سبزیجات | خشک کردن سبزیجات

آموزش روش سریع و ساده برای خشک کردن سبزیجات در خانه + فیلم

ساده‌ترین راه‌حل، تبدیل سبزیجات تازه به سبزیجات خشک‌ شد‌ه خانگی است. به کمک این روش عمر سبزیجات تا مدت‌ها بعد از فصل پرورش نیز افزایش می‌یابد.

سبزیجات
ویکی گردی:

همه دوست دارند همیشه از سبزیجات تازه استفاده کنند و حتی خیلی از خانم های خانه دار دوست دارند که خودشان سبزیجات تازه پرورش دهند. مزایای بسیاری در کاشت خانگی سبزیجات وجود دارد. سبزیجات تازه طعم بهتری دارند، حاوی سطوح بالاتری از مواد مغذی هستند و نیز ارگانیک‌اند. اما زمانی که نتوان بلافاصله سبزیجات را مصرف کرد، چه اتفاقی می‌افتد، یا زمانی که شما سبزیجات زیادی خریداری کرده اید و نمیتوانید آنها را همه به یکباره مصرف کنید چکار باید کرد؟ در این مطلب چند روش آسان و سریع برای خشک کردن سبزیجات را توضیح میدهیم.

آموزش خشک کردن سبزیجات در خانه

جهت تماشای فیلم فیلتر شکن خود را خاموش کنید

 

روش های‌مختلف برای خشک کردن سبزیجات

عمدتاً بهترین روش برای خشک کردن سبزیجات به تدارکات و شرایط محیطی موجود بستگی دارد. برخی از رایج‌ترین روش‌ها عبارتند از: خشک کردن با هوا، خشک کردن در فر، خشک کردن در مایکروویو یا استفاده از دستگاه آب‌گیری مواد غذایی. سیزیجات مختلف پاسخ‌های متفاوتی به هر یک از این تکنیک‌ها می دهند، بنابراین همواره آزمایش کردن روش‌ها ایده‌ی خوبی است.

خشک کردن با هوا مسلماً ساده‌ترین راه روش برای خشک کردن سیزیجات است، اما طولانی‌ترین زمان را نیز نیاز دارد. خشک کردن با این روش سیزیجات را در معرض آفات حشرات قرار می‌دهد و باید از تابش مستقیم نور خورشید اجتناب شود، بنابراین بهتر است فضای داخلی وسیعی داشته باشید یا بتوانید در فضای باز منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ای را تعبیه کنید.

خشک کردن در کوره روش مؤثری است اما نیاز به توجه دقیقی دارد و اگر حرارت خیلی زیادی استفاده شود، ممکن است طعم سبزیجات را از بین ببرد. هرچند، این روش برای کسانی که فضای کافی ندارند، روش خوبی است.

صرف نظر از روش مورد استفاده، زمانی سبزیجات آماده هستند که برگ‌های خشک‌شده به راحتی قابل خرد کردن باشند.

خشک کردن در مایکروویو هنگامی شما از نظر زمانی تحت فشار هستید یا فضای محدودی در دست دارید مفید واقع می‌شود. این روش به توجه دقیقی نیاز دارد و ممکن است بهترین نتیجه را به همراه نداشته باشد.

استفاده از دستگاه آب‌گیری مواد غذایی برای کسانی که با حجم بیش‌تری از سبزیجات کار می‌کنند روش سریع و مفیدی است. این روش به شما امکان کنترل دما را می‌دهد، اما دستگاه‌های آب‌گیری ممکن است صدای بلندی داشته باشند.

خشک کردن سبزیجات با روش در هوا آویزان کردن

خشک کردن سبزیجات بر روی سینی در هوا یا آویزان کردن آن‌ها در دسته‌های کوچک روشی فوق‌العاده برای خشک کردن سبزیجات بدون نیاز به داشتن تجهیزات خاص است. البته که در این روش به فضای مناسبی برای انجام این کار نیاز است. بهترین محل برای خشک کردن سبزیجات، مکانی خشک و دور از نور مستقیم خورشید است که تمیز و عاری از گرد و غبار، دود یا بخار باشد. علی‌رغم خوش‌منظر بودن دسته‌های آویزان سبزیجات در پنجره‌های آشپزخانه، مکان‌های تاریک مانند زیرزمین و کمد برای خشک کردن آن‌ها بهتر است.

    گیاهان را فقط در صورت لزوم برداشت کنید و شستشو دهید. اگر آن‌ها را آبکشی کنید کاملاً خشک کنید.

    برگ‌ها را از ۵ سانتی‌متری پایینی ساقه‌ها بچینید.

    ساقه‌ها در یک جهت رو به روی هم قرار دهید، و سپس دسته‌ی کوچک را با استفاده از ریسمان یا نوارهای لاستیکی محکم به هم بچسبانید. و یا به عنوان روش جایگزین، برگ‌ها یا ساقه‌ها را در یک لایه روی سینی‌های خشک‌کن یا کیسه‌ی کاغذی که دارای دریچه‌هایی است، قرار دهید.

    دسته‌های سبزی را آویزان کنید، به گونه‌ای که برگ‌ها رو به پایین باشند، و آن‌ها را به طور محکم به میله، ریسمان یا قلابی وصل کنید تا از زمین دور نشوند. اگر از روش سینی استفاده می‌کنید، سینی‌های خود را در جایی قرار دهید که گردش کافی وجود دارد.

    هر چند روز یکبار سبزیجات را بررسی کنید، اما بدانید که ممکن است تا چند هفته طول بکشد تا گیاهان کاملاً خشک شوند.

خشک کردن سبزیجات در فر

این روش خشک کردن روش موثری برای خشک کردن دسته‌های سبزیجات بزرگ‌تر از مقداری است که در ماکروویو جا می‌شوند، است، اما ممکن است کمی تهاجمی باشد و بهترین نتیجه را در سبزیجات مقاومی مانند مریم گلی، آویشن و رزماری دارد. از آنجایی که دمای فرها بسیار متفاوت است، بهتر است از دماسنج استفاده کنید و برای یافتن بهترین تنظیمات از عیب‌یابی استفاده کنید.

ساقه‌ها را از برگ‌های بزرگ جدا کرده و برگ‌ها را به صورت یک لایه روی توری فر که با لایه‌ی کاغذ روغنی پوشانده شده است، قرار دهید. در گیاهان با برگ‌های ظریف، ترجیح این استکه آن‌ها را روی ساقه‌ها بگذارید.

بعد از اینکه فر را از قبل گرم کردید، سینی را در فر قرار دهید. اکثر اجاق‌ها دمای کمتر از ۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد ندارند، حال آن‌که این دما بالاترین دمای ممکن برای سبزیجات است. دماسنج فر می‌تواند به یافتن نقطه مطبوع دمایی کمک کند.

در را باز بگذارید – یا یک قاشق چوبی را در بین در قرار دهید تا فاصله‌ای ایجاد شود – بدین ترتیب رطوبت اضافی خارج می‌شود و دما کم‌تر می‌شود.

پس از ۳۰ دقیقه، گیاهان خود را به سمت دیگر برگردانید. و بررسی کنید تا ببینید چقدر خشک شده‌اند و در صورت نیاز ۱۵ دقیقه‌ی دیگر در فر قرار دهید. در صورت لزوم تکرار کنید.

پس از اینکه سبزیحات یک ساعت در فر ماندند، فر را خاموش کنید و اجازه‌ دهید سبزیجات خنک شوند.

به عنوان روش جایگزین، کوره‌های گازی با چراغ خلبان ممکن است گرمای محیطی کافی برای خشک کردن سبزیجات نازک باقی مانده در سینی‌ها در طول شب فراهم کنند.

خشک کردن سبزیحات در مایکروویو

مایکروویوها بر اساس گرم کردن مولکول‌های آب در غذا کار می‌کنند و تبدیل به وسیله‌ای عالی برای خشک کردن سبزیحات شده‌اند. این روش با حفظ رنگ و طعم، گیاهان را سریع‌تر از هر روش دیگری خشک می‌کند. این روش برای خشک کردن دسته‌های کوچک گیاهان ظریف مانند شوید یا گشنیز بهترین است، اما برای همه‌ی سبزیجات نیز مناسب است.

اگر سبزیجات شسته شده‌اند، قبل از شروع این فرآیند مطمئن شوید که هیچ آبی روی آن‌ها وجود ندارد.

در صورت امکان برگ‌ها را از ساقه جدا کنید.

سطح سینی ایمن مایکروویو را با یک لایه‌ از حوله‌ی کاغذی بپوشانید. سبزیجات را در یک لایه قرار دهید و آن‌ها را با یک حوله‌ی کاغذی دیگر بپوشانید.

مایکروویو را روی درجه‌ی بالا تنظیم کنید و سبزیجات را به مدت ۱ دقیقه در مایکروویو قرار دهید. نزدیک بمانید و مطمئن شوید که بوی سوختگی حس نمی‌کنید. اگر بوی سوختگی حس کردید، مایکروویو را فوراً متوقف کنید.

برای مدت ۳۰ ثانیه‌ی دیگر خشک کردن سبزیجات را ادامه دهید تا ترد شده و به راحتی خرد شوند. سبزیجات با رطوبت بسیار بالا ممکن است ده دقیقه طول بکشند تا کامل خشک شوند.

خشک کردن سبزیجات در دستگاه آب‌گیری

دستگاه آب‌گیری مواد غذایی با خارج کردن رطوبت از غذاها به وسیله‌ی عضو گرمادهی و فن کار می‌کند. به طور معمول، این دستگاه‌ها دارای قفسه‌ها، تنظیمات و زمان‌بندی متعددی هستند که این روش را به یکی از کارآمدترین روش‌ها برای خشک کردن سبزیجات تبدیل می‌کند. انواع سبزیجات را می‌توان به طور همزمان در قفسه‌های مختلف خشک کرد و با تایمر می‌توان آن را تنظیم کرد و رفت.

سبزیجات در دمای زیر ۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد به خوبی نگهداری می‌شوند، زیرا اسانس‌هایی که باعث ایجاد طمع در آن‌ها می‌شوند، فرار هستند و تحت حرارت بالا تجزیه می‌شوند.

دستگاه آب‌گیری با اطمینان از ایجاد گرمای کم ثابت همراه با گردش هوای ثابت، حدس و گمان درباره‌ی نتایج فرآیند خشک کردن را از بین می‌برد. با این حال، اکثر سبزیجات در عرض ۱ تا ۴ آب خود را از دست می‌دهند. اگر برای خرید یک دستگاه آب‌گیری ارزان قیمت در بازار هستید.

در صورت نیاز سبزیجات را آماده کنید و در صورت لزوم برگ‌ها را از ساقه جدا کنید. برگ‌ها یا شاخه‌ها را در یک لایه روی چند سینی آب‌گیری قرار دهید.

حواستان باشد که کدام سبزیجات بر روی کدام سینی قرار دارند – تشخیص آن‌ها پس از خشک شدن دشوار است.

برای خشک کردن سر دانه‌ها یا شکوفه‌ها، سینی‌ها را با توری پنیرسازی بپوشانید تا مطمئن شوید که گلبرگ‌ها و دانه‌ها در جای خود باقی می‌مانند.

سینی‌ها را داخل دستگاه آب‌گیری قرار دهید و حرارت و زمان را تنظیم کنید.

بعد از ۹۰ دقیقه سینی‌ها را بررسی کنید تا خشک شدن آن‌ها را بسنجید. یادداشت کنید که مدت زمان هر سبزی برای خشک شدن چقدر بوده است تا در دفعات بعدی زمان لازم را بدانید.

چرا سبزیجات را در مرحله‌ی اول خشک می‌کنیم؟

قبول کنیم که سبزیحات را برای طعمشان پرورش می‌دهیم، و هدف اصلی از اینکه آن‌ها را برای استفاده در آینده نگه می‌داریم، این است که به حداکثر میزان طمعشان برسیم. اکثر سبزیجات معمولاً زمانی که درست قبل از زمان گلدهی برداشت می‌شوند بهترین طعم خود را دارند. با این حال، می‌توان در تمام سال نتایج عالی به دست آورد.

روش خشک کردن انواع سبزیجات + روش نگهداری از سبزی خشک

برای برداشت کامل سبزیجات در انتهای فصل، آن‌ها را از روی زمین قطع کنید.

برای برداشت‌ در اواسط فصل یا برداشت سبزیجات چندساله، هرگز بیش از یک سوم گیاه را قطع نکنید.

نکاتی برای خشک کردن سبزیجات

فقط بهترین ساقه‌ها و برگ‌ها را نگه دارید. هر قسمتی را که مرده یا پژمرده باشد را بیرون بیاندازید.

برای برداشت سبزیجات، این کار را از صبح به محض خشک شدن شبنم (برای سبزیجات در فضای باز) شروع کنید و از قیچی یا قیچ هرس برای بریدن ساقه‌های بالای سطح خاک استفاده کنید. برای سبزیجاتی که در فضای باز پرورش داده می‌شوند، نیاز به شست‌وشو برای حذف هرگونه کثیفی یا حشره از برگ‌ها ضروری است. برای سبزیجاتی که در داخل خانه پرورش داده می‌شوند، به ندرت نیاز به شست‌وشو است.

سبزیجات دارای رطوبت بالا مانند ریحان، پونه‌ی کوهی، نعناع و ترخون باید پس از برداشت سریعاً خشک شوند، در غیر این صورت ممکن است کپک بزنند. این سبزیجات در داخل یک کیسه‌ی کاغذی یا با برگ‌های جدا شده از ساقه نیز به خوبی خشک می‌شوند.

استفاده از گرمای خورشید برای تسریع زمان خشک شدن ممکن است روشی فریبنده‌ای باشد، اما نور مستقیم خورشید می‌تواند برای رنگ و طعم سبزیجات مضر باشد. با این حال، هنگامی که این روش در روزهای گرم با رطوبت کم (کم‌تر از ۶۰٪) در زیر سایه با دقت انجام شود، می‌تواند روش مؤثری باشد و به روش خشک کردن در فر ترجیح داده شود. فقط مطمئن شوید که سبزیجات در حال خشک را تمام شب بیرون نگذارید، زیرا شبنم ممکن است آن‌ها را خراب کند.روش خشک کردن انواع سبزیجات + روش نگهداری از سبزی خشک

برای خشک کردن در هوا، بهترین کار این است که دسته‌های کوچک از سبزیجات را آماده کنید که بدین ترتیب می‌توان پایه‌ی ساقه‌های سبزیجات را به سرعت با ریسمان طبیعی پیچاند و بستن انتهای آن‌ها به طور ایمن محکم کرد. دسته‌ها باید به اندازه‌ای کوچک باشند که گردش هوا از طریق برگ‌ها وجود داشته باشد – بسته‌بندی خیلی محکم نیز ممکن است فرآیند خشک کردن به طور ناقص انجام شود و در نتیجه محرکی برای رشد کپک‌ها فراهم می‌شود.

اگر سبزیجات را در هوا آویزان می‌کنید، می‌توانید از یک فن نوسانی با سرعت کم در نزدیکی آن‌ها اسفاده کنید تا فرآیند خشک کردن را تسریع بخشد.

سینی‌های بامبو همراه با کف بافته‌شده‌ی خود، برای آبکشی و خشک کردن سبزیجات خود عالی هستند. سینی‌هایی که در قسمت پایین کمی خمیده هستند به جریان هوا کمک می‌کنند زیرا این سینی‌ها روی پیشخوان یا میز قرار نمی‌گیرند.

نگهداری سبزیجات خشک

پس از خشک شدن، حفظ عطر و طعم سبزیجات به نحوه‌ی نگهداریشان در ظروف دربسته یا شیشه‌ای و دور از نور مستقیم خورشید بستگی دارد. اگر برگ‌های سبزیجات را به طور کامل نگهداری کنیم، طعم بیش‌تری نسبت به زمانی که آن‌ها را آسیاب یا پودر می‌کنیم، را در خود حفظ می‌کنند، اما در عوض فضای بیش‌تری را اشغال می‌کنند. برای دست یافتن به بهترین نتیجه، برچسب و تاریخ را به وضوح مشخص کنید و ظرف یک سال آن‌ها را مصرف کنید. اکثر سبزیجات پس از یک سال نیز همچنان کاملاً قابل استفاده هستند اما با گذشت زمان مقداری از کارایی خود را از دست می‌دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر