بهداشت جنسی | رعایت بهداشت جنسی

اهمیت بهداشت جنسی در رابطه زناشویی + توضیحات

چطور موقع نزدیکی بهداشت جنسی رو رعایت کنیم ؟ در ادامه با ویکی گردی همراه باشید.

بهداشت جنسی
ویکی گردی:

بهداشت جنسی به مجموعه‌ای از شرایط فیزیکی، روانی و اجتماعی که باعث ایجاد سلامت و رضایت جنسی در افراد می‌شود، گفته می‌شود. بهداشت جنسی شامل مواردی مانند داشتن روابط جنسی سالم و ایمن، تشویق به استفاده از روش‌های مناسب برای جلوگیری از بارداری ناخواسته و انتقال بیماری‌های جنسی، بهره‌مندی از خدمات بهداشت جنسی و آگاهی از مسائل جنسی و رفتارهای خطرناک مانند استفاده از مواد مخدر و الکل، مصرف سیگار و فعالیت‌های جنسی خطرناک مانند رابطه جنسی بدون استفاده از وسایل ایمنی مانند کاندوم را شامل می‌شود.

رعایت بهداشت جنسی در رابطه زناشویی بسیار حائز اهمیت است  و در کنار لذت بردن از رابطه  جنسی از بروز بیماریهای مقاربتی نیز جلوگیری می کند .ما در این مقاله سعی کردیم نکات مهمی که باید درباره بهداشت زناشویی رعایت کنید را برایتان  توضیح دهیم.

1 - استفاده از کاندوم را برای جلوگیری از شیوع بیماری های مقاربتی جدی بگیرید.

اولین و مهم ترین نکته ای که همیشه در رسانه ها و مجلات سلامت جنسی در مورد آن صحبت می شود. استفاده از کاندوم است. کاندوم به دلیل پوشش ارتجاعی که دارد باعث می شود تا در صورت حضور میکروب در بدن فرد، مانعی برای شیوع باشد و به همین منظور سلامت جنسی شریک جنسی خود را حفظ کرده اند.

بیشتر افراد کاندوم را بیشتر با عنوان کاندوم های مردانه می شناسند ولی این روزها در داروخانه ها و فروشگاه های مختلف کاندوم های زنانه هم به فروش می رسد که کاربری یکسانی با کاندوم های مردانه دارد. شما می توانید در صورت نیاز به استفاده این اجناس را با کاندوم مردانه جایگزین کنید و از آن به عنوان یک ابزار برای پیشگیری استفاده کنید.

2 - رفع موهای زائد بدن، مهم ترین اصل برای رعایت بهداشت فردی زناشویی

یکی دیگر از مواردی که برخی افراد کمتر به آن توجه می کنند، رفع موهای زائد بدن به خصوص ناحیه دستگاه تناسلی است را قبل از ایجاد رابطه از بین ببرید.

جالب است بدانید که موهای زائد بدن منبعی برای حفظ و نگهداری میکروب ها و ویروس ها است به همین جهت برای حفظ سلامت و جلوگیری از پخش میکروب ها حتما موهای زائد بدن خود را از بین ببرید. توجه داشته باشید که رعایت این مسئله حتی برای افرادی که رابطه جنسی ندارند نیز در اولویت قرار دارد.

3 - منع برقراری رابطه جنسی در دوران قاعدگی را به یاد داشته باشید

یکی از مواردی که همیشه در مورد آن بحث می شود این است که بالاخره در دوران قاعدگی می توان رابطه داشت یا خیر؟ علی رغم اینکه برقراری رابطه جنسی در دوران قاعدگی از نظر اسلام و همچنین از نظر پزشکی پیشنهاد نمی شود اما همچنان زوجین بسیاری تمایل به برقراری رابطه جنسی در این دوران دارند.

در زمان قاعدگی، دهانه رحم باز تر از سایر زمان ها است و به همین دلیل شرایط برای جذب میکروب ها و انواع ویروس های بیماری های جنسی مهیا است. با توجه به این مورد و همچنین شرایط خاصی که در حین خونریزی عادت ماهیانه برای خانم ها فراهم است. برقراری نزدیکی و ارتباط واژینال اصلا توصیه نمی شود.

4 - رابطه مقعدی، رابطه ای که از نگاه بهداشت باروری توصیه نمی شود.

رابطه مقعدی نوعی از رابطه است که نزدیکی و ارتباط جنسی از طریق مقعد انجام می شود. متاسفانه این رابطه در بین زوجین بسیار پر طرفدار و لذت بخش است در صورتی که مقعد بانوان به دلیل اینکه محلی برای دفع است ناحیه ای بسیار آلوده و منبعی برای حضور میکروب ها و ویروس هایی مانند  ایدز به حساب می آید. به همین دلیل اگر به سلامت جنسی خود و شریک جنسیتان اهمیت می دهید، پیشنهاد می کنیم به جای رابطه مقعدی رابطه واژینال را انتخاب کنید تا با حفظ سلامت و آرامش فکری بیشتری بتوانید به انجام رابطه فکر کنید.

5 - زیبایی و آراستگی را در کنار رعایت بهداشت فردی در رابطه جنسی در نظر بگیرید

زیبایی و آراستگی مسئله ای است که همه قبل از رابطه به آن فکر میکنند اما توجه داشته باشید که آراستگی با لباس مناسب و خوشبو کننده ها تکمیل نمی شود. پیشنهاد می کنیم استفاده از ژل های بهداشتی برای شستشو و همچنین دوش گرفتن قبل از نزدیکی را قبل از پوشیدن لباس آراسته در اولویت خود قرار دهید.

6 - سلامت روانی شریک جنسی خود را دریابید

همیشه وقتی در مورد بهداشت جنسی و یا رابطه جنسی صحبت می شود، افراد به فکر حفظ سلامت فیزیکی و رفتار جنسی سالم خود در قبال بیماری های مقاربتی هستند غافل از اینکه بهداشت روانی و سلامت روحی گاهی از سلامت فیزیکی هم اهمیت بیشتری دارد.

به همین منظور در ایجاد رابطه حتما رضایت یا عدم رضایت شریک جنسی خود را در نظر داشته باشید چرا که بسیاری از اختلافات و نارضایتی هایی که در حین رابطه جنسی پیش می آید نشات گرفته از استرس، افسردگی، ترس و حتی تجربیات تلخی است که در گذشته برای افراد پیش آمده است.

بهداشت جنسی باعث می‌شود که افراد بتوانند از روابط جنسی خود لذت ببرند و از بروز مشکلات جنسی پیشگیری کنند. این مسئله به عنوان یکی از عوامل مهم در بهبود کیفیت زندگی افراد و بهبود روابط زناشویی و شخصی محسوب می‌شود. به همین دلیل، آگاهی و اطلاعات لازم در زمینه بهداشت جنسی برای افراد بسیار حائز اهمیت است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر