رانندگی | نکات رانندگی | رانندگی در سیل

اگه موقع رانندگی تو سیل گیر کردی، با این روش خودت رو نجات بده! +ویدیو

رانندگی در سیل نیازمند یه سری نکات هست که هر راننده ای باید بلد باشه در ادامه برای یادگیری این نکات همراهمون باشین.

ویکی گردی:

رانندگی در سیل میتواند بسیار خطرناک باشد و متاسفانه سالانه  بسیاری از مردم، غافلگیرانه اسیر این بلای طبیعی میشوند و جان آن ها در معرض خطر قرار میگیرد! شاید برای شما هم سوال باشد که در صورت نیاز به رانندگی در سیل چگونه می توان با خیال راحت و آرامش خاطر رانندگی کرد و از خاموش شدن موتور در طول سفر جلوگیری کرد ؟! با ما باشید تا درادامه شما را با نکات مربوط به رانندگی در سیلآشنا کنیم!

فیلم هشدار های رانندگی در سیل

شما نباید به هیچ عنوان در جاده و مسیر سیلابی رانندگی کنید اما سیل می تواند کاملا ناگهانی و حتی در مواقع بدون هشدار قبلی واقعی شود . دانستن این موارد در مواقعی که داخل ماشین و در میان سیل گیر افتاده اید به شما کمک کند تا از وضیت بحرانی خارج شوید. این ویدئو رو ببینید و نظرتون رو برامون کامنت کنید.

نکات مربوط به رانندگی در سیل

1-سطح آب را بررسی کنید

در بیشتر خودروها ارتفاع ۱۵ سانتی متر آب می تواند به کف خودرو برسد و کنترل آن را مختل کند و یا حتی باعث توقف حرکت آن شود.

با این خوراکی ها موقع رانندگی هیچ وقت خوابت نمیبره

اگر ارتفاع آب در حال حرکت بین 30 تا 60 سانتیمتر باشد تمامی خودروهای سبک و سنگین را شناور می کند.

2- آهسته و با دنده سنگین برانید 

در صورت نیاز به رانندگی در سیل و آبگرفتگی ها، آهسته رانندگی کنید، زیرا رانندگی سریع ممکن است باعث شود خودرو غیرقابل کنترل شود و عکس العمل شما را در مواجه با خطر کاهش دهد. آهسته و پیوسته رانندگی کنید و با دنده سنگین حرکت کنید چرا که در این مواقع، ترمزها در آب به خوبی کار نمی کنند.

3- کولر و تهویه هوا را خاموش کنید:

کولر را خاموش کنید تا احتمال پاشش آب در موتور کاهش پیدا کند، زیرا فن کولر را به داخل موتور هدایت می کند و ممکن است باعث از کار افتادن موتور شود. همچنین از زباله های شناوری که ممکن است به فن موتور خنک کننده بچسبد دوری کنید.

4- چراغ های خودرو را در حالت نور بالا قرار دهید

چراغ های خودرو را روشن کنید و در حالت نور بالا قرار دهید تا بهتر بتوانید مسیر و عمق آب را ببینید

5- در صورت ایست وسیله نقلیه به دلیل سیلاب آن را فورا ترک کنید

خودرو و وسیله نقلیه، محل امنی در مقابل سیل نیست، اگر وسیله نقلیه شما (به علت فرو رفتن در آب یا گل) از حرکت ایستاد فورا آن را ترک کرده و به جای مرتفع بروید.

6- از خاموش کردن خودرو خودداری کنید

هنگام رانندگی در سیل و آبگرفتگی، به خصوص وقتی سطح آب بالا است، نباید خودرو را متوقف کنید. در غیر این صورت موتور خاموش شده و در وسط جریان آب گرفتار می شوید. همچنین در زمان رانندگی در سیل، با نگاه کردن به آینه های بغل و عقب، حواستان به عمق و آب و چاله ها باشد.

نشانه هایی که تو رانندگی حتما به کارتون میاد + فیلم

7- در خیابان دو طرفه آهسته تر رانندگی کنید

در خیابان های دو طرفه آهسته رانندگی کنید زیرا احتمال اینکه از هر دو خودرو متقابل آب با سرعت بالا و زیاد پخش شود و وارد سیستم خودرو شود زیاد است و ممکن است  به موتور و سیستم الکتریکی آسیب برساند.

8- فاصله ایمن را تا ۲ ، ۳ برابر  حفظ کنید

کارایی سیستم ترمز هنگام رانندگی در سیل کاهش می یابد از همین رو بهتر است فاصله ایمن با وسیله نقیله دیگر را حدود ۲ تا ۳ برابر از حد معمول در نظر بگیرید.

9- لحظه رسیدن به مقصد، بلافاصله خودرو را خاموش نکنید

برای مدتی خودرو را خاموش نکنید تا آب از سیستم اگزوز بخار شود.

10- در صورت خاموش شدن موتور آن را دوباره روشن نکنید

اگر خودرو در سطح اب زیاد خاموش شد با کمک دیگران آن را از آن محیط خارج کنید. سطح آب نباید از وسط لاستیک بالاتر باشد. اگر موتور را مجدداً در موقع گیر کردن روشن کنید، ممکن است آب وارد موتور و یا سیستم الکتریکی شود و ممکن است باعث آسیب بیشتر شود.

سیل

کارهایی که نباید انجام بدهید

  1. لطفا عصبی نشوید.
  2. انرژی خود را صرف باز کردن در اتومبیل نکنید چون تا زمانی که فشار از بیرون و درون برابر نشده باشد در خودرو باز نمی‌شود. بدون اینکه دستپاچه شوید صبر کنید تا این فشار به سطح برابری برسد.
  3. تلاش نکنید دارایی‌های خود را هم نجات بدهید! فقط به خودتان و همراهانتان فکر کنید.
  4. برای خارج شدن از خودرو شیشه‌ها را نشکنید. اگر فشار از بیرون و درون به سطح برابری نرسد شیشه ترکیده و قطعات آن به داخل ماشین روی شما و دیگر سرنشینان پاشیده می‌شود.
  5. زمانی که از خودرو خارج شدید کنار آن نمانید؛ به سطحی مرتفع بروید.
  6. بعد از خروج، اگر خودرو شما در حال غرق شدن است روی سقف آن نایستید چون امکان دارد همراه خودرو زیر آب بروید یا در صورت چپ شدن ناگهانی‌اش سقوط کنید و صدمه ببنید.
  7. حتی اگر احساس کردید سطح آب رو به پایین می‌رود باز هم به داخل خودرو برنگردید؛ سطح آب ممکن است بدون هیچ هشداری دوباره بالا بیاید. اجازه بدهید نیروهای امدادی خودرو شما را به محل امنی منتقل کنند.

این مطلب برای شماییه که موقع رانندگی زیاد عصبی میشید

منبع: نمناک
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر