لک صورت | درمان لک صورت

درمان و جلوگیری از بروز لک صورت در دوران بارداری + علت

بررسی علت و درمان لک صورت دوره بارداری، موضوعی است که در این مطلب قصد صحبت در مورد آن را داریم. با ما همراه باشید.

لک صورت
ویکی گردی:

لک صورت از رومخ ترین اتفاقات دوره بارداریه که برخی از خانم ها از بروز این لک ها شاکین. دوره بارداری با تغییرات زیادی در بدن مادر همراه است که یکی از آن‌ها مشکلات پوستی رایج این دوران است. مشکلات و عارضه‌های پوستی مانند لک‌ صورت در دوران بارداری در اثر تغییرات هورمونی رخ می‌دهند و در بسیاری از موارد پس از زایمان و به مرور زمان برطرف می‌شوند؛ اما بعضی از لک‌های این دوره ماندگاری بیشتری داشته و اثر آن‌ها حتی بعد از زایمان هم روی پوست باقی می‌ماند. در چنین شرایطی باید علت دقیق بروز لک‌ صورت را بررسی کرد و سپس برای درمان آن‌ها اقدام کرد.

درمان لک های بارداری

لک بارداری چیست؟

لکه‌های بارداری که در اصطلاح به آن‌ها ملاسما هم گفته می‌شود، نوعی از لک‌های پوستی به رنگ قهوه‌ای روشن، تیره یا خاکستری هستند که بیشتر روی پوست صورت بروز می‌کنند. این لکه‌ها معمولا روی گونه‌ها، پیشانی و حد فاصل لب بالا و بینی ظاهر می‌شوند و در بعضی موارد احتمال بروز آن‌ها روی ساعد زنان باردار هم وجود دارد. احتمال بروز این لک‌ها در زنان باردار بیشتر از دیگر افراد است، به همین دلیل این لک‌ها را ماسک بارداری نیز می‌نامند. رنگ ملاسما یا لکه‌های هم سطح پوست بارداری به مرور زمان تیره یا روشن‌تر می‌شود. به علاوه فصل یا شرایط آب و هوایی و وضعیت پوست فرد قبل از بارداری هم در شدت و رنگ این لکه‌ها تاثیرگذار است.

اگه این 6 تا علائم رو داری بارداری ولی خبر نداری!

علت و درمان لک های بارداری چیست؟

به منظور درمان ملاسما یا لک‌های پوستی ابتدا باید علت بروز آن‌ها را مشخص کرد. اصلی‌ترین علت بروز این عارضه در زنان باردار، تغییرات هورمونی ناشی از بارداری است. حاملگی موجب افزایش سطح هورمون‌های جنسی مانند استروژن و پروژسترون در زنان باردار می‌شود و این هورمون‌ها نیز موجب تغییرات فراوان در بدن مادر می‌شوند که ایجاد لک‌های پوستی یکی از آن‌ها است. با این حال تنها علت بروز این عارضه تغییرات هورمونی نیست و بسیاری از مادران باردار با وجود شدیدترین تغییرات دچار این عارضه نمی‌شوند. ایجاد لک‌های پوستی در دوران بارداری، دلایل دیگری هم دارد که به منظور بررسی دقیق‌تر علت و درمان لک های بارداری به شکل موثرتر، باید آن‌ها را نیز در نظر داشت.

درمان لک‌های بارداری

همان‌طور که گفته شد در بیشتر موارد لک‌های بارداری پس از زایمان و به مرور زمان برطرف می‌شوند؛ اما اگر از آن دسته افرادی هستید که علاقه‌ای به وجود لک‌های پوستی ندارید و بهبودی سریع‌تر آن‌ها برای شما حائز اهمیت است، می‌توانید از روش‌های کمکی برای درمان لک‌های پوستی ناشی از بارداری استفاده کنید. بعضی از این روش‌ها با ابزارها و تجهیزات به خصوص انجام شده که نتیجه‌بخشی سریع‌تری دارند و برخی دیگر روش‌های بدون تهاجم مانند مصرف دارو و پماد هستند که پروسه درمانی طولانی‌تری داشته اما هزینه کمتری هم دارند. از بهترین روش‌های درمان لک‌ها در دوره بارداری موارد زیر را می‌توان معرفی کرد:

کربوکسی تراپی

اولین روش برای درمان لک‌های پوستی ناشی از بارداری، کربوکسی تراپی است. این روش باید بعد از زایمان و چند وقت پس از شروع شیردهی انجام شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد. کربوکسی تراپی عوارض چندانی ندارد و به عنوان یک روش راحت و کم دردسر، تاثیری چشم‌گیر در کاهش لکه‌های پوستی دارد.

لیزر درمانی

دیگر روشی که با سرعت مناسب، لک‌ها و عارضه‌های پوستی بارداری را درمان می‌کند، لیزر درمانی است. این روش با کمک اشعه‌های کنترل شده لیزر و تاباندن آن‌ها روی لکه‌ها انجام می‌شود و جزو روش‌های کارآمد و موثر در رفع این گونه عارضه‌ها است.

چه عواملی شانس دوقلوزایی را بیشتر می کند؟

استفاده از کرم‌ و پمادها

در ادامه بررسی انواع علت و درمان لک های بارداری به رایج‌ترین روش درمان این عوارض یعنی استفاده از کرم‌ و پمادهای مخصوص ضد لک می‌رسیم. برای درمان این عارضه می‌توان از کرم‌های لایه‌بردار یا روشن کننده هم استفاده کرد اما مشکلی که هست طولانی بودن نتیجه گیری از این روش درمانی است.

پیروی از رژیم غذایی سالم

راهکار بعدی برای داشتن پوستی صاف و بدون لک در دوره بارداری، پیروی از یک رژیم سالم غذایی است. کاهش مصرف غذاهای حساسیت‌زا و جایگزین کردن مواد غذایی سالم مانند پروتئین‌ها، سبزیجات و… راهکاری مناسب برای داشتن پوستی بدون لک در دوران بارداری است.

ورزش و تحرک

ورزش کردن از دیگر اقداماتی است که به درمان لک‌های دوران بارداری کمک می‌کند. این کار متابولیسم بدن را افزایش داده و ترشح هورمون‌ها در بدن را متعادل می‌کند. همچنین با تنظیم گردش خون در بدن به درمان لک‌های پوستی در دوره بارداری کمک می‌کند.

جلوگیری از بروز لک‌های پوستی

علاوه بر آشنایی با علت و درمان لک های بارداری، بهتر است با روش‌های جلوگیری از بروز این لک‌ها نیز آشنایی داشته باشید. بهترین روش‌ها و اقداماتی که مانع بروز لک‌های پوستی می‌شوند، عبارتند از:

  • استفاده از کرم‌های ضد آفتاب ویژه دوران حاملگی
  • مصرف منظم کرم‌های روشن‌کننده و لکه‌بر
  •  پیروی از یک رژیم سالم غذایی با شروع بارداری
  •  مصرف کمتر داروهای هورمونی و…
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر