سمنو

سمنو برای سفره هفت سین نوروز درست کن | طرز تهیه سمنو خانگی مرحله به مرحله به روش سنتی

طرز تهیه سمنو خانگی مرحله به مرحله به روش سنتی را در این مطلب بخوانید.

سمنو
ویکی گردی:

سفره هفت سین یکی از جلوه های زیبای نوروزی است که بیانگر سلیقه و ذوق ایرانی است. هر سین در سفره هفت سین نماد مفهومی است که ریشه در فرهنگ ایرانیان دارد. برخی سمنو را نماد و مظهر قدرت می دانند. زیرا در روزهای سخت و کشمکش روزگار و زندگی، انسان باید همواره نیرومندی و قدرت خود را حفظ نماید. این قدرت گاهی در ثروت، گاه در دانش و گاه در نیروی بدنی و صبر و شکیبایی نمود پیدا می کند. سمنو همچنین سمبل خیر و برکت نیز می باشد. اگر هر سال پیش ‌از آغاز نوروز به فکر تهیه سمنو خانگی هستید، پس چه خوب که با طرز تهیه سمنو خوش‌مزه آشنا شوید و این خوراکی منحصربه‌فرد را شخصا در خانه تهیه کنید.

سمنو برای سفره هفت سین نوروز درست کن

طرز تهیه سمنو خانگی، در ابتدا باید به شما کدبانوهای عزیز بگویم که در هنگام پخت سمنو، هیچ شیره یا شکر اضافه ای داخل مواد آن ریخته نمی شود و تمام شیرینی و مزه خوشمزه ، به خاطر وجود عصاره جوانه گندم می باشد.

مواد مورد نیاز را طوری مشخص نمودیم تا به اندازه مقدار مصرفی برای تعداد افراد کم خانواده باشد. با سایت خرید سمنو همراه باشید تا بصورت گام به گام و تصویری با آموزش درست کردن سمنو آشنا شوید.

همیشه موقع پخت سمنو هفت سین این را فراموش نکنید که به ازای هر مقدار جوانه گندم باید ۳ برابر آرد، پیمانه بزنید. مثلا برای یک کیلوگرم گندم معادل سه کیلوگرم آرد لازم است.

گام اول

برای آماده کردن جوانه گندم، گندم های شسته شده را داخل آب سرد بگذاریدَ، به مدت ۲ روز خیس بخورد و روزی چند بار آب تازه بدهید تا زمانی که جوانه ها دیده شود.(سفید رنگ می شوند)

آموزش درست کردن سمنو,تهیه سمنو,درست کردن سمنو,

گام دوم

تا اینجا باید گندم های شما جوانه زده باشد. سپس آنها را آب کشی می کنید و جوانه های تازه را در ظرفی می ریزید. بعد با یک پارچه تمیز و خیس روی آن را می پوشانید. ظرف را در یک جای تاریک قرار بدهید. روزی ۳ یا ۴ بار با یک اسپری آب بپاشید تا خشک نشوند. یادتان باشد که رطوبت زیاد هم باعث ترشیدگی و گندیدگی جوانه ها می شود. (در اینجا جوانه ها ریشه می زنند)

گام سوم

الان باید جوانه ها ریشه زده باشند و رنگ سفید یا نقره ای داشته باشند. این گندم ها را بکوبید یا چرخ کنید تا به یک مخلوط نرم و یکدست برسید. سپس گندم های چرخ شده را با آب مخلوط کنید و از یک صافی رد کنید تا شیره آن جدا شود. می توانید با دست فشار بدهید تا شیره گندم کاملا از آن خارج شود. (شیرینی اصلی سمنو پزون ، همین شیره سفید رنگ است)

 

گام چهارم

آرد را در داخل یک قابلمه بریزید و کم کم شیره بدست آمده را به آن اضافه می کنید و بعد از حل کردن شیره، یک مایع رقیق در آخر کار بدستتان می آید. ظرف قابلمه را بر روی شعله اجاق گاز قرار بدهید و مرتب هم بزنید تا زمانی که به جوش بیاید و غلیظ بشود. حواستان باشد که طی ۵ تا ۶ ساعت مرتب باید هم بزنید تا ته نگیرد و در آخر کار شبیه به حلوا می شود. در اینجا می توانید بادام را اضافه کنید.

اضافه کردن آرد به شیره

 

این را به خاطر داشته باشید که برای اینکه سمنوی شما خوشرنگ تر و شیرین تر بشود؛ می توانید مقداری از شیره جوانه را موقعی که سمنو در حال ته گرفتن هست داخل آن بریزید.

سمنو سفره هفت سین,طرز تهیه سمنو,طرز تهیه سمنو در خانه,

پختن و هم زدن سمنو

 

گام آخر

در انتها کمی آن را تفت می دهید و با اضافه کردن کمی آب سرد، سمنو را رقیق تر و خوش رنگ تر می کنید. سمنو حاضر شده را بمدت نیم ساعت داخل فر یا روی اجاق گاز، حرارت ملایم می دهید تا دم بکشد و حاضر شود. با طرز تهیه سمنو در خانه می توانید به آسانی یک سمنو خانگی را تهیه کنید. نوش جان!

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر