ناخن | رنگ ناخن | تشخیص بیماری با رنگ ناخن | نشانه های تغییر رنگ ناخن

رنگ ناخن هات از مشکلات بدنت خبر میدن! | ناخن های تو چه رنگیه؟

با خواندن این مطلب هر وقت تغییراتی تو ناخن و رنگ ناخن تون داشتین به سادگی می تونین بفهمین که این تغییرات نشانه چه اختلالی در بدنتون است.

تغییر رنگ ناخن
ویکی گردی:

همیشه تغییر در رنگ ناخن ها نشانه وجود بیماری در بدن نیست و عوامل بسیاری مانند تغذیه نامناسب می توانند باعث تغییر رنگ ناخن ها شوند اما پس از مشاهده تغییرات در رنگ ناخن ها باید نگران سلامتی بدن شد.

در ادامه رنگ های غیر طبیعی ناخن ها و اختلالاتی که می توانند باعث این تغییرات رنگ شوند را بررسی می کنیم.

ممکن است چند تغییر متداول زیر در ناخن هایتان ایجاد شود:

  1. رنگ پریدگی ناخن
  2. زرد شدن ناخن
  3. آبی شدن ناخن
  4. لکه سفید روی ناخن

در زیر علت هر یک از این تغییرات را توضیح دادیم:

ناخن رنگ پریده نشانه چه بیماری در بدن است؟

ناخن های بسیار رنگ پریده گاهی اوقات می توانند نشانه ای از بیماری های جدی باشند. این بیماری ها عبارتند از:

  •     کم خونی
  •     نارسایی احتقانی قلب
  •     بیماری های کبد
  •     سوء تغذیه

ناخن زرد نشانه چه بیماری در بدن است؟

اگر ناخن ها عمدتاً سفید اما با لبه های تیره باشند، مشکلات کبدی مخصوصا هپاتیت سلامتی بدن را به خطر انداخته اند و حتما باید غربالگری شوند.

یکی از شایع ترین علل زرد شدن ناخن ها عفونت قارچی است. با بدتر شدن عفونت، بستر ناخن ممکن است جمع شده و ناخن ها ضخیم و خرد شوند. در موارد نادر، ناخن‌های زرد می‌توانند نشان‌دهنده یک بیماری جدی‌تر مانند بیماری شدید تیروئید، دیابت یا پسوریازیس باشند.

ناخن‌هایی که ضخیم و زرد هستند و معمولا با سرعت بسیار کمی رشد می کنند اغلب به بیماری‌های ریوی مانند آمفیزم یا برونشیت مزمن اشاره می‌کنند. پدیده رینود که به دلیل گردش خون ضعیف در انگشتان دست، انگشتان پا و بینی ایجاد می شود نیز باعث زرد شدن ناخن ها می شود.بیماری های دیگری مانند سینوزیت، مشکلات تیروئید و آرتریت روماتوئید نیز می توانند منجر به زرد شدن ناخن ها شوند.

ناخن آبی نشانه چه بیماری در بدن است؟

آبی شدن یا رنگ متمایل به بنفش در ناخن ها در اصطلاح پزشکی سیانوز ناخن نامیده می شود و می تواند در قسمت های دیگر مانند لاله گوش و لب ها نیز رخ دهد. سیانوز نشانه عدم دریافت اکسیژن کافی در اندام های بدن است. این مساله می تواند نشان دهنده یک مشکل ریوی مانند آمفیزم یا برخی از بیماری های قلبی باشد.

لکه های سفید روی ناخن نشانه چیست؟

  1. لکه سفید روی ناخن کمبود چه ویتامینی است؟ تصوری قدیمی درباره لکه سفید ناخن وجود دارد که بر طبق آن علت اصلی سفیدی ناخن کمبود کلسیم است. این در حالی است که متخصصان دلیل ایجاد لکه سفید ناخن را کمبود مواد معدنی و ویتامین در بدن اعلام کرده اند.

  2. دیگر دلیل لکه سفید روی ناخن حساسیت به لاک، برق ناخن، مواد کاشت و… است. استفاده از برخی برندهای نامعتبر پدهای لاک پاک کن هم می تواند سبب ایجاد آلرژی شده و منجر به ایجاد لک سفید روی ناخن شود. پیشنهاد می کنیم هنگام استفاده از لوازم مرتبط با زیبایی ناخن ها حتما از برندهای شناخته شده و معتبر استفاده نمایید تا از این طریق احتمال آسیب به ناخن ها را تا حد امکان کاهش دهید.

  3. یکی دیگر از دلایل ایجاد لکه سفید روی ناخن، بروز عفونت های قارچی است. در حالت کلی درمان لکه سفیدروی ناخن نیازی به مراجعه به پزشک ندارد اما در صورتی که مشکل عفونت قارچی وجود داشته باشد باید به پزشک متخصص رجوع کرده و سریعا برای درمان آن اقدام نمایید. زیرا عفونت قارچی می تواند پیشرفت کند و تمام سطح ناخن را بپوشاند. یکی از راه های تشخیص عفونت قارچی بررسی دقیق لک های روی ناخن است. هنگام ایجاد لکه سفید ناخن حتما به اندازه لک ها و میزان تغییر آن در طول زمان دقت نمایید. در صورتی که پس از مدتی متوجه بزرگتر شدن آن ها شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

  1. بهتر است بدانید که لکه سفید زیر ناخن می تواند به دلیل عوارض ناشی از مصرف داروهای شیمی درمانی و برخی داروهای خاص نیز ایجاد شود. در این شرایط پس از قطع مصرف داروها، سلامت ناخن به مرور زمان باز می گردد.

  2. افرادی که به بیماری های کلیوی، قلبی، اگزما و برخی دیگر از بیماری ها مبتلا هستند هم ممکن است دچار مشکل لک سفید روی ناخن شوند.

فواید بی نظیر جویدن ناخن!

  1. این مشکل می تواند در اثر تغییرات هورمونی هم ایجاد شود.

  2. در برخی موارد آسیب وارد شدن به ناخن می تواند سبب ایجاد لکه سفید روی ناخن شود. حوادثی مانند ضربه وارد شدن به ناخن، گیر کردن ناخن ها بین در، برخورد ناخن با اجسام تیز یا محکم همگی می توانند علتی برای ایجاد سفیدی روی ناخن باشند.

منبع: نمناک
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر