قورمه سبزی | سبزی قورمه سبزی | نکات سرخ کردن سبزی قورمه

اگه قورمه سبزی جا افتاده میخوای، سبزیش رو اینطوری سرخ کن!

شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید سبزی قورمه سبزی رو خودتون سرخ کنید؟ در ادامه مطلب نکاتی را به شما میگوییم که میتواند مفید و کاربردی باشد!

سبزی قورمه سبزی
ویکی گردی:

قورمه سبزی یکی از غذاهای اصیل و بسیار محبوب ایرانی است. این غذا دستور پخت ثابتی دارد و در بیشتر مناطق به یک شکل طبخ می‌شود. یکی از مراحل پخت قورمه سبزی جاافتاده و خوش‌عطر و طعم، سرخ کردن سبزی است. سرخ کردن سبزی باید به اندازه انجام شود به حدی که سبزی نه بیش از اندازه خام و نه بیش از اندازه سرخ شده باشد. در این مطلب نکات سرخ کردن سبزی قورمه سبزی را آموزش خواهیم داد. با ویکی گردی همراه باشید.

آموزش طرز سرخ کردن سبزی قورمه سبزی 

روش سرخ کردن سبزی قورمه سبزی نیاز به تخصص خاصی ندارد. تازه بودن سبزی ها از جمله عوامل مهم در خوشمزه و خوش عطر شدن قورمه سبزی است سبزی ها را شسته و در آبکش ریخته تا کاملا آب آن خشک شود سپس سبزی ها را ریز و یک دست خرد کنید.

کدوم لوبیا رو بریزم تو قورمه سبزی بهتره؟

سبزی قورمه سبزی

  1. در ماهیتابه روغن ریخته بگذارید تا داغ شود.
  2. آب سبزی را گرفته و سبزی را سرخ کنید این کار باعث می شود سبزی آب نیندازد و دقت کنید که آب سبزی نیز خشک نشود.
  3. دقت کنید که روغنی که برای سرخ کردن سبزیحات استفاده می کنید حتما روغن مایع باشد و به هیچ عنوان از روغن جامد استفاده نکنید. این یک نکته مهم در روش سرخ کردن سبزی قرمه سبزی می باشد.
  4. سرخ کردن سبزی را تا زمانی ادامه دهید تا رنگ سبزی تیره شود حرارت باید بسیار پایین باشید و سبزی را زیاد هم نزنید. اما دقت کنید که سبزی نسوزد و روغن آن به رنگ سبزی تیره شود.
  5. مدت زمان سرخ کردن سبزی ها حدود یک ربع می باشد.این نکته ای مهم در روش سرخ کردن سبزی قرمه سبزی می باشد که مهم است به آن توجه داشته باشید.
  6. وقتی که سبزی ها سرخ شد اجازه دهید تا کاملا سرد شود و برای بسته بندی به مقدار نیاز برای هر وعده مصرف در کیسه فریزر ریخته و برای مدت دو ماه در فریزر نگهداری کنید.
  7. برای سرخ کردن سبزی ها خیلی باید دقت کنید که سبزی سیاه نشود. البته در شهرهای جنوبی دیده شده است که سبزی های مورد استفاده برای خورشت سبزی و قلیه ماهی تیره تر از قرمه سبزی می شود که این امر بخاطر هم سرخ کردن بیشتر است و هم تمبری که داخل خورشت ریخته می شود.
  8. بعد از سرخ شدن همانطور که بیان کردیم اجازه دهید تا سبزی ها سرد شده و خنک شوند.
  9. بعد از سرخ شدن خیلی مناسب و بسته به مقدار وعده هایی که استفاده می کنید آنها را داخل کیسه فریزر بریزید.

بهترین و کاربردی‌ ترین روش‌ها برای رفع شوری قورمه سبزی

روش سرخ کردن سبزی قورمه سبزی واقعا کار سختی نیست فقط کمی هنر می خواهد که مطمئنا شما دارید.

 نکات تکمیلی سرخ کردن سبزی قورمه سبزی

  •     از شنبلیله کمتر استفاده کنید. این امر بخاطر تندی و بوی تیزی است که به غذا می دهد. پس اگر شنبلیله سبزی قرمه سبزی زیاد باشد سبزی به تلخی می زند.
  •     تنوع سبزی های قرمه سبزی بسته به منطقه و استان مورد نظر مشخص می گردد.
  •     حتما سبزی های له شده و زرد شده را از سبزی های دیگر جدا کنید. پس یکدست سبزی های سالم را خرد کنید.
  •     سبزی ها را بشکلی ریز کنید که از سبزی های آش و کوکو و پلویی ریز تر شوند.
  •     برای تفت دادن و یا سرخ کردن سبزی های قرمه سبزی جوری اینکار را انجام دهید که به تیره شدن نرود. سبز باشد. از نام این غذا هم مشخص است. البته باز در خوزستان چنین نیست.
  •     بهترین روش سرخ کردن سبزی قرمه سبزی سبز تیره نگه داشتن آن است.
  •     بعد از اینکه سبزی های قرمه سبزی را سرخ کردید اجازه دهید تا سرد شوند بعد آنها را به کیسه فریزر منتقل نمایید.
  •     برای ریختن در کیسه فریزر حتما دقت کنید جوری کیسه کنید که ضخامت کیسه کمتر شود تا راحت تر یخ آن آب شود.
  •     برای اینکه سبزی خاصیت خود را از دست ندهد کمتر سرخ کنید. این یکی از اصول آشپزی است.
  •     برای اینکه سبزی قرمه سبزی خوش عطر تر شود کمی برگ کرفس را در آن ریز شده بریزید.

 

سبزی قورمه

 

مدت زمان سرخ کردن سبزی قورمه سبزی

سبزی قورمه سبزی چقدر باید سرخ شود ؟ این سوال را هر آشپزی که برای اولین بار قصد سرخ کردن سبزی قورمه را دارد می‌پرسد، که چه مدت باید سبزی قورمه را سرخ کرد؟ در جواب این سوال باید بگوییم که سرخ کردن سبزی قورمه برای تهیه خورشت قورمه سبزی، بسیار سلیقه‌ای است. هرکس یک روش سرخ کردن سبزی قورمه دارد. برخی از افراد سبزی را مقدار کمی سرخ می‌کنند تا خواص آن از دست نرود و برخی دیگر مدت زمان بیشتری سرخ می‌کنند تا رنگ آن به سیاهی بزند. بنابراین هیچ قانونی برای سرخ کردن سبزی قورمه وجود ندارد.

اما اگر مایل هستید تا یک خورشت قورمه سبزی خوش طعم و اصیل داشته باشید، بهتر است تا سبزی را به مقداری سرخ کنید تا رنگ آن تیره شود. البته برخی از افراد رنگ سبز خورشت را دوست دارند. بنابراین مدت زمان حدودی برای سرخ کردن سبزی تقریبا 15 دقیقه است. این روش بهترین روش سرخ کردن سبزی قورمه ست. در این مدت بیشتر از 2 یا 3 بار سبزی‌ها را هم نزنید، زیرا زیر و رو کردن زیاد سبزی باعث می‌شود تا حرارت آن پایین آمده و مانع از خوب سرخ شدن آنها می‌شود. برای سرخ کردن سبزی‌ها دقت داشته باشید که سیاه نشوند.

 

چه کار کنیم که قورمه سبزی سیاه بشه ؟

تیره شدن سبزی قورمه یکی از نکات مهم برای خوش طعم شدن خورشت است. برای سیاه شدن سبزی باید دو نکته را در نظر داشته باشید:

حتما سبزی‌های له شده و زرد رنگ را جدا کنید و بعد آنها را خرد کنید.

در سرخ کردن سبزی قورمه با روغن مایع حرارت را کم کنید تا اندازه‌ای که رنگ سبزی سرخ شده قورمه به قهوه ای برسد.

می‌توانید از مقداری شنبلیله خشک در هنگام تفت دادن سبزی‌ها استفاده کنید. این نکته به سیاه شدن سبزی‌ها کمک می‌کند. فقط دقت کنید تا شنبلیله خشک باعث سوختن سبزی‌ها نشود.

در هنگام پخت خورشت می‌توانید از مقداری گرد لیمو عمانی هم به عنوان طعم دهنده و هم برای تیره شدن رنگ خورشت استفاده کنید.

نمک خورشت را 5 دقیقه آخر اضافه کنید. این کار به تیره شدن خورشت کمک می‌کند.

سبزی قورمه سبزی

سبزی قورمه رو با چه روغنی سرخ کنیم بهتره ؟

1-روغن نباتی جامد قدیمی اما ...

با بیشتر شدن جمعیت و رشد کارخانه های تولید روغن های نباتی جامد مردم در دهه های 40 تا 70 برای پخت و پز و سرخ کردن سبزی قورمه به این روغن روی آوردند . اما باتحقیقاتی که در مورد ترکیبات این روغن انجام شد متخصصان تعذیه توصیه کردند که برای سرخ کردن سبزی ها و مواد غذایی به دلیل اینکه در اثر حرارت ترکیبات این روغن به مواد قابل رسوب در رگ ها و عروق می شود ، از روعن نباتی جامد استفاده نشود . با این حال عده زیادی از مردم معتقند که وقتی سبزی قورمه رو با با روغن نباتی جامد سرخ می کنیم طعم بهتری داره

2- روغن های مایع گیاهی

روغن زیتون ، روغن کنجد و سایر روغن هایی که از دانه های گیاهی گرفته می شند رو می تونیم برای سرخ کردن سبزی قرمه استفاده کنیم . این روغن ها بسیار بسیار سلامت هستند و برای کسانی که از مشکلات چرزی خون و چاقی رنج می برند ولی عاشق خورشت قورمه سبزی هستند خیلی مناسب هستند . البته چون این روغن ها خام هستند اولا باید بدونیم که بوی روغن زیتون یا روغن کنجد ممکنه طعم خورشت قرمه سبزی رو متفاوت بکنه و دوم اینکه این روغن ها به خاطر ماهیتشون نباید خیلی حرارت ببیند و اگر با شعله زیاد سبزی قورمه رو با این روغن ها سرخ کنیم تلخ میشه

3-روغن مایع مخصوص سرخ کردنی

بعد از توصیه متخصصان تغذیه در مورد استفاده کمتر از روغن نباتی جامد ، روغن های مایع پا به عرصه پخت و پز و آشپزی گذاشتند . نسل اول این روغن ها که در دهه 70 تا 80 مورد استفاده قرار می گرفت به دلیل وجود پالم و ترانس همان مشکلات روغن نباتی جامد را داشت . علت اینکه خیلی از خانم های خانه دار برای سرخ کردن قورمه سبزی از روغن های مایع استفاده نمی کردند همین موضوع بود . وجود پالم باعث می شد تا بعد از سرخ کردی سبزی قورمه با روغن مایه رنگ آن مات شده و اصطلاحا بماسد . در دهه 80 و 90 با به بازار آمدن روغن های مایع مخصوص سرخ کردنی این مشکل هم برطرف شد . روغن های مایع مخصوص سرخ کردنی به دلیل تحمل بالای حرارت بهترین روغن برای سرخ کردن مواد غذایی هستند

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر