ترشی | معرفی ترشی

معرفی 5 تا از ترشی های محلی خوش طعم ایرانی + طرز تهیه

امروز می خواهیم در سایت ویکی گردی طرز تهیه چند ترشی ایرانی خوشمزه رو بهت آموزش بدیم . با ما همراه باش .

ترشی
ویکی گردی:

ترشی یکی از چاشنی های اصلی در سفره خانواده های ایرانی است که محبوبیت زیادی هم  داره . محاله یک خانم ایرانی  باشی و تو خونه ترشی درست نکرده باشی . امروز میخواهیم طرز تهیه چند  ترشی خوشمزه رو بهت آموزش بدیم تا بتونی با هنرمندی  بیشتری از مهمونهات پذیرایی کنی .

نکته: برای آموزش طرز تهیه هر کدام از ترشی های زیر روی نام آنها کلیک کنید.

 ترشی لیته :

ترشی لیته را شاید بتوان به عنوان محبوبترین و پرمصرف ترین ترشی ایرانی نام برد. این ترشی که از ترکیب مواد مختلف تولید میشود حالتی بسیار ریز دارد که شاید افراد عادی امکان تشخیص مواد داخل آن را نداشته باشند. فرایند تولید ترشی لیته در مناطق مختلف متفاوت است و بیشتر با چرخ کردن مواد ، رنده کردن و له کردن همراه می شود.

سبزی که ترشی رو خوشمزه تر می کنه

ترشی لیته

ترشی لیته انواع مختلفی دارد که روش های تولید آنها نیز متفاوت است. برای مثال در طرز تهیه ترشی لیته بادمجان ، بادمجان به عنوان اصلیترین ماده شناخته میشود. مواد به خوبی همزده میشوند و بادمجان های شسته شده و تلخی گرفته شده نیز له شده و به مواد اضافه میشود.

طعم متفاوتی که بادمجان دارد سبب خوش طعم شدن این ترشی شده و همین سبب افزایش هر چه بیشتر محبوبیت ترشی لیته بادمجان شده است.

ترشی مخلوط :

ترشی مخلوط از دیگر ترشی های ساده و محبوب ایرانی است که همانطور که از نام ان پیداست در آن از همه جور موادی استفاده میشود . استفاده از موادی همچون خیار ، گوجه ، بادمجان ، فلفل ، کلم و ... در این نوع از ترشی ها بسیار مرسوم می باشد.

ترشی های مخلوط در شهرهای مختلف به انواع مختلفی تولید می شوند و روش مشخصی برای تهیه ی انها وجود ندارد و بیشتر از روی تجربه چگونگی تولید آن صورت میگیرد. در ترشی های مخلوط باید توجه شود که مقدار فلفل و ... به گونه ای باشد که آزردگی در فرد ایجاد نکند . چرا که سرکه ی موجود در مواد سبب پخش شدن تلخی فلفل شده و در نتیجه کل ترشی کاملا تلخ خواهد شد.

طرز تهیه ترشی لیته بازاری! | با این روشی که من میگم درست کن!

ترشی انبه :

اگر قصد تجربه ی طعمی متفاوت در ترشی را دارید پیشنهاد میکنیم حتما ترشی انبه را تجربه کنید. این ترشی بسیار خوش طعم که از میوه انبه تهیه میشود تجربه ای کاملا متفاوت با هر ترشی ای دارد که تا بحال خورده اید. ترشی انبه که بیشتر در کشور پاکستان و هندوستان به دلیل وفور این میوه وجود دارد ، پر ادویه و تند است. از این رو بهتر است پیش از تهیه یا خرید این ترشی این مورد را کاملا در نظر بگیرید .

ترشی انبه

در تهیه ترشی انبه به هیچ وجه نباید از انبه های رسیده استفاده کرد بلکه باید انبه ترش باشد چرا که انبه رسیده حالتی محکم و سفت دارد و از این رو ممکن است داخل سرکه کاملا باز شده و اصطلاحا وا برود !

ترشی گوجه :

ترشی گوجه از دیگر ترشی های بسیار خوش طعمی است که باید تجربه کرد ! این ترشی باید از گوجه تازه تهیه شود و در تهیه ان سعی میشود که همراه با گوجه مواد دیگری جز چند حبه سیر و مقداری فلفل، چیز دیگری استفاده نشود.

ترشی گوجه باید سریعتر از سایر ترشی ها استفاده شود چرا که به دلیل خاصیت گوجه ، سریعا ترشی رو به خرابی خواهد رفت.

نکات مهم در تهیه گوجه :

رعایت برخی نکات میتواند گوجه ی تولید شده توسط شما را خوش طعم تر و سالم تر کند که از آنجمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

- استفاده از مواد تازه : تصور بسیار اشتباهی وجود دارد که افراد برای مواد اولیه ی ترشی ، از محصولات درجه چند استفاده میکنند. چنین مواردی به دلیل استفاده ی کارگاه های بعضا غیرمجاز تولید ترشی از مواد درجه چند ، در بین مردم ایجاد شده است. در حالی که هر چقدر مواد مورد استفاده تازه تر و درجه یک تر باشد، طعم ترشی و ماندگاری و رنگ آن بهتر خواهد بود.

بیا بهت یاد بدم ترشی بادمجان شکم پر درست کنی + نکات

- استفاده از سرکه خانگی : یکی از مواردی که به شدت بر روی کیفیت ترشی تاثیر گذار است سرکه می باشد. اینکه سرکه کیفیتش چطور باشد در نمونه های بازاری به سختی قابل تشخیص است. اما اگر در خانه سرکه ی طبیعی درست کنید می توانید علاوه بر کیفیت بسیار بالای ترشی ، طعم متفاوتی نیز از ترشی تجربه کنید . سرکه های خانگی فرایند تهیه طولانی داشته و تولید آن نیازمند تجربه است ، در مقابل کیفیت ترشی تولید بسیار بالاست.

- محل نگهداری : محل نگهداری ترشی پس از قرار دادن داخل دبه به نوع ترشی بستگی دارد ولی جای خنک و خشک بسیار مطلوب است. با توجه به اینکه بیشتر افراد در اواخر تابستان اقدام به ترشی انداختن می کنند، فصل خنک از راه میرسد و به صورت اتوماتیکی به تهیه کننده ی ترشی کمک خواهد کرد.

نتیجه گیری :

نحوه درست کردن و طرز تهیه انواع ترشی در اقصی نقاط کشور عزیزمان ایران تفاوت های عمده ای با یکدیگر دارد. برای مثال در مناطق جنوبی کشور ترشی را تند دوست دارند در حالی که شاید در سایر مناطق ترجیح میدهند ترشی بیش از حد تند نباشد . به طور کلی قانونی برای این مورد وجود ندارد و تجربه و شناخت ذائقه ی خانواده در نوع و روش تهیه ترشی تاثیر گذار می باشد.

منبع: نمناک
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر