دکوراسیون آشپزخانه | نظم دادن به آشپزخانه | ترفند نظم دادن به آشپزخانه

با این روش ها، آشپزخونه مرتبی داشته باش | روش نظم دادن به وسایل آشپزخانه

آشپزخانه قلب خانه است و بی شک همه به دنبال داشتن آشپزخانه ای مرتب و منظم هستند، برای داشتن یک آشپزخانه مرتب باید نکاتی را رعایت کنید.

نظم در آشپزخانه
ویکی گردی:

داشتن آشپزخانه مرتب و نظم دادن به آشپزخانه با روشی متفاوت! بدون شک یکی از نکات مهمی که برای سازماندهی مؤثر در هر فضایی استفاده می شود؛ این است که هر چیزی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد را نزدیک خودتان نگه دارید که هیچ فضایی به اندازه آشپزخانه چنین اهمیتی را ندارد. در این قسمت از ترین تاپ نکاتی از چندین دکوراسیونر و آشپز حرفه ای آورده ایم که قطعا به مرتب بودن آشپزخانه کمک تان خواهد کرد.

آشپزخانه یکی از پر­ کاربرد­ترین بخش ها در همه ی خانه هاست که مستقیما بر حال و هوا و روحیه ی ما تاثیر می­ گذارد. بنابراین نیازمند ایجاد فضایی هستیم که در حین کار کردن، از گذراندن وقت در آن جا نیز لذت ببریم. برای این کار لازم است تا در ابتدا آشپزخانه ای منظم داشته باشیم و یک سری اصول چیدمان آشپزخانه را رعایت کنیم.

جمع آوری وسایل اضافی

آرامش و آسایش شما از هرچیزی مهم تر است. پس در ابتدا بدون در نظر گرفتن قضاوت دیگران، وسایل اضافی و بدون کاربرد را از آشپزخانه خارج کنید تا جای کافی برای لوازم ضروری خود داشته باشید. برخی از وسایل هستند که هرگز استفاده نمی شوند، چرخ گوشت، غذا ساز، پلوپز، سرخ کن و … جزو لوازمی هستند که اگر چه کاربرد های زیادی دارند و آماده سازی غذا را برای شما راحت تر می کنند، اما جای زیادی را اشغال می کنند. اگر از آن ها استفاده می کنید پس لازم است تا جای مناسبی برای قرار دادن آن ها داشته باشید، اما اگر سال هاست که از این وسایل استفاده نکرده اید، پس خودتان را راحت کنید و آن ها را کنار بگذارید. با این کار فضای زیادی را در کابینت خود باز کرده اید.

همچنین سعی کنید از بین لوازم مشابه، پرکاربرد ترینشان را انتخاب کنید و نگه دارید. مثلا غذا ساز و خرد کن و گوشت کوب برقی، عملکرد نسبتا مشابهی دارند؛ پس به انتخاب خودتان، فقط گزینه ای که کارکرد بیشتری برایتان دارد را در کابینت قرار دهید.

اگر وسایل کنار گذاشتنی شما به درد نخور هستند ناچارید آن ها را دور بریزید. اما اگر نو و سالم هستند بهتر است آن ها را برای فروش داخل سایت های مختص این کار قرار دهید و یا آن ها را به خیریه های مختلف اعطا کنید.

طراحی کابینت های جادار

اگر در حال ساخت منزل یا بازسازی آشپزخانه ی خود هستید تا حد امکان کابینت های بیشتری بسازید. در گذشته قسمت بالای کابینت ها را خالی می گذاشتند تا بتوانند وسایل برقی و تزیینی خود را در بین سقف کابینت و سقف آشپزخانه قرار دهید. اما امروزه این مسئله توسط طراحان دکوراسیون داخلی نهی شده، چرا که باعث شلوغ تر نشان دادن آشپزخانه می شود.

سعی کنید کابینت های بالا تا سقف کشیده شوند و فاصله ی خالی بین کابینت و سقف باقی نماند، این امر علاوه بر زیبا و یکدست نشان دادن کابینت ها، در تمیز ماندن آشپزخانه ی شما نیز نقش دارد.

شما نیازی ندارید که وسایل برقی مثل ساندویچ ساز، آبمیوه گیری، چرخ گوشت و … را در معرض دید دیگران بگذارید؛ آن ها را با توجه به نیازتان در طبقات مختلف کابینت قرار دهید و مطمئن باشید که روزانه در معرض گرد و غبار هوا و چربی ناشی از پخت و پز غذا قرار نمی گیرند.

همچنین اگر به کانتر، برای انجام کارهای روزمره در آشپزخانه نیاز ندارید، سعی کنید بعضی از قسمت های کابینت را به صورت قدی (از زمین تا سقف) نصب کنید تا یک کابینت بزرگ و کاربردی در آشپزخانه تان داشته باشید.

در نظر گرفتن جایی برای چیدمان لوازم ضروری

مهم نیست که چه قدر فضا در آشپزخانه تان دارید؛ مهم این است که در نزدیکی خودتان برای آشپزی یک فضایی را فراهم کنید. چه آشپز حرفه ای باشید و چه تازه‌کار؛ درنظر داشته باشید که در حین آشپزی به دنبال کفگیر، ادویه و وسایل مورد نظر خود نگردید و همه چیز در اطرافتان فراهم باشد و قبل از شروع آشپزی بدانید که هرچیزی کجاست.

نزدیک نگهداشتن وسایل مورد نیاز

باید تجهیزات و مواد اولیه آشپزی در دسترستان باشد. این که در زمان آشپزی؛ چیزهای خاص در نزدیکی تان باشد؛ باعث صرفه جویی در زمان شما خواهد شد. به گفته بسیاری از متخصصان حتی اگر انباری نزدیک آشپزخانه خود دارید و چنین اقلامی را در آن می گذارید باز هم جای درستی نخواهد بود و سخت در اشتباهید؛ چرا که باعث از بین رفتن خاصیت ادویه و حتی چاشنی شده و در هر صورت از شما دور خواهد بود.

پرهیز از زیاده روی

دشمن هر نظمی در هر اتاقی به هم ریختگی است که آشپزخانه هم از این قاعده مستثنی نیست. برخی از افراد ابزار ها و لوازم بسیار زیادی دارند که قرار است زندگی آن ها در آشپزخانه را آسان تر کند؛ اما دقیقاً اثر عکس خواهد داشت و فضای آشپزخانه را از نظم دور خواهد کرد؛ بنابراین همیشه بیشتر داشتن به معنای بهتر بودن نیست.

کافی است که تجهیزات بی فایده و غیر ضروری را ببخشید، بفروشید یا بیرون بدهید. قطعاً کسی به تخم مرغ پز و قوطی باز کن برقی و املت ساز نیازی ندارد؛ بنابراین فضای خود را با چنین چیز هایی اشغال نکنید.

داشتنِ ملزومات

در نظر بگیرید که واقعاً به چه چیز هایی نیاز دارید که هم؛ فضای ذخیره‌سازی آشپزخانه تان را کم‌تر کرده و هم؛ به نظم بیشتر کمک خواهد کرد و باعث می شود تا آشپزخانه تان تمیز بماند.

گلدان ها، شادابی و طراوت آشپزخانه

گلدان ها همیشه به محیط اطراف ما انرژی و شادابی می بخشند. شما می توانید از این انرژی در آشپزخانه ی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. شما می توانید از گلدان های آماده برای زیبا سازی آشپزخانه ی خود استفاده کنید، اما بهتر است گلدان های کوچک و زیبایی را تهیه کنید و در آن ها بذر ریحان، نعنا، گوجه گیلاسی، تربچه و … بکارید تا علاوه بر لدت بردن از طراوت گیاهان، از سبزیجات تازه و ارگانیگ برای طعم دهی به غذایتان استفاده کنید.

 

منبع: ترین تاپ
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر