دسر هندی | ماست پخته شده | دسر ماست پخته شده

با ماست پخته شده یه دسر هندی خوشمزه درست کن + طرز تهیه

دسر ماست پخته شده یکی از انواع دسرهای هندی است که از ترکیب ماست با خامه صبحانه و شیرعسلی تهیه می‌شود و طعم بسیار دلچسبی دارد.

ماست پخته شده
ویکی گردی:

 دسر ماست پخته شده یکی از دسر‌های خوشمزه و محبوب هندی است که هندی‌ها آن را برای سال نو تهیه می‌کنند و یک دسر بسیار لطیف و خوشمزه است که اگر یکبار دسر ماست پخته شده را امتحان کنید، حتما عاشقش می‌شوید. ما در این مطلب می‌خواهیم دسر ماست پخته شده هندی را به شما آموزش بدهیم تا بتوانید با روشی آسان آن را در منزل تهیه کنید، پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم  دسر ماست پخته شده

  • ماست ساده: یک دوم پیمانه
  • خامه صبحانه: یک دوم پیمانه
  • شیرعسلی: یک دوم پیمانه
  • زعفران دم کرده غلیظ: دو قاشق غذاخوری
  • اسانس وانیل یا گلاب: نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه  دسر ماست پخته شده

برای درست کردن این دسر خوشمزه ابتدا ماست را داخل یک کاسه بریزید، سپس خامه صبحانه، شیرعسلی، زعفران دم کرده، پودر هل و وانیل را به ماست اضافه کنید و با همزن دستی یا قاشق خوب هم بزنید. حالا مایه آماده را داخل کاسه‌های مخصوص دسر که برای فر مناسب است یا داخل فنجان یا پیاله بریزید. کاسه‌ها را داخل سینی لبه‌دار یا گود فر بچینید و یک لیوان آب داخل سینی بریزید. سینی فر را داخل فر ۱۷۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید تا بپزد. بعد از اینکه سینی را از فر خارج کردید، ظرف‌های دسر را به مدت دو تا سه ساعت داخل یخچال بگذارید تا حسابی خنک و دلچسب شود سپس سرو کنید، نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ شیر عسلی یا شیر غلیظ همان شیر گاو است که مقداری از آب آن گرفته می‌شود و به آن شکر اضافه می‌کنند. شیر عسلی ماده‌ای غلیظ و شیرین است که به صورت کنسروی در بازار موجود است و ماندگاری بالایی دارد. از این شیر برای تهیه انواع دسرها، بستنی‌ها و کیک و شیرینی استفاده می‌شود.

طرز تهیه شیر عسلی در منزل

دو پیمانه شیر را همراه با دو سوم پیمانه شکر داخل یک ماهی تابه گود و نچسب بریزید و روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید و مدام هم بزنید تا شکر کاملا در شیر حل شود. بعد از اینکه شکر حل شد، دیگر هم نزنید و صبر کنید تا شیر جوش بیاید. وقتی شیر جوش آمد، حرارت اجاق گاز را روی کمترین حالت تنظیم کنید و هر چند دقیقه یک‌بار شیر را هم بزنید تا ته نگیرد و به غلظت برسد. توجه داشته باشید که حرارت باید آنقدر کم باشد که شیر قل نزند، در غیر این صورت شیرعسلی شما ته می‌گیرد. تقریبا ۴۰ دقیقه زمان می‌برد تا شیر عسلی شما به غلظت برسد و آماده مصرف شود. بعد از اینکه شیر عسلی آماده شد، آن را کنار بگذارید تا کاملا خنک شود؛ سپس داخل شیشه خشک و تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

۲ ـ همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد. زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

۳ ـ هل سبز نسبت به هل سفید عطر و بوی بیشتری دارد، بنابراین سعی کنید برای درست کردن هر نوع دسر، کیک و یا شیرینی از پودر هل سبز استفاده کنید.

منبع: فرارو
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر