معرفی زیباترین خانه های تاریخی تهران | اطلاعات خانه های تاریخی تهران

آشنایی با زیباترین خانه های تاریخی تهران | زیباترین خانه های تاریخی تهران + عکس و آدرس

اگر دلتان هوای طهران قدیم را کرده، با بازدید از زیباترین خانه های تاریخی تهران می‌توانید در زمان سفر کنید و رنگ‌ و بوی روزهای قدیم پایتخت را از نزدیک احساس کنید. در این مقاله بعضی از خانه های تاریخی تهران را معرفی کنیم؛ با ما همراه شوید.

خانه های تاریخی تهران
ویکی گردی:

خانه‌ های تاریخی تهران، راویان تاریخ و فرهنگ و هنر اهالی پایتخت در روزگار گذشته‌اند که امروزه با تغییر کاربری، در اختیار عموم شهروندان قرار گرفته‌ اند. خانه های تاریخی تهران را می‌ توان تجسم فرهنگ در هنر معماری ایرانی دانست؛ خانه‌هایی تاریخی که هر یک روایت‌گر بخشی از زندگی ایرانیان در روزگار گذشته هستند. خانه های تاریخی تهران امروزه، از بهترین جاهای دیدنی تهران محسوب می شوند و بازدید از آن ها برای عموم مردم آزاد است. برای آشنایی بیشتر با خانه های تاریخی تهران تا انتهای این مقاله همراه ویکی گردی باشید.

خانه موزه مقدم

خانه های تاریخی تهران

خانه موزه مقدم یکی از زیباترین خانه های تاریخی تهران است که حتی برخی آن را جزء زیباترین خانه‌های جهان هم می‌دانند. این خانه در دوران قاجار ساخته شده و محمد تقی خان احتساب‌الملک، یکی از اولین مالکان این خانه بوده است. او یکی از بزرگان دربار قاجار بود و بعد از او، خانه به دکتر محسن مقدم و همسر ارمنی او فروخته شد. خانه موزه مقدم یکی از معروف ترین خانه های قدیمی تهران است که به یک موزه تبدیل شده که اشیائی همچون سنگ‌های ارزشمند، ‌پارچه‌های زینتی، تابلوهای نقاشی نفیس، انواع سکه، سفالینه و آثار هنری دیگر در آن به نمایش گذاشته شده است. پس اگر به گردش در خانه های تاریخی تهران علاقه دارید، فرصت بازدید از این عمارت دلگشا را از دست ندهید.

آدرس خانه موزه مقدم: تهران، خیابان امام خمینی، بعد از شیخ هادی، کنار بانک ملت، پلاک 251

 

خانه ناصرالدین میرزا

خانه های تاریخی تهران

خانه ناصرالدین میرزا یکی دیگر از زیباترین خانه های تاریخی تهران است که دیدن آن خالی از لطف نیست. این خانه که ثبت ملی هم شده، مربوط به دوران قارجاریه است و بنایی کاملا متفاوت از سایر خانه‌های تاریخی تهران دارد. این خانه به صورت گنبدی ساخته شده است و با الهام از معماری کویری بنا شده است. همین ویژگی، خانه ناصرالدین میرزا را به یکی از بهترین خانه های تاریخی تهران تبدیل کرده است.

آدرس خانه ناصرالدین میرزا: خیابان صور اصرافیل، بن بست ناصرالدین میرزا، پلاک 16

 

خانه موزه سیمین و جلال

خانه های تاریخی تهران

خانه موزه سیمین و جلال بدون شک یکی از زیباترین خانه های تاریخی تهران است که رنگ و بوی ادبیات و شعر دارد. اگر با کتاب‌های این دو نویسنده آشنا باشید، بد نیست سری هم به خانه‌ آنها بزنید و با فضایی که شاید الهام بخش بسیاری از قصه‌های‌شان بوده، آشنا شوید.این خانه خیاطی دلباز دارد و فضای داخلی آن از چند اتاق و سالن متعدد تشکیل شده است. در این خانه موزه، مجسمه‌های مومی سیمین دانشور، جلال آل احمد و نیما یوشیج هم قرار گرفته است. بی دلیل نیست که این خانه را یکی از بهترین خانه های تهران می‌دانند، چراکه‌ در بازدید از این خانه می‌توانید تمام آثاری که توسط این دو نویسنده به نگارش درآمده را نیز مشاهده کنید. 

آدرس خانه سیمین و جلال: محله دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه رهبری، کوچه پسندیده، بن‌بست ارض، پلاک 1

 

خانه تیمور تاش

خانه های تاریخی تهران

یکی دیگر از زیباترین خانه های تاریخی تهران که گرمای تهران قدیم را به شما القا می‌کند، خانه تیمور تاش است که بسیاری آن را به اسم موزه جنگ هم می شناسند. این خانه هم به زمان قاجار و دوران پادشاهی ناصرالدین شاه برمی‌گردد. معماری این بنا ترکیبی از سبک‌های ایرانی، روسی و هندی است که این خانه را به یکی از بهترین خانه های تاریخی تهران تبدیل کرده است. در طبقه اول عمارت تیمور تاش می‌توانید سلاح‌های جنگی و سردیس فرمانده‌های نظامی همچون عباس بابایی و سرلشگر فلاحی را مشاهده کنید.

آدرس خانه تیمورتاش: خیابان کارگر جنوبی، خیابان پاستور، دانشگاه جنگ.

 

عمارت مسعودیه

خانه های تاریخی تهران

اگر عاشق گردش در خانه های تاریخی تهران هستید، از تماشای این عمارت زیبا پشیمان نمی‌شوید. زیبایی گچ‌بری‌های هنرمندانه، کاشی‌کاری‌های ظریف و نقاشی‌های دیواری این عمارت، هوش از سر عاشقان تاریخ می‌برد. اما این تنها دلیل شهرت عمارت مسعودیه نیست. اولین کتابخانه و موزه ملی ایران در این بنا ایجاد شد و حتی برای مدتی، وزارت آموزش و پرورش در آن اداره می‌شد.

آدرس عمارت مسعودیه: خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان.

 

خانه موزه زمان

خانه های تاریخی تهران

موزه زمان از جاذبه‌های متفاوت تهران به شمار می‌رود که آثار جالب و خاصی با موضوع زمان در آن جای گرفته است. این موزه به‌عنوان نخستین موزه ساعت در ایران، در یکی از خانه‌های قدیمی تهران با معماری و تزیینات بسیار جالب قرار دارد. فضای زیبا و آرامش‌بخش حاکم بر این محل به شما امکان می‌دهد که گردشی جذاب و دلنشین در تاریخ و زمان داشته باشید. ضمن اینکه به‌لطف وجود یک کافه‌رستوران مشهور در موزه می‌توانید خستگی را از تن به در کنید و از محیط زیبای آن نهایت لذت را ببرید.

آدرس خانه موزه زمان: خیابان ولیعصر، زعفرانیه، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی، نبش خیابان پرزین بغدادی، پلاک 12

 

خانه شقاقی

خانه های تاریخی تهران

عمارت شقاقی وسعتی در حدود 1550 متر مربع دارد و از جمله بناهای تاریخی دوره پهلوی اول به شمار می آید. این عمارت شامل زیر زمین، همکف، طبقه اول و کلاه فرنگی می باشد و به صورت مورب ساخته شده است. این عمارت تاریخی با شکوه دارای تزئینات ارزشمندی همچون نقاشی دیواری، آینه کاری، گچبری و نمای کاشی کاری فوق العاده هنرمندانه و زیباست. این عمارت عظیم در سه طبقه و به شکل کلاه فرنگیست و دارای بخش های مختلفی از قبیل شش اتاق خواب، یک اتاق مطالعه و دفتر کار، پنج تالار و چندین زیرزمین می باشد. آشپزخانه عمارت نیز دارای فر زغال سنگی، مخزن آب گرم و آب انباری در مجاورت آشپزخانه می باشد.

آدرس عمارت شقاقی: میدان فرودوسی، بخش شمالی خیابان کوشک، حد فاصل خیابان فردوسی و لاله زار

 

خانه قوام السلطنه

خانه های تاریخی تهران

خانه قوام‌ السلطنه در خیابان سی تیر، پیش از آنکه موزه سفال و شیشه باشد، یعنی تو را برای دیدن تاریخ صنعت شیشه و سفال‌گری به خیابان جمهوری بکشاند، خانه‌ای تاریخی است که معماری منحصر به فردش هر بازدیدکننده‌ای را مبهوت می‌کند و خود ساختمان به اندازه اشیای موزه‌ای که در آن به نمایش گذاشته شده، دیدنی و تماشایی است. خانه قوام، ساختمان دو طبقه‌ای است که در باغی ۷۰۰۰ متری و با هندسه‌ای هشت ضلعی بنا شده و در نمای آجری آن ۵۰ نوع آجرکاری به کار رفته است. در و پنجره‌های چوبی آن منحصر به فردند و گفته می‌شود در طراحی آن‌ها از نمادهای رایج در معماری ایران در دوران سلجوقی استفاده شده است.

آدرس خانه قوام السلطنه: خیابان سی تیر، موزه آبگینه ایران.

 

خانه پهلوان رزاز

خانه های تاریخی تهران

بسیاری از معروف ترین خانه های قدیمی تهران در دوران قاجار ساخته شده و خانه پهلوان رزاز هم یکی از آنهاست. این خانه در سال 1270 توسط خاندان شجاعت خریداری شد که تا سال 1320 در آن ساکن بودند. این خانه دو بخش اندرونی و بیرونی داشت که صد سال قبل، تیغه‌ای بین آنها کشیده شد و این دو بخش را از یکدیگر جدا کرد. امروزه بخش بیرونی این ساختمان به یک مهمانسرا تبدیل شده و محلی است برای پذیرایی از مهمانان داخلی و خارجی از سراسر جهان. بد نیست شما هم سری به این خانه بزنید و گردش در خانه های تاریخی تهران را تجربه کنید.

آدرس خانه پهلوان رزاز: سه راه امین حضور

 

خانه موتمن الاطباء

خانه های تاریخی تهران

خانه موتمن الاطباء یکی دیگر از زیباترین خانه‌های تاریخی تهران است که احتمالا آن را می‌شناسید. این خانه درواقع لوکیشن فیلمبرداری سریال شهرزاد و خانه پدری شهرزاد بود که بازدید از آن، قطعا خالی از لطف نیست. موتمن الاطباء یکی از اولین افرادی بود که از مدرسه دارالفنون فارغ‌التحصیل شد. او پزشکی حازق بود و یکی از بهترین جراحان زمان خود محسوب می‌شد. خانه موتمن الاطباء در زمان قاجار ساخته شده و یادگارهایی از آن دوران را به همراه دارد.

آدرس خانه موتمن الاطباء: میدان بهارستان، خیابان سرچشمه، خیابان پامنار، کوچه موتمن الاطبا، پلاک 13

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر