زیره | خواص زیره سیاه | خواص زیره سبز

خواص پنهان زیره سبز رو اینجا بخون | زیره سبز بهتره یا سیاه؟

زیره یک ادویه ی بسیار پر کاربرد و پر خاصیتی است که علاوه بر طعم عالی د ردرمان بیماری ها هم موثر است.

زیره
ویکی گردی:

زیره به خاطر عطر، طعم و خواص زیادی که دارد می‌تواند در انواع غذاها، به خصوص در غذاهایی که طبع سردی دارند استفاده شود. زیره، دارای مواد معدنی زیادی مانند کلسیم، روی، منیزیم و آهن است و می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند. 2 نوع زیره داریم که ادامه خواص هر کدام را توضیح می دهیم.

 زیره در دو نوع زیره سبز (با نام علمی: Cuminum cyminum) و زیره سیاه (با نام علمی: Carum carvi) وجود دارد که دومی به «زیره ایرانی» معروف است.

  • زیره سیاه (زیره کوهی): این نوع زیره را به اسم زیره کرمانی هم می‌شناسند ویکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های استان کرمان است زادگاه اولیه آن استان کرمان بوده است و در مناطق کوهستانی می‌رویید.
  • زیره سبز: نوع دیگری از ارقام زیره است هم به صورت خودرو و هم به صورت پرورشی یافت می‌شود در ایران بیشتر به صورت پرورشی کشت و کار می شود و یکی از اجزای اصلی پودر کاری است.

هر ادویه ای رو چه زمانی بریزیم تو غذا؟

خواص زیره سیاه:

  • کمک به بهبود مشکلات معده:

زیره سیاه دارای ماده‌ای به نام کارون است که خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی دارد که در از بین بردن کرم‌‌های معده بسیار موثر است.

  • کمک به هضم غذا:

مصرف زیره سیاه، باعث ترشح آنزیم‌هایی می‌شود که به گوارش بهتر و در نتیحه افزایش سرعت هضم می‌شود.

  • از بین بردن نفخ:

طبع زیره سیاه گرم است و به همین دلیل باعث رفع سردی معده و روده و از بین رفتن گاز شکم می‌شود و از اسیدی شدن معده جلوگیری می‌کند.

  • افزایش متابولیسم بدن:

این ادویه، به دلیل طبع گرمی که دارد به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

  • کمک به کاهش و درمان سرفه خشک:

زیره سیاه می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای سرفه عمل کند و در تسکین سرفه خشک نیز موثر است. زیره سیاه را می‌توان با فلفل ترکیب کرد و آن را در غذاهای خود استفاده کنید تا سرفه خشک‌ را از بین ببرد.

قبل از این که بخوابی حتما شیر دارچین بخور

  • کمک به بهبود مشکلات خواب:

زیره سیاه دارای مقدار زیادی منیزیم است. می‌توان گفت که میزان منیزیم خون به داشتن خواب سالم کمک می‌کند.

  • کمک به تحریک عملکرد بدن:

زیره به تحریک تمام عملکردها و چرخه‌های بدن و همچنین به منظم کردن خون در بدن کمک می‌کند ، افسردگی و خستگی را با کمک به مغز برای هوشیاری و بیداری کاهش می دهد.

  • کمک به جوانسازی پوست:

مصرف زیره به صورت خوراکی و یا استفاده از روغن آن روی پوست، باعث کاهش چین و چروک پوست می‌شود و به شادابی و جوانی پوست کمک می‌کند.

  • کمک به سلامت قلب:

دانه های زیره حاوی ماده پتاسیم هستند که باعث می‌شود به زیره به حفظ ضربان قلب کمک کند. این دانه‌ها  به کم کردن انقباض سرخرگ ها و رگ‌ها کمک می کند و فشار خون را پایین می آورد.

 

  • کنترل میزان کلسترول:

از دیگر ویژگی‌های دانه زیره، از کاهش دادن و از بین بردن کلسترول بد در بدن و حفظ سطح کلسترول مناسب در بدن است.

 

  • کمک به کاهش وزن:

زیره به خاطر داشتن مواد مختلفی مانند کربوهیدرات، پروتئین و انواع مواد معدنی نیاز بدن به عناصر ضروری را رفع می‌کند. همین باعث می‌شود که میزان مصرف خوراکی‌های متنوع و پر کالری به مقدار قابل توجهی کاهش یابد. علاوه بر این خاصیت زیره در تنظیم میزان قند خون به بیماران دیابتی کمک می‌کند. این ویژگی برای افرادی که دیابت ندارند نیز مفید است

خواص و فواید زیره سبز

  • درمان هموروئید:

هموروئید یا یبوست معمولا به دلیل افزایش فشار روی رگهای انس و رکتوم در بدن به وجود می آید که موجب تورم، درد و خونریزی می شود. 75 درصد از افراد در مقطعی از زندگی هموروئید را تجربه می کنند. فیبر بالای زیره سبزبه طور طبیعی موجب تحریک سیستم گوارش ، بهبود هضم و درمان هموروئید می شود. علاوه برآن خواص ضد قارچ و میکروبی دانه های زیره موجب درمان عفونت های ناشی از هموروئید می شود.

زیره سبز برای کمک به هضم غذا از تشکیل گاز در دستگاه گوارش جلوگیری می کند. همچنین دارای خواصی است که برای مقابله با نفخ شکم، که می تواند به درد شکم و درد و فشار شکمی منجر شود بسیار مفید است.

  • کمک به هضم:

زیره سبز حاوی ترکیباتی است که با تحریک غده های مسئول ترشح اسیدها، صفرا و آنزیم ها منجر به هضم بهتر غذا در معده و روده میشود.

عوارض زیره سبز

  • تقویت سیستم ایمنی:

زیره دارای ویتامین C است و استفاده از آن به عنوان ادویه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. این ویتامین برای افرادی که به دلیل استرس ، سیستم ایمنی ضعیفی دارند بسیار مفید است. مصرف کافی ویتامین C یک روشی ایده آل برای بهبود سلامت عمومی بدن است .استفاده از مواد غذایی حاوی این ویتامین در کاهش فشار خون ، کاهش خطر سکته قلبی و مغزی ، مبارزه با استرس اکسیداتیو که منجر به سرطان می شود بسیار موثر است.

  • کاهش وزن:

زیره یک درمان موثر برای لاغری و کاهش وزن است. برای از بین بردن وزن و چربی اضافی می توان دانه زیره و یا عرق زیره را می توان میل کرد. در یک مطالعه 80 زن که دارای اضافه وزن بودند به دو گروه زیره و کنترل رژیم غذایی تقسیم شدند. گروه اول باید روزانه زیره مصرف می کردند و گروه دوم باید رژیم غذایی خود را کنترل می نمودند. در پایان مشخص شد گروه زیره نسبت به گروه دیگر کاهش وزن چشمگیری داشتند.

رابطه سیاه شدن پوست و فلفل سیاه

زیره با افزایش سرعت سوخت و ساز و بهبود هضم موجب سوزاندن سریع کالری در بدن می شود. با وجود سیستم گوارشی سالم و متابولیسم سریع ، به طور خودکار وزن بدن کاهش پیدا می کند.

زیره حاوی ماده فعالی به نام تیموکینون است. این ماده طبیعی شیمیایی ، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد که در کاهش وزن به بدن کمک می کند. تیموکینون با مبارزه با رادیکالهای آزاد ، سموم بدن را پاکسازی می کندهمچنین با کمک به سلولهای بدن برای پاسخ دادن به انسولین و گلوکز ، میزان قند خون را پایین نگه می دارد.

  • سلامت پوست:

ویتامین E موجود در زیره سبز به عنوان آنتی اکسیدان به تقویت دیواره مویرگی در پوست کمک می کند و رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد. به همین دلیل زیره سبز به عنوان یک ماده طبیعی ضد پیری عمل می کند. طبق بررسی مطالعات ، ویتامین E با کمک به کاهش التهاب در بدن و پوست موجب سلامت و جوانی آن می شود. همچنین این ویتامین روند بهبود پوست را تسریع می کند و با افزایش سرعت بازسازی سلولها می توان از زیره سبز برای درمان زخم ، آکنه و چین و چروک استفاده کرد.

هنگام تماس پوست با دود سیگار و اشعه ماورابنفش ( نور خورشید ) ، آنتی اکسیدانهای موجود در زیره سبز از پوست در برابر سرطان محافظت میکند. علاوه بر این زیره سبز در درمان علائم اگزما و آکنه مفید است. زیره سبز دارای خواص ضد قارچ و ضد باکتری است که موجب جلوگیری از عفونت های پوستی می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر