر