لوکیشن سریال | لوکیشن سریال های معروف

لوکیشن سریال های محبوب ایرانی رو میدونی کجاست؟ + عکس

بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های دنیا در مقصدهای گردشگری محبوب دنیا فیلمبرداری می‌شوند. با ویگی گردی همراه باشید تا لوکیشن سریال های معروف ایرانی رو بهت بگم.

لوکیشن سریال
ویکی گردی:

در این مقاله به بررسی لوکیشن سریال های معروف ایرانی می پردازیم. اگر علاقه‌مند به تماشای سریال های ایرانی هستید، حتما دوست دارید بدانید که سریال‌های پرطرفدار در کجا فیلم‌برداری شده‌اند و لوکیشن سریال های نمایش خانگی پرمخاطب مثل قهوه تلخ و شهرزاد و .. کجاست؟ بسیاری از مقصدهای گردشگری دنیا که امروزه طرفداران زیادی دارند، تا قبل از اینکه در یک فیلم به نمایش دربیایند، ناشناخته بودند و نمایش فیلم باعث شده که گردشگری در آن‌ها رونق بگیرد. با ما همراه باشید تا  لوکیشن سریال های معروف ایرانی رو بهت بگم.

 

لوکیشن سریال شهرزاد

سریال شهرزاد

 

سریال شهرزاد از سریال‌هایی است که به‌صورت نمایش خانگی عرضه و پخش آن از سال 1394 شروع شد، و در سال 1397 پایان یافت. قطعا لوکیشن سریال شهرزاد در لیست لوکیشن سریال های معروف ایرانی قرار می‌گیرد. یکی از این لوکیشن‌ها، «خانه بزرگ آقا دیوانسالار» است که در باغ سلیمانیه یا کوشک وثوق الدوله فیلم‌برداری شده. این باغ 25 هکتار وسعت دارد و حدود 150 سال پیش بنا شده و مربوط به دوران قاجار می‌شود. کوشک وثوق الدوله در منطقه 14 شهرداری تهران، خیابان نبرد شمالی، کوچه طاهر جنب کلانتری ۱۲۱ سلیمانیه قرار دارد.

اما غیر از خانه بزرگ آقا، لوکیشن‌های دیگری هم در این سریال استفاده شده که هر کدام به تنهایی بسیار جذاب هستند و به عنوان یک جاذبه می‌توان آن‌ها را بررسی کرد. خانه موتمن‌الاطبا طبق مستندات موجود، در سال 1261 هجری شمسی ساخته شده است و سال‌ها نزد خاندان موتمن باقی مانده و در آن زندگی می‌کردند. موتمن الاطبا، پزشک مخصوص ناصرالدین‌شاه بوده است. مساحت این خانه حدود 800 مترمربع است که در محله عودلاجان و خیابان پامنار قرار دارد. گفتنی است که این خانه لوکیشن فیلم‌های دیگری هم بوده که فیلم «خانه پدری» یکی از همان فیلم‌ها است. سریال شهرزاد در شهرک سینمایی غزالی هم برداشت‌هایی داشته است؛ جایی که فیلم‌ها و سریال‌هایی چون: «در چشم باد»، «کلاه پهلوی»، «سرزمین کهن»، «جهان پهلوان تختی»، «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «کیف انگلیسی» و غیره در آن فیلم‌برداری شده،

  • آدرس باغ سلیمانیه یا کوشک وثوق‌الدوله (لوکیشن سریال شهرزاد): خیابان نبرد شمالی، کوچه طاهری، جنب کلانتری 121 سلیمانیه
  • آدرس خانه موتمن‌الاطبا (لوکیشن سریال شهرزاد): میدان بهارستان، خیابان ابن سینا، خیابان امیرکبیر غربی، خیابان پامنار، روبه‌روی مسجد کاشانی، بن‌بست موتمن‌الاطبا

 

لوکیشن سریال شب های برره

سریال برره

 

شب های برره که همه ما با آن خاطره داریم در سال 1384 از شبکه سوم سیما پخش می‌شد. باغ برره، یکی از لوکیشن های سریال شب های برره بود؛ باغ معروفی که در منطقه سعادت آباد و بلوار کوهستان واقع شده است. این باغ 22 هزار متری، به دلیل ساخت این سریال در این منطقه به باغ برره معروف است. البته امروزه دیگر چیزی به عنوان لوکیشن سریال شبهای برره از آن باغ باقی نمانده است.

  • آدرس لوکیشن سریال شب های برره: محدوده سعادت آباد

 

لوکیشن سریال بانوی عمارت

سریال بانوی عمارت

سریال بانوی عمارت هم از آن دست سریال‌هایی است که لوکیشن‌های متعددی در آن استفاده شده؛ اما یکی از مهم‌ترین لوکیشن های سریال بانوی عمارت، خانه طباطبایی‌ها واقع در محله قدیم کاشان و در محله سلطان امیر احمد است. خانه طباطبایی‌ها یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌ها در کاشان بوده که مربوط به زمان قاجار می‌شود.

  • آدرس خانه طباطبایی‌ها (لوکیشن سریال بانوی عمارت): کاشان، میدان کمال الملک، خیابان فاضل نراقی

 

لوکیشن سریال جیران

 سریال جیران

 

از دیگر لوکیشن های سریال های معروف ایرانی می‌توان به لوکیشن سریال جیران و محل‌هایی که در آن‌ها فیلم‌برداری صورت گرفته، اشاره کنیم. سریال جیران هم تاریخی و مربوط به دوره ناصرالدین شاه است و فیلم‌برداری آن در مرداد ماه سال 1400 در شهر خوانسار و گلپایگان به پایان رسید. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین لوکیشنی که این سریال در آن فیلم‌برداری شده، مجموعه کاخ گلستان است که قسمت‌های مختلفی از سریال را در آن ضبط کرده‌اند. تخت مرمر، شمس‌العماره و برخی قسمت‌های دیگر از جمله بخش‌هایی بودند که به عنوان لوکیشن سریال جیران انتخاب شده بودند و در آن‌ها فیلم‌برداری انجام شده است.

اما لوکیشن سریال جیران فقط به جاهایی که گفتیم ختم نمی‌شود، این پروژه عظیم در شهرک غزالی، باغ گیاهشناسی، بازار سعدالسلطنه قزوین و برخی از مناطق و جاذبه‌های دیگر نیز فیلم‌برداری شده است.

  • آدرس مجموعه کاخ گلستان: خیابان 15 خرداد، میدان ارگ

 

لوکیشن سریال قهوه تلخ

سریال قهوه تلخ

اگر بخواهیم فهرست لوکیشن سریال های معروف ایرانی را کامل‌تر کنیم، باید لوکیشن سریال قهوه تلخ را هم به جمع سریال‌ها اضافه کنیم. قهوه تلخ تقریبا اولین سریالی بود که برای نمایش خانگی به کارگردانی مهران مدیری، عرضه شد. قهوه تلخ از سال 1389 تا سال 1391 مراحل ساخت، ضبط و پخش خود را پشت سر گذاشت. سریال در قسمت‌های مختلفی فیلم‌برداری شده است که همین امر آن را به لیست لوکیشن سریال های معروف ایرانی اضافه کرده است.

کاخ صاحبقرانیه، کوشک احمدشاهی یا در مجموع، بهتر است بگوییم مجموعه کاخ نیاوران، مهم‌ترین لوکیشن‌های سریال قهوه تلخ بودند و آن‌ها را در نماهای مختلفی می‌دیدیم. یکی از نکاتی که باید به آن اشاره کرد، این است که کاخ صاحبقرانیه از سال 1394 به بعد غیر قابل بازدید است و دلیل آن هم مراقبت بیشتر و بهتر از بناست. زیر این کاخ، قنات وجود دارد و عمارت آن روی یک گسل ساخته شده است، به همین دلیل برای جلوگیری از تخریب آن، بازدیدش ممنوع شده است و به صورت مجازی می‌توانید از آن استفاده کنید.

  • آدرس مجموعه نیاوران (لوکیشن سریال قهوه تلخ): نیاوران، میدان باهنر (میدان نیاوران)

 

لوکیشن سریال نون خ

سریال نون خ

سریال طنز «نون خ» که در سه فصل پخش شد، یکی از پر مخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیونی بود که فصل اول آن در نوروز 1398، فصل دوم در نوروز 1399 و فصل سوم در نوروز 1400 به نمایش گذاشته شدند. از جمله لوکیشن های سریال نون خ که طی این فصل‌ها، روستای پالنگان، هجیج، ترقبان، کندوله و پرنیان است که از روستاهای پلکانی در کرمانشاه هستند. این سریال پر طرفدار بر گردشگری استان‌های کرمانشاه و کردستان هم تاثیرات مثبت و خوبی را گذاشته است.

نکته‌ای که در این بین وجود دارد، در رابطه با فصل سوم این سریال است که طی آن لوکیشن نون خ در روستاهای اطراف تهران بوده و در آن جا فیلم‌برداری شده است. علت این کار هم محدودیت‌هایی بود که شیوع کرونا باعث ایجاد آن‌ها شده بود. نام این روستاها، «کیگا» و «سنجریان» هستند.

 

لوکیشن سریال علی البدل

سریال علی البدل

 

سریال علی البدل در نوروز 96 توسط شبکه یک سیما پخش شد که بیشتر لوکیشن‌های آن در استان همدان قرار داشت و ضبط شد. یکی از این لوکیشن‌ها بین همدان و تویسرکان در روستای بسیار دیدنی «چشمه قل قل» بود. روستای چشمه قل قل یا ورکانه دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان است که در فصل‌های بهار و تابستان پذیرای گردشگران متعددی است و به‌خوبی توسط این سریال، معرفی و جاذبه‌های آن به نمایش گذاشته شد. شاید اگر لوکیشن علی البدل در این روستاها و مناطق انتخاب نمی‌شد، از لحاظ گردشگری هم آن قدر مطرح نمی‌شدند.

 

لوکیشن سریال پایتخت

لوکیشن سریال علی البدل

سریال پایتخت از آن دسته از سریال‌هایی است که بسیار مورد توجه قرار گرفت و بیشتر مردم را در زمان پخش خود خانه‌نشین کرده بود. بسیاری از قسمت‌های این سریال در خطه‌های شمالی ایران ضبط شدند که بیشتر آن در شیرگاه مازندران بود، اما قسمت‌هایی نیز در قائم‌شهر و ساری هم ضبط شدند.

با وجود همه این‌ها، یکی از قسمت‌های دیدنی پایتخت پنج که در نوروز 1397 از شبکه اول سیما پخش شد، در یکی از کارخانه‌های جنگ‌زده سوریه اتفاق می‌افتد؛ همان‌جایی که در آن خانواده نقی معمولی مورد حمله داعش قرار گرفتند. جالب این است که به شما بگوییم لوکیشن پایتخت در این قسمت، تهران بود. جایی در انتهای اتوبان امام علی و در شهرری که همچنان هم وجود دارد، اما بازدید از آن امکان‌پذیر نیست. سیلوی گندمی که در کنار کارخانه سیمان شهرری قرار گرفته، میزبان فیلم‌برداری این قسمت از سریال محبوب پایتخت بوده است.

  • آدرس کارخانه سیمان: شهرری، انتهای اتوبان امام علی(ع)

 

لوکیشن سریال پدر سالار

سریال پدر سالار

 

سریال نوستالژیک پدر سالار که در سال 1372 ساخته شد و حول محور شخصیت اصلی داستان یعنی اسدالله خان می‌گردد. این سریال خاطره‌انگیز از پرمخاطب‌ترین سریال‌ها در زمان خود بوده و هنوز هم عده‌ای علاقه‌مند به تماشای مجدد آن هستند. لوکیشن سریال پدر سالار در منطقه امام زاده یحیی تهران و در خانه‌ای تاریخی با قدمت 100 ساله انتخاب شد و قسمت‌های مختلف سریال در آن ساخته شد. لوکیشن پدرسالار متعلق به یکی از نوادگان قاجار به نام «مهرانگیز کامبیز» بوده که اکنون به خانه فرهنگ امامزاده یحیی تبدیل شده است.

  • آدرس خانه فرهنگ امامزاده یحیی (لوکیشن سریال پدرسالار): خیابان ری، خیابان آبشار غربی، کوچه هداوند

 

لوکیشن فیلم سینمایی مهمان مامان

سریال مهمان مامان

 

تنها سریال‌ها نیستند که در لوکیشن‌های زیبا و جذاب فیلم‌برداری می‌شوند، انتخاب لوکیشن برای فیلم‌های سینمایی هم بسیار اهمیت دارد و بسیاری از آن‌ها در لوکیشن‌هایی بسیار جالب توجه ضبط می‌شوند. فیلم سینمایی «مهمان مامان» ساخته استاد داریوش مهرجویی در سال 1382 هم یکی از همین فیلم‌ها است که در یک لوکیشن زیبا و جذاب ساخته شده است. خانه سرهنگ ایرج لوکیشن فیلم مهمان مامان است.

اینکه خانه در ابتدا تحت تملک چه کسی بوده، مشخص نیست، اما بهتر است بدانید که این خانه به مدت تقریبا 60 سال منزل سرهنگ ایرج بوده است که از ارتشیان نام‌آور دوران پهلوی اول و دوم بوده است. خانه سرهنگ ایرج پس از بازسازی‌هایی که داشت، به یکی از پژوهشگاه‌های میراث فرهنگی بدل شده که در آن کارهای استارت‌آپی و کارآفرینی و پژوهشی انجام می‌شود.

  • آدرس خانه سرهنگ ایرج (لوکیشن فیلم مهمان مامان): خیابان پامنار، بالاتر از مسجد پامنار، خیابان صوفیانی
منبع: لست سکند
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر