قلعه | قلعه های ایران | قلعه های تهران

مدرسه هری پاتر ایران را در50 کیلومتری تهران ببینید ! | معرفی قلعه رویایی در کرج

یکی از مکان های زیبا و ناشناخته ایران که هنوز گردشگرهای زیادی آن جا را پیدا نکردند، قلعه آغشت واقع در یکی از روستاهای کرج است. اگه دوست دارید درباره این قلعه بیشتر بدانید با ویکی گردی همراه باشید.

قلعه آغشت
ویکی گردی:

روستای آغشت یکی از روستاهای خوش آب و هوای اطراف پایتخت است که به دلیل وجود یک قلعه سحرآمیز و جادویی ولی کمی ناشناخته ، که به هاگوارتز ایران معروف است از بقیه روستاها تمایز دارد. اگر شما فیلم هری پاتر را دیده باشید می دانید که مدرسه علوم و فنون جادوگری هاگوارتز نقش اصلی داستان را بازی می‌کرد ! قلعه آغشت نیز در این زمینه ، یاد و خاطر فیلم هری پاتر را زنده نگه داشته است! قلعه آغشت در 26 کیلومتری کرج واقع است و حدودا 40 دقیقه رانندگی تا مرکز شهر کرج دارد . برای آشنایی بیشتر با این مکان جادویی و حیرت انگیز همراه ما باشید . 

قلعه آغشت کجاست ؟

قلعه‌ اسرارآمیز آغشت در روستایی به همین نام در ۱۲ کیلومتری روستای برغان از توابع بخش چندار کردان، در شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد. روستای آغشت در شمال غرب استان البرز واقع شده است و در دل کوه‌های البرز در ارتفاع ۱,۶۵۰ متری از سطح دریا، در میان کرج و هشتگرد قرار دارد. فاصله قلعه روستای آغشت تا مرکز شهر کرج ۲۶ کیلومتر است و شما برای رسیدن به آن باید حدود ۴۰ دقیقه رانندگی کنید. این قلعه با مرکز شهر تهران نیز حدود ۷۶ کیلومتر (یک ساعت و نیم) فاصله دارد.

فقط ۷ لیتر بنزین از تهران تا زلال ترین آبشار کرج! + عکس

مختصات جغرافیایی روستای آغشت ۵۰ درجه و ۸۷ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۹۸ دقیقه عرض شمالی است. این روستا از شمال به رودخانه گلین رود، از جنوب به روستای تکیه آغشت و باغبان کلا، از غرب و شمال غرب به آجین دوجین و ولیان و از شرق به دره سیبان و دره رده محدود می‌شود. قلعه آغشت به کردان نیز بسیار نزدیک است و تنها ۸٫۵ کیلومتر (۱۵ دقیقه) با آن فاصله دارد

مسیر دسترسی قلعه آغشت 

قلعه آغشت از دیدنیهای استان البرز است که برای رسیدن به آن دو راه وجود دارد. از تهران وارد آزادراه تهران - کرج و سپس کرج - قزوین شوید تا به کردان برسید. سپس در کیلومتر ۲۰ اتوبان وارد جاده کردان برغان شوید که در دهانه دره‌ای سرسبز قرار گرفته و یک رودخانه در کنار آن در جریان است. پس از عبور از کردان و قبل از رسیدن به روستای چلنگدار از سمت چپ جاده وارد جاده آغشت شوید. این جاده را برای چهار کیلومتر (هشت دقیقه) ادامه دهید تا پس از عبور از روستای باغبان کلاچی به روستای آغشت برسید. قلعه آغشت در غرب روستا قرار دارد.

اگر ماشین ندارید با تورهای گردشگری یک روزه روستای برغان و روستای آغشت به بازدید از قلعه آغشت بروید

مسیر دسترسی دوم از داخل شهر کرج است. از رجایی‌شهر و گوهردشت کرج وارد جاده باغستان - آتشگاه شوید و سپس با استفاده از تابلوهای راهنما به‌سمت برغان بروید. این جاده پرپیچ‌وخم و کوهستانی است و از میان کوه می‌گذرد. در این مسیر در ابتدا به آتشگاه و یک دوراهی می‌رسید. از مسیر سمت چپ دوراهی تا روستای برغان حدود ۱۰ کیلومتر فاصله است. پس از عبور از روستای برغان، هشت کیلومتر (پنج دقیقه) دیگر رانندگی کنید و پس از عبور از چند روستا (امین‌آباد، تالیان، علاقبند، سیاهکران و چلنگدار) از سمت راست وارد جاده آغشت شوید. شما پس از چهار کیلومتر دیگر به روستای آغشت خواهید رسید.

اگر ماشین ندارید، با شرکت در تورهای گردشگری روستای برغان و روستای آغشت به این روستا سفر کنید.

معرفی معروف ترین پل های معلق ایران + عکس

تاریخچه قلعه آغشت 

قلعه آغشت قدمت تاریخی ندارد و از زمان ساخت آن تنها حدود ۱۰ سال گذشته است. ظاهر این قلعه به دژهای قدیمی اروپاییان و رومیان شباهت دارد و به همین دلیل، بسیاری از افراد فکر می‌کنند که قلعه روستای آغشت یک مکان تاریخی است. از طرف دیگر قلعه روستای آغشت به قلعه‌ای شباهت دارد که در مجموعه فیلم‌های هری پاتر بود؛ از همین روی هر فردی که آن را می‌بیند، به یاد قلعه آن فیلم می‌افتد. قلعه آغشت را با نام قلعه هاگوارتز ایران نیز می‌شناسند.

مالک قلعه آغشت

فردی با نام اسدی لاری، مالک قلعه آغشت بوده و در حال حاضر در شهر تهران سکونت دارد و این قلعه را به‌دلیل علاقه شخصی و استفاده از ایده‌های خلاقانه و عجیب و البته کمک گرفتن یکی از معماران مشهور در ایران ساخته است. خلاقیت معمار در نمای این قلعه به‌خوبی قابل‌مشاهده بوده؛ نمایی که طبق اظهارات شاهدین، ساخت آن در حدود ۱۰ سال زمان برده. معمار این بنای جالب، قلعه را با الهام گرفتن از سبک‌های رنسانس، یونان و همچنین روم باستان بنا نموده است.

معمولا معماران سبک‌های روم باستان ساختمان‌های خود را به‌شکل مجموعه‌ای ازآجر و سنگ های معمولی نمی‌دیدند و تلاش مضاعفی داشتند تا با تلفیق هنر در معماری آن روزها، احساسات انسان‌ها را برانگیخته نمایند و عواطف انسان را در کنار معماری و هنر بیدار کنند. آن‌ها بر این باور بودند که معماری فضاها باید به سبکی باشد که زیبایی و یکپارچگی میان افراد و روح هستی در چشمان بیننده القا شود.

یکی از ویژگی‌ها که در معماری رنسانس به و این قلعه به چشم میخورد، استفاده از پنجره‌ و درهایی با تعداد زیاد، به‌صورت متقارن و قرار گرفتن ستون ها بصورت کلاسیک و چسبیده به دیوار است؛ این ویژگی‌ در قلعه آغشت دیده می‌شود. ساختمان‌ها در دوره معماری رنسانس معمولا چند طبقه بوده و الگوهای تکراری و شبیه به هم در تمام قسمت‌ها معمولا به کار می‌رفت. از داخل قلعه اطلاعاتی در دست نیست اما با توجه به نوع معماری میتوان طاق‌ها را معمولا به‌شکل نیم دایره و از جزئیات تزئینی و مجسمه‌هایی در طراحی نمای بیرونی و داخلی ساختمان‌ استفاده کرد. پرداختن به نوع گچبری‌ها و طراحی‌ از دیگر شاخصه های اصلی این نوع معماری ها بشمار میرود.

طبق اطلاعات بدست آمده داخل قلعه آغشت هنوز به‌طور کامل تکمیل نشده و همچنان در حال ساخت میباشد. از آنجا که قلعه اسرارآمیز آغشت یک ملک شخصیست، هیچ خبرنگار یا عکاسی نمی‌تواند به این مکان وارد شود؛ به همین دلیل عکسی از بخش های داخلی این قلعه موجود نبوده و بازدید برای عموم نیز آزاد نیست. این ساختمان جالب دارای ۵ طبقه و در طبقه همکف دارای یک استخر میباشد. قلعه هاگوارتز ایران توسط درختان بلندی احاطه شده که گاهی ارتفاع آن‌ها نزدیک به ارتفاع قلعه است؛ درختانی بلند قامت که ظاهری رعب‌انگیز به این قلعه می‌دهند.

قلعه آغشت را با توجه به نوع معماری میشود ساختمانی فراتر از یک اقامتگاه شخصی و یا یک ویلا معرفی نمود؛ ساختمانی که امروزه یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگرپذیر این روستا و مناطق اطراف کردان به شمار می‌آید. این قلعه در سالیان اخیر تبدیل به یک لوکیشن زیبا و محبوب برای عکاسی شده است.

تاریخچه و مردم روستای آغشت

شاید لازم باشد بعد از صحبت در خصوص این مکان عجیب کمی در مورد قدمت روستای آغشت بدانیم که تاریخ این روستا به هزاران سال پیش و تقریبا به دوره‌ قبل از اسلام نیز باز می‌گردد. طبق اطلاعات و اخبار بدست آمده ساکنان اولیه این روستا مردمان گبرها (زرتشتیان) بوده‌اند؛ مردمانی که احتمالا به‌دلیل وجود آب و سرسبزی فراوان در آغشت سکنی گزیده بودند. جمعیت روستا در سال ۱۳۳۰ شمسی ۳۰۰ نفر سرشماری شده بود؛ با گذشت زمان در سال ۷۵ به ۲۳۶ نفر کاهش پیدا کرد و در حال حاضر نیز طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا حدود ۷۷۰ نفر و بصورت ۲۷۵ خانوار میباشد. لازم به ذکر است که با توجه به این موضوع که شمال استان‌ سمنان، تهران، البرز و استان قزوین معمولا بخشی از قلمرو سلسله‌ حکومت شمالی در تاریخ بودند، اهالی این منطقه به گویشی جالب از زبان‌ شمالی، گیلکی یا مازنی و بعضی افراد با گویش طالقانی صحبت می‌کنند.

معرفی 3 تا از معروف‌ ترین تله کابین های ایران + عکس و آدرس

آغشت (Aqasht) یا عبارت اوغشت از دو بخش «او» به معنی آب و «غشت» به‌معنی انباشته شدن یا فراوان بودن تشکیل شده که گویای آب و هوای این منطقه است. معمولا افرادی که با شرایط بسیار عالی این مناطق آشنا هستند در بخش هایی اقدام به خرید خانه میکنند که اطراف روستای برغان، ویلاهای منتهی به مسیر روستا و خرید ویلا در کردان بدلیل شرایط خوب آب و سرسبزی جزء این مناطق است. در صورتی که امکان خرید ویلا در این مناطق فراهم نباشد و افراد به دنبال محل شبیه به این مناطق زیبا و همچنین در نزدیکی این روستاها باشند میتوان یک منطقه بسیار خوش آب و هوا و سرسبز با امکانات مناسب را مانند تهراندشت معرفی کرد که در استان البرز جزء مناطق زیبا و کم نظیر است

بهترین زمان برای بازدید از قلعه زیبای آغشت کرج

از آنجایی که این روستا در یک منطقه کوهستانی واقع شده است، در نتیجه زمستان‌های سردی دارد. در نتیجه اگر سردی هوا شما را اذیت می‌کند، بهترین فصل برای دیدن این روستا و قلعه مشهور آن تابستان است.

اما به طور کلی بازدید از این قلعه دیدنی بستگی به خودتان دارد. طبیعت روستای آغشت در هر فصلی منحصر به فرد است؛ بنابراین هر زمان که دوست داشتید، می‌توانید برای بازدید از قلعه آغشت برنامه‌ریزی کنید.

اقامت در روستای آغشت

برای بازدید از قلعه آغشت می‌توانید چند روزی در این روستا اقامت داشته باشید. اقامت چند روزه در این روستا به شما کمک می‌کند تا از هیاهو و آلودگی‌های شهری به دور باشید. در این روستا، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های روستایی وجود دارند که می‌توانید چند روزی آنها را اجاره کنید. فصل تابستان بهترین زمان برای یک سفر کوتاه مدت به این روستا و دیدن جاذبه‌های طبیعی اطراف آن است.

سوغاتی روستای آغشت

میوه‌های تابستانی این روستا مانند گوجه سبز، توت فرنگی و غیره از جمله سوغاتی‌هایی است که می‌توانید در بازدید از این روستا تهیه کنید. همچنین لبنیات محلی مردمان این منطقه از طعم و مزه بی‌نظیری برخوردار است و به عنوان بهترین سوغاتی این روستا به حساب می‌آیند.از دیگر محصولات پرفروش روستای آغشت، عسل باکیفیت آن است. از آنجایی که زنبورهای این روستا از شهد درختان و گیاهان این منطقه تغذیه می‌کنند، در نتیجه عسل‌های آنها کاملا طبیعی هستند؛ بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت نسبت به خرید آن اقدام کنید. عکاسی از قلعه آغشت و سایر مناظر دیدنی و بکر این منطقه از دیگر سوغاتی‌های به یادماندنی این روستا به شمار می‌روند.

سخن نهایی

قلعه دیدنی آغشت با نام‌های دیگری مانند دژ برغان، قلعه سیاه و قلعه برغان نیز شناخته می‌شود. برخی به این قلعه، لقب قلعه هاگوارتز داده‌اند. چرا که شباهت بسیار زیادی به قلعه‌های فیلم هری پاتر دارد. این قلعه به دلیل قرارگیری در یک منطقه خوش آب و هوا، به یک مکان گردشگری مناسب تبدیل شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر