لندو | طرز تهیه لندو | مواد لازم لندو | شیرینی محلی | سوغات زاهدان

شیرینی لندو زاهدانی رو تو خونه حاضر کن + طرز تهیه و نکات

شاید وقتی برای اولین بار عکس شیرینی لندو را می‌ بینید تصور نکنید که با یک خوراکی جذاب روبرو هستید. این شیرینی بر عکس ظاهر ساده‌ای که دارد بسیار خوشمزه است.

لندو
ویکی گردی:

لندو یکی از خوراکی‌ها یا شیرینی‌های سنتی سیستان و بلوچستان است که معمولا در این منطقه به عنوان میان‌ وعده از آن استفاده می‌شود. البته لندو به عنوان شیرینی هم صرف می‌شوند و سیستانی‌ها برای پذیرایی از میهمانان خود، از آن‌ استفاده می‌کنند. لندو ترکیبی‌ست از خرما، گندم و کنجد که به صورت گلوله‌هایی مخلوط از این مواد تهیه و سرو می‌شود.

مواد لازم برای شیرینی لندو

  • خرما     ۵۰۰ گرم
  • دانه گندم     ۶۰۰ گرم
  • کنجد     حدود نصف پیمانه
  • آب     به مقدار لازم

باقلوای یزدی رو به روش بازاری های یزد درست کن + طرز تهیه

لندو

شیرینی نخودچی قزوین رو شیک و مجلسی درست کن + طرز تهیه

طرز تهیه شیرینی لندو

  1. گندم‌ها را در یک کاسه آب بریزید و اجازه دهید به مدت ۲ ساعت خیس بخورد. در این حین چند مرتبه آب گندم‌ها را عوض کنید چرا که ممکن است گندم‌ها در این حین بو بگیرند.
  2. سپس گندم‌ها را آبکش کنید و روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا در عین اینکه مرطوب می‌مانند آب آن‌ها گرفته شود.
  3. هسته‌های خرما را جدا کنید. سپس آن‌ها را در یک ظرف مناسب ریخته تا بتوانید بوسیله گوشت کوب به خوبی له کنید. برای این کار از وسایل برقی مانند گوشت کوب برقی نیز می‌توانید استفاده کنید.
  4. یک ماهیتابه بزرگ را بر روی شعله قرار دهید تا به خوبی گرم شود. گندم‌ها را در ماهیتابه بریزید و تفت دهید تا برشته شوند و رنگ‌ آن‌ها کمی تغییر کند. سپس سریعا گندم‌های برشته شده را در ظرف دیگری داخل خرماهای کوبیده شده بریزید و مخلوط کنید.
  5. کنجدها را مانند گندم‌ها در ماهیتابه ریخته و برشته کنید. دقت داشته باشید که کنجد به زمان کم‌تری از گندم برای پخت نیاز دارد و ممکن است سریع بسوزد.
  6. کنجد را نیز به ترکیب گندم و خرما اضافه کنید و مخلوط کنید.
  7. مخلوط به دست آمده را داخل یک کیسه ریخته و یک وسیله و بار سنگین را بر روی ترکیب خرما قرار دهید. تقریبا نصف روز یعنی حدود ۱۲ ساعت این بار سنگین بر روی خرما بماند.
  8. بعد از برداشتن وزنه شیرینی‌ها را به شکل دلخواه دربیاورید به طور معمول توپی شکل می‌کنند و در نهایت نوش جان کنید.

نکات طرز تهیه شیرینی لندو

  1. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید پوست‌های خرما را نیز بگیرید. اگر چه کار زمان‌بری خواهد بود، اما بافت نهایی شیرینی را بسیار نرم‌تر و خوشمزه‌تر میکند.
  2. می‌توانید وزنه‌ای را که روی شیرینی قرار داده‌اید بیشتر از ۱۲ ساعت قرار دهید. حتی یک روز کامل هم امکان پذیر است.
  3. می‌توانید این شیرینی سیستانی را با نوشیدنی محبوب سیستان و بلوچستان یعنی شیرچای میل کنید.
  4. شیرینی لندو را می‌توانید مدت زمان زیادی نگهداری کنید فقط می‌بایست دقت کنید که در ظرف در بسته نگهداری شود.
  5. سعی کنید وزن وزنه‌ای که برای سنگینی روی شیرینی لندو انتخاب میکنید، به طور یکسان پخش شود. می‌توانید یک سینی بر روی شیرینی قرار دهید و بعد از آن وزنه را بر روی سینی قرار دهید.
  6. خرمایی که برای این شیرینی استفاده می‌کنید می‌تواند از انواع مختلف خرمای موجود که در دسترس شما است باشد. اما تلاش کنید که رطوبت زیادی نداشته باشد تا شیرینی در نهایت بافت منسجمی داشته باشد.
منبع: اسنپ فود
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر