پترا | شهر پترا | معرفی شهر پترا | ماجرای شهر پترا | تاریخچه شهر پترا | عکس های پترا

میگن این شهر مرموز رو جن ها ساختن!! | پترا اثر فرازمینی ها در دل بیابان + عکس

اگر شما هم دوست دارید تا درباره شهر تاریخی پترا اطلاعات بیشتری داشته باشید یا این که حتی در سفر بعدی خود از آن بازدید کنید، ادامه این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

شهر پترا
ویکی گردی:

شهر پترا؛ نماد اردن، شهر باستانی بزرگ، پایتخت نبطی ها، از قدیمی ترین شهرهای جهان، معروف به شهر رز و یکی از "عجایب هفتگانه جدید جهان"، پربازدید ترین جاذبه گردشگری اردن هست. شهر پترا که بین دریای سرخ و دریای مرده واقع شده، تو دل صخره ها و بین گردنه ها و کوه ها یکی از مشهورترین مکان های باستانیه که حتی تو زمان درگیری ها هم آرامش و جذابیت خودشو حفظ کرده. در ادامه با ما همراه باشید تا شهر پترا بیشتر آشنا

تاریخچه شهر پترا

قبل از فتح اسکندر، تمدن جدید پررونقی تو جنوب اردن ظهور کرده بود. طبق تاریخ در طول قرن ششم قبیله کوچ نشین معروف به نبطی ها شروع به مهاجرت تدریجی از عربستان کردن. با گذشت زمان این قبیله، راه عشایری خودشون رو رها کردن و تو مناطق جنوب اردن، صحرای نگب(نقب) فلسطین و شمال عربستان مستقر شدن. اونها پترای افسانه ای رو پایتخت خودشون قرار دادن که معروف ترین جاذبه گردشگری اردن بود. این شهر از طریق تجارت کندر و ادویه جات ثروتمند شد.

تو این روستای ایران هیچ کوچه ای وجود نداره!! + عکس

شهر پترا

با اینکه قبل از ورد نبطی ها، ادومیت ها در پترا زندگی میکردن، ولی این نبطی ها بودن که روی کوه ها و سنگ ماسه ها ساختمان های بزرگ و معابد و مقبره هارو تراشیدن. اونها یک دیوار هم برای تقویت شهر ساختن، اگرچه که کوههای ماسه سنگی اطرافش تقریبا به طور طبیعی از پترا دفاع میکردن. ساختن یه امپراطوری در صحرای خشک باعث شد که برتری نبطی ها در صرفه جویی و مهندسی آب مشخص بشه. اونها مهندسهای خیلی ماهری بودن و زمین هاشون رو با سد ها و کانال ها و مخازن آبیاری میکردن.

تو این شهر ایران هیچ قبرستونی وجود نداره!!!! + عکس

شهر پترا

نبطی ها مرده های خودشون رو در مقبره های پیچیده ای که از دو طرف کوه کنده شده بود، دفن می کردن. همچنین شهر یه عالمه معبد و یه تئاتر داشت و بعد ها که به امپراطوری روم پیوست و تحت تاثیر بیزانس دارای یک خیابون ستون دار و چندین کلیسا شد و به پیشرفت خود ادامه داد تا اینکه تو سال 363 میلادی زلزله بزرگی که تو قرن 4 میلادی اومد، قسمت زیادی از این شهر رو خراب کرد.

شهر پترا

این زمین لرزه باعث تغییر زیادی در مسیرهای تجاری شد تا اینکه نهایتا باعث سقوط شهر شد و متروکه شد. دیگه تا اواسط قرن 7 پترا تا حد زیادی خالی از سکنه شد و بعد از اون برای همه به جز بادیه نشین های محلی از منطقه گم شد.

هرگز به این شهر ایران سفر نکنین | تنها شهر بدون هتل و مسافرخانه

شهر پترا

کشف دوباره شهر گمشده پترا

سال 1812، یک جهانگرد سوئیسی به اسم یوهانس بورکهارت شروع به کشف دوباره پترا کرد. او مثل عرب ها لباس پوشید و راهنمای بادیه نشینی خودش رو متقاعد کرد که او رو به شهر گمشده ببره. بعد از اون، پترا در غرب به عنوان یه شهر باستانی جذاب و زیبا شناخته شد، و همین باعث جذب توریست های زیادی شد و همچنان هم ادامه داره.

پترا یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان

علاوه بر بقایای خیلی باشکوهی که از شهر نبطی ها بجا مانده، از نظر زمین شناسی و باستان شناسی، سکونت انسان و کاربری زمین پترا عمر 10 هزارساله داره که از نظر صنعت گردشگری خیلی جای عجیب و ارزشمندیه. تو تاریخ 6 دسامبر 1985، پترا به عنوان میراث جهانی شناخته شد و توسط مجله اسمیتسونیان به عنوان یکی از 28 مکانی که باید قبل از مرگ از آنها دیدن کرد انتخاب شد.

وادی جن، سرزمینی که اشیا سربالایی حرکت میکنن!! + فیلم و عکس

شهر پترا

تو تاریخ 7 ژوئیه 2007، با رای گیری ای که از 100 میلیون نفر گرفته شد، پترا به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان انتخاب شد و یکی از بهترین جاهای گردشگری برای خیلی از رهبرها و مشاهیر دنیا شد و خیلی از فیلم ها رو تو شهر پترا ساختن مثل فیلم بازگشت مومیایی، ایندیانا جونز، آخرین جنگ صلیبی و... که باعث شد علاقه گردشگرها برای دیدن این شهر خیلی بیشتر بشه.

شهر پترا

پترا؛ شهر رز

پترا به عنوان شهر رز یا شهر گل رز هم شناخته میشه، اسمی که از رنگ هیجان انگیز و عجیب صخره ای گرفته شده و خیلی از سازه های شهر روی این صخره های قرمز تراشیده شده. اگر یکبار به پترا سفر کنین، برای همیشه خاطره این شهر تو ذهنتون میمونه. وقتی از سفر برمیگردین، شن و ماسه و سنگ قرمز پترا رو داخل کفشتون همچنان پیدا میکنین، ناخون هاتون یه رنگ صورتی ملایم پیدا میکنه و گرد و غبارای ریز صورتی روی لباساتون باقی مونده. وقتی چشماتونو میبندین اون لحظه عجیب و هیجان انگیز میاد تو ذهنتون که برای اولین بار یه شهر سنگی باستانی رو وسط یه بیایون دیدین، حتی اگه موفق بشین آثار شن و ماسه ها رو از کفش و لباساتون پاک کنین بازم یادآوری عظمت و غریب بودن این شهر تا مدت ها شمارو به وجد میاره.

منبع: ۲ تخته
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر