رب گوجه فرنگی | رب گوجه فرنگی خانگی | کپک زدن رب گوجه فرنگی

کپک زدن رب گوجه فرنگی خانگی چه دلیلی داره؟ | 10 ترفند برای جلوگیری از کپک زدن رب

در این مطلب به بررسی دلایل کپک زدن رب گوجه فرنگی و راه حل های آن می پردازیم.

کپک زدن رب
ویکی گردی:

دلایل و علت های اصلی کپک زدن روی رب گوجه فرنگی چیست؟ آیا راهکاری برای کپک نزدن رب گوجه فرنگی وجود دارد؟ آیا کپک گوجه با جوشاندن و حرارت از بین می رود؟ رب گوجه کپک زده را چکار کنیم؟ آیا رب گوجه کپک زده خطرناک است و می توان آن را مصرف کرد؟ اگر شما هم با چنین مشکلاتی مواجه هستید و می خواهید به جواب همه سوالات خود برسید در ادامه با سایت ویکی گردی همراه باشید تا به علت ها و دلایل اصلی کپک زدن رب گوجه فرنگی و 10 ترفند کپک نزدن رب گوجه فرنگی پی ببرید.

دلایل کپک زدن رب گوجه فرنگی

دلیل اول : نگهداری رب گوجه فرنگی در محیط مرطوب

مهم ترین علت کپک زدن روی رب گوجه فرنگی خانگی یا کارخانه ای قرار گرفتن آن در محیطی مرطوب است و همان طور که گفتیم محیط مرطوب عالی ترین و بهترین مکان برای رشد و تکثیر کپک ها می باشد و اگر شما رب گوجه فرنگی خود را بیرون از یخچال و در هوای محیط نگهداری می کنید باید بدانید شما شرایط اولیه و اصلی را برای رشد کپک های روی گوجه فرنگی فراهم کرده اید.

چیکار کنم خیارشور کپک نزنه؟

دلیل دوم : برداشتن رب با قاشق خیس و آلوده

شاید شما هم جزو افرادی باشین که همیشه مادرتان به شما گوشزد می کرد که برای برداشتن رب با قاشق آغشته به غذای دیگر یا قاشق خیس این کار را نکنید و احتمالا تا به امروز دلیل اصلی آن را نمی دانستید و اصلا به آن اهمیت نمی دادید و فکر می کردید مادرتان بخاطر وسواس هایش این توصیه را به شما می کند.

اما باید بدانید وقتی که شما قاشق خیس یا چرب را وارد رب گوجه فرنگی می کنید ، رطوبت وارد رب می شود و باکتری ها و میکروب ها شروع به تکثیر در آن می کنند و و همین اشتباه ساده موجب ایجاد کپک و خرابی رب گوجه فرنگی شما می شود.

دلیل سوم : تایم جوشاندن رب در زمان پخت

یکی دیگر از دلایل اصلی و مهم کپک زدن روی رب گوجه فرنگی خانگی کم جوشیدن رب است. اگر شما رب گوجه فرنگی را به صورت خانگی تهیه می کنید باید آن را با شعله ملایم به اندازه کافی بجوشانید تا کاملا غلیظ شود و همه آب داخل رب گوجه فرنگی بخار شود.

متاسفانه برخی از خانم ها برای اینکه رب گوجه فرنگی بیشتری داشته باشند خیلی زود آن را از روی حرارت برمی دارند و رب گوجه فرنگی به غلظت کافی نمی رسد و همین مورد باعث می شود رب گوجه فرنگی آن ها خیلی زود کپک بزند.

آیا نگهداری رب گوجه فرنگی در یخچال مانع از کپک زدن آن می شود؟

همان طور که گفتیم کپک ها نوعی قارچ و باکتری هستند و آن ها برای رشد به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارند برای همین وقتی شما رب گوجه فرنگی را داخل یخچال نگهداری می کنید شرایط محیط گرم را تا حدودی از آن ها گرفته اید و فرایند رشد کپک ها را کمی به تأخیر انداخته اید.

توصیه می کنیم قبل از پخت گوجه فرنگی از سرمای یخچال خود مطمئن شوید و در صورت نیاز برای سرویس یخچال تون به تعمیرکار خبره و با تجربه مراجعه کنید تا از برودت یخچال خود مطمئن شوید.

10 ترفند برای کپک نزدن رب گوجه فرنگی

ترفند 1 : برداشتن رب با قاشق تمیز و خشک

برای جلوگیری از کپک زدن رب هنگام مصرف آن از یک قاشق کاملا تمیز و خشک استفاده کنید. چون قاشق کثیف، خیس و چرب موجبات انتقال رطوبت به رب گوجه فرنگی شده و شما با این کار شرایط اصلی که همان رطوبت است را برای رشد باکتری ها و قارچ ها فراهم کرده اید و متاسفانه باید بگوییم خیلی زود رب گوجه فرنگی شما کپک خواهد زد.

ترفند 2 : ریختن روغن کافی روی سطح رب ها

ریختن مقداری روغن روی سطح رب ها ایده ای است که مادران و مادر بزرگان ما از زمان های قدیم این کار را می کردند. وقتی که شما مقداری روغن روی سطح رب درون ظرف می ریزید با این کار باعث توقف اکسیژن رسانی در داخل رب می شود و با این کار مانع از کپک زدن رب گوجه فرنگی می شوید.

پس اگر از رب گوجه فرنگی بازاری استفاده می کنید بهتر است وقتی که در آن را باز می کنید مقداری روغن روی رب بریزید تا روی آن یک لایه روغن بیندازد و موقع استفاده با یک قاشق تمیز روغن را کنار بزنید و بعد از برداشتن رب دوباره روغن را به محل اولیه خود برگردانید.

اگر هم رب گوجه فرنگی را خودتان درست کنید بعد از اینکه آن ها را داخل ظرف ها ریختید مقداری روغن بریزید تا روی آن ها یک لایه روغن بیندازد و اکسیژن رسانی به باکتری و قارچ ها را متوقف کنید.

چیکار کنیم آبلیمو و آبغوره کپک نزنه؟

ترفند 3 : نگهداری رب گوجه فرنگی در یخچال

یکی از عواملی که باعث رشد قارچ و باکتری ها شده و موجب ایجاد کپک بر روی رب می شود محیط گرم می باشد. وقتی که شما رب گوجه فرنگی را داخل یخچال نگهداری می کنید محیط گرم را تا حدودی از دسترس آن ها خارج می کنید و فرایند رشد باکتری و قارچ ها به آهستگی پیش می رود.

بهتر است بعد از پخت رب گوجه فرنگی در خانه ابتدا صبر کنید تا رب کامل خنک شود. سپس آن ها را داخل قوطی های شیشه کوچک بریزید و مقداری روغن روی سطح آن ها بریزید و بعد درشان را محکم کیپ کنید.

حالا یکی از شیشه ها برای استفاده روزمره داخل یخچال نگهداری کنید و بقیه را داخل فریزر بگذارید تا دمای آن ها را به منفی 16 برسانید. باکتری ها و قارچ ها در این دما با سرعت خیلی پایین تری رشد می کنند و شما با این روش می توانید رب های خود را برای مدت زمان طولانی تری نگهداری کنید.

ترفند 4 : جوشاندن قوطی رب قبل از مصرف

اگر از رب بازاری استفاده می کنید توصیه می کنیم قبل از اینکه درب قوطی را باز کنید آن را در یک قابلمه با مقداری آب بجوشانید.

جوشاندن قوطی قبل از باز کردن با کاهش میزان آلودگی سطح قوطی ، از رشد و تکثیر میکروب ها و قارچ ها جلوگیری می کند.

ترفند 5 : ظرف نگهداری مناسب

متاسفانه برخی افراد رب گوجه فرنگی را در ظرف های نامناسب و ظرف هایی که حتی درب محکمی ندارند نگهداری می کنند و با این کار اکسیژن کافی را برای رشد و تکثیر باکتری ها و قارچ ها فراهم می کنند.

بهتر است رب گوجه فرنگی را در ظرف های شیشه و درب دار نگهداری کنید و حتما این ظرف ها را قبل از استفاده به خوبی استرلیزه کنید. برای استرلیزه کردن باید ظرف ها را با مقداری آب روی حرارت قرار بدهید تا آب بجوشد و استرلیزه شود. مواظب باشید شیشه ها ترک برندارند.

ترفند 6 : ریختن نمک کافی هنگام پخت رب

اگر رب گوجه فرنگی را به صورت خانگی درست می کنید حتما به اندازه کافی به آن نمک بزنید و حتی آن را پر نمک درست کنید و موقع استفاده در غذاها نمک کمتری بریزید. چونکه اضافه کردن نمک برای جلوگیری از کپک زدن و خرابی رب بسیار مفید است.

ترفند 7 : به اندازه خرید کنید !

اگر از رب های بازاری استفاده می کنیم یکی از راهکاری اصلی برای رها شدن از شر کپک ها این است که به اندازه نیاز و مصرف خرید کنید و بعد از اینکه رب تون تمام شد دوباره بخرید.

همچنین حتما قبل از باز کردن درب قوطی رب گوجه فرنگی، به مدت کوتاهی آن را با جوش حرارت بدهیم تا مقدار آلودگی موجود در سطح قوطی به حداقل برسد.

ترفند 8 : پر کردن کامل ظرف ها

اگر رب گوجه فرنگی را خودتان در منزل درست می کنید حتما برای جلوگیری از کپک زدن رب، ظرف های نگهداری را کاملا پر کنید تا هوای اضافی داخل ظرف باقی نماند.

ترفندهای جلوگیری از کپک و بیات شدن نان

همچنین توصیه می کنیم جدا امکان از ظرف های کوچک استفاده کنید تا وقتی در آن را باز کنید در مدت زمان کوتاهی آن را مصرف کنید و مانع از کپک زدن آن شوید.

ترفند 9 : تایم جوشاندن رب خانگی

اگر رب را به صورت خانگی درست می کنید حتما به اندازه کافی آن را بجوشانید تا حسابی غلیظ شوید و هیچ آبی داخل رب باقی نماند.

متاسفانه برخی از خانم ها برای اینکه رب بیشتری بردارند خیلی زود آن را از روی حرارت برمی دارند و متاسفانه در این حالت امکان نگهداری طولانی مدت رب شان وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر