مالیات کارتخوان | مالیات کارتخوان

روش محاسبه مالیات کارتخوان بر اساس سود

در این گزارش از سایت ویکی گردی نحوه محاسبه مالیات کارتخوان و توضیحات مبوط به آن را بخوانید

مالیات
ویکی گردی:

مالیات کارتخوان به نوع شغل بستگی دارد. ممکن است شغلی 5٪ کل فروشش سود باشد ‌و یک شغل دیگر 60٪ فروشش سود باشد. بر اساس نرخ مالیاتی، میزان مالیات کارتخوان مشاغل به‌دست میاد. موضوع مالیات کارتخوان، مبلغ و پرداخت آن از جمله موضوعاتی است که دارندگان دستگاه پوز بانکی را به ورطه‌ی تحقیق و پرس و جو کشانده است.

خوب است بدانید که اگر در سایت ثبت مالیات کارتخوان به نشانی my.tax.gov.ir ثبت نام کرده باشید، درصد مالیات شما مانند سایر مشاغل محاسبه خواهد شد. جزئیات بیشتر در مورد نحوه محاسبه، استعلام و پرداخت مالیات دستگاه پوز را در ادامه‎ی همین مطلب مطالعه می‌کنید.

کدام دسته مشاغل از دادن مالیات کارتخوان معاف شدند

مبلغ مالیات کارتخوان چقدر است؟

برای اطلاع از مبلغ مالیات کارتخوان باید با چگونگی محاسبه آن آشنا بود. منظور از نحوه محاسبه مالیات کارتخوان همان رده بندی فعالیت‌های مشاغل است که امسال اعلام شده است. همچنین، میزان مالیات دستگاه کارتخوان، مبلغ دقیقی نیست که بتوان آن را بیان کرد.

به طور کلی، جهت اطلاع کامل از مالیات دستگاه پوز باید با دو دسته از مشاغل و کسب و کار زیر آشنایی داشته باشید:

۱ دارندگانی که ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان را در سامانه معرفی‌شده، انجام دادند.

مالیات دستگاه پوز برای افرادی که اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت کرده‌اند، مانند سایر مشاغل محاسبه می‌شود.

گروه‌های متفاوت مشاغل براساس اینکه در کدام یک از دسته‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی قرار می‌گیرند، درصد مالیات آن‌ها بین ۱۰ تا ۲۵ درصد است.

این دست از افراد لزومی به پرداخت مالیات جداگانه برای دستگاه پوز ندارند.

اما اگر اطلاعات حاصل از تراکنش‌های دستگاه پوز آن‌ها اختلافی با واقعیت داشته باشد؛ ملزم به پرداخت مالیات هستند.

۲ صاحبان دستگاه پوزی که ثبت نام خود را در سامانه گفته شده، انجام نداند.

این افراد ملزم هستند تا مالیات دستگاه کارتخوان را علاوه‌بر مالیات مربوط به مشاغل خود پرداخت کنند. به بیانی دیگر، این مالیات به‌عنوان جریمه‌ای برای عدم توجه این افراد به قانون و ثبت نام مالیاتی در نظر گرفته می‌شود.

قانون مالیات کارتخوان چیست؟

بررسی قانون مالیات دستگاه کارتخوان از این حیث اهمیت دارد که براساس آن، بانک مرکزی باید با همکاری سازمان مالیاتی نسبت به ساماندهی دستگاه‌های پوز بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی، اقدامات خود را شروع می‌کرد. متن این قانون به صورت زیر است:

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری سازمان ظرف مدت یک سال پس از ابلاغ این قانون، نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام نموده و با ایجاد تناظر بین آن‌ها با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی به هر یک از پایانه‌های فروش، شناسه یکتا اختصاص دهد.

پس از تخصیص شناسه مذکور، کلیه تراکنش‌های انجام شده از طریق حساب‌های بانکی متصل به دستگاه‌های کارتخوان بانکی و نیز درگاه‌های پرداخت الکترونیکی به عنوان تراکنش‌های بانکی مرتبط با فعالیت شغلی صاحب حساب بانکی محسوب شده و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در چهارچوب قانون و مقررات مربوطه، اطلاعات این تراکنش‌های بانکی شامل مانده اول دوره، وجوه واریزی، وجوه برداشت شده و مانده آخر دوره هر حساب بانکی را به منظور تکمیل پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان موضوع ماده (۱۶۹ مکرر) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی به صورت برخط در اختیار سازمان قرار دهد.

تبصره: پس از انقضای موعد (گذشت زمان) مذکور در این ماده، اتصال دستگاه‌های پوز بانکی (pos) و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی که تعلق آنها به مودی معین توسط سازمان امور مالیاتی تأیید نشده باشد، به شبکه پرداخت بانکی کشور ممنوع است. بانک مرکزی و حسب مورد کلیه بانک‌ها و ارائه دهندگان خدمات پرداخت موظف هستند مشخصات بهره‌برداران کلیه دستگاه‌های کارتخوان بانکی (pos) و پایانه‌های پرداخت الکترونیکی را به سازمان اعلام کنند. در صورت تخلف از حکم این ماده، مرتکبان به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس محکوم می‌شوند.

منبع: کاپ
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر