چای ماسالا | خواص چای ماسالا | طرز تهیه چای ماسالا

چای ماسالای خوش عطر و طعم رو خودت تو خونه درست کن + طرز تهیه

چای ماسالا یکی از نوشیدنی هایی است که ارزش غذایی بالایی دارد و خواص زیادی برای سلامتی دارد ولی اگر بلد باشید و خودتان درستش کنید، مزه متفاوتی دارد.

چای ماسالا
ویکی گردی:

چای ماسالا یک نوشیدنی خوش عطر و تند هندی است  که ترکیبی از ادویه ها ی مختلفی مثل زنجبیل، هل و دارچین است. هل نقش مهمی در تهیه این چای دارد که با ادویه‌جات دیگری مانند میخک یا فلفل سیاه تکمیل می‌شود. چای ماسالا فواید زیادی بر سلامتی دارد و برای درمان بسیاری از بیماری ها مناسب می باشد و به خاطر کم کالری بودن این چای، مصرف آن به همه‌ی گروه‌های سنی توصیه می‌شود و می توانید با خیال راحت این چای را بنوشید. برای طرز تهیه چای ماسالا و خواص آن با ما همراه باشید.

 

چای ماسالا را هم به صورت گرم و هم به صورت سرد می‌توانید بنوشید و همچنین برای درست کردن چای ماسالا می توانید از شیر اسفاده کنید؛ این موضوع کاملا سلیقه ای است و به ذائقه افراد باز می گردد.

طرز تهیه چای ماسالا با شیر:

برای تهیه چای ماسالا به مواد زیر نیاز دارید.

•    شیر: 2 لیوان

•    هل: 3 عدد

•    رازیانه: 1 قاشق چای‌خوری

•    فلفل: 8 دانه

•    چوب دارچین: 1 عدد

•    میخک: 4 عدد

•    چای دم‌کرده:  1/4 لیوان

•    عسل: 1 قاشق غذاخوری

•    پودر زنجبیل: به‌مقدار لازم

•    جوز هندی: به‌مقدار لازم

7 چای آرامش بخش برای داشتن خوابی راحت + خواص

ابتدا شیر را در یک ظرف بریزید و به آن هل، رازیانه، فلفل، میخک و چوب دارچین خرد شده را اضافه کنید. سپس ظرف را به مدت 30 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید و به آرامی هم‎بزنید. بعد از آن، ترکیب را از روی حرارت بردارید و مواد آماده شده را در لیوان مورد نظر بریزید. در مرحله بعد چای دم‌کرده را به ترکیب آماده شده، اضافه کنید و عسل، پودر زنجبیل را هم روی نوشیدنی بریزید. در نهایت جوز هندی را رنده کنید و به نوشیدنی خود اضافه کنید. چای ماسالای شما آماده سرو است.

روش دم کردن چای ماسالا بدون شیر:

اکثر ادویه‌هایی که در تهیه چای ماسالا استفاده می‌شوند، طعم و بوی تندی دارند. به همین علت در آن، شیر می‌ریزند تا طعم و بوی چای ملایم‌تر شود. بااین‌حال، اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که با عطروطعم قوی ادویه‌ها مشکل ندارید، روش تهیه چای ماسالا که در ادامه به آن می‌پردازیم، برایتان مناسب است

برای درست‌کردن چای ماسالا بدون شیر، به  آب نیاز دارید. ادویه‌های این چای، فرقی با “چای ماسالا با شیر” ندارند. مقدار شکر هم به ذائقه شما بستگی دارد. اما بهتر است مقدار آن باتوجه‌ به اینکه شیر در چای نمی‌ریزید، کمی بیشتر باشد. قبل از سرو می‌توانید مزه چای ماسالا را امتحان کنید و اگر شیرینی آن کم بود، مقدار بیشتری شکر به آن بیفزایید.

ابتدا آب را درون ظرف موردنظر خود بریزید و اجازه بدهید تا جوش بیاید. حالا ادویه‌های نیم‌کوب شده را به همراه دو قاشق چایخوری چای سیاه و شکر به آب اضافه و حرارت را خیلی کم کنید. درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید مخلوط شما حداقل بیست دقیقه با حرارت خیلی کم بجوشد. زیر ظرف را خاموش کرده و بدون برداشتن آن از روی گاز و با درب بسته، بگذارید حدود ده دقیقه هم دم بکشد. فراموش نکنید که برای ریختن چای ماسالای آماده‌شده، باید از چای‌صاف‌کنی که یک‌تکه پارچه تمیز داخل آن گذاشته‌اید، استفاده کنید.

 

چای ماسالا برای بهبود سلامت قلب

چای ماسالا می‌تواند برای بهبود سلامت قلب موثر و مفید باشد. از ترکیبات موجود در چای ماسالا می‌توان به دارچین اشاره کرد که دارچین می‌تواند موجب کاهش فشار خون شود. دارچین در بعضی افراد می‌تواتد موجب کاهش ۳۰ درصدی سطح کلی کلسترول، کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسیرید را شود. از دیگر ترکیبات موجود در چای ماسالا چای سیاه است که می‌تواند باعث کاهش سطح کلسترول خون شود. بنابراین خاصیت چای ماسالا می‌تواند با کنترل فشار خون و کلسترول خون به حفظ و بهبود سلامت قلب کمک کند

از این به بعد به جای قهوه، چای کرک بخور! | طرز تهیه چای کرک

چای ماسالا برای تنظیم سطح قند خون

یکی دیگر از خواص ماسالا، کنترل بهتر قند خون است. علت این موضوع وجود زنجبیل و دارچین در آن است که هر دو ممکن است اثرات مفیدی روی سطح قند خون داشته باشند. برای مثال مطالعات نشان داده‌اند که دارچین ممکن است مقاومت به انسولین را ۱۰ تا ۲۹ درصد کاهش دهد. مقاومت کمتر به انسولین باعث می‌شود استفاده از انسولین جهت حمل شکر در خون و انتقال آن به سلول‌ها برای بدن آسان‌تر شود که این موضوع می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند

 

چای ماسالا برای تنظیم سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص چای ماسالا این است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن یک گزینه‌ی عالی محسوب می‌شود. میخک و دارچین این چای باعث افزایش قدرت بدنی می‌شوند. چای ماسالا یک خط دفاعی ایجاد می‌کند و به عفونت‌ها اجازه‌ی ورود به بدن نمی‌دهد. این خواص ماسالا آن را تبدیل به یک نوشیدنی مؤثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌کنند

چای ماسالا برای درمان درد قاعدگی

چای ماسالا می‌تواند با درد قاعدگی مبارزه کند. اکثر خانم‌ها در طی دوره عادت ماهیانه خود از درد شکم و گرفتگی عضلانی رنج می‌برند‌. چای ماسالا حاوی ترکیباتی است که  اثرات آرام‌بخشی روی اعصاب و عضلات دارند. همچنین خواص ضدالتهابی ادویه‌های مختلف تشکیل دهنده چای ماسالا می‌توانند در کاهش تسکین دردهای قاعدگی مفید و کمک‌کننده باشند

چای ماسالا برای لاغری

که یکی از ادویه های موجود در چای ماسالا است در افزایش میزان متابولیسم بدن موثر است.مصرف فلفل سیاه و وجود زنجبیل در ترکیبات این چای لاغر کننده منجر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود و به این ترتیب عمل هضم به خوبی انجام می شود.

با خواص چای سفید، بزرگترین رقیب چای سبز آشنا بشید

چای ماسالا در مقایسه با انواع چای‌های دیگر تأثیر بیشتری بر کاهش حس گرسنگی و جلوگیری از پرخوری کاذب در طول روز دارد. این نوشیدنی ممکن است حتی به‌عنوان یک میان‌‌وعده نیز سرو شود. همچنین چای سیاهی که برای تهیه این نوشیدنی استفاده می‌شود، میزان چربی بدن را و کالری دریافتی از غذاهای مصرفی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

فلفل سیاه و زنجبیل نیز از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کنند، و تاثیر به سزای در تسریع کاهش وزن دارند

چای ماسالا  برای افزایش سطح انرژی

چای سیاه موجود در چای ماسالا حاوی کافئین است و از این طریق سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد. مصرف کافئین به تنهایی می‌تواند برای بدن مضر باشد اما ادویه‌های موجود در چای ماسالا انرژی بدن شما را متعادل می‌‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ایرج بابایی

    ازمصرف چای ماسالا خیلی راضی هستم