لاوان | مالدیو ایران | معرفی ساحل لاوان | جزیره لاوان

زلال ترین جزیره شیشه ای ایران با شن های سفید + عکس

لاوان مقصد گردشگران بی‌ شماری است که برای لذت بردن از طبیعت بکر این جزیره مشتاق هستند، با ویکی گردی همراه باشید تا بیشتر با زیبایی‌های منحصر‌ به‌ فرد لاوان آشنا شوید.

جزیره لاوان
ویکی گردی:

اگه یه موقع مسیرت به هرمزگان خورد، یه سر به جزیره لاوان بزن. جزیره لاوان خوشگل ترین ساحلی میشه که تو عمرت دیدی! آب جزیره لاوان اینقدر زلاله که میتونی کف دریا رو ببینی. در ادامه با همراه باش تا جزیره لاوان رو بیشتر بهتون معرفی کنیم.

جزیره لاوان کجاست؟

لاوان جزیره‌ای به مساحت ۸۱ کیلومتر مربع، با جمعیت تقریبی ۲۰۰۰ نفر است. این جزیره سومین جزیره‌ بزرگ استان هرمزگان، پس از قشم و کیش محسوب می‌شود. لاوان بین بندر مقام، جزیره‌ شیدور (مارو) و ساحل نخیلوه در آب‌های خلیج فارس قرار دارد.

جزیره لاوان

فاصله‌ لاوان از بندر عسلویه ۱۱۷ کیلومتر و از بندر‌لنگه ۱۴۷ کیلومتر است. از روستاهای مسکونی لاوان می‌توان لاز، لازه و کفیله را نام برد.

تو این ساحل به جای ماسه رو صدف قدم میزنین! + عکس

در گذشته جزیره‌ لاوان با نام شیخ شعیب شناخته می‌شد؛ اما در سال ۱۳۳۷ و با پیشنهاد شرکت ملی نفت ایران و موافقت وزارت کشور به لاوان تغییر نام داد. لاوان به معنی مامور تقسیم آب قنات است؛ اما ریشه‌ کلمه عربی‌ است و از دو قسمت لاو (سفید) و وان (نگهبان و محافظ) تشکیل شده است. در میان اعراب لاوان، به‌عنوان نامی پسرانه استفاده می‌شود.

جزیره لاوان

آب و هوا و حیات وحش لاوان

طبیعت بکر و دست نخورده در مجاورت دریا، منظره‌ای شگرف را رقم زده است. هوای لاوان گرم و مرطوب و خاک آن حاصلخیز است؛ گرچه به‌دلیل پایین بودن میانگین بارش سالانه (۵۰ میلی لیتر) امکان کشاورزی وجود ندارد.

رودخونه ای که زمستونا تبدیل به جاده میشه!! + عکس های جالب

گونه‌های حیات وحش در لاوان تنوع بالایی ندارند؛ اما یکی از زیباترین جاذبه‌های حیات وحش جزیره، تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی و سبز از اواسط اسفند تا اوایل مرداد در سواحل زیبای لاوان است. در طبیعت لاوان، گوسفندان وحشی دیده می‌شوند و جبیر (نوعی آهو) از دیگر گونه‌های حیات وحش در منطقه است.

جزیره لاوان

چطور به لاوان برویم؟

بهترین راه رسیدن به لاوان از طریق بندر مقام است. برای رسیدن به بندر مقام از مسیر شیراز به مقصد شهر پارسیان از فیروزآباد، بندر سیراف و بندر عسلویه گذر کنید و پس از رسیدن به شهر پارسیان، با عبور از مسافتی یک ساعته در جاده‌ای ساحلی و زیبا میان کوه و دریا به بندر مقام در ۲۰ کیلومتری لاوان خواهید رسید. تردد بین لاوان و مقام به‌وسیله‌ قایق انجام می‌شود. بهتر است برای رفتن به لاوان، صبح عازم شوید؛ پس اگر عصر یا غروب به بندر مقام رسیدید، شب را همان جا بگذرانید.

فقط با سه ساعت رانندگی از تهران به زیباترین دریاچه ایران برس! + عکس

جزیره لاوان

در لاوان چه غذایی بخوریم؟

پس از رسیدن به جزیره، بهترین انتخاب غذا ماهی کبابی است. ماهی تازه در همه جای جزیره به‌وفور یافت می‌شود. می‌توانید به‌راحتی از ماهیگیران سراغ ماهی تازه بگیرید و در یکی از سواحل زیبای لاوان، از آشپزی در طبیعت لذت ببرید. هر انتخاب دیگری برای غذا داشته باشید، یک تجربه‌ عالی و متفاوت را از دست خواهید داد. در لاوان رستوران‌ها با انواع غذاهای دریای جنوب هم وجود دارند. رفتن به رستوران‌های این جزیره انتخاب دل‌پذیر دیگری است.

سوغات لاوان چیست؟

بازار لاوان محیطی بسیار متنوع و مناسب برای دسترسی به صنایع دستی جنوب است. در این بازار هم مانند بسیاری از جزایر دیگر هرمزگان، انواع صنایع دستی حصیری، ظروف سفالی، صنایع دستی دریایی و انواع لباس‌های سنتی جنوب که هنر دست مردم محلی و بومی منطقه است، یافت می‌شود.

در کنار مغازه‌های سنتی، فروشگاه‌های بزرگ و مدرن نیز وجود دارند. می‌توانید بخشی از سفر خود را به گشت‌وگذار در بازار و لذت بردن از آن اختصاص دهید.

جزیره لاوان

بهترین زمان سفر به لاوان

رطوبت بالای هوا و گرمای طاقت‌فرسا شرایط سفر در بیشتر زمان سال را سخت می‌کند؛ اما در نیمه‌ دوم سال، به‌خصوص فصل زمستان، می‌توانید با سفر به لاوان هوایی بهاری (حدود ۲۰ درجه‌ بالای صفر) را تجربه کنید. اگر در نیمه‌ اسفند به لاوان سفر کنید، ممکن است شانس تماشای تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها را در سواحل زیبای لاوان داشته‌ باشید.

جزیره لاوان

منبع: کجارو
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر