هک کردن گوشی | مجازات هک کردن گوشی

باز کردن رمز گوشی بدون اجازه جرمه؟ | جرم چک کردن گوشی همسر چیه؟

آیا تا به حال به گوشی کسی سرک کشیده اید؟ از مجازات چک کردن گوشی دیگران اطلاعاتی دارید؟ با ما همراه باشید.

گوشی
ویکی گردی:

وابستگی به گوشی همراه منجر شده است تا این وسیله تبدیل به مهم‌ترین حریم شخصی افراد شود به گونه ای که بسیاری از اطلاعات شخصی، خانوادگی، شغلی و … در وسایل الکترونیکی مثل گوشی موبایل، تبلت، رایانه و… نگهداری می­­‌شود. باز کردن رمز گوشی بدون اجازه و دسترسی دیگر افراد به این اطلاعات مصداق نقض حریم خصوصی به حساب می آید. و هر فردی چه از اعضای خانواده و چه غریبه اقدام به باز کردن رمز گوشی شود مرتکب جرم شده است. لذا قانون‌گذار در سال ۱۳۸۸ قانونی به نام قانون جرایم رایانه­‌ای تصویب کرد که در ماده ۱ آن از حق محرمانگی داده‌ها حمایت کرد.

ماده قانونی جرم هک کردن گوشی 

بر مبنای اصل ۱۶۷ قانون اساسی و اصل قانونی بودن جرایم یا مجازات‌ها، “هر فعل یا ترک فعل بر اساس قانون جرم تلقی می‌شود، به این ترتیب می‌توان امور مربوطه را پیگیری کرد.”

بر اساس ماده ۱ قانون جرایم رایانه‌ای هر کس به طور غیر مجاز به داده‌ها، سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی پیدا کند، به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد؛ که مجازات هک گوشی همسر نیز به همین صورت است.

بنابراین قانون گذار سرکشی به تلفن همراه دیگران و دست یافتن غیرمجاز به سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی را اگر بدون اجازه شخص باشد جرم به حساب آورده است، ولی در برخی موارد که شخص، اجازه مشاهده یا ورود به سامانه را داده باشد جرمی روی نمی‌دهد.

جرم دسترسی غیر مجاز به تلفن همسر

همان­طور که مشاهده نمودید قانون‌گذار دسترسی غیرمجاز به سامانه رایانه­‌ای یا مخابراتی یا داده‌ها را در صورت احراز شرایط زیر جرم تلقی میکند:

۱-  دسترسی بدون اطلاع و مجوز شخص باشد؛ پس در مواردی که خود شخص، اذن به مشاهده داده یا اجازه ورود به سامانه را می­‌دهد، جرمی رخ نداده است.

۲- داده‌ها یا سامانه از تدابیر امنیتی کافی برخوردار باشد، زیرا حمایت قانونی شامل افرادی می­‌شود که خود آنها حداقلی از امنیت را برای حریم شخصی­‌شان قائل­‌ بوده اند؛ برای مثال اگر سامانه مد نظر گوشی همراه یا رایانه شخصی است، دارای رمز ورود بوده و در این صورت مرتکب با گذر از این تدابیر امنیتی مجرم خواهد بود.

این ماده به طور گسترده همچنین زمانی را شامل می­‌شود که شخصی در دنیای واقعی رمز عبور شما را به نحوی شکسته و باز کند و به اطلاعات سامانه دسترسی یابد و هم زمانی‌که در فضای مجازی از طرقی مثل هک و عبور از تدابیر امنیتی­‌تان به اطلاعات دسترسی پیدا کند. عبور از این تدابیر امنیتی می­‌تواند از روش های مختلف صورت گیرد؛ چه با استفاده از نرم ­‌افزار، چه با روش های غیر فنی مثل فریب  شخص برای در اختیار گذاشتن نام کاربری و رمز عبور که قانون‌گذار بین این دو حالت فرقی ندیده است.

همان ­طورکه از ماده فوق پیداست،  دسترسی به سامانه و  داده­‌ها (در صورت وجود سایر شرایط) جرم است؛ بنابراین اگر فردی از تدابیر امنیتی شما عبور نموده و وارد سیستم شود، حتی بدون مشاهده ی اطلاعاتی، عمل وی جرم بوده و آن فرد قابل تعقیب و مجازات خواهد بود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر