تنگه رغز | معرفی تنگه رغز

معرفی عروس دره های ایران به نام تنگه رغز + عکس

یکی از هیجان انگیزترین دره های ایران، تنگه رغز است که در فصل تابستان یکی از مناسب ترین مکان ها به عنوان مقصد گردشگری شناخته شده است.

تنگه رغز
ویکی گردی:

لقب تنگه رغز را عروس دره های ایران گذاشته اند. این دره یکی از هیجان انگیزترین دره های ایران است که دارای آبشارهای زیادی می باشد. اگر به سفرهای ماجراجویانه و هیجان انگیز علاقه دارید، سفر به تنگه رغز را از دست ندهید. در ادامه به معرفی تنگه رغز و دلایل شهرت آن می پردازیم.

تنگه رغز در کجا قرار دارد؟

رغز در لغت به معنی راه بکر و لغزنده است، اما مردم محلی این مکان را بیشتر با نام رودخیز می‌شناسند، چراکه آب آن به زلالی اشک چشم است. این اسم به واقع برازنده تنگه است که زلالی آب آن شما را حیرت‌زده خواهد کرد.

تنگ رغز داراب یا دره رغز که از جاذبه های گردشگری استان فارس محسوب می‌شود، در بخش فسارود، در ۳۰ کیلومتری شمال‌غربی شهر داراب و در نزدیکی روستای رغز قرار دارد و یکی از مناطق بکر طبیعت‌گردی ایران است. این تنگه در منطقه‌ای بنام حسن آباد، در جنوب شرقی استان فارس که از شمال به شهرستان‌های نی‌ریز و استهبان، از غرب به شهرستان فسا، از جنوب به شهرستان لار و زرین دشت و از شرق به استان هرمزگان محدود می‌شود.

دره رغز

دلال شهرت تنگه رغز

تنگه رغز، عروس تنگه‌های ایران، جایی است که آب و سنگ در برخوردی هزاران ساله انواع جلوه‌‌های زیبای معماری طبیعت را ایجاد کرده‌ا‌ند. هر آبشار یا آبگیر با دیگری متفاوت است و هرکدام زیبایی خاص خود را دارد. دیواره‌‌های بزرگ و عظیم رغز، در طول مسیر گاه سر به هم آورده‌ا‌ند و یک غار را تداعی می‌کنند و گاه از هم فاصله می‌گیرند و محوطه‌ای زیبا می‌سازند. صدای دلنشین آبشار، فرود و صعود‌های زیبا، شنا در میان حوضچه‌‌های زلال و دیدن ماهی‌‌های زیبای قزل آلا، همه و همه از جمله دقایق جذاب و به‌یادماندنی حضور در تنگه زیبای ‌رغز است.

آبی که در تنگه رغز جریان دارد، از چشمه‌ای در دل جنگل نشات می‌گیرد و تا دره جنوبی که به زمین باز می‌گردد در طول دره‌ای به مسافت پنج کیلومتر جریان دارد و در طی مسیر، شصت حوضچه طبیعی زیبا و ده‌‌ها آبشار و آبگیر کوچک و بزرگ و ایجاد می‌کند. حوضچه‌های تنگه رغز عمقی بین ۶ تا ۲۰ متر دارند که طول آن‌ها به ۱۰۰ متر نیز می‌رسد و داراب دیواره‌‌های بلند هستند که در میان آن‌ها سهم کوچکی از آسمان نمایان است. دره رغز، به طول تقریبی چهار کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب، ۶۴ آبشار و ۱۰۰ حوضچه طبیعی را در خود جای داده است که تنها ۱۴ آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم مردم و کوهنوردان بوده است و با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی به ارتفاع ۳۵ متر، دره جنوبی به بن‌بست می‌رسد.

تنگه رغز داراب

مسیر دسترسی به تنگ رغز

برای رفتن به تنگه رغز، ابتدا خود را باید به شهر داراب استان فارس برسانید، بعد از طی کردن مسافتی، در حدود ۳۵ کیلومتری جاده داراب-شیراز به گردنه دراکویه می‌رسید. مسیر خاکی از اینجا شروع می‌شود. با استفاده از وسایل نقلیه موجود و پس از گذشتن از منطقه کوه درختی در سمت چپ و مسیری در حدود دو ساعت، مسیر خاکی به اتمام می‌رسد و پیمودن ادامه مسیر با پای پیاده آغاز می‌شود.

از سمت راست جاده که شروع به پیاده روی کنید به چشمه بیدک می‌رسید. ادامه مسیر پاکوب بدون شیب است. رفته رفته شیب بیشتر می‌شود و سپس سراشیبی است و با عبور از روی سنگ‌های بزرگ، در نهایت در مسیری بدون شیب به چشمه می‌رسید.

  • فاصله تنگه رغز تا شیراز: بیشتر از ۲۵۰ کیلومتر؛ حدود سه ساعت

سفر به تنگه رغز

بهترین زمان سفر به تنگه رغز

بهترین زمان برای سفر به تنگه رغز از اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل مهرماه است؛ در این هنگامه سرچشمه‌های پر آب این تنگه، و نسیم برخاسته از آبشارهای متعدد آن، در روزهای گرم این ماه‌های سال خنکی لذت‌بخشی را هدیه می‌کنند.

نکاتی که پیش از سفر به تنگه رغز باید در نظر داشته باشید!

اکنون که با تنگه اسرارآمیز رغز آشنا شدید و تصمیم گرفتید هیجان دره نوردی را در این مکان تجربه کنید و آدرنالین خونتان را افزایش دهید؛ پیشنهاد می‌دهیم فصل بهار و تابستان را برای آغاز این سفر ماجراجویانه انتخاب کنید.

  • سفر به تنگه رغز خطرات خاص خود را دارد بنابراین لازم است از همین حالا بدانید که این یک سفر طبیعت‌گردی عادی نخواهد بود و لازم است برای سفر، آمادگی جسمی کامل را داشته باشید.
  • لازمه آمادگی روحی برای این سفر آشنایی با خطرات احتمالی در مسیر و تنگه رغز است.
  • در مسیر تنگه رغز از حوضچه‌های زیادی عبور خواهید کرد، بنابراین لازم است شنا بلد باشید. در غیر این صورت نه تنها به شما خوش نمی‌گذرد، بلکه با خطرات ناگواری در حوضچه‌های عمیق این مسیر روبرو خواهید شد.
  • با توجه به فصلی که برای سفر انتخاب کرده‌اید، باید احتمال بارش باران را در نظر داشته باشید. با بارش باران، صخره‌ها لغزنده می‌شوند و در نتیجه احتمال پرتاب شدن به داخل حوضچه آب وجود دارد.
  • از طرفی لازم است با اصول صخره‌نوری نیز آشنا باشید تا بتوانید مسیر را همراه با دیگر گردشگران و با سرعت کافی طی کنید.
  • برای صخره‌نوری لازم است تجهیزات اولیه را داشته باشید و حداقل روش صعود، فرود و مقدمات صخره‌نوری را آموزش دیده باشید.
  • علاوه‌ بر تجهیزات و آموزش، قوای جسمی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. چون برخی از افراد پس از مدتی خسته شده و نمی‌توانند ادامه دهند، اما چالش اصلی اینجاست که گروه نمی‌تواند به‌خاطر آن‌‌ها از ادامه مسیر باز بماند.
  • بنابراین اگر احساس می‌کنید در حال حاضر توانایی یا بنیه کافی برای فراز و فرودهای بسیار از حوضچه‌های این ناحیه را ندارید، سفر را به زمان دیگری موکول کنید.

با توجه به خطراتی که به آن‌ها اشاره کردیم، بهترین کار سفر با یک تور حرفه‌ای و مجرب یا همراهی راهنمایان بومی برای سفر به تنگه رغز است تا از خطرات تنگه رغز به دور باشید.شاید این تنگه جزو خطرناک ترین تنگه های ایران نباشد اما برای داشتن سفری امن بهتر است تمامی جوانب را در نظر بگیرید

تجهیزات تنگه رغز

تجهیزات لازم برای سفر به تنگه رغز

  • در سفر به تنگ رغز جلیقه نجات، کلاه ایمنی، طناب، هشتی، کارابین (از ابزارهای کوهنوردی)، هارنس (صندلی صعود) را فراموش نکنید و حتما این وسایل را به‌همراه داشته باشید.
  • با توجه به گرمای هوا، به‌همراه داشتن یک بیواک (نوعی کیسه خواب) جهت سپری کردن شب کافی است. در ضمن بیواک جای زیادی در کوله نمی‌گیرد و با توجه به کوچکی، ضد آب کردن آن راحت است، ولی کیسه خواب هم جا گیر است و هم اگر خوب ضد آب نشده باشد و خیس شود، سنگین شده و حمل کوله‌پشتی را سخت می‌کند. جهت احتیاط می‌توان یک ملافه مخصوص که در داخل بیواک و کیسه خواب استفاده می‌شود نیز می‌توان به‌همراه داشت تا اگر شب هوا سرد شد، بتوان از آن استفاده کرد. این ملافه‌ها کوچک هستند و جای زیادی از کوله‌پشتی را نمی‌گیرند.

سفر به رغز

  • آب کل مسیر قابل آشامیدن است، ولی بهترین آب همان آبی است که در سرچشمه از دل زمین به بیرون می‌تراود.
  • به‌علت سردی آب حتما لباس مناسب یعنی وت سوت (لباس غواصی) استفاده شود.
  • برای فرود از آبشار حتما کفش مناسب تنگه رغز به‌همراه داشته باشید و بهتر است که از صندل‌های طبیعت‌گردی جلو و پشت بسته استفاده کنید چون ممکن است سنگ‌های درون حوضچه‌ها و صخره‌ها به پاهای‌تان آسیب برسانند.
  • برای گذر از تنگ رغز نیازی به هدلامپ (چراغ پیشانی) نیست و در تمام مسیر نور به‌اندازه کافی موجود است، فقط در هنگام اتراق شب است که چراغ قوه نیاز می‌شود.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۸ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • منصور

    اینم شماره تور لیدر حرفه ای تنگه رغز ساکن تنگه رغز،با معرفت و مشتی و صد البته فوق حرفه ای و کاربلد،با داشتن تجربه چند ساله لیدری تنگه رغز،که خودشون کلیه وسایل مورد نیاز تنگه نوردی رو دارن،با جای اسکان و وسیله نقلیه و مورد تایید و دارای مجوز سازمان ورزش و جوانان برای بیمه ورزشی،یونس مرادی +989177317841

  • ناشناس

    جهنمه الان. آب درستی هم نداره فعلا

  • مهردادقهرمانی

    البته اینم من اضافش کنم که دوراه برا رفتن داره،یکی از سرچشمه که نیاز به کلی تجهیزات و ابزار و بلدچی نیازه(ازبالابه پایین)،ولی از طرف روستای حسن آباد و یاشمس آباد نیاز نیست و تا حوضچه ۱۲یاقلبی شکل بیشترنمیشه رفت(پایین به بالا)

  • ناشناس

    رود در طرفین به کوه های سر به فلک کشیده محاصره شده در سال ۱۳۵۱ که به تنگ رغز رفتم حتی رادیو انتن دهی نداشت یا بسیار ضعیف بود

  • ناشناس

    روستاهی نزدیک به تنگ رغز عبارتند از حسن اباد رشید اباد کوه گرد پاسخند در گویش محلی پاسکن منصور اباد می باشد
    حوضچه های متعدد در مسیر تنگه زیبایی خاصی به ان بخشیده است

  • مسلم

    بسیار کوهنوردی خوبی را تجربه کردیم به همه مردم عزیز توصیه می کنیم یک بار سفر کنند

  • ناشناس

    یونس مرادی لیدر خوبی نیست هیچ وقت بااینطورآدمی نرین هرکی برده ازکوه پرت کرده ومرده...هرسال یکنفر از همین آدمهای بدبخت ازکوه پرت میشن پایین چون بیمه تنگه رغزهست دلشون که نسخته میگن افتاد پایین افتاد فقط فکر گرفتن پولشونن وهرسال کشته میده باهاش نرین تنگه رغز جای خوبی نیست همش دروغه۶۴تاآبشارهمش دروغ هر جا۱کاسه آب جمع شده میگن حوضچه وبرای تبلغ هست حتی اب هم خشک شده هرکی۱بارآمد دیگه نمیاد گول تبلیغات نخورین حیف پول