کویر شهر ماهان | بهشت گمشده در دل کویر شهر ماهان

حدس بزنین این بهشت تو دل کویر کجاست؟

کویر ماهان را از بالا که نگاه می کنیم، بهشتی سرسبز و خرم می بینیم که باعث حیرتمان می شود. اما این بهشت گمشده در دل کویر کجاست؟

کویر
ویکی گردی:

در استان کرمان و در دل کویر، باغ سرسبز و خرمی را می بینیم که همانند بهشت گمشده در کویر می درخشد. این باغ زیبا و سرسبز را وقتی در دل کویر شهر ماهان مشاهده می کنیم به معنای واقعی به یاد بهشت گمشده در بیابانی خشک می افتیم. برای شناخت بیشتر این باغ شازده ماهان در کویر کرمان با ما همراه باشید.

باغ شازده یا شاهزاده ماهان در کجا قرار دارد؟

اینجا باغ شازده ماهان کرمان است. اولین سوالی که با دیدن این باغ در دل کویر برایمان پیش می آید این است که صاحب باغ چطور می دانسته که چنین باغی می تواند در دل کویر به این زیبایی زنده بماند؟ باغی که علاوه بر طبیعت خدادادی‌اش، تنها یکی از معجزه‌های باشکوه و مجلل ایرانی‌هاست.

اگر از بالا به کویر شهر ماهان نگاه کنید، در میان کویر نقطه سرسبز و خرمی می بینید که باعث تعجب و حیرت شما می شود. این نقطه سرسبزی که حوضچه های آب در آن جاری است، باغ شازده ماهان است. این باغ یکی از زیباترین تناقض های موجود در شهر ماهان کرمان می باشد.

باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان یکی از باغ های تاریخی ایران در استان کرمان به شمار می رود. این باغ در حدود 2 کیلومتری شهر ماهان و در نزدیکی شهر کرمان و در دامنه های کوه های تیگران جای گرفته و مربوط به پایان دوره قاجاریه است.

باغ شازده ماهان

شاهزاده ماهان کیست؟

نام اصلی شاهزاده ماهان، عبدالحمید میرزا ناصرالدوله فرمانفرمایان است. وی نوه دختری ناصرالدین شاه و حاکم کرمان بود. او دستور داد تا در باغی که قبلا به دستور حاکم قبلی کرمان یعنی محمد حسن سردار ایروانی ساخته شده بود، ساخت و ساز انجام دهند و بنای داخل باغ را تکمیل کنند.

در مورد ناصرالدوله و این باغ حکایتی شنیدنی می گویند. داستان از این قرار است که زمانی که خبر فوت ناصرالدوله به گوش معمار باغ می رسد، او از شدت خوشحالی تغار گچی را که در دست داشت، محکم به دیوار می کوبد و کار را نیمه تمام رها می کند. زمانی که به بازدید این بنا می روید، با دقت به آن نگاه کنید، متوجه خواهید شد که بعضی از قسمت های بنا فاقد تزیینات و ظریف کاری می باشد که نشان دهنده نیمه کاره ماندن آنها می باشد. مثل جای خالی کاشی هایی که در سر در ورودی مشاهده می شود.

باغ شاهزاده ماهان

زیبایی باغ شازده ماهان، بهشت کویر کرمان

باغ شاهزاده ماهان جزئی از جاده ابریشم بوده است. از جایی که باغ شازده، حوض‌هایی به ژرفای دریا، درختان و فواره‌هایی به اندازه فلک و معماری‌ای هنردست هنرمندان ایرانی دارد، مرا بی‌نهایت ذوق‌مرگ می‌کند. باغ شازده ماهان در دوره قاجار بنا گشته و از بخش های مختلفی تشکیل شده است. اولین بخشی که با آن روبرو می شوید، سر در خانه است. در واقع واسطه ای که شما را از یک محیط خشک و بی آب و علف، به محیطی سرسبز و پر از دار و درخت، وصل می کند.

شازده ماهان کرمان

پس از گذر از زیر این سردر و ورود به باغ، پله هایی را مشاهده خواهید کرد که به کوشک اصلی منتهی می شوند. این کوشک به بالاخانه معروف است. بالاخانه نیز عمارتی دو طبقه است که در انتهای باغ قرار گرفته و آن را با نام عمارت شاه نشین می شناسند. در قدیم این ساختمان محل سکونت دائمی مالک باغ بوده است.

پشت ساختمان بالاخانه، فضایی دنج وجود دارد که فضای خصوصی ای را برای ساکنان باغ ایجاد می کرده است. این فضا را باغ خلوت می گویند. ساختمان حمام باغ از چندین فضای تو در تو با ابعاد گوناگون تشکیل شده است که پشت دیوار پیرامونی باغ واقع شده است.

در بالای ساختمان حمام، خانه زعیم باشی و برج قرار گرفته است. این خانه، محل سکونت محافظ اصلی باغ بوده است. برج های مراقبت، خانه زعیم باشی را از حمام باغ جدا ساخته اند.

شاهزاده ماهان کرمان

ثبت جهانی باغ شازده ماهان در فهرست میراث جهانی یونسکو

جالب این‌جاست که آب باغ شازده از قنات و کوه‌پایه‌های تیگران تامین می‌شود. انگار حیات باغ را باید مدیون کوه‌های این منطقه و کویرش باشیم؛ کویری که از گرمایش به باغ پناه می‌بریم. باغ شاهزاده ماهان در ۱۴ آبان ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و در سال ۱۳۵۷ مرمت و بازسازی شد.

بهترین زمان بازدید باغ شاهزاده ماهان

اگر حوصله‌تان سر رفته و دل‌تان می‌خواهد یک‌دفعه از هوای سوزان بروید طراوت و عطر باغ شاهزاده ماهان را حس کنید، روزهای بهار و تابستان همان چیزی است که می‌خواهید.

باغ بهشتی کرمان

ساعات بازدید باغ

برای بازدید از باغ شازده ماهان می‌توانید از ساعت ۸:۰۰ صبح تا ۲۲:۰۰ شب از آن دیدن کنید، منتها در روزهای سوگواری رسمی ممکن است ذوقتان را به خاطر بسته بودنش کور کند.

آدرس باغ شازده ماهان کرمان

مسیر دسترسی: همین که وارد کرمان می‌شوید، از جاده کرمان به بم حرکت کنید. حدود ۳۵ کیلومتر از اتوبان باغ علوی را سپری کنید و به ۶ کیلومتری شهر ماهان برسید. سر ماشین‌تان را کج کنید و زیبایی باغ تاریخی شازده ماهان را ببینید.

آدرس متنی: ایران، استان کرمان، ۳۵ کیلومتری به سمت جنوب غربی شهر کرمان، ۶ کیلومتری شهر ماهان، دامنه کوه‌های تیگران، باغ شاهزاده ماهان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • اذرگون

    قشنگه اگر اینجور سرسبزی ها جاهای دیگه کویر هم بود خوب بود

  • Nimahasani

    همچین گفتین کوير انگار باغ شاهزاده دقیقا وسط کوير لوت هست اگه در تصاویر نگاه کنید کوه ۴۲۰۰ متری جوپار و کوههای ۴۳۰۰ متری پلوار در اطراف اون به چشم میخوره و اون منطقه ۲۳۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع داره.