رانندگی | کنترل خشم در زمان رانندگی

این مطلب برای شماییه که موقع رانندگی زیاد عصبی میشید | راه های کنترل خشم در هنگام رانندگی

هر چیز کوچیکی موقع رانندگی عصبانیت میکنه؟ ما راه های کنترل خشم موقع رانندگی رو بهت یاد میدیم!

کنترل خشم
ویکی گردی:

کنترل خشم در روزهای شلوغ و پرترافیک اهمیت زیادی داره. رانندگی در طول روز برای رفتن به محل کار، دانشگاه، خرید و ... میتونه کلافه کننده باشه. اما خیلی از ماها دقیقا پشت فرمون  و هنگام رانندگی خیلی عصبی میشیم. برای چنین مواقعی باید اول راه های کنترل خشم رو بدونیم. در ادامه راه هایی که میتونه برای کنترل خشم شما موقع رانندگی مفید باشه رو بهتون میگیم.

چرا خشمگین می شویم؟

احساس خشم به دلیل نحوه ی تفسیر و واکنش ما به موقعیت های خاص ایجاد می شود. هرکس محرک های خود را برای آنچه باعث عصبانیت می شود دارد. برخی از موارد رایج شامل موقعیت هایی است که ما در آنها احساس می کنیم تهدید یا حمله ای در کار است. ناامید و ناتوان از انجام یا رخدادی هستیم. رفتاری غیرمنصفانه در حق ما اعمال شده است یا اینکه مردم به احساسات و داشته ها و خواسته های ما احترام نمی گذارند. خشم تا حد زیادی شباهت به عصبانیت دارد.

 نشانه هایی که تو رانندگی حتما به کارتون میاد + فیلم

راهکارهای کنترل خشم در رانندگی

  • پیشگیری کنید!

اگر ترافیک شما را عصبی می‌کند، سعی کنید از مسیرهای جایگزین استفاده کنید یا ساعت رفت ‌و آمد خود را طوری برنامه ریزی کنید که به اوج شلوغی برنخورید. اگر فرد ناآرامی هستید و خیلی سریع نقطه جوش عصبانیت شما پر می‌شود، سعی کنید پیش از مواجه شدن با شرایط محیطی که شما را درگیر این تنش‌ها می‌کند، از برخورد با آن دور بمانید. از آهنگ‌های ملایم استفاده کنید یا حداقل سیستم پخش خودرو را روی رادیو بگذارید.

کنترل عصبانیت

  • به خودتان فرصت کافی دهید!

تنش عصبی،‌ یک بازخورد طبیعی از سیستم مغزی در شرایط بحرانی است. افکار پریشان و درگیری‌های روزمره می‌تواند افراد را در پایان روز یا وقتی پشت فرمان خودرو قرار گرفته‌اند، تبدیل به یک فرد غیرقابل ‌پیش ‌بینی کند. به‌ محض بروز علائم تحریک ‌کننده، کمی کنار بکشید و بگذارید سیستم عصبی ‌تان بازیابی شود. فقط کافی است که برای مدتی دندان روی جگر بگذارید؛ خواهید دید که چگونه با قدرت از پشت فرمان همه‌ چیز را کنترل خواهید کرد.

  • فرمان خودرو را آرام به دست بگیرید!

راهکار ساده‌ای وجود دارد که در هنگام خشم در جاده‌، بتوانید خود را در کمترین زمان ممکن، کنترل کنید. روان ‌کاوان معتقدند، رانندگانی که در معرض تنش‌های عصبی هستند، به شکل غیرارادی فرمان خودرو را سفت‌تر از هر زمان دیگری می‌گیرند. اگر به هر دلیل در موقعیت تنش ‌زایی قرار گرفتید، کافی است یک بازی ساده را با انگشتان و دستان خود انجام دهید تا بار دیگر کنترل خود و اعصابتان را به دست بیاورید. فقط عضلات را به حال خود رها کنید و بگذارید فرمان شکل عادی قبلی خود را بگیرد.

نکات مهم برای جلوگیری از خواب آلودگی هنگام رانندگی

کنترل خشم در رانندگی

  • داشتن خواب کافی

این هم جزو آن دسته از توصیه‌هایی است که آنقدر گفته شده که دیگر جذابیتی ندارد؛ اما باور کنید بدن شما بعد از خواب کافی، ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای تحمل شرایط سخت خواهد داشت. پیش از سفر اگر می‌دانید که پیمایش طولانی در پیش دارید، حتما خواب کافی داشته باشید. تفاوت یک ساعت کم و زیاد خواب، تاثیر محسوسی در کیفیت رانندگی شما می‌گذارد. خواب ناکافی باعث کاهش ضریب دقت شما و همچنین تضعیف آستانه عصبانیت شما خواهد شد. در نظر داشته باشید که اگر فکر می‌کنید اهل کم‌ خوابی هستید، این ویژگی پشت فرمان تعریفی دیگر پیدا می‌کند.

  • خیابان را با پیست اتومبیل رانی اشتباه نگیرید

هرچقدر هم که به حرفه‌ای بودن در رانندگی معروف هستید، نمی‌توانید شرایط غیرقابل ‌پیش ‌بینی خیابان را با پیست که در آن همه ‌چیز قابل ‌کنترل است، قیاس کنید. ویراژهای ناگهانی، از خودروهایی که توسط رانندگان عادی هدایت می‌شوند،‌ نمی‌تواند نشان ‌دهنده هنر رانندگی شما باشد. اکثرا از اینکه با سرعت زیاد از کنار خودروهای دیگر عبور کنند لذت می‌برند، ولی این را در نظر نمی‌گیرند که شاید چندین متر جلوتر خودروی دیگر درست در فکر همین ویراژ دادن باشد. شاید شما قابلیت کنترل خودرو خودتان را داشته باشید؛ ولی هرگز نمی‌توانید نسبت به توانایی دیگران مطمئن شوید.

  • قضیه را شخصی نکنید

در جدال‌های خیابانی، همه ‌چیز با یک نگاه، بد یا معنادار به ‌وجود می‌آید. افراد برای اینکه نشان بدهند نسبت به رانندگان دیگر قدرت بیشتر و ضرب شصت بهتری دارند، معمولا به این اقدامات تحریک ‌آمیز دامن می‌زنند. پاسخ دادن به فحاشی، استفاده از الفاظ تند و ایجاد خطر برای خودروی مقابل، از جمله اقداماتی است که خشم جاده‌ای را آغاز می‌کند. چاره‌ای که برای جلوگیری از این پدیده مطرح می‌شود، خیلی ساده است؛ قضیه را به خودتان نگیرید. یک چشم ‌پوشی ساده، می‌تواند پایان ‌بخش کل ماجرا باشد. اغلب این تصور که خالی کردن میدان نشانه‌ای از ترس یا ضعف است، باعث می‌شود رانندگان به مقابله ‌به ‌مثل، روی بیاورند که البته نتیجه آن مشخص است.

تکنیک پارک دوبل آینه بغل | مثل آب خوردن پارک کن + فیلم آموزشی

خشم موقع رانندگی

  • در زمان گرسنگی رانندگی نکنید!

معده خالی و احساس گرسنگی تاثیرات روانی منفی در پی دارد که کم‌ و بیش همه از آن باخبرند. هنگام مسافرت طولانی یا حتی پیمایش‌های درون ‌شهری حتی اگر شده یک وعده کوچک و ساده به همراه داشته باشید تا مغز بتواند قند کافی و کربوهیدرات لازم را برای کنترل فرایندهای خود به دست بیاورد. پیش از نشستن پشت فرمان خودرو به ‌اندازه کافی خوراک مصرف کنید.

  • اگر خشمگین شدید، نفس عمیق بکشید!

همه‌ی ما از تاثیرات تنفس عمیق باخبریم. به طرزی اعجاب‌ آور این حرکت ساده، می‌تواند از بسیاری از رفتارهای نامتعارف جلوگیری کند. فرایندی که مغز طی نفس عمیق طی می‌کند، به ‌قدری طولانی و زمانبر است که گویی فرصتی برای انجام کارهای دیگر مانند پرخاش وجود ندارد. چند نفیس عمیق و آرام می‌تواند شما را به سطح استاندارد بازگرداند.

  • به ترافیک نخورید

یکی از راه‌های بروز تنش عصبی و عواقب بعد از آن، گیر کردن در ترافیک‌های سنگین شهری و عصبی شدن پشت خودروهای دیگر است. ترافیک آنقدر اعصاب‌ خردکن است که حتی افرادی را که دارای اعصاب فولادی هستند نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین سعی کنید با استفاده از برنامه‌های موبایلی مخصوص، به ترافیک برخورد نکنید.

  • به بحث دامن نزنید

اگر به هر دلیلی درگیر بحث و جدال با راننده دیگری شدید؛ حداقل کاری که می‌توانید بکنید این است که به بحث دامن نزنید. استفاده از حرکات و الفاظ تحریک‌ کننده چاره کار نیست. این اقدام شما، دلیلی بر پایان ماجرا نخواهد بود. سعی کنید حتی در این تنش نیز اوضاع را کنترل کنید. مشاجره را در هر مقطعی که هست تمام کنید.

  • قوانین را رعایت کنید

شنیدن سرزنش‌های تند و مواخذه‌های بی‌شرمانه از راننده‌ای که اتفاقا حق با اوست، تلخی دوچندانی دارد. در مورد کوچک‌ترین قوانین راهنمایی و رانندگی نیز حساس باشید. از راهنما زدن و سرعت مطمئنه گرفته تا پارک دوبل و حق تقدم، همه را رعایت کنید. مجالی برای جولان راننده‌های عصبی نگذارید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر