خیار چمبر | خواص خیار چمبر

خواص خیار چمبر که بدون شک تا الان ازش بی خبر بودید!

خیار چمبر یکی از سبزیجات تابستانی که کمتر از خیار مورد استفاده قرار میگیرد ولی اگر بدانید که چه خواص بی نظیری دارد حتما آن را در برنامه غذایی خود قرار میدهید.

خیار چمبر
ویکی گردی:

خیار چمبر که در بین مردم محبوبیت زیادی دارد، از سبزیجات تابستانی است که املاح و مواد معدنی زیادی هم دارد. خیار چمبر را با نام خیارشنگ هم میشناسند و جز میوه های خوشمزه تابستان است. در ادامه با خواص خیار چمبر بیشتر آشنا میشوید.

خواص خیار چمبر در سلامت بدن

خیار چنبر یا خیار شنگ از دسته غذایی میوه جات و صیفی جات که دارای رنگ روشن سبز رنگ است که در کاهش قند و فشار خون، درمان نقرس، افزایش زیبایی، کاهش درد سیاتیک و دفع سموم و دفع سنگ های کلیه و مثانه مورد استفاده قرار می گیرد. آگاهی درباره کاربرد، خواص، عوارض و مضرات آن لازم است.

ویتامین موجود در خیار چمبر

خیار چنبر سرشار از مواد مغذی می باشد که شما با خوردن یک برش خیار می توانید ۱۴ ال ۱۹ درصد از ویتامین k روزانه را تامین خواهند کرد. شما همچنین می توانید ویتامین B و C همراه با مواد معدنی مانند مس و فسفر، پتاسیم و منیزیم می باشد.

 خواص شگفت انگیز بابونه + طرز تهیه چای بابونه

خواص خیار چنبر برای کبد

خیار دارای خواص کاهش دهنده تب است و همچنین اثرات خنک کنندگی و سم زادیی بر کبد است. هنگامی که به صورت روزانه یک خیار بخورید شما می توانید از آسیب های کبدی جلوگیری می کنید. خیار چنبر دافع حرارت کبد گرم و معده را گرم می کند.

خواص خیار چمبر

خواص خیار چنبر برای لاغری

خواص چنبر با دارا بودن کالری پایین به کنترل وزن کمک می کند. همچنین خیار چنبر فاقد قند و کلسترول است که سبب افزایش وزن می شوند. در عوض دارای مقادیر قابل توجهی فیبر است که با ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی در افراد جلوگیری و از پر خوری به کاهش وزن کمک می کند.

خیار چنبر با دارا بودن فیبر، مینزیم، پتاسیم به کنترل فشارخون کمک می کند. مواد معدنی موجود در آب خیار چنبر سبب تقویت حالت قلیایی بدن و کاهش سطح اسید در خون می شوند. در حقیقت آب خیار چنبر یک متعادل کننده عالی خون محسوب می شود.

خیار چنبر، دفع کننده سنگ کلیه و مثانه

یکی از مشکلاتی که امروزه بیشتر ساکنین کره زمین با آن به دلیل مصرف مواد غذایی نامناسب رو به رو هستند، سنگ کلیه و سنگ مثانه است. مصرف خیار چنبر به دلیل خاصیت ادرارآوری که دارد، باعث می‌شود تا سنگ‌های موجود در کلیه‌ها و مثانه افراد به خودی خود دفع شود. علاوه بر آن، این میوه در درمان سوزش‌های ادراری نیز می‌تواند مفید عمل کند. درمان سوزاک نیز در طب سنتی به وسیله تخم این خیار انجام می‌گیرد.

فواید خیار چمبر

خیار چنبر، کاهش دهنده قند، فشار و چربی خون

خیار چنبر برای افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی بسیار توصیه می‌شود. این خیار چربی سوز است و برای افراد مبتلا به چربی خون مفید است. همچنین مصرف خیار چنبر تلخ برای کاهش قند خون برای افراد مبتلا به دیابت پیشنهاد می‌شود.

خواص جادویی گل محمدی در درمان بیماری ها + طرز تهیه دمنوش

درمان یرقان با مصرف خیار چنبر

افراد مبتلا به بیماری یرقان بهتر است بعد از میل غذا حتماً به خوردن خیار چنبر اقدام کنند. این خیار با کمک به بدن در دفع سموم موجود در درمان یرقان مؤثر و مفید عمل می‌کند.

خیار چنبر و کاهش دردهای سیاتیک

دردهای مفصلی و دردهای سیاتیک را به وسیله استفاده موضعی از خیار چنبر می‌توان کاهش داد. مصرف رنده شده این خیار و مخلوط کردن آن با مقداری آرد جو و روغن کنجد برای افت دردهای مفاصلی و سیاتیکی توصیه می‌شود. پماد حاصل شده از این ترکیب را روی نقاط دردناک بگذارید و کاهش دردهای آن مناطق را ملاحظه کنید.

خواص خیار چنبر سم زادیی

خیار چنبر سموم مضر را از بدن حذف میکند. در واقع آب و پتاسیم موجود در آن خروج اسید اوریک و مواد زائد متابولیک از کلیه ها مفید است. همچنین خیار چنبر با حذف اسید اوریک یک درمان مناسب برای آرتریت به شمار می رود. این خاصیت خیار چنبر برای مثانه، کلیه، کبد و پانکراس مناسب است.

خواص غنی از آنتی اکسیدان

خیار چنبر دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان همراه با ویتامین C ویتامین A است که از بدن در برابر رادیکال های آزاد که دلیل اصلی بروز بیماری های مختلف هستند مراقبت می کنند.

خواص خیار چنبر برای پوست

خیارهای چنبر از دسته مواد دارای آب فراوان است که می‌تواند به لطافت و نرمی پوست کمک کند. این خیار چروک‌های پوستی را رفع می‌کند و خطوط افتادگی روی پوست را برطرف می‌کند. تیرگی پوست به وسیله ماسک این خیار می‌تواند رفع شود و پوست را سر حال و جوان نگه دارد.

خیار چمبر

فواید بینظیر کاسنی در سلامت بدن + طرز تهیه دمنوش کاسنی

عوارض بیش از حد و مضرات خیار چنبر

  • افراد مبتلا به دیرهضمی باید خیار چنبر را قبل از غذا میل کنند.
  • افراد مسهل، دارای کولیت و حتی کودکان خردسال از خوردن خیار چنبر باید بپرهیزند.
  • خوردن خیار با پوست ممکن است موجب دیرهضمی و نفخ معده شود بنابراین بهتر است علاوه بر آن که به همراه نمک خورده می‌شود تا زودتر هضم شود، بعد از آن نیز عرق نعنا خورده شود تا نفخ آن را از بین ببرد.
  • این خیار برای افراد با طبع دموی و صفرایی ایجاد دل درد می‌کند بنابراین بهتر است در مصرف آن دقت کنند.
  • برای افراد دارای روده و معده حساس پیشنهاد می‌شود که از مصرف خیار چنبر بپرهیزند.
  • مصرف بیش از حد خیار چنبر به خصوص برای زنان باردار ممنوع است چرا که باعث خون‌ریزی عادت ماهانه و سقط جنین می‌شود.
  • مردان سرد مزاج در استفاده از این خیار در حد افراط باید پرهیز کنند.
  • اشخاص دیابتی که دو هفته به عمل جراحی شأن مانده است بهتر است به دلیل کاهش قند خون و کنترل سخت آن از خوردن خیار چنبر ممانعت کنند.
منبع: نمناک
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر