مواد لازم شیرینی برنجی شیرازی | طرز تهیه شیرینی برنجی شیرازی

شیرینی برنجی شیرازی رو با این روش تو خنه بپز + طرز تهیه

در این مطلب از بخش غذا و شیرینی محلی سایت ویکی گردی با ما همراه باشید تا روش پخت شیرینی برنجی شیرازی رو بهتونن آموزش بدم.

شیرینی برنجی شیرازی
ویکی گردی:

شیرینی برنجی شیرازی یک شیرینی بسیار خاص است که به کلوچه برنجی هم معروف می باشد. شیرینی برنجی شیرازی طرفداران زیادی دارد و برای پذیرایی و مهمانی‌ها بسیار مناسب است. در ادامه این بخش از ویکی گردی شما را با طرز تهیه شیرینی برنجی شیرازی آشنا می کنیم!

مواد لازم برای شیرینی برنجی شیرازی

  •     روغن جامد: 150 گرم
  •     آرد برنج: 150 گرم
  •     آرد شیرینی: 150 گرم
  •     تخم مرغ کوچک: ۱ عدد
  •     شکر: 120 گرم
  •     هل: ۱ قاشق چای خوری
  •     شربت بار زعفرانی: 20 گرم
  •     گلاب: 40 گرم
  •     شیر: ۵۰ گرم
  •     تخم خرفه: برای تزئین

شیرینی کره ای؛ شیرینی ساده با طعم نوستالژی

طرز تهیه شیرینی برنجی شیرازی

مرحله اول

برای طرز تهیه شیرینی برنجی شیرازی ابتدا روغن جامد را داخل یک ظرف بریزید دقت کنید که حتماً باید از روغن جامد استفاده کنید پس از روغن صاف قنادی و یا مخلوط روغن صاف قنادی و کره دوغ گرفته شده و یا مخلوط روغن اصیل و کره دوغ گرفته شده برای آن استفاده کنید.

مرحله دوم

سپس آرد برنج را که الک کرده‌اید روی روغن بریزید و بعد آرد شیرینی را به آن‌ها اضافه کنید و با دور تند همزن برقی به مدت ۱۰ دقیقه هم بزنید تا مخلوط کاملاً یکدست و خامه‌ای شود چنانچه این مرحله را کم هم بزنید شیرینی داخل سینی فر پهن می شود.

مرحله سوم

بعد تخم مرغ را داخل یک ظرف بریزید و با همزن دستی خوب هم بزنید تا از لختگی خارج شود سپس مقداری شکر به آن اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند و بافت ترکیب تشکیل شده کرم رنگ و کش‌دار شود.

برساق لکی، شیرینی محلی لرستانی ها + طرز تهیه

مرحله چهارم

سپس زعفران را در یک ظرف کوچک بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا دم بکشد و زعفران در آب رنگ باز کند و غلیظ شود سپس به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ و عطر و طعم زعفران کاملاً به خورد مخلوط برود.

مرحله پنجم

بعد با توجه به ذائقه و به دلخواه خودتان مقداری پودر هل به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا عطر هل پخش شود و سپس مقداری گلاب را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا عطر گلاب در مواد پخش شود و بعد شیر را بریزید و خوب با مواد مخلوط کنید.

مرحله ششم

مخلوط را هم بزنید تا بافت آن خامه‌ای شکل و یکدست شود سپس مخلوط را کم کم و در ۳ مرحله به ترکیب اصلی اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و بافت آن‌ها یکدست شود، بعد از آن مخلوط مواد را داخل قیف با ماسوره دلخواه بریزید.

مرحله هفتم

بعد داخل یک سینی فر یا قالب کاغذ روغنی قرار دهید و مقداری از مخلوط را با فاصله روی کاغذ روغنی در سینی فر پایپ کنید، تا همه خمیر به همین شکل تمام شود و سپس اجازه دهید تا شیرینی‌ها به مدت ۱۵ دقیقه در دمای محیط خوب استراحت کنند.

مرحله هشتم

وقتی که برش‌های خمیر کاملا منسجم شدند بعد مهر شیرینی را داخل آرد برنج بزنید و روی هر شیرینی فشار دهید و آن را مهر کنید دقت کنید که قبل از مهر کردن هر شیرینی مهر را داخل آرد برنج بزنید و زیاد هم تکان ندهید تا آرد از روی آن نریزد.

مرحله نهم

بعد مقداری پودر خرفه را روی خمیرها بپاشید و سینی را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید سپس اجازه دهید تا شیرینی‌ها به مدت ۱۰ دقیقه در فر برقی با المنت بالا و پایین و به مدت ۴ دقیقه با هوای داغ چرخشی داخل فر کاملا بپزند.

مرحله دهم

اگر برای پخت شیرینی‌ها از فر گازی استفاده می‌کنید مدت زمان پخت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بیشتر می‌شود و دمای فر را باید بر اساس نوع فر و میزان گرمای آن تنظیم کنید که معمولاً با دمای بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد برای پخت کافی است.

شیرینی دانمارکی رو حرفه ای تر از قنادی ها درست کن! + روش تهیه

مرحله یازدهم

بعد از این که شیرینی‌ها پختند و سطح آنها طلایی رنگ شد سینی را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا شیرینی‌ها خنک شوند و سپس آن‌ها را به آرامی از روی کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف دیگری قرار دهید تا کاملاً سرد شوند.

مرحله دوازدهم

سپس به دلخواه و با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری عسل یا شربت بار روی شیرینی‌ها بمالید و آن‌ها را با پودر پسته، پودر نارگیل یا خرده‌های مغز گردو، خلال بادام یا کنجد تزئین کنید و تعدادی شیرینی برنجی شیرازی را داخل ظرف مناسب بچینید.

منبع: پانا مگ
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر