ضد آفتاب | انتخاب ضد آفتاب مناسب

از بین این همه ضد آفتاب تو بازار، کدوم رو انتخاب کنم؟ | ویژگی های یک ضد آفتاب مناسب

ضد آفتاب مهم ترین محصول مراقبت پوستی خصوصا تو روزهای گرمه ساله. اما یه ضد آفتاب خوب چه ویژگی هایی داره؟

ضد آفتاب
ویکی گردی:

اگر قرار باشه یه لیست از نیازمندی های مراقبت پوستی رو آماده کنید؛ ضد آفتاب رو بذارید اولی. هر روز چه بیرون چه تو خونه استفاده از کرم ضد آفتاب از واجباته و این کرم از پوست در برابر آفتاب و نور چراغ ها تو خونه محافظت می کنه. اما یک ضد آفتاب مناسب چه ویژگی هایی داره؟ با ما همراه باشید تا بهتون بگیم. 

چرا ضد آفتاب؟

به گفته متخصصان حتماً در برابر نور خورشید از پوست خود محافظت کنید. اثرات مخرب نور خورشید ممکن است، کار شما را به درمان های پوستی، تجویزات پزشکی و حتی عمل های جراحی بکشاند. اگر می خواهید در برابر خورشید محافظت شوید، باید روی یک کرم ضد آفتاب طیف گسترده که در برابر هر دو نور فرابنفش UVB و UVA از پوستتان محافظت می‌کند، سرمایه‌گذاری کنید.

SPF  چیست؟

عدد SPF که روی همه محصولات ضـد آفتاب به چشم می‌خورد به معنی فاکتور محافظت در برابر نور خورشید یا sun protection factor است. این عدد یک نسبت است و به ما می‌گوید که  چه مدت می‌توانیم در معرض اشعه UVB قرار بگیریم و بعد از چه مدت قرار گرفتن در معرض این اشعه، پوستمان دچار آفتاب‌سوختگی می‌شود. برای مثال، اگر پوست شما بدون ضد آفتاب ، بعداز 10 دقیقه که درمعرض آفتاب مستقیم قرارمی گیرید دچار آفتاب سوختگی می شود ،بعد از استفاده از یک ضدآفتاب با SPF 15 ، پانزده برابر 10 دقیقه یعنی 150 دقیقه طول می کشد تا همان مقدار آفتاب سوختگی پیداکند واگر پوست دوست تان تیره تر از شماست و 20 دقیقه طول می کشد تا دربرابر آفتاب بسوزد با همان ضدآفتاب 300 دقیقه(300=15*20) طول می کشد تا دچار آفتاب سوختگی شود.این عددها با یک ضدآفتاب SPF30 به ترتیب 300 و 600 دقیقه خواهدبود.یعنی به ترتیب 5 و 10 ساعت! کمتر کسی است که این مدت طولانی زیر نورآفتاب مستقیم بماند.

  • هرچه عدد SPF بالاتر باشد، عملکرد محافظتی از پوست هم بهتر خواهد شد اما این موضوع به معنی بهتر بودن SPF بالا برای همه انواع پوست نیست.

 نکته‌ای مهم برای تمدید کرم ضد آفتاب در طول روز

  •  یک محصول ضد آفتاب با SPF 15 حدود 94 درصد در برابر اشعه UVB محافظت ایجاد می‌کند.

  •  محافظت در برابر UVB با کرم ضد آفتابی که SPF 30 دارد به 97 درصد و با SPF +50 به 98 درصد افزایش پیدا می‌کند.

ضد آفتاب

بهترین نوع ضد آفتاب؟

به شکل لوسیون، اسپری یا شکل‌های دیگر موجود است و انتخاب آن‌ها بستگی به ترجیح شخصی‌تان دارد. ضد آفتاب‌ها به شکل کرم، لوسیون، ژل، اسپری و استیک و بسیاری از فرمول‌های منحصر به فرد به بازار عرضه می‌شوند. در آخر، بهترین ضد آفتاب همانی است که شما استفاده می‌کنید. البته یک ضد آفتاب تنها هنگامی موثر است که به شکل درست آن را استفاده کنید. شما باید مقدار یک اونس (حدود 30 گرم، معادل حدودا به مقدار یک استکان کوچک یا به اندازه یک توپ گلف) ضد آفتاب را به تمام بخش‌هایی از پوست‌تان بزنید که در معرض آفتاب است. برای کل صورت‌تان به مقدار یک سکه ضد آفتاب بزنید و یادتان باشد که هر دو ساعت یک بار و بلافاصله بعد از تعریق شدید یا شنا کردن، آن را تمدید کنید. اگر فقط یک اسپری ضد آفتاب دارید و باید آن را روی صورت‌تان تمدید کنید، بهتر است که برای استفاده یکنواخت‌تر، آن را مستقیم به دستان‌تان اسپری کنید و با انگشتان‌تان به صورت‌تان بزنید.

ضد آفتاب باعث حساسیت پوستی می شود؟

واکنش‌های آلرژیک به ضد آفتاب‌ها معمولا ناشی از وجود عطرها و نگه دارنده‌ها در این محصولات است و نه مواد شیمیایی که پرتوهای فرابنفش را فیلتر می‌کنند. توصیه می‌شود که ابتدا ضد آفتاب را روی بخش کوچکی از پوست‌تان بزنید، به ویژه اگر قبلا از آن محصول استفاده نکرده‌اید. همین قانون را برای اولین باری که از یک برند جدید خرید می‌کنید یا برای محصولات مختلف از همین دسته که در گذشته استفاده می کرده‌اید رعایت کنید. سعی کنید از ضد آفتاب‌های فاقد رایحه و هایپوآلرژنیک استفاده کنید. بر اساس تحقیقات، ضد آفتاب‌هایی که ماده موثره اصلی آن ها تیتانیوم دی اکساید است، معمولا برای پوست‌های حساس مناسب‌تر است.

ضد آفتاب

نکات خرید ضد آفتاب برای انواع پوست

  •  ضـد آفتاب برای پوست‌های خشک: محصولات ضد آفتاب حاوی مرطوب‌کننده برای پوست‌های خشک مناسب است. مواد مرطوب‌کننده زیادی در محصولات ضد آفتاب استفاده می‌شوند که رایج‌ترین آنها عبارتند از لانونین، روغن‌ها و سیلیکون‌هایی مانند پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان. ضد آفتاب‌های مرطوب‌کننده معمولاً به شکل کرم، لوسیون یا پماد هستند. بنابراین هنگام خرید، به دنبال این اسامی روی برچسب محصول باشید.

  • ضـد آفتاب برای افراد مسن‌تر: با اینکه افراد مسن‌تر در طول زندگی‌شان مقدار بیشتری اشعه فرابنفش دریافت کرده‌اند اما همچنان استفاده از محصولات ضد آفتاب می‌تواند برایشان مفید باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظت کافی در هر سنی باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پوست و تغییرات پیش‌سرطانی سلول‌ها شود. این کار همچنین باعث تسریع روند پیرپوستی و در نتیحه شکل‌گیری لکه‌های سنی، چروک، افتادگی و زمختی پوست می‌شود. استفاده از محصولات ضد آفتاب در نواحی مختلفی مانند پاها و پشت کمر ممکن است برای افراد مسن‌تر که حرکت آنها محدود شده، کمی دشوار باشد. اسپری‌های ضد آفتاب برای این افراد گزینه مناسبی است. این اسپری‌ها در حال حاضر در هر دو فرم شیمیایی و فیزیکال وجود دارند. اسپری ضد آفتاب باید به قدری استفاده شود تا یک لایه براق روی پوست شکل بگیرد.

با چین و چروک دور چشمت خداحافظی کن

  •  ضد آفتاب برای پوست‌های حساس: اگر پوست حساسی دارید که به سختی محصولات ضد آفتاب یا آرایشی را تحمل می‌کند، به دنبال تهیه محصولات ضد آفتاب هایپوآلرژنیک یا غیرحساسیت‌زا باشید. بهتر است پیش از انتخاب محصول نهایی که قرار است از آن به صورت مداوم و منظم استفاده کنید، مجموعه‌ای از نمونه محصولات ضد آفتاب را تست کنید تا محصول مناسب خود را بیابید. اگر هنوز هم دچار حساسیت‌های پوستی می‌شوید، ممکن است به ضد آفتاب حساسیت داشته باشید. برای شناسایی دقیق ماده‌ای که به آن حساسیت دارید باید یک تست آلرژی بدهید.

  • ضد آفـتاب موقع فعالیت بدنی: اگر قصد دارید در فضای بیرون از خانه فعالیت بدنی داشته باشید و در نتیجه عرق خواهید کرد، محصول ضد آفتابی را انتخاب کنید که «ضد آب» باشد. روی این محصولات باید مشخص شده باشد که حین انجام فعالیت‌های بدنی مانند شنا که باعث تعریق می‌شود، چقدر زمان دارید تا در معرض آفتاب قرار بگیرید. یعنی در واقع باید بدانید SPF ذکر شده روی محصول تا چه مدت از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت می‌کند. 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر