خطای دید | علت ایجاد خطای دید

5 خطای دید جالب و حیرت انگیز و علت ایجاد آنها + عکس

در این مقاله، گلچینی از جالب‌ ترین خطاهای دید قدیمی و جدید آماده کرده‌ ایم که ذهن شما را فریب می‌ دهند.

خطای دید
ویکی گردی:

احتمالا تا به‌ حال بارها عبارت «تا نبینم باور نمی‌کنم» را شنیده‌اید. در این مقاله، تصاویری از خطای دید را مشاهده می‌کنید که این عبارت را بی‌ اعتبار می‌کنند! در این تصاویر خطای دید چیزهایی می‌بینید که وجود خارجی ندارند یا آن‌طور نیستند که شما فکر می‌کنید. خطای دید یا خطای بصری انواع مختلفی دارد که برخی‌ از آنها ساخته دست انسان‌ها هستند و بعضی دیگر در دنیای واقعی اتفاق می‌افتند.

۱. شبکه‌ بندی هرمن

به تقاطع میان مربع‌ها دقت کنید. آیا نقطه‌های چشمک‌زنی را می‌بینید که سفید و سیاه می‌شوند؟ این نقطه‌ها اصلا وجود ندارند و ساخته ذهن ما هستند! برای علت وقوع این پدیده این نظریه‌ مطرح شده است که نوعی از سلول‌های بنیادی واقع در قشر بینایی سبب ایجاد این خطا می‌شود.

خطای دید

۲. خطای دید اتاق ایمز

دو شخصی که در عکس می‌بینید، قدوقواره‌ای یکسان دارند! این خطای دید خطای دید اتاق ایمز نامیده می‌شود و به‌خاطر شکل ذوزنقه‌ای اتاق به وجود می‌آید. از زاویه دید بیننده، اتاق شکل مربعی معمولی است، اما در واقع این‌گونه نیست. شخصی که در عکس کوچک‌تر دیده می‌شود، در فاصله دورتری از دوربین قرار دارد. جالب است بدانید در فیلم و سریال‌ها، همچون مجموعه ارباب حلقه‌ها، از اتاق ایمز به‌عنوان ترفند فیلم‌برداری استفاده شده است.

خطای دید

۳. خطای دید مولر – لایر

مولر – لایر یکی از خطاهای دید قدیمی است، اما همچنان مخاطبان را شگفت‌زده می‌کند. خوب به عکس نگاه کنید. به‌نظر شما کدام خط بلندتر است؟ شاید بلافاصله به خط پایین اشاره کنید، اما این خط‌ها هم‌اندازه‌اند. انسان‌ها می‌توانند اندازه‌ها را بسته به فاصله‌شان تا حدودی تشخیص بدهند. درباره خطای مولر – لایر این نظریه مطرح شده است که علت وقوعش اشتباه مغز هنگام تشخیص فاصله و دوبعدی‌بودن خط‌هاست. طبق نظریه‌ای دیگر، جهت پیکان‌های خط‌ها سبب ایجاد خطای دید می‌شود.

خطای دید

۴. خطای دید ماه

آیا تابه‌حال متوجه شده‌اید که ماه وقتی در امتداد افق است در مقایسه با زمانی که در سطح بالاتری قرار دارد، بزرگ‌تر دیده می‌شود؟ خطا دید ماه از خطاهای واقعی همچون توهم تپه گرانشی است. علت وقوع این خطای دید هنوز دقیقا مشخص نیست، با وجود این نظریه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه علت بزرگ دیده‌شدن ماه رنگ آن و هاله دورش است.

خطای دید

۵. سیاه‌چاله در حال گسترش

به مرکز سیاه‌چاله خیره شوید. آیا گسترش آن را می‌بینید؟ در واقعیت عکس هیچ تکانی نمی‌خورد و گسترش این سیاه‌چاله فقط خطای دید است. تلاش مغز ما برای پیش‌بینی گسترش سیاه‌چاله سبب ایجاد این خطا می‌شود.

خطای دید

منبع: چطور
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر