روستای کوتوله ها | سرزمین لی لی پوت ها | روستای ماخونیک

به عنوان گالیور به سرزمین آدم کوچولوهای ایرانی سفر کن + عکس

روستای آدم کوچولو ها جزو یکی از هفت روستای شگفت انگیز جهان است و به سرزمین لی‌لی پوت های ایرانی معروف است.

روستای آدم کوچولوها
ویکی گردی:

روستای آدم کوچولوهای ایرانی رو دیدی؟ میدونستی تو ایران نزدیک مرز افغانستان روستای آدم کوچولوها وجو داره؟ روستای آدم کوچولوها جزو یکی از هفت روستای شگفت انگیز جهان است و به سرزمین لی‌لی پوت ایران معروف است.

احتمالا شمایی که در حال خواندن این متن هستید، داستان سفرهای گالیور را شنیده باشید. در یکی ازاین سفرها، زمانی که کشتی او در طوفان غرق شد، موج های دریا گالیور را به ساحلی ناشناخته رساندند. در آنجا گالیور با شهری به نام لی لی پوت آشنا شد و آدم‌هایی دید که بسیار کوتاه و کوتوله بودند. اگر خواهان تجربه‌ای مانند سفر گالیور در زندگی واقعی هستید باید این نوید را به شما بدهم که در کشور ایران، روستایی وجود دارد که، آدم کوچولوها در آن زندگی می‌کنند!

در این مقاله از سایت ویکی گردی با ما همراه باشید تا بیشتر با لی‌لی پوت ایران آشنا شوید.  

روستای آدم کوچولوها

ماخونیک یا همان لی لی پوت ایران کجا قرار دارد؟

روستای ماخونیک، واقع در استان خراسان جنوبی در اطرف شهرستان سر بیشه است.

روستای آدم کوچولوها

چند نکته جالب درباره روستای ماخونیک

روستای ماخونیک در نزدیکی کشور افغانستان قرار دارد به طوری که فاصله آن با مرزهای کشور همسایه حدود نیم ساعت است. تاریخچه این روستا به حدود ۳۰۰ سال قبل برمی‌گردد که در آن زمان تعدادی از مردم فارسی زبان افغانستان به این محل آمدند و در این مکان ساکن شدند. یکی از ویژگی های جالب روستای ماخونیک، معماری خانه‌های آن است.

روستای آدم کوچولوها

در اینجا معماری منازل به شکلی است که نصف آن در زیر زمین قرار دارد و یا بعضاً سقف آن، هم سطح با زمین است. در واقع آدم‌های روستا به دلیل شرایط جسمانی شان، هنگام ساختن خانه‌ها، گودالی در زمین تقریبا به عمق یک و نیم متر حفر می‌کنند و سپس دیوار‌های خانه را از اطراف این گودال می سازند و بالا می‌برند. همچنین سقف کوتاه خانه های نقلی و زیبایشان قابلیت  خوبی برایشان فراهم آورده است که در زمستان بدون نیاز شدید به وسایل گرمایشی خانه هایشان گرم و در تابستان نیز هوا داخل خانه بدون وجود کولر یا پنکه، بسیار خنک است.

روستای آدم کوچولوها

“آنچه گذشت“  و “آنچه خواهید دید“ روستای ماخونیک

 عدم ارتباط مردم روستای ماخونیک با دنیای بیرون باعث شده که بسیار عقب‌تر از پیشرفت‌های تمدن و زمانی که در آن زندگی می کنند، باشند. با این وجود در حفظ برخی اعقاید و باورهای خوبشان موفق بوده‌اند و تاثیر کمتری از دنیای مدرن و تکنولوژی گرفته اند. رفت و آمد افراد روستا به دیگر مکان‌ها و همچنین سفر گردشگران به ماخونیک، تا حدودی سبب تغییر سبک زندگی و فراهم آمدن امکاناتی جدید برای روستا شده است.

روستای آدم کوچولوها

حرفه اصلی اهالی روستای ماخونیک دامداری است. سنگ نگاره‌ای بسیار قدیمی در نزدیکی قنات ماخونیک قرار دارد که نقش هایی از چوپانی روی آن قرار دارد. قدمت این سنگ نگاره  گواه بر این است که دامداری، حرفه‌ی اصلی مردمان این روستا از قدیم بوده است. یکی دیگر از کا‌رهایی که مردم روستا ی ماخونیک در کنار دامداری به آن مشغول اند، زراعت است.

روستای آدم کوچولوها

یکی از جذابیت‌های روستا زمین‌های کشاورزی آن است که کوچک و به صورت منیاتوری است البته از آنجایی که آب و هوای این منطقه، بیابانی و بارش باران بسیار کم است محصولات کشاورزی آنچنانی در روستا به چشم نمی خورد مگر تعدادی درختان عناب، توت، انجیر، سیب، انار، انگور و بادام که آن هم در نزدیکی استخر کشت شده‌اند. علاوه بر این‌ها، تعدادی از مردم و جوانان روستا در معدن‌های سنگ اطرف ماخونیک و تعدادی نیز به قالی بافی مشغول هستند. با این وجود اگر اکنون به روستا سفر کنید چندین مغازه خواربار فروشی، قصابی، نانوایی و… مشاهده می کنید که همگی نتیجه رفت و آمد مسافران و پیشرفت ارتباط با خارج از روستا است.

روستای آدم کوچولوها

نکته جالب دیگر اینکه مردم روستای ماخونیک تا ۵۰ سال اخیر چای نمی خوردند و همان طور که قبلا هم اشاره کرده ایم گوشت در وعده های غذایی شان وجود نداشت.  از آنجایی که مردمان ماخونیک، انسان‌هایی بسیار صلح طلب و مهربانی هستند، شکار حیوانات را گناه می دانسته اند. خوشبختانه مردم روستا اهل سیگار نبوده و نیستند و استعمال آن را گناه می‌شمارند.

مردمان روستای ماخونیک اهل تسنن هستند و به مسائل دینی علاقه بسیاری دارند. این مردمان متدین و محترم علاقه‌مند هستند که فرزندانشان به جای تحصیل در مدارس .دولتی، در مدارس دینی درس بخوانند. حتی معماری خانه‌های روستا به شکلی صورت گرفته است که همه منازل به مسجد اصلی روستا که در مرکز آن قرار دارد، راه دارند

روستای آدم کوچولوها

با وجود تمام مشکلاتی که روستای ماخونیک داشت، مردم روستا حاضر به رفتن و ترک روستای ماخونیک نشدند. و برای کارهای فصلی و موقت تنها تعداد بسیار کمی از آنها به جاهای دیگر می‌رفتند. برای مثال آب و هوای این منطقه شرایط پرورش  گاو و گوسفند را ندارد، در نتیجه مردم ماخونیک به پرورش و نگهداری بز که حیوانی مقاوم‌تری است می پردازند. خانه‌هایشان را با سنگ و هیزم و چوب بنا کردند و محدودیت های محیطی باعث شد تا در استفاده از مصالح صرفه جویی کنند.  البته گفتنی است که به سبب رفت و آمد‌هایی که در چند دهه اخیر صورت گرفته، خانه های جدید روستا با مصالحی جدید ساخته می‌شوند.

روستای آدم کوچولوها

دیدنی های ماخونیک

همانطور که که پیشتر اشاره کردیم، شیوه زندگی و فرهنگ‌های جالب روستا نشینان این منطقه  تاثیر بسیاری در بازدید از روستا و کشاندن گردشگران به ماخونیک داشته است.  علاوه براین، مکان‌های دیدنی نیز در روستا و اطراف آن وجود دارد.

  • سنگ سیاه یا همان سنگ نوشته‌ای که از آن یاد کردیم
  • بنای برج و قلعه
  • برج گل انجیر
  • منزل سرگردونی
  • نادر مرده

از جمله ی این مکان‌ها هستند که در صورت سفر به ماخونیک می توانید از آن دیدن کنید.

روستای آدم کوچولوها

منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر