سهام عدالت | سهام عدالت متوفی | انتقال سهام عدالت متوفی

آموزش صفر تا صد روش انتقال سهام عدالت متوفی

اگه برای تو هم سواله که چطور میشه سهام عدالت متوفی رو انتقال داد حتما این مقاله از سایت ویکی گردی رومطالعه کن تا جواب سوالاتت دستت بیاد!

سهام عدالت
ویکی گردی:

نحوه انتقال سهام عدالت متوفی به وراث، در سهام عدالت یا سهم های بورسی، از طریق ثبت درخواست انتقال، در درگاه یکپارچه ذینفعان سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی بوده و در سهام عدالت متوفی در شرکت با مسئولیت محدود یا شرکت سهامی خاص، با مراجعه به دفتر ثبت سهام شرکت و پس از شرکت در جلسه مجمع عمومی فوق العاده، تنظیم صورتجلسه و ارائه آن، به اداره ثبت شرکت ها می باشد، همچنین، در خصوص سهام عدالت بی نام، تقسیم و انتقال آن، با صدور حکم تقسیم ترکه، از مرجع صالح، صورت می گیرد.

زمانی که شخصی فوت می کند، دارایی هایی از او، باقی می مانند که این دارایی ها، می توانند شامل طلب ها، بدهی ها، اموال منقول و غیر منقول و کلیه حساب های بانکی، سهام و اوراق و اسناد تجاری بجا مانده از متوفی باشند و تحت عنوان ارث، به وراث وی، خواهند رسید. البته، وراث، در قبول ارث، مختار هستند، ولیکن در صورت قبول، باید، جزء مثبت، یعنی اموال منقول و غیر منقول، حساب های بانکی و... و جزء منفی، یعنی بدهی ها را توامان بپذیرند.

جدیدترین جزئیات انتقال سهام عدالت متوفیان اعلام شد!

پس از قبول ارث، وراث می توانند، از طریق قانونی، یعنی با گرفتن گواهی انحصار وراثت و حکم تقسیم ترکه از سوی دادگاه، نسبت به تقسیم ارث، اقدام کنند که در این میان، چنانچه متوفی، دارای سهام، نظیر سهام عدالت یا سهام شرکت با مسئولیت محدود یا سهامی خاص باشد، وراث باید، نسبت به انتقال آن، به نام خود، اقدام نمایند که این امر، دارای شیوه و نحوه و مراحل مخصوص به خود بوده و بدون اطلاع از نحوه انتقال آن، به وراث، منقل نخواهد شد.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم درباره روش ها و نحوه انتقال سهام متوفی به وراث، صحبت کرده و چگونگی این انتقال را در خصوص سهام شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص بگوییم؛ سپس، درباره روش های انتقال سهام عدالت و سهم های بورس متوفی به وراث، توضیح دهیم.

یکی از دارایی هایی که بعد از فوت شخص، ممکن است، تحت عنوان ماترک، به وراث شرعی و قانونی متوفی، به ارث برسد، سهام، اعم از سهام با نام و بی نام، سهام عدالت و سهم های بورسی و غیر بورسی، نظیر سهام شرکت با مسئولیت محدود یا سهام شرکت سهامی خاص، می باشد.

برای اینکه وراث بتوانند، از این ماترک، تحت عنوان ارث، بهره مند گردند و در آن، دخل و تصرف نمایند، باید، پس از طی کردن مراحل قانونی و تهیه مدارک لازم، بر اساس مراحل و نحوه انتقال سهام متوفی به وراث و با کمک یکی از روش های انتقال که بسته به نوع سهام بجا مانده متفاوت می باشد، نسبت به انتقال سهام متوفی به خود، اقدام کنند.

از آن جا که بدون استفاده از روش های انتقال سهام متوفی به وراث، این امر، اتفاق نخواهد افتاد، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص این روش ها، بسته به نوع سهام، صحبت کرده و در خصوص هر روش، توضیحاتی را ارائه نماییم. روش های انتقال سهام متوفی به وراث، به شرح زیر است: 

ثبت درخواست در درگاه یکپارچه ذینفعان شرکت سپرده گذاری مرکزی یا سمات:

هشدار درباره کلاهبرداری در پوشش سهام عدالت

این روش از روش های انتقال سهام متوفی به وراث، در خصوص سهام های بورسی و سهام عدالت، مورد استفاده قرار می گیرد و در آن، یکی از وراث باید، پس از دریافت گواهی فوت و گواهی انحصار وراثت، همچنین، پرداخت مالیات بر ارث سهام های بورسی یا سهام عدالت، به آدرس اینترنتی ddn.csdiran.ir، مراجعه کرده و با انتخاب گزینه انتقال از میز خدمت و پس ار بارگذاری مدارک، نظیر برگه سهام و گواهی حصر وراثت، درخواست خود برای انتقال سهام عدالت متوفی یا سهم های بورسی وی به وراث را ثبت کنند.

شایان ذکر است، در این شیوه، تمامی وراث، باید، در سامانه سجام، ثبت نام بوده و احراز هویت کرده باشند، در غیر این صورت، هنگام ورود به سایت سمات یا سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی، متقاضی، به درگاه سامانه سجام، هدایت خواهد شد. در بخش انتهایی مقاله، ضمن راهنمای تصویری، نحوه ثبت درخواست انتقال سهام عدالت یا سهم های بورسی متوفی به وراث را توضیح خواهیم داد.

ثبت دادخواست تقسیم ترکه:

این روش از رورش های انتقال سهام متوفی به وراث، در خصوص سهام های بی نام به جا مانده از متوفی، مورد استفاد قرار می گیرد؛ زمانی که بین وراث، غایب یا محجور وجود دارد یا وراث، بر فروش سهام بی نام یا گرفتن سود آن، توسط یکی ار ورثه و سپس، پرداخت آن، به نسبت سهم الارث، به سایرین، به توافق، نرسیده اند.

شرایط لازم برای دریافت وام سهام عدالت اعلام شد + جزییات

در این شیوه، یک یا تمام وراث باید، پس از صدور گواهی انحصار وراثت، اقدام به ثبت دادخواست تقسیم ترکه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نموده و از دادگاه، بخواهند، در خصوص تقسیم ترکه، من جمله سهام بی نام، اتخاذ تصمیم نموده و حکم مقتضی را صادر کند.

مراجعه به دفتر ثبت سهام شرکت:

این روش از روش های انتقال سهام متوفی به وراث، در خصوص سهام با نام غیر بورسی یا سهام مربوط به شرکت با مسئولیت محدود یا شرکت سهامی خاص، مورد استفاده قرار می گیرد. در این شیوه نیز، وراث باید، به صورت حضوری، با در دست داشتن مدارک مربوط به گواهی حصر وراثت و حکم تقسیم ترکه، به دفتر ثبت سهام شرکت، مراجعه کرده و تقاضای انتقال سهام متوفی به وراث را داشته باشند.

شایان ذکر است که در خصوص شرکت های تضامنی و نسبی، از آنجا که فوت شریک، سببی برای انحلال شرکت است، اگر شرکا، تصمیم به عدم انحلال شرکت داشته باشند، قائم مقام و ورثه متوفی، یک ماه فرصت دارند تا تصمیم خود، بر انحلال یا بقای شرکت را اعلام کرده و در صورت موافقت با بقای شرکت، به دفتر ثبت سهام شرکت، مراجعه و نسبت به انتقال سهام، از نام متوفی به نام خود، اقدام کنند.

مراحل و نحوه انتقال سهام متوفی

در قسمت قبل، در خصوص روش های انتقال سهام عدالت متوفی، همچنین، سهام های بورسی و غیر بورسی او، توضیح دادیم و گفتیم که وراث، در هریک از این روش ها، باید، چه اقداماتی را انجام دهند. در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره مراحل و نحوه انتقال سهام متوفی، صحبت کنیم که بسته به نوع سهام، به شرح زیر می باشد: 

مراحل عمومی:

گرفتن گواهی انحصار وراثت: برای گرفتن این گواهی، یک یا تمام وراث، باید، پس از اخذ گواهی فوت از مراجع ذی صلاح، همچنین، تنظیم استشهادیه محضری در خصوص وراث متوفی، اقدام به تنظیم دادخواست گواهی انحصار وراثت نموده و آن را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و به شورای حل اختلاف، ارسال کند.

گرفتن حکم تقسیم ترکه:

در مواردی که بین وراث، محجور یا غایب مفقود الاثر وجود دارد یا وراث، در تقسیم ارث، توافق ندارند، نیاز است که وراث، با داشتن مدارک هویتی و مدارک انحصار وراثت، از طریق دفاتر خدمات قضایی، اقدام به ثبت دادخواست تقسیم ترکه نموده و از دادگاه صالح، صدور حکم بر تقسیم ترکه را بخواهند.

روش پیگیری سهام عدالت با کد ملی + آموزش

پرداخت مالیات بر ارث:

با توجه به قانون، پرداخت مالیات بر ارث، اجباری بوده و با مراجعه به اداره دارایی، امکان پذیر می باشد، اما، الزامی نیست که برای دریافت این برگه، در خصوص سهام، مالیات تمام ارث به جا مانده از متوفی، پرداخت گردد، بلکه صرف پرداخت مالیات سهام نیز برای انجام روال قانونی انتقال سهام، کافی است.

مراحل اختصاصی:

مراجعه به آدرس درگاه یکپارچه ذینفعان سایت سمات، به نشانی ddn.csdiran.ir، یا استفاده از اپلیکیشن سمات، در خصوص سهام عدالت متوفی یا سهم های بورسی، بارگذاری مدارک و اطلاعات لازم از قرار گواهی حصر وراثت، برگه سهام، اطلاعات هویتی متوفی و تمامی وراث و در نهایت، ثبت درخواست انتقال سهام متوفی به وراث.

مراجعه به دفتر ثبت سهام شرکت، در خصوص سهام غیر بورسی یا سهام مربوط به شرکت های با مسئولیت محدود یا شرکت سهامی خاص، تحویل مدارک لارم از قرار مدارک مربوط به برگه سهم، گواهی فوت، مدارک هویتی تمامی وراثت، مدارک هویتی متوفی، گواهی حصر وراثت و حکم تقسیم ترکه.

مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، جهت ثبت دادخواست صدور حکم تقسیم ترکه، در خصوص سهام بی نام، ارائه فایل ورد دادخواست تنظیم شده، گواهی حصر وراثت، نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا و مدارک هویتی ثبت کننده دادخواست، به همراه مدارک مربوط به سهام بی نام.

منبع: کارگزاری بیدار
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر