ماشین | نکات لازم برای خرید ماشین کارکرده

بایدها و نبایدهای خرید ماشین کارکرده | اگه اینا رو ندونی سرت کلاه رفته!

اگه این روزها قصد خرید ماشین کارکرده و دست دوم رو دارید، به این نکاتی که در ادامه میگیم توجه کنید تا سرتون کلاه نره!

ماشین کارکرده
ویکی گردی:

هر خانواده نیاز داره یک ماشین خوب و ایمن داشته باشه. بسیاری از افراد تمایل زیادی به خرید ماشین کارکرده دارند. خرید ماشین کارکرده چالش های زیادی دارد و باید دقت لازم را هنگام خرید داشته باشید. در ادامه نکاتی رو میگیم که در زمان خرید ماشین کارکرده میتونه کمک زیادی بهتون کنه.

زمانی خرید ماشین کارکرده به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام ارزیابی و خرید ماشین کارکرده باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • ارزیابی شاسی و بدنه
  • سلامت فنی خودرو
  • تست و بررسی ترمزها
  • تست فرمان
  • بررسی رنگ دود اگزوز
  • وضعیت رادیاتور
  • ارزیابی سیستم برقی
  • تست سیستم تهویه
  • بررسی داخل کابین
  • چک عدد کیلومتر شمار

ترفند خلاقانه برای تبدیل داشبورد خودرو به یخچال + فیلم

بررسی شاسی و بدنه

اگر شاسی خودرو آسیب  دیده باشد، خسارت‌های زیادی را در آینده به شما تحمیل خواهد کرد. خودرویی که شاسی درستی ندارد از وضعیت تنظیم فرمان خارج می‌شود و لاستیک‌هایش هم ساییدگی پیدا می‌کنند. برای اینکه اسیر خسارت‌های رنگارنگی نشوید که شاسی و بدنه آسیب‌دیده برایتان ایجاد می‌کنند، حتما در هنگام خرید به عملکرد این بخش‌های خودرو دقت کنید. اگر شاسی‌ها خراب باشند، نیاز به خرید لاستیک پیدا می‌کنید و مدام باید به جلوبندی خودرو رسیدگی کنید.

خرید ماشین دست دوم

ترمز

سلامت ترمزهای خودرو نقش مهمی در عملکرد آن دارد. به صدای ترمزها دقت کنید و ببینید که وقتی ترمز می‌گیرید، صدایی به گوشتان می‌خورد یا خیر. وجود صدایی شبیه برخورد دو فلز با یکدیگر در حین ترمزگرفتن نشانه خوبی نیست. در این صورت، امکان دارد که لنت ترمز تمام شده باشد. لرزش فرمان در هنگام ترمزگرفتن هم نشانه‌ای از وجود مشکلات در دیسک ترمز است. به‌ عملکرد ترمز دستی و ترمز ABS (در صورت وجود) هم دقت کنید.

سلامت فنی خودرو

یکی از مهم­ترین مسائل در خرید ماشین دست دوم، بررسی فنی آن است. هیچ‌­کس نمی­‌خواهد ماشینی خریداری کند که ظاهری خوب داشته باشد ولی مجبور باشد در بازه‌­های زمانی کوتاه­‌مدت به تعمیرکار مراجعه کند و مدام در رفت و آمد در مسیر مکانیکی باشد. ایمنی اولین و مهم­ترین مسئله‌­ای است که از یک خودرو انتظار داریم پس سلامت فنی خودرو بسیار مهم است. بسیاری از ماشین‌های کارکرده که خرید و فروش می‌­شوند به لحاظ فنی مشکل دارند.

وضعیت رادیاتور

اگر شاهد نشتی آب در جایی از خودرو هستید، باید بدانید که علت به وجود مشکل در رادیاتور بازمی‌گردد. بررسی وضعیت رادیاتور خودرو هم اهمیت زیادی دارد؛ ببینید که رادیاتور وسیله باید عوض شود یا خیر.

سیستم برق خودرو (سیم کشی خودرو)

به سیستم برق خودروی موردنظرتان هم دقت کنید. برای ارزیابی وضعیت آن نگاهی به عملکرد چراغ‌های جلووعقب، راهنما، برف‌پاک‌کن و بخش‌هایی مانند مه‌شکن داشته باشید. بالابر شیشه‌ها یا سیستم صوتی هم وابسته به سیم کشی خودرو و سیستم برق آن هستند. با ارزیابی عملکرد آنها می‌توانید درباره صحت و درستی سیستم برق وسیله اطمینان کافی به‌دست بیاورید.

سیستم تهویه

ارزیابی وضعیت سیستم تهویه هم در میان نکات راهنمای خرید ماشین دست دوم اهمیت زیادی دارد. با روشن‌کردن کولر و بخاری ماشین از عملکرد سیستم تهویه باخبر می‌شوید. خروج بو از این بخش‌ها نشان از عملکرد نادرست خودرو در این بخش دارد. برای مثال، اگر بوی رطوبت یا ضدیخ به مشامتان می‌رسد، یعنی این مایعات خودرو نشتی دارند.

توجه به رنگ خوردگی خودرو

 بسیار شنیده می‌شود که در زمان خرید خودرو چندان به رنگ وسواس نباشید، اما آیا می‌دانید که بیش از 40 درصد خودروهای دست دوم دارای انواع رنگ‌شدگی در گلگیرها، درها، سقف یا کاپوت هستند؟ آیا می‌دانید این رنگ‌شدگی‌ها به چه میزان بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد؟

رنگ‌شدگی تنها یک درب پژو 207 منجر به کاهش حدودا 20 میلیون تومان از قیمت نمونه کم‌کارکرد این خودرو می‌شود. این کاهش قیمت برای یک هیوندای سانتافه تا حدود 60 میلیون تومان افزایش می‌یابد. بنابراین حتما نسبت به رنگ خودرو وسواس داشته باشید.

اگه چرخ ماشین رفت تو جوب چجوری تنهایی درش بیارم؟ + فیلم

خرید ماشین

کیلومترشمار

ارزیابی کارکرد کیلومترشمار هم اهمیت بسیار زیادی دارد. مقایسه‌ای میان سن و عمر خودروها و عدد کیلومترشمارشان داشته باشید. اگر رقمی که کیلومترشمار نشان می‌دهد، بسیار بیشتر از عمر خودرو باشد، بهتر است که در خرید آن تجدیدنظر کنید. نبود تناسب میان این دو می‌تواند نشانه‌ای از مستهلک‌بودن خودرو کارکرده باشد.

بعضی از فروشندگان غیرمنصف کیلومترشمارشان را دستکاری می‌کنند. برای اینکه متوجه این موضوع شوید از کارشناسان خبره کمک بگیرید.

وضعیت ظاهری خودرو را به خوبی بررسی کنید!

توجه به ظاهر و اتاقک خودرو هم در فرایند خرید اهمیت زیادی دارد. گاهی‌اوقات، حساسیت زیادی درباره وضعیت بدنه به‌خرج نمی‌دهید و ظاهر برایتان مهم نیست اما باید بدانید که بعضی از مشکلات ظاهری خودرو می‌توانند منجر به تحمیل خسارت‌های بزرگی به شما شوند.

کابین ماشین

به تمام بخش‌های کابین یا همان اتاقک خودرو به‌طور دقیق نگاه کنید. وضعیت روکش صندلی‌ها چگونه است؟ داشبورد و دستگیره‌ها چطور هستند؟ پدال‌ها به‌خوبی کار می‌کنند؟ لاستیک دور درها وضعیت خوبی دارند؟

سقف و ستون ماشین

نگاهی دقیق و عمیق به وضعیت سقف و ستون‌های ماشین داشته باشید. این موضوع در راهنمای خرید ماشین دست دوم اهمیت بسیار زیادی دارد. خودرویی که تصادفات ناگوار و سنگین را از سر گذرانده باشد، سقف و ستون‌های سالمی نخواهد داشت.

پوسیدگی زیر خودرو و گلگیر

حواستان به بخش‌های زیرین خودرو هم باشد؛ ببینید که گلگیر و آن بخش‌ها دارای پوسیدگی و خرابی هستند یا خیر. سوراخ‌بودن و پوسیدگی بخش‌هایی از خودرو می‌تواند موجب نفوذ آب به خودرو در هنگام بارش برف و باران شود.

وضعیت لاستیک خودرو

لاستیک‌های خودرو سالم هستند؟ چقدر از عمرشان می‌گذرد؟ اگر لاستیک‌ها وضعیت خوبی نداشته باشند، روی کیفیت رانندگی‌تان اثرات نامطلوبی می‌گذارند. هزینه‌ای که باید صرف تعویضشان کنید هم اندک نیست. به‌وجود لاستیک زاپاس برای خودرو هم دقت کنید.

نکاتی که اصلا نباید فراموش کنید!

 با ماشین دور بزنید!

حتما با خودروی موردنظرتان کمی رانندگی کنید. باید بدانید که رانندگی با وسیله موردنظر چه تجربه‌ای برایتان به‌همراه می‌آورد. گاهی مشکلات احتمالی و ظاهری را با راندن خودرو پیدا می‌کنید. از آن گذشته، لازم است ببینید که حس‌وحالی که رانندگی با آن وسیله به‌وجود می‌آورد چگونه است، در اتاقکش احساس راحتی می‌کنید یا نه؟

روغن گیربکس ماشین رو کی عوض کنم؟

برای مثال، ممکن است که با توجه به قد بلندتان یا شرایط فیزیکی شما، خودرو مورد راحت و مناسبی نباشد. حواستان به اندازه و فضایی هم باشد که خودرو در پارکینگ اشغال می‌کند. آیا ماشین موردنظر در پارکینگتان جای می‌گیرد؟

ماشین دست دو

خوش معامله بودن ماشین را بررسی کنید

منظور از خوش‌ معامله‌بودن خودرو چیست؟ یعنی خودرویی که می‌خرید، در بازار محبوب است یا خیر. آیا بعدها اگر قصد فروشش را داشته باشید، به‌سادگی برایش مشتری پیدا می‌شود یا نه؟ بعضی از خودروها مانند پژو پارس یا پراید در بازار ایران پرکاربرد هستند و طرفداران زیادی دارند. اگر خودرو چنین ویژگی را داشته باشد، معامله‌اش برایتان ساده‌تر خواهد بود.

در راهنمای خرید ماشین دست دوم خارجی و ایرانی باید به ابعاد فنی و ظاهری و البته مدارک خودرو توجه کنید. بی‌گدار به آب نزنید و حواستان باشد که کلاه سرتان نرود. اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، بهتر است که در فرایند خرید از همراهی کارشناسان و افراد ماهر کمک بگیرید.

از یک آدم ماهر و اهل فن بخواهید خودرو را بررسی کند!

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر