با بهترین جاهای دیدنی کردستان آشنا شوید | معرفی بهترین جاهای دیدنی کردستان + عکس

آشنایی با جاهای دیدنی کردستان | همه چیز درباره جاهای دیدنی کردستان + آدرس

افرادی که اهل سفر و آشنایی با تمامی نقاط ایران هستند، خوب می‌دانند در مرز غربی کشورمان استانی قرار گرفته که به جرأت می‌توان لقب گل سر سبد استان‌های غربی را به آن داد! کردستان جزء استان‌هایی است که سالانه مسافران زیادی به سویش روانه می‌شوند. از این رو ویکی گردی بهترین جاهای دیدنی کردستان را به شما معرفی کرده است.

جاهای دیدنی کردستان
ویکی گردی:

جاهای دیدنی کردستان را در این مقاله از سایت ویکی گردی معرفی می کنیم. اگر قصد سفر به کرستان را دارید قبل از سفر حتما به مطلب جاهای دیدنی کردستان سر بزنید. در ادامه با معرفی جاهای دیدنی کردستان همراهی مان کنید.

 

غار کرفتو

 

جاهای دیدنی کردستان

از دیگر جذاب‌ترین دیدنی‌های کردستان غار کرفتو است که از نظر جغرافیایی در ۶۷ کیلومتری دیواندره واقع شده است. جالب است بدانید روی دیوارهای این غار، آثاری از کتیبه‌های ارزشمند مشاهده می‌شود که به خط یونانی نوشته شده است به همین دلیل مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است. این غار در سال ۱۳۱۸ رسما به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.غار کرفتو از بزرگترین غارهای ایران به شمار می‌رود در برخی از قسمت‌های این غار آب وجود دارد به همین دلیل برای مشاهده درون غار باید از قایق استفاده کرد. گفته می‌شود غار کرفتو تا دوران مزوزوئیک یعنی دوران سوم زمین شناسی زیر آب قرار داشته و سپس پایان دوره مزوزوئیک از آب خارج شده است.

نشانی: ایران، استان کردستان، ۴۶ کیلومتری جنوب غربی تکاب، ۵ کیلومتری غرب تکاب، ۵ کیلومتری غرب روستای یوزباش کندی.

 

بازار سنندج

جاهای دیدنی کردستان

بازار سنندج واقع در مرکز شهر سنندج، یکی از بازارهای سنتی و قدیمی سنندج به شمار می‌رود و از لحاظ ظاهری، پلان مستطیلی شکل دارد. از ویژگی‌های ظاهری بازار سنندج گنبدهای آجری و دیوارهای این بازار است که توجه مردم را به خود جلب می‌کند.گفته می‌شود این بازار سرپوشیده در زمان شاه صفوی ساخته شده است و به دلیل استحکام دیوارها و مصالح به کار رفته در ساخت این بازار، همچنان پس از گذشت سال‌های زیاد، این بازار پا برجاست. سنندج یکی از شهرهایی است که در میان رشته‌ کوه‌های البرز قرار گرفته است. برخی از جاذبه‌ها مانند موزه سنندج، عمارت آصف وزیری، مسجد جامع سنندج، پارک ساحلی سنندج و عمارت خسرو آباد در نزدیکی بازار سنندج قرار گرفته است.

نشانی: ایران، استان کردستان، سنندج، دو طرف خیابان انقلاب

 

عمارت خسروآباد 

جاهای دیدنی کردستان

بی شک عمارت خسرو آباد، یکی از بی نظیرترین عمارت‌های ایران و از برترین بناهای کردستان است که قدمتی دیرینه دارد و تاریخچه ساخت آن به زمان قاجار برمی‌گردد. امروزه برخی از بخش‌های عمارت خسروآباد مرمت شده است به همین دلیل بازدید آن برای مردم امکان پذیر است.به دلیل نمایش آداب و فرهنگ و رسوم مردم عزیز کردستان، در ایام نوروز در عمارت خسرو آباد، برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار می‌شود. توجه داشته باشید که بازدید از این عمارت کاملا رایگان است با این حال برخی از قسمت‌های عمارت قابل بازدید نیست.

نشانی: ایران، کردستان، سنندج، بلوار خسروآباد

 

کاخ دژ زیویه 

جاهای دیدنی کردستان

این کاخ روی یکی از کوه‌های مرتفع شهر سقز یعنی در ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر سقز در روستای زیویه قرار گرفته است. قدمت این کاخ تقریبا به زمان ۷۰۰ سال پیش بر می‌گردد و از نظر شکل ظاهری و معماری نیز بسیار زیبا و قابل توجه برای مردم است.کاخ دژ زیویه آنگونه که باید مراقبت نمی‌‌شود به همین دلیل در آستانه نابودی و خراب شدن است. این کاخ ۳ طبقه است و هر کدام از این طبقه‌ها ویژگی و شکل خاصی دارد. به نظر می‌رسد طبقه همکف این کاخ بخش عبادتگاه کاخ بوده است، طبقه دوم یک محل سکونی به شمار می‌رفته و طبقه سوم هم محلی برای نگه داری مواد غذایی یا انبار کاخ بوده است.

نشانی: ایران، استان کردستان، ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی سقز، روستای زیویه.

 

عمارت سالار سعید

جاهای دیدنی کردستان

قدمت عمارت سالار سعید به زمان قاجار برمی‌گردد و به دلیل پیشینه تاریخی که دارد به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این عمارت در حال حاضر تبدیل به یک موزه شده است و گردشگران می‌توانند از داخل آن بازدید کنند. نام دیگر این عمارت، موزه سنندج است.در این موزه، آثار ارزشمندی همچون ظروف سفالی مختلف و دیگر آثار تاریخی نگه داری می‌شود. انواع تبر، سوزن، وسایلی که با استفاده از عاج فیل ساخته شده‌اند و ... برخی دیگر از آثاری است که در این مجموعه نگه داری می‌شوند.عمارت سالار سعید در سنندج از نظر معماری کلیه خصوصیاتی که بناهای قاجاری دارند را دارا است. از ویژگی‌های برتر این عمارت، وجود یک حیاط خیلی بزرگ و همچنین یک زیرزمین بزرگ زیر ساختمان است. ساختمان عمارت به زیبایی تمام گچ کاری شده است و تزئینات به کار رفته بنا شامل تزئیات شیشه‌ای و چوبی است.

نشانی: ایران، استان کردستان، سنندج، خیابان امام، کوچه حبیبی.

 

سنگ نبشته اورامان

جاهای دیدنی کردستان

نوشته‌های روی کتیبه‌ها بخش مهمی از آثار باستانی یک کشور به شمار می‌رود و اطلاعات مهمی را در خصوص تاریخچه زندگی مردمانی که قبلا در آنجا زندگی می‌کردند به ما می‌دهد. به دلیل اینکه بسیاری از این کتیبه‌ها دارای خط میخی بودند، در گذشته قابل خواندن نبودند اما امروزه اطلاعات مهمی از این دست نوشته‌ها در دسترس است.طبق تحقیقات صورت گرفته، تاریخچه سنگ نبشته اورامان به زمان امپراتوری آشور برمی‌گردد و یکی از زیباترین آثار کردستان برای بازدید است. از آنجایی که تاریخچه این کتیبه تقریبا به ۲۷ قرن پیش برمی‌گردد، برخی از قسمت‌های این کتیبه با گذشت زمان دچار آسیب دیدگی شده است. از دیگر ویژگی‌های سنگ نبشته اورامان، وجود یک نقش برجسته در این آثار تاریخی است.

نشانی: ایران، کردستان، کامیاران، بین روستاهای تنگی ور و یوزیدر.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر