کوه های گل افشان | کوه های گل افشان سیستان و بلوچستان | گل افشان

فوران گل به جای گدازه آتش در کوهای سیستان و بلوچستان + عکس

اگه براتون جالبه بدونین ماجرای کوه های گل افشان سیستان و بلوچستان چیه تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کوه های گل افشان سیستان و بلوچستان
ویکی گردی:

کوه های گل افشان سیستان و بلوچستان در نزدیکی کوه‌های مریخی چابهار یکی از عجیب‌ ترین جاذبه‎های گردشگری استان سیستان و بلوچستان به حساب می‌رود. کوه های گل افشان سیستان و بلوچستان ، همه ساله گردشگران داخلی و توریست‌های خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. با ویکی گردی همراه باشید تا باهم به بررسی شگفتی‌های کوه های گل افشان سیستان و بلوچستان بپردازیم.

کوه های گل افشان سیستان و بلوچستان:‌

گِل افشان، این مکان جالب از پدیده‌های زمین شناسی است که همچون آتشفشان به طور متناوب گِل سرد به جای گدازه‎های جوشانِ آتش از کوهی مخروطی فوران می‌کند. گل و لایی که از دل زمین می‌جوشد و همراه با سرو صدایی مهیب و بوی خاک و بخار به سطح زمین می‌رسد.

درخت انسان نمای فیلم ارباب حلقه‌ ها در سیستان و بلوچستان + تصویر

کوه های گل افشان سیستان و بلوچستان

علت به وجود آمدن این پدیده چیست؟

نظریه‌های مختلفی درباره علت به وجود آمدن پدیده گل افشان ذکر شده‌است. یکی از این نظریه‌ها اعتقاد دارد که نزدیکی زیاد این منطقه به اقیانوس هند، به علاوه شکل خاص پوسته زمین در این منطقه، باعث شده‌است که پوسته اقیانوس با شیب بسیار شدیدی در زیر این منطقه به داخل زمین فرو رود و فشار زیادی به پوسته زمین وارد کند.

کوه های گل افشان سیستان و بلوچستان

این فشار باعث خروج آب به همراه گل و لای می‌گردد. سرد بودن گل و عدم وجود بخارداغ به همراه آن شاهدی برای درستی نظریه مطرح شده‌است. چونکه در مناطقی که پدیده‌های مشابهی به علت گرمای زمین و فعالیت‌های آتشفشانی به وجود می‌آید، آب گرم و بخار نیز از زمین خارج می‌شوند.

کوه های گل افشان سیستان و بلوچستان

خواص درمانی گل افشان

یکی از دلایل عمده‌ای که گردشگران را به سمت کوه‎های گل افشان کنارک می‎کشاند خواص درمانی این گل‌هاست. بومیان این منطقه اعتقاد دارند که گل‌های کوه گل افشان، درمان‌کننده بسیاری از بیماری‌ها است. کارشناسان نیز این عقیده را تایید کرده‌اند. وجود مواد و املاح معدنی  و مواد آلی موجود در این گل‌ها، برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی، انقباضات رگ و عروق، تنگیِ عضلانی، دردهای مفاصل و کمر درد مفید است.

کوه های گل افشان سیستان و بلوچستان

سفر به چابهار و کوه‌های گل افشان می‌تواند اوقات خوشی را برای شما رقم بزند. گردشگران در این منطقه حمام گل می‌کنند و همچنین این جاذبه دیدنی مکان مناسبی برای گل بازی بچه‌ها و لذت بردن و سرگرمی آن‌هاست.

کوه های گل افشان سیستان و بلوچستان

منبع: دلتامگ
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر