کاک کرمانشاهی | شیرینی کاک کرمانشاهی | طرز تهیه کاک کرمانشاهی | مواد لازم کاک کرمانشاهی

شیرینی کاک کرمانشاهی رو با این روش درست کن + طرز تهیه

دوست داری کنار چای عصرونه با کاک کرمانشاهی میزبان مهمونات باشی؟ پس بهتره دست به کار بشی و با این دستوری که میگم تهیه‌اش کنی.

کاک کرمانشاهی
ویکی گردی:

یکی از شیرینی های معروف، خوشمزه، سنتی و اصیل کرمانشاه کاک کرمانشاهی هست. کاک کرمانشاهی رو اگه با روش درست تهیه کنی ماندگاری بالایی داره و تا یکماه در ظرفهای دربسته میتونی نگه داری. این شیرینی فوق العاده خوشمزه است و با کمی دقت و حوصله میتونی بهترین کاک کرمانشاهی رو برای خانواده و پذیرایی از مهمونهات آماده کنی.

مواد لازم کاک کرمانشاهی

  • 300 گرم  آرد
  • 50 میلی لیتر  آب ولرم
  • 1 قاشق چایخوری  مایه خمیر فوری
  • 1 عدد  تخم مرغ
  • 50 گرم  روغن حیوانی یا روغن جامد
  • 160 گرم  پودر قند
  • نصف پیمانه  پودر بادام
  • 1 قاشق چایخوری پودر هل
  • نصف قاشق چایخوری نمک

طرز تهیه کماج همدانی خوشمزه بدون فر + نکات

طرز تهیه کاک کرمانشاهی :

مرحله اول

اولین کار این است که مایه خمیر را به عمل آورید. برای این منظور، یک قاشق سوپ‌خوری پودر قند را با مایه خمیر فوری را در ظرفی مخلوط کنید و 50 میلی لیتر آب ولرم را به آن‌ها اضافه کنید. حالا درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید مایه، 10 دقیقه استراحت کند.

نکته: نشانه به عمل آمدن مایه خمیر، پف کردن مایه داخل ظرف است.

نکته: برای هم زدن مایه خمیر، از قاشق فلزی استفاده نکنید.

مرحله دوم: 

روغن را با حرارت ملایم آب کنید و کنار بگذارید تا کمی خنک شود.

طرز تهیه نان گولاچ خانگی به روش سنتی سمنانی + نکات

مرحله سوم:

 در ظرفی دیگر، تخم مرغ را بشکنید و کمی بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. حالا نیمی از مایه تخم مرغ را با نمک مخلوط کرده و به روغن محلی اضافه کنید.

مرحله چهارم:

 در این مرحله، مایه خمیر به عمل آمده را کم کم به مخلوط تخم مرغ و روغن اضافه کرده و هم بزنید.

مرحله پنجم: 

حالا آرد را به تدریج اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. در نهایت باید خمیری یکدست و لطیف داشته باشید که به دست، نچسبد.

مرحله ششم: 

پس از اینکه خمیر شیرینی کاک را 10 تا 15 دقیقه ورز دادید، روی آن را بپوشانید و به مدت 2 ساعت، کنار بگذارید تا استراحت کند.

نکته: دقت کنید که برای طرز تهیه کاک، خمیر باید قوام خوبی داشته باشد، بنابراین اگر کمی شل بود، مقداری آرد به آن اضافه کنید.

مرحله هفتم: 

در این مرحله از طرز تهیه کاک، دوباره خمیر را کمی ورز دهید و از آن، چانه‌هایی به اندازه نارنگی‌های کوچک جدا کنید. هر چانه را با دست، گرد کنید و سطح کار را آرد‌پاشی کنید. روی چانه‌ها هم کمی آرد بپاشید تا خشک نشوند.

مرحله هشتم: 

روی چانه‌ها را با دستمالی تمیز و مرطوب بپوشانید و برای دومین بار، به مدت 10 دقیقه به آن‌ها استراحت دهید.

مرحله نهم: 

حالا چانه‌ها را با وردنه باز کنید؛ تا جایی که شبیه خمیر نان لواش، نازک و یکدست شوند. در ظرفی دیگر، پودر شکر و هل را با هم مخلوط کرده و کنار دستتان بگذارید.

حاجی بادامی، یه جایگزین جذاب به جای قند کنار چایی + طرز تهیه

مرحله دهم:

 ساج را روی اجاق گاز قرار دهید تا گرم شود. حالا خمیرها را یکی یکی روی ساج بگذارید تا بپزند. قطر خمیرها بسیار کم است و خیلی زود می‌پزند. وقتی دور آن‌ها به رنگ قهوه‌ای روشن درآمد، باید نان‌ها را بردارید تا خشک نشوند.

نکته: در اصل، این شیرینی سنتی کرمانشاهی، با ساج تهیه می‌شود، اما در صورت عدم دسترسی به آن، از ماهیتابه نچسب هم می‌توانید استفاده کنید.

مرحله یازدهم:

 نصف سطح هر نان را با مخلوط شکر و هل بپوشانید و نان‌ها را لوله کنید. در این مرحله از طرز تهیه کاک باید سرعت عمل داشته باشید تا نان‌ها خشک و خنک نشوند.

مرحله دوازدهم:

 حالا با وردنه، روی نان‌های لوله شده را کمی فشار دهید تا محتویات داخل آن‌ها فشرده شود. نان‌ها را با چاقو، به صورت اریب برش بزنید و روی آن‌ها پودر شکر بپاشید و در ظرفی مناسب، بچینید.

منبع: اسنپ فود
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر