هل | فواید هل | خواص هل

این داروی گیاهی درمان 14 تا بیماریه | ملکه گیاهان دارویی شرق

هر سالی که علم پیشرفت کرد دانشمندان بیشتر از این ملکه شرقی شگفت زده شدن. با ما همراه باشین تا فواید بی نظیرش رو بهتون توضیح بدیم.

گیاهان دارویی
ویکی گردی:

هل بیش از 4000 سال است که در آشپزی و طب شرقی مورد استفاده قرار میگیرد و دارای فواید و خواص درمانی بسیاری است. جالب است بدانید بعد از زعفران که گران‌ ترین ادویه جهان هست، عموماً نام ادویه و میوه هل را می‌ توان مشاهده کرد. در این مقاله قصد داریم شما را به‌صورت کامل با خواص و فواید هل آشنا کنیم. پس اگر نمی‌دانید هل برای چی خوبه تا انتها با ما همراه باشید.

  • اسم اکسپکتورانت رو روی شربت سینه زیاد دیدید درسته؟! ایشون اکسپکتورانت طبیعیه از جنس ضد سرطانش
  • سال 1999 ثابت شد هل خاصیت ضد میکروبی داره مثل آنتی بیوتیک و خاصیت ضد برونشیتی داره مثل شربت سینه
  • سال 2005 اثبات شد که این دارو ضد میکروب معده و روده ست و بیماری های گوارشی رو بهبود میبخشه
  • سال 2010 اثبات شد فشار خون رو کم میکنه و میکروب های مفید توی روده رو زیاد میکنه میکروب بیماری زا مثل هلیکو باکتر رو کم میکنه مفید ها رو زیاد میکنه
  •  فشار خون همون قاتل خاموشه که 60 درصد ما داریم جدیدا نوجوان ها هم دارن میگین این علاج طبیعیشه
  • سال 2017 اثبات شد که قند خون و چربی خون رو تا حدی کم میکنه و آنتی اکسیدان های داخلش از مغز و چشم در مقابل عوامل آسیب زای محیطی محافظت میکنه
  • و سال 2021 و 2022 توی چند کشور و بیمارستان اومدن این دارو رو به بیمارانی که بدترین سرطان ها رو داشتن که تحت درمان بودن دادن دیدن سرعت از بین رفتن تومور زیاد شد و روبه درمان اثر مثبت داشت

به جای دیکلوفناک هل سبز مصرف کن + فواید

همان‌طور که گفتیم هل خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد و بیش از 4000 سال است که مورداستفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به معرفی مهم‌ترین فواید هل می‌پردازیم.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

مصرف هل سبز موجب افزایش ترشحات صفراوی شده و درنتیجه به بهبود هضم غذا در دستگاه گوارش کمک می‌کند.

از بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش نظیر رفلاکس معده، اسهال، سوزش معده و… پیشگیری نموده و با تنظیم سوخت‌وساز، روند هضم مواد غذایی را تسهیل می‌نماید.

هل سبز همچنین اختلالات گوارشی مثل نفخ شکم، ناراحتی معده پیشگیری نموده و از قدیم در طب سنتی چین و یونان برای تقویت جهاز هاضمه تجویز گردیده است.

تقویت قلب و عروق

مصرف هل باعث تسهیل جریان گردش خون شده و موجب کاهش فشارخون می‌گردد.

هل خاصیت آنتی‌اکسیدان داشته و باعث کاهش کلسترول خون گردیده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها، نارسائی‌های قلبی و عروقی ممانعت می‌کند.

آرامش اعصاب و روان

خواص هل برای اعصاب یکی از ویژگی‌های مهم این گیاه دارویی است که شامل اثرات ضد استرس و آرامبخش بوده و باعث شده افراد زیادی به دلیل این فواید به مصرف آن روی آورند.

همچنین این ادویه می‌تواند بهبود خواب و کاهش خستگی و اضطراب را در طول روز نیز به دنبال داشته باشد.

  • دمنوش هل مناسب برای اعصاب و روان، آرام‌بخش و ضدافسردگی است.
  • روغن عصاره هل، روغنی است که در رایحه‌درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • در طب سنتی از روغن هل و دمنوش آن برای درمان بیماران افسرده استفاده می‌نمایند.
  • به طور کلی، هل می‌تواند به عنوان یکی از ادویه‌های مفید برای بهبود سلامتی روحی و جسمی مورد استفاده قرار گیرد.
  • پیشنهاد می‌کنیم با تهیه دمنوش زعفران و هل، همواره استرس و افسردگی را از خود دور نمایید.

سلامت پوست

از هل سبز به اشکال مختلف (عصاره، روغن، پودر) در تهیه ماسک‌های پوست جهت زیبایی و رفع لکه‌ها و عوارض پوست استفاده می‌شود.

روغن اسانس هل، روشن‌کننده پوست است. همچنین هل خاصیت ضدالتهاب دارد و برای کاهش التهابات پوست مؤثر هست.

شما می‌توانید پودر هل و عسل را باهم ترکیب کنید و به صورت ماسک روی گونه‌ها مورداستفاده قرار دهید.

ضد سرطان

مطالعات محققین نشان می‌دهد که مصرف هل و ترکیبات موثر موجود در آن خاصیت ضد سرطانی داشته و تومورها را از بین برده و از رشد سلول‌های سرطانی، خصوصا سرطان روده  و معده ممانعت می‌کند.

تقویت قوای جنسی

هل تحریک‌کننده و تقویت‌کننده میل جنسی است. پودر هل دارای ترکیبات سرشار سینئول است که منجر به افزایش ترشح محرک‌های عصبی، درمان انزال زودرس و درمان ناتوانی جنسی می‌گردد.

در این زمینه زعفران هم دارای خاصیت‌های بسیار زیادی است، پیشنهاد می‌کنیم مقاله خواص زعفران برای مردان را مطالعه فرمایید تا با خواص زعفران در زمینه تقویت قوای جنسی هم آشنا شوید. البته می‌توانید پست خواص هل برای مردان را هم بخوانید.

بهبود جریان گردش خون

هل باوجود ویتامین C که یک آنتی‌اکسیدان هست، باعث تسهیل جریان گردش خون در بدن می‌گردد. در طب سنتی از هل به‌عنوان رایحه‌درمانی و درمان بیماری آسم و برونشیت و بهبود جریان خون استفاده می‌کنند.

درمان دیابت

هل حاوی منگنز است. منگنز یکی از عناصر مهم معدنی هست که خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

ازآنجایی‌که میوه‌های عناب و زرشک هم برای درمان دیابت موثر هستند، پیشنهاد می‌کنیم در صورت تمایل مقاله‌های خواص عناب و خواص زرشک را هم مطالعه بفرمایید.

درمان سکسکه

سکسکه خصوصا در کودکان موجب آزار و اذیت است. با استفاده از دمنوش هل، سکسکه را درمان نمایید.

درمان گلودرد

ترکیب هل، دارچین و فلفل سیاه را در آب جوش ریخته و بگذارید دم بکشد، سپس با عسل شیرین کنید. هرروز صبح ناشتا یک فنجان میل کنید، این دمنوش باعث درمان گلودرد می‌شود.

روش دیگر این است که ترکیبات هل به میزان یک گرم، دارچین به میزان یک گرم و 100 میلی‌گرم فلفل سیاه را با یک قاشق چای‌خوری عسل به‌صورت معجون تهیه و به‌صورت مکیدنی سه با در روز استفاده کنید. باعث تسکین  گلودرد شده و از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کند.

درمان آسم

هل جریان گردش خون را تسهیل می‌کند و خون‌رسانی به ریه‌ها و اندام‌های بدن و درنتیجه اکسیژن‌رسانی را سرعت می‌بخشد و در تنگی نفس، رفع خس‌خس سینه و رفع اختلالات ریوی شفابخش است.

از هل سبز برای درمان برونشیت، آسم و رفع التهابات غشای مخاطی و رفع مشکلات تنفسی استفاده می‌گردد.

سلامت دهان و دندان

هل سبز خاصیت ضد میکروبی دارد. در طب سنتی هند و چین قرن‌ها در جهت درمان بیماری‌های دهان و دندان استفاده گردیده و موجب سلامت دهان و دندان می‌گردد. با عفونت‌ها مبارزه می‌کند و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌نماید. هل یک گیاه معطر و خوشبو است و باعث خوش‌بو شدن دهان و رفع بوی بد دهان می‌شود.

ضد اسپاسم و ضد التهاب

در طب سنتی هند، هل برای درد عضلانی و مفاصل تجویز می‌گردد.

گرفتگی و انقباض عضلات که در بزرگ‌سالان موجب درد ناگهانی می‌گردد با مصرف هل رفع می‌گردد، چراکه هل دارای خاصیت ضدالتهاب است و باعث درمان اسپاسم می‌گردد.

کاهش فشار خون

مصرف هل به‌صورت دمنوش یا اضافه نمودن در انواع سوپ‌ها و خورش‌ها، به علت ترکیبات مؤثر موجود در آن موجب تنظیم و کاهش فشارخون می‌گردد.

خون‌ سازی

هل شامل انواع مواد معدنی منجمله آهن و مس و انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین C هست. این مواد برای خونسازی بسیار موثر هستند. لذا مصرف هل می‌تواند از کم خونی جلوگیری نماید.

اگر دچار کم‌خونی هستید، می‌توانید پودر هل، شکر و زردچوبه را در شیر گرم مخلوط کرده و هر روز یک لیوان میل کنید تا کم‌خونی درمان گردد.

اشتها آور

مصرف هل و روغن هل، اشتها‌آور است موجب تحریک اشتها و درمان بی‌اشتهایی است.

ادرارآور

هل ادرارآور است و مصرف هل باعث رفع اختلالات ادراری می‌گردد.

سلامت مو

خواص آنتی‌اکسیدانی هل باعث تغذیه پوست سر و تغذیه فولیکول‌ها و درنتیجه باعث استحکام و تقویت ریشه مو می‌شود. قدرت مو را افزایش داده و موجب شفافیت و درخشندگی مو می‌گردد.

خاصیت ضد باکتریایی هل باعث می‌شود که با عفونت‌های پوستی مبارزه کند، امراض پوستی را از بین برده، باعث تقویت و استحکام مو گردد.

همچنین جالب است بدانید میوه زرشک نیز برای پوست و مو فواید بسیاری دارد، پیشنهاد می‌کنیم مقاله فواید زرشک برای پوست و مو را بخوانید.

مفید برای کلیه‌ ها

از آنجایی که یکی از خواص هل، ادرارآوری هست؛ می‌تواند باعث دفع سری‌تر سموم موجود در بدن شود. همچنین هل مواد غیرضروری انباشته شده در کلیه‌ها را از بین می‌برد.

کمک به کاهش وزن

هرچند در خصوص فواید هل برای کاهش وزن شواهد کافی در دسترس نیست، طبق آنچه که در یکی از سایت‌های معتبر انگلیسی نوشته شده است، مصرف هل می‌تواند باعث افزایش متابولیسم و کاهش چربی بدن کمک کند.

بر اساس توضیحات این سایت روزانه 2 بار پس از مصرف غذای سبک، 250 میلی گرم پودر هل مصرف کنید.

ضد میکروب

به دلیل وجود روغن‌های فرار داخل هل، خاصیت مهارکنندگی دارد و از گسترش میکروب‌ها و ایجاد عفونت در بافت‌ها ممانعت می‌نماید.

سلامت کبد

عصاره هل ممکن است سطح آنزیم‌های کبدی، تری گلیسیرید و کلسترول را کاهش دهد و همچنین از بزرگ شدن کبد جلوگیری کند که در نهایت این موارد باعث کاهش خط ابتلا به کبد چرب خواهد شد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از این خواص مهم هل، تقویت سیستم ایمنی بدن است. هل به‌عنوان یک ضدالتهاب طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند باعث حفظ و افزایش سلامتی بدن شود.

در گیاه هل ترکیباتی مانند آلفا پینن (pinene-α) و ترپنوئیدهای کاریوفیلینی وجود دارند که به‌عنوان ضد میکروب‌های طبیعی عمل می‌کنند و در مقابل عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مؤثر هستند. همچنین، هل حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که به حفظ سلامتی سلول‌های بدن کمک می‌کنند.

برای بهره بردن از خواص تقویت کننده سیستم ایمنی با هل، به‌راحتی می‌توانید از آن به‌عنوان یک ادویه در غذاهای خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از هل برای تهیه دمنوش استفاده نمایید و جالب است بدانید دمنوش آن مانند دمنوش زعفران، باعث ایجاد احساس شادابی و آرامش می‌شود.

منبع: باغ ایران
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر