نفخ شکم |‌ ورزش برای رفع نفخ شکم

چطور با ورزش به جنگ نفخ شکم برویم؟ |‌ درمان نفخ شکم با ورزش + آموزش

در این مطلب سراغ ورزش می‌رویم و تاثیر آن را بر نفخ معده و نفخ روده را بررسی می‌کنیم.

نفخ شکم
ویکی گردی:

آیا تا به حال چیزی درباره درمان نفخ شکم با ورزش شنیده‌اید. نفخ باعث می‌شود که شما حس ناخوشایندی داشته باشید و به دنبال راهی برای زودتر خلاص شدن از نفخ شکم بگردید. خوشبختانه چندین راهکار برای حل نفخ شکم وجود دارد.

 

راهکارهای درمان نفخ شکم

تجمع گاز در دستگاه گوارش ناخوشایند و گاهی اوقات آزار دهنده و دردناک است. اما خوشبختانه در اکثر موارد خود به خود دفع می‌شود. در اینجا چند راه سریع برای دفع گاز محبوس شده با آروغ زدن یا عبور گاز از روده می‌آوریم.

۴ تمرین یوگا برای کاهش وزن و لاغری شکم و پهلو + آموزش

به اطراف حرکت کنید!

وقتی احساس جمع شدن گاز در معده و شکم خود احساس می‌کنید، بهتر است که برای درمان نفخ شکم، پیاده‌روی و یا ورزش کنید. حرکت کردن ممکن است به شما در دفع این گاز کمک کند.

شکم خود را ماساژ دهید!

در صورتی که احساس درد و نفخ می‌کنید، سعی کنید به آرامی محل دردناک را ماساژ دهید، این کار، می‌تواند گاز را به سمت پایین و خارج از بدن هدایت کند.

یوگا انجام دهید!

حرکات یوگا به آرامش بدن شما کمک می‌کند تا گازها راحت‌تر دفع شوند. به طور کلی یوگا برای سلامت روان و بدن مفید است و در درمان نفخ شکم نیر می‌تواند مؤثر باشد.

زیاد آب بنوشید!

مایعات بیشتری بنوشید، اما حتما از مایعات غیر گازدار استفاده کنید. آب گرم یا چای گیاهی به برخی افراد برای درمان نفخ شکم کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم که چای نعناع، زنجبیل یا بابونه را امتحان کنید.

آیا ورزش نفخ شکم را درمان می‌کند؟

ورزش منظم علاوه بر اینکه برای سلامت کلی شما عالی است، می‌تواند به سیستم گوارش نیز کمک کند و با دفع گازهای محبوس در شکم، این ناخوشایندی را تسکین دهد. دلیل این امر تا حدی این است که با تحرک بیشتر، گاز نیز حرکت می‌کند و می‌تواند از بدن خارج شود. وقتی که شما دراز کشیده‌اید و در وضعیت عمودی قرار دارید، گاز نمی‌تواند حرکت کند.

 تمرینات یوگا برای دوران پریودی + فیلم

ورزش منظم همچنین می‌تواند به مقدار شگفت انگیزی استرس را کم کند؛ در نتیجه با کاهش استرس، شما کمتر حین غذا خوردن هوا می‌بلعید (از عوامل اصلی تجمع گاز در دستگاه گوارش هوا بلعیدن است) بنابراین کمتر از گذشته هم دچار نفخ خواهید شد.

توصیه سازمان جهانی برای افزایش سلامتی

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که برای سالم ماندن، بزرگسالان باید هر روز نوعی ورزش را انجام دهند. بزرگسالان ۱۹ تا ۶۴ ساله باید حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط (دوچرخه سواری یا پیاده روی سریع) یا ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید (دویدن یا ورزش‌های با شدت بالا مانند فوتبال و بسکتبال) در هفته انجام دهند. تمرینات قدرتی نیز باید حداقل ۲ روز در هفته انجام شود.

شما می‌توانید ترکیبی از فعالیت‌های هوازی و تمرینات قدرتی را انجام دهید. پیاده‌روی، شنا، دویدن یا دوچرخه‌سواری را امتحان کنید و در کنار آن برنامه‌ای برای تمرینات قدرتی داشته باشید. اگر دقیقا نمی‌دانید از کجا کارتان را شروع کنید، یا دنبال بهترین و مناسب‌ترین ورزش با توجه به شرایط‌تان می‌گردید، همین حالا با کارشناسان ویتامین مشورت کنید.

چند راهکار ساده برای داشتن تحرک بیشتر در روز

برای درمان نفخ شکم با ورزش، فقط تمرین کردن، مهم نیست؛ به طور کلی باید فعال باشید. سعی کنید راهکارهای ساده‌ی زیر را برای داشتن تحرک بیشتر در طول روز به کار ببندید.

  •     به جای آسانسور یا پله برقی، از پله‌ها استفاده کنید؛
  •     به جای استفاده از ماشین یا اتوبوس، پیاده روی کنید؛
  •     یکی دو ایستگاه زودتر از اتوبوس پیاده شوید و بقیه راه را پیاده روی کنید؛
  •     ماشین خود را دورتر از جایی که باید باشید، پارک کنید و بقیه مسیر را پیاده بروید؛
  •     به صورت منظم به بوستان یا پارک بروید و قدم بزنید.

نکته: توجه داشته باشید که برخی از ورزش‌های پرتحرک و شدید، مانند دویدن، می‌تواند اسهال را در برخی افراد تشدید کند. اگر برای شما اینگونه است، سعی کنید برای درمان نفخ شکم خود، ورزش‌های ملایم‌تری مانند یوگا یا پیلاتس را انجام دهید.

چه ورزش هایی نفخ را سریع کاهش می دهند؟

هر نوع ورزش و تحرکی برای آزاد شدن نفخ می‌تواند موثر باشد. همین که فقط اندکی حرکت کنید برای‌تان خوب است. در این قسمت چند ورزش که برای درمان نفخ شکم بهتر و سریع‌تر عمل می‌کنند را معرفی خواهیم کرد.

یوگا

یوگا می‌تواند نقش بسیار پررنگی در دفع و درمان نفخ شکم داشته باشد؛ چراکه شامل حرکات کششی و ریلکس کردن بدن می‌شود. به عنوان مثال حرکات خاص یوگا مانند کودک شاد، سگ رو به پایین و چرخش دراز کشیده برای هدایت گاز به سمت بیرون مناسب و مؤثر هستند.

پیلاتس

پیلاتس هم مثل یوگا شامل حرکات کششی و البته قدرتی است و آرامش جسمی و روانی شما را افرایش می‌دهد. در پیلاتس حرکاتی که شامل خم شدن به جلو باشد مثل اسکات، جمع کردن زانو در سینه و پل می‌تواند به تسکین و درمان نفخ شکم کمک کند.

پیاده روی

گاهی اوقات پیاده‌روی تنها چیزی است که برای تسکین گازهای گیر‌افتاده و نفخ در کوتاه‌مدت لازم است. طبق مطالعه منتشر شده فعالیت بدنی سبک می‌تواند به حرکت گازهای روده و کاهش نفخ شکم کمک کند. حداقل ۳۰ دقیقه ورزش به این منظور برای شروع احتمالا کافی باشد.

اگه سلامت قلبت برات مهمه این 8 تا حرکت یوگا رو فراموش نکن + آموزش

بدنسازی

حرکات مختلف بدنسازی مثل اسکات و لانگ به حرکت گاز در دستگاه گوارش کمک خواهد کرد و شما را از این احساس ناخوشایند رها می‌کند. بنابراین از تمرینات قدرتی برای درمان نفخ شکم غافل نشوید!

کدام تمرینات و حرکات ورزشی به رفع نفخ کمک می کنند؟

در بالا به طور کلی چند ورزش برای رفع و درمان نفخ شکم معرفی کردیم. در این قسمت می‌خواهیم حرکات ورزشی موثر برای این منظور را آموزش دهیم.

  •     لانگ دمبل
  •     اسکوات دمبل
  •     سگ پرنده
  •     سلام ژاپنی هالتر
  •     کشش زانو داخل شکم جفت
  •     پل باسن
  •     جاگینگ
  •  
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر