گل رز | تکثیر گل رز | پرورش گل رز

تکثیر گل رز با سیب زمینی | چطور یه شاخه گل رز رو تبدیل به گلدون رز کنم؟

قلمه زدن گل رز یک روش رایج تکثیر آن است، اما در اینجا یک روش سریعتر و بسیارساده تر را برایتان توضیح دادیم که علاوه بر سادگی، بسیار جالب نیز هست.

گل رز
ویکی گردی:

استفاده از قلمه ساقه یکی از راه‌های متداول تکثیر گل رز است. قلمه زدن گل رز کاری به ظاهر ساده است اما دارای نکاتی است که باید بدانید تا بهترین نتیجه را از تکثیر رز بگیرید. همراه ما باشید تا مرحله به مرحله به همراه ویدیو کامل نحوه تکثیر گل رز را با یک ترفند جدید، به شما آموزش بدهم.

از سیب زمینی و عسل میتوانید برای ریشه دار کردن قلمه ها استفاده کنید، این مورد رو باید امتحان کنید ولی طبق تجربه و نظرات بیشتر کاربران در فضای مجازی ابتدا سیب زمینی را سوراخ کنید و سپس انتهای قلمه ها را داخل عسل زده و در سیب زمینی قرار بدید. حالا میتونید سیب زمینی را در خاک قرار داده و یا حتی بدون خاک منتظر ریشه زدن آن باشید و سپس بکارید.

دلیل اصلی زرد شدن برگ های بامبو چیست؟

 

بهترین زمان قلمه گیری گل رز در فصل بهار می باشد باید قلمه زنی را موقعی انجام دهید که شاخه دیگر گل نداشته باشد. از شاخه های جوان و سبز برای این کار استفاده کنید دقت کنید که حداقل طول شاخه ۱۰ سانتی متر باشد.

زمان دیگری که برای قلمه زدن مناسب است پاییز می باشد زمانی که برگ ها می ریزند. در پاییز باید از شاخه های چوبی برای قلمه زدن استفاده کرد و طول این ساقه باید بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر باشد باشد.

آموزش کاشت هندوانه در خانه داخل گلدان + فیلم 

نکته قابل توجه برای قلمه زدن گل رز این است که باید ساقه را به حداقل برگ کاهش داد زیرا برگ ها انرژی و آب را مصرف می کنند و ریشه زایی را به تاخیر می اندازند. فقط دو تا چهار برگ را بر روی ساقه نگه دارید.

 

به هنگام تهیه قلمه رز باید توجه داشته باشید که از گیاهان مادری سالم و قوی استفاده کنید و ابزار لازم برای این کار مانند قیچی و چاقو دارای تیغه‌های تیز و عاری از عوامل بیماری‌زا باشند. برای اینکار شما ابتدا با استفاده از الکل قیچی یا تیغ را ضد عفونی کنید.

قلمه رز از ساقه های یکساله که گل داده اند گرفته میشود. ضخامت آن به اندازه یک مداد حدود یک سانتیمتر و اگر کمی بیشتر باشد بهتر است. دقت کنید، از قسمت انتهایی ساقه و قسمتی که رشد کافی نکرده، نباید استفاده کرد.

ایجاد قلمه مناسب بستگی به مکان قطع شدن قلمه دارد بهترین مکان درست زیر گره هاست و اما گره به کجا میگویند؟ گره ها محل اتصال برگ ها به ساقه هستند

پس از انتخاب شاخه مورد نظر، آن قسمت از شاخه که دارای برگ های هفت برگچه ای هستند (قسمت زیرین شاخه) را حذف و قسمت وسط شاخه که دارای برگهای پنج برگچه ای هستند را جهت قلمه‌زنی انتخاب کنید.

توجه داشته باشید، برش بر روی ساقه را به صورت اوریب بزنید و یا اینکه حتما زخمی بر روی گیاه ایجاد کنید تا زمینه لازم برای ریشه زایی فراهم شود. یک برگ پنج برگچه‌ای با جوانه سالم و متورم را به عنوان قسمت اصلی قلمه انتخاب و در صورت نیاز یک یا حداکثر سه برگچه آنرا به منظور کاهش عمل تعریق با قیچی ببرید.

از هورمون ریشه زایی استفاده کنیم یا خیر؟

شما میتویند برای گرفتن نتیجه بهتر و اصولی از هورمون ریشه زایی هم استفاده کنید، یکی از نکاتی که باعث میشه قلمه شما حتما ریشه بزنه استفاده از این هورمون هست که برای افراد مبتدی حتما پیشنهاد میکنم استفاده شود.

ساده ترین راه کاشت سبزی خوردن در گلدان + توضیحات

چه خاکی برای قلمه زدن گل رز مناسب است؟

خاکی برای قلمه زنی مناسب است که علاوه بر جذب خوب رطوبت از زهکشی و تهویه خوبی نیز برخوردار باشد. باید این منظور از چند نوع خاک میتوانید استفاده کنید. هریک از این مخلوط ها که مورد استفاده قرار بگیرند برای قلمه بستری مناسب را فراهم می کنند. بهتر است دو ساعت قبل از کاشتن قلمه در خاک، خاک را آبیاری کنید. در این زمان خاک فرصت دارد تا آب اضافی را از دست بدهد.

بهترین ترکیب میتونه ترکیب مقدار کمی خاک باغچه، پرلیت و خاک برگ باشه که سعی کنید تا زمانی که ریشه زایی انجام میشه میزان پرلیت رو بیشتر کنید. البته از خاک های آماده که در بازار وجود دارند هم می توان استفاده کرد .

باید بیش از نیمی از قلمه را در خاک فرو برد ( به طور تقریبی دو سوم قلمه) خاک را اطراف قلمه بدهید تا قلمه سفت شود. کمی آب برای محکم شدن قلمه در جای خود لازم است.

روز های اول ریشه زایی قلمه باید هر روز آبیاری شود و محیط مرطوب باشد اما در روز های بعد از ریشه زایی باید میزان آبیاری را کم کرد تا ریشه ها خودشان به دنبال آب بروند و رشد کنند. این که شما چقدر به قلمه ها اب میدهید بسیار در روند ریشه زایی و درصد موفقیت شما تاثیر خواهد گذاشت.

 

شما باید قلمه ها را در محلی با نور غیر مستقیم و فیلتر شده نگهداری کنید، و حدودا دمای محیط بین ۱۸ الی ۲۰ درجه سانتی گراد باشد. توجه داشته باشید که بهترین دما برای نگهداری قلمه و گلدان قلمه ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد که برای گرفتن نتیجه ایده آل است.

انواع گیاهان مناسب تراس و فضای باز + روش مراقبت

قلمه ها باید در محیطی که خاک آن مرطوب است قرار داشته باشند تا رطوبت مورد نیاز برای ریشه زایی فراهم شود، اگر دستگاه رطوبت ساز یا کاور برای قلمه ها فراهم نکرده اید میتونید از غبارپاشی هم استفاده کنید. این کار را هر روز صبح یا عصر انجام دهید.

حتما این روش را امتحان کنید و نظراتتان را برای ما بنویسید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    وقتی ۲ نفر این کار رو انجام دادن ساقه در سیب زمینی خشک شد. سیب زمینی سبز شد . این درست نمیشه . بدون سیب زمینی بهتره انجام بشه .

  • ک.م

    دارچین هم هورمون ریشه زایی داره.پود دارچین را با کمی آب قاطی کرده و قلمه ها را بمدت نیم ساعت در آن قرار دهید.قلمه ها را باید بُرش کج زد.حتما قیچی را کاتِر را با الکُل زِدعفونی کنید.

  • خسرو

    الان کی دنبال قلمه گل هست .
    سیب زمینی گرون هست . عسل کجا بود . دلتان خوش هست .
    ملت دنبال بدبختی هستن . مستاجری و کرایه خونه . هزینه سنگین . ب جای قلمه اختلاسگرا و دزدهای جیب ملت را پیدا کنید .
    انگار ن انگار حضرت آقا دستور نهار تورم دادن اجناس همینجوری گرون میشه . گرسنگی ملت را نابود کرد .

    • محمد نعیمی نظام آباد

      خب برو دنبال همون کارها. شما که وقت و پولشو ندارین چرا خوندین و کامنت گذاشتین.

  • زینب

    سلام، والا من این کار رو پارسال انجام دادم، اما به جای گل رز صاحب چندتا سیب زمینی کوچولو شدم😅
    قلمه خشک شد و سیب زمینی رشد کرد

    • ناشناس

      من انجام دادم نشد در بهترین شرایط

  • ناشناس

    من انجام دادم در ۳گلدان با عسل سیب زمینی سبز نشد

  • کامی

    سلام خب نتیجه میگیریم که فوت کوزه گری و یاد نمیدن بیشتر دوکان بازاره تا تعلیم