جاهای دیدنی اردبیل برای سفر کجاست؟ | تا به حال به جاهای دیدنی اردبیل سفر کرده اید؟

سفر به جاهای دیدنی اردبیل در تابستان | مروری بر جاهای دیدنی اردبیل

اردبیل زیبا و خوش آب و هوا، خصوصا در فصل گرم تابستان یکی از بهترین مقصدهای گردشگری در ایران است. اگر قص آشنایی با جاهای دیدنی اردبیل را دارید با ویکی گردی همراه باشید.

جاهای دیدنی اردبیل
ویکی گردی:

دریاچه شورابیل

جاهای دیدنی اردبیل

دریاچه شورابیل از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و همچنین جاهای تفریحی اردبیل است؛ اطراف این دریاچه امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی مانند قایق‌سواری، زیپ لاین، پیست کارتینگ، دوچرخه‌های قابل اجاره، ماشین برقی مخصوص کودکان، آلاچیق و چند کافی‌شاپ و رستوران فراهم شده است. مسیر پیاده‌روی سلامت در نزدیکی دریاچه، طولانی‌ترین جاده تندرستی در ایران است که لذت یک پیاده‌روی طولانی در کنار ساحل خوش آب‌وهوای دریاچه را برای شما به ارمغان می‌آورد. یکی از جاهای دیدنی اردبیل در بهار بازدید از دریاچه شورابیل است؛ چرا که در این زمان آب و هوای بسیار مطبوع و دلپذیری دارد. البته پاییز و زمستان سرد دریاچه هم برای علاقه‌مندان جذابیت‌های خاص خود را دارد.

 

دریاچه سوها

جاهای دیدنی اردبیل

دریاچه سوها، یکی از مقاصد بکر و کمتر شناخته‌شده استان اردبیل است که مناظر خیره‌کننده و طبیعت سرسبزی را در اطراف خود دارد. این دریاچه حیرت‌انگیز یکی از منزلگاه‌های محبوب طبیعت‌گردان اردبیل نیز محسوب می‌شود و با آب‌وهوای خنک و دلپذیر خود در فصل تابستان، از ظرفیت‌های بسیاری برای جذب گردشگران برخوردار است. دریاچه سوها به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی استان اردبیل، مقصدی ایدئال برای عکاسان حیات‌وحش و علاقه‌مندان به فعالیت‌ و ورزش‌های آبی نیز به شمار می‌آید؛ جایی که آنان قادرند تا از زیبایی‌های این منطقه رویایی، بهره لازم را ببرند. دریاچه سوها که در واقع آبگیری نه‌چندان بزرگ محسوب می‌شود، محل تامین آب روستایی به‌همین نام است که در چهار کیلومتری دریاچه قرار دارد. این آبگیر به‌واسطه جمع شدن آب پشت سد کوچکی به‌وجود آمده که جهت بهره‌برداری از آب‌های جاری منطقه احداث شده است. عمق این دریاچه که در زبان مردم محلی به «سوا» نیز معروف است، در مناطق میانی به ۶ متر نیز می‌رسد. پهنای دریاچه سوها به نیم‌کیلومتر و طول آن به ۱٫۵ کیلومتر می‌رسد و اطراف آن، محل رویش گل‌های بابونه وحشی است.

 

جنگل فندقلو

جاهای دیدنی اردبیل

«جنگل فندقلو» که با گویش محلی «مشه» خوانده می‌شود، یکی از زیباترین دیدنی‌های استان اردبیل برای طبیعت گردی محسوب می‌شود. اگر دلتان هوای یک دشت پر از گل‌هایی نظیر بابونه و جنگلی بکر و دست‌نخورده را کرده است تا فارغ از هر فکر و اندیشه‌ای، این همه زیبایی را با چاشنی تازگی و طراوت هوایی پاک ببلعید و جسم و روح خسته‌تان را جانی دوباره ببخشید. جنگل فندقلو یکی از جاهای دیدنی اردبیل است که در جنوب شهر نمین واقع شده است. محدوده جنگل فندقلو از شرق خانقاه علیا، واقع در مسیر جاده بین شهری نمین-آستارا شروع شده و با جهت شمال غربی-جنوب شرقی، در شرق روستای حور خاتمه پیدا می‌کند. فاصله جنگل فندقلو تا اردبیل ۳۹ کیلومتر، تا آستارا ۶۷ کیلومتر و تا تهران ۶۲۶ کیلومتر است.

 

دریاچه نئور

جاهای دیدنی اردبیل

برای بسیاری از طبیعت‌دوستان بازدید از بکرترین جاذبه‌های طبیعی مانند دریاچه نئور هیجان‌انگیز است. دریاچه نئور با قرارگیری در نزدیکی شهرهایی مانند اردبیل و خلخال، نسبت به سایر جاذبه‌های اطراف آن کمتر شناخته شده است. این دریاچه زیبا در دامنه کوه‌های تالش قرار گرفته است و برای اتراق در طبیعت، محیطی دلچسب دارد. دریاچه نئور در شمال غربی ایران و حد فاصل استان‌های گیلان و اردبیل واقع شده است. این دریاچه در میان کوه‌های بلند قرار دارد؛ به همین دلیل، منطقه‌ای سردسیر و پر بارش است. گردشگران بسیاری در طول سال در سفر به استان‌های گیلان و اردبیل از دریاچه نئور بازدید می‌کنند. در سفر به دریاچه نئور، از تماشای زیبایی‌های اطراف آن غافلگیر خواهید شد.

 

آرامگاه شاه اسماعیل

جاهای دیدنی اردبیل

آرامگاه شاه اسماعیل که در مجموعه آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی قرار دارد، اطاق کوچکی است به ابعاد ۲.۵ متر در ۳.۵ متر، با پوشش گنبدی آجری مستقر بر روی چهار پیلپوش (سه کنج) و چهار قوس متقاطع که از لبه هر سه کنج به لبه سه کنج دیگر زده شده است؛ به‌طوری که در منتهی‌الیه سقف، قوس‌ها به ستاره هشت گوش مقعری تبدیل می‌شوند. قسمت بالای دیوار‌ها و سقف را به‌شیوه ماهرانه‌ای با گل و بته نقاشی و روی آن‌ها با رنگ‌های مختلف و آب طلا تزیین کرده‌اند. دیوار‌ها تا ارتفاع ۱.۶۹ متر از کف آرامگاه، با کاشی‌های خشتی آبی لاجوردی که روی آن‌ها با آب طلا نقش‌اندازی شده، پوشش داده شده است. آرامگاه شاه اسماعیل به‌عنوان بخشی از مجموعه آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، از جاهای دیدنی اردبیل به شمار می‌رود و در فهرست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران ثبت شده است.

 

خانه تاریخی میرفتاحی (موزه مفاخر دینی)

جاهای دیدنی اردبیل

خانه تاریخی میرفتاحی با قدمتی که به سال ۱۲۵۰ هجری قمری بازمی‌گردد، در دوران پهلوی اول، به‌عنوان اولین دبیرستان دخترانه، کاربری آموزشی داشته است. این بنا در زمره بناهای درونگرا قرار دارد. از جمله جذابیت‌های خانه می‌توان به پنجره‌های ارسی با طرح اسلیمی و شیشه‌های رنگی و تزیینات آجری در نما به‌صورت راسته با نقش و نگار آجرکاری اشاره کرد. این بنا در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه میزبان موزه مفاخر دینی اردبیل است. در مجموعه موزه می‌توان نقاشی‌هایی از علمای بزرگ استان از جمله آیات عظام احمد مقدس (محقق) اردبیلی، میرزا محسن مجتهد اردبیلی، میرصالح مجتهد انواری، سیدمرتضی خلخالی، میرزا علی‌اکبر مجتهد اردبیلی و... را مشاهده کرد. به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اردبیل، بازدید از این خانه برای عموم آزاد است. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر