اگزما| درمان اگزما| بیماری اگزما

اگه تو این فصل پوستت میخاره؛ نشونه اگزما پاییزیه!! + درمان خانگی

آیا در پاییز و زمستان احساس خارش می کنید؟ ممکن است دچار اگزما شده باشید! با ما همراه باشید تا با بهترین روش های خانگی درمان اگزما آشنا شوید!

اگزمای پوستی
ویکی گردی:

درپاییز و زمستان با سرد شدن هوا و پراکنده شدن گرده گل‌ها در فضا، اگزما بیشتر می شود؛ از طرفی در فصل های سرد بعضی از افراد مدام دوش آب گرم می‌گیرند و همین مسئله می‌تواند منجر به از بین رفتن چربی پوست شده و خشکی پوست را زیاد می کند و در نتیجه باعث اگزما می شود. اینجا بهتون میگم که چجوری به راحتی در خانه اگزما را درمان کنید.

علائم اگزما چیست؟

علائم اگزما از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می‌تواند در طول زمان تغییر کند. اکثر افراد مبتلا به اگزما اولین علائم خود را در کودکی، قبل از سن پنج سالگی بروز می‌دهند.

خارش پوست نشانه کمبود این ویتامینه؟

 

شایع‌ترین علائم عبارتند از:

1- خارش شدید پوست

2- لکه‌های پوستی ملتهب

3- پوسته پوسته شدن پوست

4- خشکی پوست

5- مسدود شدن فولیکول‌های مو که باعث ایجاد برجستگی‌های کوچک، معمولاً روی صورت، بالای بازوها و ران‌ها می‌شود.

6- افزایش چین و چروک پوست در کف دست و یا چین اضافی زیر چشم

7- تیره شدن پوست دور چشم

خارش ممکن است در شب بیشتر شود. خاراندن پوست می‌تواند باعث التهاب بیشتر پوست و نیز تشدید خارش شود. علاوه بر این خاراندن می‌تواند منجر به عفونت پوست شود. در صورت بروز عفونت، باید با پزشک مشورت کنیم.

اگرچه اگزما معمولاً محدود به نواحی خاصی از بدن است، اما در موارد شدید ممکن است چندین ناحیه را تحت تأثیر قرار دهد:

8- در نوزادان، ممکن است نواحی ملتهب و پوسته پوسته در قسمت جلوی بازوها و پاها، گونه‌ها یا پوست سر وجود داشته باشند. ناحیه پوشک معمولاً تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

9- اگزما در کودکان و بزرگسالان معمولاً پشت گردن، چین‌های آرنج و پشت زانو را درگیر می‌کند. سایر نواحی ممکن است شامل صورت، تنه، مچ دست و ساعد باشند. پوست ممکن است در اثر خاراندن مکرر ضخیم و تیره و یا حتی زخم شود.

برای درمان خشکی و ترک پا، این ترکیب خونگی معجزه می کنه! + فیلم

درمان های خانگی کاربردی و مفید برای اگزما

1- شستشوی ملایم بدن

قانون شماره ۱ درمان خانگی اگزما این است که باید از پاک‌کننده مناسب استفاده کنید. یک شوینده ملایم و بدون صابون احتمال کمتری دارد که سد محافظ پوست شما را از بین ببرد و باعث خشکی شود. اگر عاری از رنگ و عطر نیز باشد، خیلی بهتر است.

۲- استفاده از مرطوب کننده مناسب اگزما

آب‌رسانی منظم با پماد یا مرطوب‌کننده، هم خشکی را خود که می‌تواند منجر به خارش شود کاهش می‌دهد و هم یک مانع برای جلوگیری از محرک‌های احتمالی است. به سراغ یک مرطوب‌کننده متراکم بروید و مجددا از هر چیزی که حاوی رنگ یا عطر است دوری کنید. هرچقدر لازم بود این کار را تکرار کنید. به طور کلی مرطوب‌کننده‌ها یک درمان خانگی اگزما با اهمیت زیاد محسوب می‌شوند.

3- حرارت بدن خود را کم کنید

یک دوش داغ یا حمام گرم ممکن است آرام‌بخش به نظر برسد، اما برای اگزما، شرایط را معمولا بدتر می‌کند. دمای بیش از حد آب می‌تواند پوست شما را تحریک کند، بنابراین سعی کنید پوست خود را با آب خنک بشویید.

4.بدنتان را نخارانید

خاراندن، پوست خشک و تحریک‌شده را بدتر می‌کند. برای این‌که مجبور نشوید خود را بخارانید، یک اسپری ضد خارش بدون نسخه را امتحان کنید. اسپری‌ها را لازم نیست که روی پوست خود بمالید. چون مالیدن پوست ممکن است خارش را تحریک کند.

5- لباس راحت و پنبه‌ای بپوشید

گرما و عرق محرک‌های جدی خارش هستند، بنابراین سعی کنید دمای بدن خود را تنظیم کنید. وقتی هوا گرم یا مرطوب است لباس‌های گشاد و قابل تنفس بپوشید.

درمان خانگی پوست پوست شدن دست

6- از دستگاه بخور استفاده کنید

هوای خشک داخل خانه می‌تواند پوست را بیشتر خشک کند، به خصوص در زمستان. اما یک دستگاه بخور می‌تواند به هوا رطوبت اضافه کند و به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

7- از ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید 

ژل آلو‌ئه‌ورا خواص ضدباکتریایی و ضدمیکروبی دارد و در تقویت سیستم ایمنی و بهبود زخم‌ها مؤثر است.

ژل آلو‌ئه‌ورا از برگ‌های گیاه آلوئه‌ورا استخراج می‌شود. قرن‌هاست که افراد از ژل آلوئه‌ورا برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کنند. یکی از کاربردهای رایج ژل آلوئه‌ورا، درمان اگزما است. یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۵، تأثیرات آلوئه‌ورا روی سلامت انسان‌ها را بررسی کرد.

محققان گزارش کردند که ژل این گیاه خواص ضدباکتریایی و ضدمیکروبی دارد و در تقویت سیستم ایمنی و بهبود زخم‌ها مؤثر است. تأثیرات ضدباکتریایی و ضدمیکروبی گیاه آلوئه‌ورا می‌تواند از عفونت‌های پوستی جلوگیری کند که احتمال بروز آن‌ها زمانی که پوست شما خشک و ترک‌دار باشد، بیشتر می‌شود. اثرات بهبود دهنده‌ی زخم در این گیاه ممکن است خشکی پوست را تسکین دهد و به بهبود آن کمک کند.

شما می‌توانید آلوئه‌ورا را از عطاری‌ها تهیه کرده و ژل آن را خارج کنید. اگر از محصولات حاوی ژل آلوئه‌ورا استفاده می‌کنید، محصولاتی را تهیه کنید که فاقد ترکیبات نگه‌دارنده، الکل، رایحه و رنگ هستند، چون همگی می‌توانند پوست حساس را تحریک کنند. الکل و سایر ترکیباتی که منجر به خشکی پوست می‌شوند، می‌توانند اگزما را بدتر کنند.

8 - از سرکه سیب استفاده کنید

سرکه سیب یک درمان خانگی بسیار مشهور برای بسیاری از عارضه‌ها، از جمله اختلالات پوستی است. انجمن ملی اگزما (NEA) گزارش می‌کند که سرکه سیب ممکن است به درمان اگزما کمک کند. هر چند این انجمن توصیه می‌کند که حتما در استفاده از سرکه‌ سیب احتیاط کنید، چون می‌تواند به بافت‌های نرم آسیب برساند.

9- استفاده از جو دوسر کلوئیدی

جو دوسر کلوئیدی از جو که آسیاب یا آبپز شده به دست می‌آید. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ به این نتیجه رسید که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی لوسیون جو دوسر کلوئیدی منجر به بهبود خشکی پوست، خارش، زبری و پوسته پوسته شدن آن شد.

10-حمام کنید 

حمام کردن بخش مهمی از فرآیند درمان اگزما محسوب می‌شود. اگر دچار عارضه‌ای مثل اگزما هستید، باید بیشتر پوستتان را مرطوب کنید، چون در این عارضه لایه‌ی بیرونی پوست آن‌طور که باید عمل نمی‌کند. در بعضی افراد، معمولا شست‌وشو می‌تواند باعث خشک شدن پوست و بدتر شدن اگزما شود.

11 -استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب سالم است که می‌تواند رطوبت پوست را بیشتر کند. این موضوع می‌تواند برای افراد مبتلا به اگزما و خشکی پوست مفید باشد. روغن نارگیل خالص ممکن است از طریق کمک به مبارزه با التهاب و بهبود سلامت سدهای دفاعی، از پوست محافظت کند.

یک آزمایش تصادفی به بررسی تأثیرات استفاده از روغن نارگیل خالص روی پوست کودکان پرداخت. نتایج این بررسی نشان داد که استفاده از این روغن به مدت ۸ هفته، بیشتر از روغن معدنی منجر به بهبود علائم اگزما شد

درمان خشکی پوست با راهکارهای ساده + علل و پیشگیری

12 - از عسل استفاده کنید

عسل می‌تواند به بهبود زخم‌ها و تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کند که این یعنی در مبارزه با عفونت‌ها مفید است.

عسل ترکیبی است که خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد. قرن‌ها است که مردم از عسل برای درمان زخم‌ها استفاده می‌کنند. نتیجه‌ی چند بررسی تأیید می‌کند که عسل می‌تواند به بهبود زخم‌ها و تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کند که این یعنی در مبارزه با عفونت‌ها مفید است.

یک بررسی دیگر عنوان می‌کند که عسل در درمان بیماری‌های پوستی مختلف از جمله سوختگی تأثیرگذار است، چون خواص ضدباکتریایی دارد. مالیدن مستقیم عسل روی ناحیه‌ی دچار اگزما می‌تواند به پیشگیری از عفونت‌ها کمک کند، سرعت بهبود را افزایش دهد و پوست را مرطوب کند.

13- از صابون‌ها و شوینده‌های ملایم استفاده کنید 

بسیاری از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها حاوی ترکیباتی هستند که باعث ایجاد کف می‌شوند. چنین ترکیباتی می‌توانند باعث خشک شدن پوست، به‌ویژه در افراد مبتلا به اگزما شوند. صابون‌ها به دلیل قلیایی بودن، می‌توانند برای پوست خشن باشند. از یک کلینزر ملایم و بدون بو که کف ایجاد نمی‌کند، استفاده کنید.

بسیاری از افراد مبتلا به اگزما به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از شویند‌ه‌های لباسشویی ملایم و بدون رنگ و بو می‌تواند مفید باشد. از نرم‌کننده‌ی لباس استفاده نکنید، چون روی لباس‌ می‌مانند و معمولا حاوی رایحه و مواد شیمایی هستند که این موضوع می‌تواند باعث تحریک پوست شود.

14-  اجتناب از نزدیک شدن بیش از حد به وسایل گرمایشی

نشستن کنار شومینه یا نزدیک بخاری ممکن است حس خوبی به شما بدهد، اما این کار می‌تواند باعث بدتر شدن اگزما شود. آب‌وهوای گرم و خشک می‌تواند پوست را کم‌آب (دهیدراته) و خارش ناشی از اگزما را بدتر کند. طی ماه‌های فصل زمستان از دستگاه مرطوب‌کننده‌ی هوا استفاده کنید و از نزدیک شدن بیش از حد به منابع گرمازا خودداری کنید

15-  روغن گل‌مغربی

روغن گل‌مغربی از گیاه گل مغربی به دست می‌آید. از این روغن به طور موضعی برای تسکین پوست تحریک‌ شده استفاده می‌شود. مصرف خوراکی این روغن برای درمان عارضه‌های التهابی سیستماتیک مثل اگزما است. این روغن اسیدهای چرب امگا ۶ و اسید گاما_لینولنیک دارد که ممکن است نقش مهمی در جلوگیری از التهاب در بدن داشته باشد.

نتایج مطالعات درباره‌ی اثربخشی روغن گل مغربی برای درمان اگزما متناقض هستند. با این وجود، بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که این روغن بدون اینکه منجر به عوارض جانبی شود، به کاهش علائم اگزما کمک می‌کند.

16- روغن آفتاب‌گردان

روغن آفتا‌ب‌گردان پوست را هیدراته می‌کند و ممکن است خارش و التهاب را تسکین دهد.

روغن آفتاب‌گردان از تخم آفتاب‌گردان استخراج می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که این روغن از لایه‌ی بیرونی پوست محافظت می‌کند که این موضوع در حفظ رطوبت و جلوگیری از ورود باکتری‌ها به داخل پوست تأثیرگذار است.

روغن آفتا‌ب‌گردان پوست را هیدراته هم می‌کند و ممکن است خارش و التهاب را تسکین دهد. این روغن را می‌توانید ترجیحا بعد از استحمام در حالی که پوستتان هنوز مرطوب است، به طور رقیق نشده مستقیما روی پوست خود قرار دهید

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر