جاهای دیدنی اردبیل در تابستان | تجربه سفر به جاهای دیدنی اردبیل با ویکی گردی

اردبیل شهری توریستی و خاص است و جاهای دیدنی اردبیل تجربه ای خاص به گردشگران هدیه می‌دهند.

جاهای دیدنی اردبیل
ویکی گردی:

جاهای دیدنی اردبیل چه در تابستانی گرم و چه در زمستانی سرد بهترین گزینه ها برای سفر هستند. اردبیل یکی از خنک‌ترین شهرهای ایران است. حتی تا اواخر بهار در بعضی مناطق بخاری‌ها روشن هستند و زمستان آن پر از برف و یخبندان است. جاهای دیدنی اردبیل کم نیستند و در سفر به این شهر زیبا و خوش آب و هوا قطعا باید از پیش برنامه ای حاضر و آماده داشته باشد. اما اصلا نگران نباشید. ویکی گردی در این مقاله لیستی بلند از بهترین جاهای دیدنی اردبیل را برای شما آماده کرده است. پس برای آمادگی بیشتر در سفر خود، این مقاله از ویکی گردی را تا انتها بخوانید.

دریاچه شورابیل

جاهای دیدنی اردبیل

دریاچه شورابیل از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و همچنین جاهای تفریحی اردبیل است؛ اطراف این دریاچه امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی مانند قایق‌سواری، زیپ لاین، پیست کارتینگ، دوچرخه‌های قابل اجاره، ماشین برقی مخصوص کودکان، آلاچیق و چند کافی‌شاپ و رستوران فراهم شده است. مسیر پیاده‌روی سلامت در نزدیکی دریاچه، طولانی‌ترین جاده تندرستی در ایران است که لذت یک پیاده‌روی طولانی در کنار ساحل خوش آب‌وهوای دریاچه را برای شما به ارمغان می‌آورد. یکی از جاهای دیدنی اردبیل در بهار بازدید از دریاچه شورابیل است؛ چرا که در این زمان آب و هوای بسیار مطبوع و دلپذیری دارد. البته پاییز و زمستان سرد دریاچه هم برای علاقه‌مندان جذابیت‌های خاص خود را دارد.

 

جنگل فندقلو

جاهای دیدنی اردبیل

بین گردنه حیران و شهر اردبیل منطقه‌ای پر از جنگل و مرتع هست که نام منطقه فندقلو را از درختان فندق آن گرفته‌اند. دشت‌های پر از گل بابونه، درختان سیب وحشی، ازگیل، تمشک و فندق باعث شده تا هر سال در فصل بهار و تابستان صدها هزار نفر برای طبیعت‌گردی به اینجا سفر کنند. بهترین مسیر برای رسیدن به جنگل فندقلو از طرف روستای خانقاه سفلی است. در حرکت از طرف اردبیل وقتی به شهر نمین می‌رسید تابلوهایی هستند که جاده فرعی به سمت روستای خانقاه سفلی و جنگل فندقلو را نشان می‌دهند.

 

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

جاهای دیدنی اردبیل

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی و مذهبی استان اردبیل است. این بنا در قرن هفتم هجری به دستور شاه اسماعیل صفوی، بنیانگذار دودمان صفوی، ساخته شده است. بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، به عنوان محل دفن شیخ صفی الدین اردبیلی، بنیانگذار صفویه، شناخته می شود. این بنا به عنوان یکی از آثار معماری برجسته دوره تیموریان شناخته می شود و در سال ۱۳۵۰ به عنوان یکی از آثار تاریخی و فرهنگی ایران به ثبت رسیده است. بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، دارای سه بخش مجزا است که شامل حرم، مسجد و مدرسه است. حرم شامل سالن های متعدد است که با کاشی های زرین و چینی تزئین شده است. در مسجد، محلی برای نماز و عبادت وجود دارد و مدرسه نیز به عنوان محل آموزش دینی برای دانش آموزان استفاده می شد.

 

قلعه قهقهه خلخال

قلعه قهقهه در شمال غربی ایران و در شهرستان خلخال استان اردبیل قرار دارد. این قلعه در دوره صفویه ساخته شده و به عنوان یک پاسگاه نظامی برای کنترل منطقه به کار گرفته شده است. این قلعه دارای دیوارهای سنگی محکم و برج های نگهبان است که به عنوان یکی از قلعه های استراتژیک در منطقه شناخته می شود. بخش اصلی قلعه با پل های معلق به هم متصل شده است. امروزه، قلعه قهقهه به عنوان یک جاذبه گردشگری مهم در اردبیل شناخته می شود و هر ساله مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد. دیدن قلعه قهقهه، می تواند به عنوان یک تجربه فرهنگی و تاریخی برای گردشگران و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ ایران، محسوب شود.

 

موزه چینی خانه اردبیل

جاهای دیدنی اردبیل

موزه چینی خانه اردبیل، یکی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی استان اردبیل است. این موزه در خانه ای با قدمت بیش از ۲۰۰ سال قرار دارد و در سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از آثار تاریخی و فرهنگی ایران به ثبت رسیده است. این خانه، در دوره قاجار ساخته شده و به دلیل شباهت ساختار خود با خانه های چینی، به نام موزه چینی خانه شناخته می شود. در این خانه، مجموعه ای از اشیاء و آثار باستانی به نمایش گذاشته شده است که بخشی از آن ها مربوط به دوره قاجار و بخشی دیگر به دوره های قبل از آن است. در موزه چینی خانه اردبیل، مجموعه ای از قطعات سفالی، سنگی، فلزی و چوبی به نمایش گذاشته شده است که هر کدام از آن ها دارای ارزش تاریخی و فرهنگی بالایی هستند. همچنین، در این موزه، مجموعه ای از نقاشی های قدیمی و کتاب های دست نوشته نیز به نمایش گذاشته شده است.

 

دشت مغان

جاهای دیدنی اردبیل

یکی از جاذبه های گردشگری اردبیل، دشت مغان است که در کنار رود ارس و نزدیک دریای خزر واقع شده و به عنوان منطقه ای همواره سبز و خوش آب و هوا شناخته می شود. این منطقه دارای آب و هوای ملایم، بارش مناسب، مراتع عالی برای چرای دام است. دشت مغان نقش مهمی در تولیدات کشاورزی و دامداری کشور دارد.

 

آبشار کرکری

جاهای دیدنی اردبیل

آبشار کرکری یکی از آبشارهای بلند و پرآب مشگین شهر می باشد که می توان آن را یکی از زیباترین و در عین حال بی نظیرترین آبشارهای منطقه نامید. این آبشار در مسیر رودخانه کرکری و در نزدیکی روستای ییلاقی قیرخ بولاغ در جنوب مشگین شهر واقع شده است. ارتفاع این آبشار به بیش از ۲۵ متر می رسد.

 

تالاب جیران گلی

جاهای دیدنی اردبیل

تالاب جیران گلی تالاب کوچکی است که در زیستگاه شیروان دره سی در استان اردبیل واقع است. یکی از جاهای دیدنی اردبیل به شمار می رود . این تالاب در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر و در نزدیکی لاهرود قرار دارد، ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۰۰ متر است. شیروان دره سی دره عمیق و عریض است که بریدگی‌های دیواره‌های صخره‌ای، چشم انداز ویژه‌ای به این منطقه بخشیده‌است وسنگها در آن به صورت تندیس هایی دیده می‌شوند که انسان فکر می‌کند هرکدام به دست هنرمندی با ذوق تراشیده شده‌است.

 

قلعه اولتان

جاهای دیدنی اردبیل

قلعه اولتان در ۵۰۰ متری روستای اولتان و ۳ کیلومتری پارس‌آباد در کنار رودخانه ارس قرار دارد. این قلعه ۳۲۰ هزار مترمربع مساحت دارد و وضع ظاهری ساختمان آن همانند قلعه‌های نظامی است. به نظر می‌رسد بانیان نخستین قلعه، اشکانیان بوده‌اند ولی با توجه به استحکام مناسب آن، این قلعه تا قرن ۱۲ هجری قمری مورد استفاده بوده است و این موضوع از سفال‌های متنوع بدست آمده مربوط به دوره‌های مختلف اسلامی تائید می‌شود.

 

بازار سرپوشیده اردبیل

جاهای دیدنی اردبیل

بازارهای سرپوشیده تنها تصویر شکل گرفته در ذهن جهانگردانی است که در دوران قدیم به ایران و خاورمیانه سفر می‌کردند. بازار یک مفهوم مشخص بود، یک مسیر سرپوشیده پر از فروشندگان و کارگاه‌ها که مسجد جامع شهر هم در کنار آن قرار داشت. خوشبختانه تعداد زیادی از این بازارها در ایران به همان شکل فعال هستند. بازار اردبیل یکی از نمونه‌های عالی است که تغییرات آن زیاد نبوده و هنوز هم رونق دارد. بازار اردبیل در دوران صفویه بازسازی اساسی شده و طبق تاریخ بخشی از موقوفات بقعه شیخ صفی‌‌الدین اردبیلی بود. در این بازار می‌توانید از صنایع دستی تا خشکبار، پنیر محلی، لباس، پارچه و خلاصه از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را به راحتی پیدا کنید.

 

پل معلق مشگین شهر

جاهای دیدنی اردبیل

در سال ۱۳۹۴ در دره کوه سبلان و بر فراز رودخانه خیاوچایی پلی معلق با شکل قوس‌دار ساخته شد. این پل یکی از جاذبه‌های مشگین شهر به شمار می‌رود و همه‌ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. قسمتی از پل که در وسط آن قرار دارد از جنس شیشه ساخته‌شده و ردشدن از روی آن هیجان زیادی دارد. پل معلق مشگین شهر در مجموعه گردشگری خیاو تا گیردولی یا نور سبلان واقع شده است. این مجموعه گردشگری علاوه بر پل کابلی که ۳۶۵ متر طول و ۸۰ متر ارتفاع دارد دارای یک پل چوبی هم هست. هنگام عبور از روی پل چوبی صدای غژغژ چوب‌های پل به گوش می‌رسد و هیجانی توأم با ترس را به عابران القا می‌کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر