رنگ ادرار | تشخیص بیماری با رنگ ادرار | نشانه های رنگ ادرار

هر رنگ ادرار اول صبح چه نشانه ای دارد؟

رنگ ادرار شما می تواند نشان دهنده علائمی از بیماری ها باشد و حتما باید این نشانه ها را جدی بگیرید.

رنگ ادرار
ویکی گردی:

رنگ ادرار در حالت طبیعی باید روشن باشد و بوی کمی داشته باشد. اگر رنگ ادرار شما مایل به نارنجی یا قرمز و... است باید آن را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید. در ضمن در نظر بگیرید که مصرف برخی داروها نیز ممکن باعث تغییر رنگ ادرار شوند. با ادامه مطلب همراه باشید تا بیماری های احتمالی را بررسی کنیم.

بررسی هر رنگ ادرار

ادرار شفاف

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که ادرار شفاف نشانه‌ی خوبی است و از کارکرد صحیح کلیه‎ها خبر می‌دهد. ادراری که گه‌گاه شفاف به نظر می‌رسد، دلیلی برای وحشت و نگرانی نیست،  اما ادراری که همیشه شفاف است می‌تواند نشان دهد که باید مقدار آب نوشیدنی خود را کاهش دهید. با وجود اینکه هیدراته شدن چیز خوبی است، اما نوشیدن بیش از حد آب می‌تواند الکترولیت‌های بدن شما را از بین ببرد. الکترولیت‌ها عناصر و ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در بدن وجود دارند و عملکردهای مهم فیزیولوژیکی را کنترل می‌کنند.  اگر سطح الکترولیت‌ها در بدن کاهش یابد ممکن است علائمی مانند تشنگی، سردرد، ضربان تند قلب و حتی غش کردن را تجربه کنید.

ادرار شفاف همچنین می‌تواند نشانه‎‌ای از مشکلات کبدی مانند سیروز و هپاتیت ویروسی باشد. پس توجه داشته باشید که اگر مقدار زیادی آب مصرف نمی‌کنید و ادرار شفافی دارید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

رنگ ادرار

 عوارض وحشتناک ادرار قبل از رابطه‌ جنسی که نمی‌دانستید

ادرار قرمز یا صورتی

رنگ قرمز یا صورتی ادرار ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. به طور مثال اگر میوه یا غذاهایی با رنگدانه‌های صورتی پررنگ یا سرخابی مصرف کرده باشید (مانند چغندر، ریواس و تمشک)، ممکن است ادرار شما قرمز یا صورتی به نظر برسد.

با این وجود گاهی تغییر رنگ ادرار به قرمز یا صورتی دلایل دیگری دارد. برخی از اختلالات مرتبط با سلامتی (مانند پروستات بزرگ‌شده، سنگ کلیه و وجود تومور در مثانه و کلیه) می‌تواند باعث ظاهر شدن خون در ادرار شود که اغلب با نام هماچوری شناخته می‌شود.

اختلالات زیر نیز ممکن است سبب تغییر رنگ ادرار به قرمز شوند:

  • بیماری کلیوی
  • سرطان کلیه یا مثانه
  • سنگ کلیه
  • عفونت مجاری ادراری
  • مشکلات پروستات
  • مسمومیت با سرب یا جیوه

رنگ ادرار

ادرار نارنجی

ادرار نارنجی می‌تواند نشانه‌ای از کم آبی بدن باشد.

اما اگر به همراه ادرار نارنجی رنگ، مدفوع روشنی هم دارید، ممکن است به دلیل مشکلات مجاری صفراوی یا کبد، صفرا وارد جریان خون شما شده باشد. گاهی زردی بزرگسالان نیز می‌تواند باعث ادرار نارنجی رنگ شود.

ادرار آبی یا سبز

گاهی اوقات در اثرخوردن غذاها و شیرینی‌هایی که رنگ خوراکی دارند، ممکن است ادرار شما آبی یا سبز شود. برخی اوقات نیز رنگ‌هایی که در آزمایش‌های پزشکی انجام شده روی کلیه‌ها یا مثانه شما استفاده می‌شوند، ممکن است سبب تغییر رنگ ادرار به آبی یا سبز گردند.

اما نباید از این موضوع غافل شد که عفونت باکتریایی سودوموناس آئروژینوزا نیز می‌تواند ادرار شما را به رنگ آبی، سبز یا نیلی درآورد.

ادرار قهوه ای تیره

در اغلب موارد، ادرار قهوه‌ای تیره نشان دهنده کم آبی بدن است. گاهی اوقات نیز به دلیل مصرف برخی داروها از جمله مترونیدازول و کلروکین  ادرار قهوه‌ای تیره می‌شود.

پورفیری (Porphyria) یکی از اختلالاتی است که می‌تواند منجر به تغییر رنگ ادرار به قهوه‌ای تیره شود. پورفیرین (Porphyrin) یک ترکیب شیمیایی مورد نیاز در بدن است که به عملکرد بهتر هموگلوبین‌ها کمک می‌کند. تجمع بیش از اندازه‌ی این ماده در بدن باعث بروز پورفیری می‌شود.

ادرار قهوه‌ای تیره می‌تواند نشانه بیماری کبد نیز باشد و در اثر ورود صفرا به ادرار ایجاد شود.

عوارض نگه داشتن ادرار! | 5 عارضه احتمالی نگه داشتن ادرار

رنگ ادرار

علت تغییر رنگ ادرار بعد از خوردن مولتی ویتامین

ممکن است با شروع مصرف مولتی ویتامین‌ها متوجه تغییر رنگ ادرار خود به کهربایی یا طلایی روشن شوید. این مسئله جای نگرانی ندارد زیرا جذب گوارشی ویتامین‌های B و کاروتن باعث این مسئله می‌شود. بنابراین، مصرف میزان توصیه شده ویتامین‌ها هیچ ضرری ندارد. البته می‌توانید با افزایش مصرف آب، مانع از تغییر رنگ بیش‌ازحد ادرار شوید.

منبع: سرگرمی روز
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    ترسناکهههههه

  • ناشناس

    یعنی سفید باشه خوبه؟؟