مهاجرت به رومانی | مهاجرت کاری به رومانی | مهاجرت آرایشگران به رومانی

مهاجرت آرایشگران به رومانی | مدارک وشرایط دریافت ویزای کاری رومانی

مهاجرت کاری به رومانی یکی از آیتم‌های پرطرفداری است که افراد زیادی به دنبال شرایط آن هستند. این روزها با توجه به شرایطی که در کشورمان به وجود آمده است، خیلی از افراد به دنبال مهاجرت به سایر کشورها هستند. کشورهای زیادی را به عنوان مقصد شما می‌توان در نظر گرفت، اما برای این کار، باید حتما به برخی نکات دقت کنید تا در آینده به مشکل بر نخورید.

آرایشگر
ویکی گردی:

مهاجرت کاری به رومانی یکی از آیتم‌های پرطرفداری است که افراد زیادی به دنبال شرایط آن هستند. این روزها با توجه به شرایطی که در کشورمان به وجود آمده است، خیلی از افراد به دنبال مهاجرت به سایر کشورها هستند. کشورهای زیادی را به عنوان مقصد شما می‌توان در نظر گرفت، اما برای این کار، باید حتما به برخی نکات دقت کنید تا در آینده به مشکل بر نخورید. در بین کشورهایی که می‌توان به عنوان مقصدی برای مهاجرت به آن‌ها در نظر گرفت، معمولا کشورهای اروپایی گزینه بهتری هستند. معمولا هم ایرانیانی که قصد مهاجرت دارند، به یکی از کشورهای اروپایی پناهنده می‌شوند.

اما مهاجرت مسئله‌ای نیست که به همین راحتی قابل انجام باشد. به طور مثال، یکی از مواردی که برای مهاجرت به آن نیاز دارید این است که بتوانید حرفه خود را در آن کشور نیز ادامه دهید. به همین دلیل هم خیلی از افراد به دنبال مهاجرت کاری به کشورهای دیگر هستند؛ چون با این کار، تقریبا شغل آن‌ها نیز در آن کشور تضمین شده خواهد بود و نیازی به یاد گرفتن حرفه جدیدی نخواهند داشت. از این رو، در این مقاله قصد داریم تا تمامی نکات و مسائلی که شما عزیزان برای مهاجرت کاری به رومانی نیاز دارید، ارائه کنیم. اما در ابتدا بیایید تا به بررسی برخی از مهم‌ترین دلایلی که مردم یک کشور را به مهاجرت وا می‌دارد را برای شما شرح دهیم.

چرا مهاجرت کاری به رومانی بر سایر کشورها ارجحیت دارد؟

شاید یکی از سوالاتی که خیلی از شما عزیزان در ذهن داشته باشید، این است که چرا ما روی مهاجرت کاری به رومانی را در این مقاله فوکوس کرده ایم؟ چرا کشورهای دیگری مثل ترکیه را برای مهاجرت کاری معرفی نمی‌کنیم؟ چرا کشورهای توسعه یافته‌تری مثل آلمان را برای مهاجرت در نظر نگیریم؟ همه این سوالات شما را در ادامه این مقاله به صورت کامل و جامع پاسخ خواهیم داد. در ادامه به بررسی بیش‌تر این کشور اروپایی خواهیم پرداخت تا خودتان دلیل اینکه چرا مهاجرت کاری به رومانی را در اولیت قرار دهید، متوجه شوید.

اما در اینجا نیز باید به چند نکته درباره مهاجرت کاری به رومانی مطرح کنیم. شاید زمانی که بحثی راجب مهاجرت و حتی مهاجرت کاری به یک کشور دیگر مطرح می‌شود، خیلی از افراد به کشورهای سطح بالای اروپا مثل آلمان و فرانسه فکر کنند؛ اما این افراد معمولا از پروسه‌های پیچیده‌ای که برای مهاجرت به این کشورها نیاز است، غافل هستند. به علاوه، معمولا پروسه‌ای که فرد باید برای کسب مجوز مهاجرت به کشورهایی مثل آلمان و فرانسه پشت سر بگذارد، زمان نسبتا زیادی را از فرد خواهد گرفت و خیلی از افراد نیز حتی در نیمه‌های راه از مهاجرت به این کشورها منصرف شده اند.

درباره کشور رومانی

کشور رومانی با توجه به اینکه هنوز به توسعه ایده‌‌آلی نرسیده است، به دنبال جذب نیروهای مهار و کاربلد در زمینه‌های فنی است. به همین دلیل هم سالانه تعداد زیادی مهاجر متخصص در این حوزه‌ها را به استخدام خود در می‌آورد. شاید یکی از دلایل پیشرفت چشمگیری که در زمینه‌های مختلف این کشور به وجود آمده است، همین مسئله باشد. به علاوه، این کشور در این زمینه‌ها به شدت کمبود نیرو دارد و به همین دلیل، پروسه مهاجرت این افراد را تسهیل می‌کند.

 

چه کسانی با مهاجرت کاری به رومانی می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند؟

شاید این سوال در ذهنتان مطرح شود که چه افرادی در این کشور می‌توانند درآمد بالاتری داشته باشند؟ در پاسخ باید گفت فارغ التحصیلانی که به چند زبان مسلط هستند می‌توانند مشاغل سطح بالایی در شهرهای مهم رومانی مثل بخارست و کلوژ به دست آورند. البته این را در نظر داشته باشید که شرط اصلی کار در این گونه شرکت‌ها و سازمان‌ها، تسلط به زبان انگلیسی است. البته خود مردم کشور رومانی به ۵ زبان آلمانی، ایتالیایی، انگلیسی، فرانسوی و رومانی صحبت می‌‌کنند، اما اگر شما زبان انگلیسی را به صورت محاوره ای بلد باشید، مشکلی برای مهاجرت کاری به رومانی نخواهید داشت. این نکته را هم در نظر داشته باشید که پس از یافتن کار مورد نظر خود، باید جزئیات آن از جمله قرارداد، بیمه، میزان حقوق دریافتی و سایر شرایط آن را بررسی و مورد توجه قرار دهید.

مهاجرت استادان کارگر و فعالین مشاغل ساختمانی در رومانی نیز به عنوان یکی از پر درآمد ترین شغل‌ها شناخته شده است.

پردرآمد ترین شغل‌ها در این کشور در حوزه ی پزشکی، مهندسی، برق، مخابرات و شیمی است که جزو رشته‌های با مهارت بالا به شمار می‌روند و درآمد آن‌ها ۵۹ درصد بیشتر از شرایط مشابه در ایران است. افرادی که مهارت‌های نیمه حرفه ای دارند و از تحصیلات خوب اما تجربه ی کاری کمی برخوردار هستند، درآمد رو به متوسطی خواهند داشت، به طوری که می‌توانند هزینه‌های زندگی را پوشش داده و مقداری را هم پس انداز کرد. کمترین درآمد متعلق به شغل‌های رده‌های پایین تر با مهارت اندکی است که درآمد آن هزینه‌های زندگی را پوشش می دهد اما برای پس انداز مقداری دشوار است.

چه مشاغلی برای مهاجرت کاری به رومانی مناسب‌تر هستند؟

در بین مشاغلی که می‌توان برای مهاجرت کاری به رومانی در نظر گرفت، می‌توان آرایشگری را در اولیت قرار داد. به عنوان یک نکته کلی بهتر است بدانید که در این کشور، شغل‌هایی مثل آرایشگری و مشاغلی که بیش‌تر با ساخت و ساز سرو کار دارند، تقاضای و نیاز بیش‌تری دارند. به همین دلیل هم افرادی که در این حرفه‌ها مهارت خوبی داشته باشند، دردسر کم‌تری برای مهاجرت کاری به رومانی خواهند داشت و کارشان سریع‌تر راه می‌افتد.

در این سال‌ها، کشور رومانی همواره در حال استخدام نیرو بوده است و به همین دلیل هم مهاجرت کاری به رومانی یکی از گزینه‌هایی پیشنهادی برای شما عزیزان می‎‌باشد. با توجه به اطلاعات موجود، در سال ۲۰۲۰ مشاغلی که استخدام نیرو بیشتری داشته اند با ساخت و ساز و کارهای فنی سروکار داشته اند؛ به عنوان مثال، حمل و نقل کالا، مغازه داری، کارگران ساختمانی، کارگران تولیدی، نگهبانان، کارمندان سهام، دستیاران فروش، تهیه کنندگان و نصب کنندگان، رانندگان ماشین‌های سنگین و تاکسی رانان، آرایشگران و … از جمله این موارد اند. معمولا برای پیدا کردن کار در رومانی می‌توان از سایت‌ها و موسسات کاریابی استفاده کرد. به علاوه، می‌توان از مجلات و روزنامه یا ارتباط مستقیم با کارفرمایان نیز اقدام کرد.

شرایط مهاجرت کاری به رومانی به چه صورت است؟

مهاجرت کاری به رومانی اشتغال به کار در این کشور مانند بقیه کشورها شرایطی دارد. هر کشوری براساس قوانین خاصی که دارد، معمولا یکسری محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌هایی برای مهاجرینی که به قصد کار به آنجا می‌روند، لحاظ می‌کند. مهاجرت کاری به رومانی نیز از این قوانین مستثنا نیست؛ اما نکته قابل توجه در مورد این قوانین این است که کشور رومانی به نسبت سایر کشورهای اروپایی، قوانین بسیار ساده‌تری برای مهاجرین در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال، شما برای اینکه بتوانید مهاجرت کاری به کشوری مثل آلمان داشته باشید، باید حتما سطح زبان انگلیسی بالایی داشته باشید. این سطح زبان باید به گونه ای باشد که بتوانید به صورت محاوره‌ای به خوبی حرف بزنید؛ اما علاوه بر آن نیز باید حتما مدرک زبان خود را کسب کرده باشید، در غیر این صورت، این کشور با مهاجرت و استقرار شما موافقت نخواهد کرد.

آیا مهاجرت کاری به رومانی نیاز به داشتن مدرک زبان است؟

اما کشوری مثل رومانی از این قانون تبعیت نمی‌کند. یعنی شما برای مهاجرت کاری به رومانی نیاز به داشتن مدرک زبان انگلیسی نخواهید داشت. البته این را در نظر داشته باشید که برای زندگی در این کشور نیاز به یاد داشتن زبان برای انجام کارهای روزمره خواهید داشت. اما نیازی به کسب مدرک زبان ندارید و بدون این مدرک نیز می‌توانید در این کشور مستقر شده و به حرفه خود بپردازید. حتی در مشاغلی که به ساخت و ساز مربوط هستند، خیلی از کارفرمایان شما ایرانی بوده و به زبان فارسی تسلط دارند. بنابراین نیازی به فراگیری حرفه ای زبان انگلسی نخواهید داشت.

سایر قوانینی که برای مهاجرت کاری به رومانی نیاز است

یکسری قوانین دیگر نیز در این کشور وجود دارد که باید حتما از آن‌ها تبعیت کنید. مثلا اینکه متقاضی باید سلامت جسمی خود برای فعالیت کاری مورد نظر را اثبات کند. یا اینکه از تحصیلات ویژه و یا تجربه کاری حرفه‌ای برخورددار باشد. همچنین باید گواهی عدم سوء سابقه در ارتباط با فعالیت شغلی داشته باشید تا بتوانید در مراکزی که در این کشور نیروی کار استخدام می‎کنند، شروع به کار کنید. به علاوه، متقاضی باید در زمان مناسب برای پرداخت‌های خود به بودجه دولت اقدام کند و دولت رومانی سهیمه سالانه دریافت می‌کند. علاوه بر این‌ها نیز، حرفه شما باید به گونه‌ای باشد که شهروندان رومانی و سایر کشورهای اتحادیه اروپا قادر به انجام آن شغل و اخذ آن سمت نباشند.

با توجه به اینکه این کشور جزو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، مهاجرت کاری به رومانی نیاز به دانستن یکسری قوانین مربوط به این اتحادیه نیز دارد. طبق مقررات اتحادیه اروپا، تمام شهروند اتحادیه اروپا از حقوق کاری مشابهی برخوردار هستند و نیازی به مجوز کار ندارند اما اتباع خارجی تنها پس از اخذ مجوز کار و داشتن اقامت طولانی برای کار می‌توانند دارای شغل شوند. اگر اقامت موقت داشته باشید، با توجه به نوع شغل و حرفه ی شما تا مقاصد شغلی بعدی می‌توانید اقامت خود را یک تا دو سال تمدید کنید.

برای اخذ پذیرش کاری و مهاجرت کاری به رومانی، در این کشور باید مدارکی مثل ویزای کاری رومانی، پاسپورت، روزمه کاری، روزمه علمی و برخی مدارک خاص که نشان دهنده شایستگی و توانایی کار در این کشور است را داشته باشید. همچنین باید نامه پذیرش از طرف کارفرما را نیز داشته باشید که در این مورد، در ادامه توضیحات بیش‌تری ارائه خواهیم کرد.

دعوتنامه کارفرما برای مهاجرت کاری به رومانی به چه صورت است؟

برای اقامت از طریق کار در رومانی نیاز به دعوتنامه یک کارفرمای رومانیایی است که آن کارفرما باید مجوز ارسال دعوت نامه را داشته باشد. شرایط اخذ این مجوز بدین صورت است:

اولا کارفرما باید دو سری آگهی نیروی کار به مدت ۳ ماه را منتشر کرده باشد. همچنین کارفرما باید اقدام برای اخذ مجوز به محل اداره بازرسی کل مهاجرت کرده باشد. در ادامه باید مدارک لازم برای اخذ مجوز به محل بازرسی نزدیک به محل کارفرما را ارائه کرده باشد. علاوه بر این‌ها نیز، پرداخت مالیات‌های مربوطه به دفاتر اداره کل بازرسی مهاجرت باید صورت بگیرند. این را هم در نظر داشته باشید که این فرایند حدود ۳۰ تا ۴۵ روز زمان خواهد برد و در صورت طی شدن همه مراحل، مجوز شما صادر خواهد شد.

مهاجرت کاری به رومانی ارزان‌تر تمام می‌شود؟

شاید خیلی از افراد بگویند که کشور رومانی به نسبت سایر کشورهای اروپایی توسعه یافته‌ای مثل آلمان و فرانسه، از شاخص‌های کیفیت زندگی پایین برخوردار است. اما شما به عنوان یک مهاجر باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای مهاجرت و به خصوص مهاجرت کاری به رومانی، هزینه‌ای به مراتب کم‌تر از سایر کشورهای اروپایی خواهید پرداخت. کشور رومانی برای افرادی که به دنبال مهاجرت به اروپا هستند ولی از طرفی نمیتوانند هزینه زیادی کنند انتخاب بسیار خوبیست.

شاید بپرسید که چرا مهاجرت کاری به رومانی نسبت به ترکیه ارجحیت دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که رومانی علاوه بر این که جزو کشورهای اتحادیه اروپا به حساب می‌آید، احتمالا در سال‌های آتی شاهد پیوستن آن به کشورهای شنگن نیز خواهیم بود. این یعنی شما قرار نیست به رومانی به عنوان مقصد نهایی خود نگاه کنید؛ البته می‌توانید به صورت دائمی نیز در این کشور مستقر شده و با درآمد خوبی که دارید، یک زندگی مرفه را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید. اما اگر قصد دارید تا به کشورهای توسعه یافته‌تری مثل آلمان، فرانسه و حتی انگلیس مهاجرت داشته باشید، می‌توانید با مهاجرت کاری به رومانی، پلی را برای رفتن به این کشورها برای خود آماده کنید.

به علاوه، شما می‌توانید پس از مهاجرت کاری به رومانی و حدود ۳ ماه کار کردن در این کشور، کارت اقامت خود را دریافت کرده و با ارسال دعوت‌نامه به همسر و فرزندان خود، آن‌ها را نیز به این کشور بیاورید. یکی از نکات قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که شما می‌توانید پس از دعوت همسر خود به این کشور، مجوز کار وی را نیز دریافت کرده و با درآمد بالاتر، زندگی خیلی بهتری را برای خود رقم بزنید. کشور رومانی برای رفاه زندگی مهاجرینی که به این کشور می‌آیند، امکاناتی را در نظر گرفته است تا فرزندان این اشخاص نیز بتوانند به صورت کاملا رایگان از تمامی امکانات مدارس دولتی آن بهره‌مند شوند و به تحصیل خود ادامه دهند.

برای دریافت ویزای کاری در رومانی باید چه مدارکی داشته باشیم؟

برای مهاجرت کاری به رومانی، در ابتدا باید بتوانید مجوز کار در این کشور را دریافت نمایید. سپس باید یک قرارداد رسمی با کارفرمای خود امضا کرده و رزومه شخصی خود را همراه خود داشته باشید. به علاوه، حتما باید پاسپورتی داشته باشید که حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد، در غیر این صورت باید به مراکز مربوطه مراجعه کرده و اعتبار پاسپورت خود را تمدید نمایید. همچنین باید فرم تکمیل شده ویزا به همراه دو قطعه عکس ۶×۴ و کپی شناسنامه خود را همراه خود داشته باشید. علاوه بر همه این‌ها، باید حتما برای اثبات تجربه‌ها و مهارت‌های کاری خود، گواهی تهیه نموده و آن را برای دریافت ویزای کاری به این کشور، ارائه نمایید.

حرفه آرایشگری برای مهاجرت کاری به رومانی

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که برای مهاجرت کاری به رومانی، از تجربه و تخصص خوبی در حرفه آرایشگری برخوردارید، می‌توانید صفر تا صد این پروسه را به ما واگذار کنید تا با کم‌ترین هزینه ممکن، پروسه مهاجرت کاری به رومانی را در زمان کوتاهی به انجام رسانید. اگر شما در این حرفه از مهارت خوبی برخوردارید، می‌توانید به کشور رومانی به عنوان یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی در نظر داشته باشید. این حرفه یکی از پردرآمدترین کارها در این کشور به شمار می‌آید. دلیل آن هم این است که آرایشگری در رومانی به چند تخصص جداگانه تقسیم می‌شود. به عنوان مثال، اگر شما بتوانید در حوزه آرایش خانم‌ها مهارت خوبی کسب کنید، می‌توانید در این کشور به درآمد ایده‌آلی برسید.

برای مهاجرت کاری به رومانی می‌توانید تخصص‌هایی در زمینه‌های مختلف آرایشگری کسب نمایید. به عنوان مثال، رنگ مو و لایت، کوتاهی و براشینگ، پاکسازی، فشیال و آبرسانی پوست از جمله این مهارت‌ها هستند. همچنین، شما می‎توانید با کسب مهارت در زمینه‌های شینیون، وکس صورت، بدن و بند و ابرو، ناخن‌کاری و کاشت مژه، به درآمد خوبی در این کشور دست پیدا کنید. علاوه بر این‌ها نیز، تتو آرتیست و لیزر موهای زائد از جمله تخصص‌های پرطرفدار در این کشور به شمار می‌روند.

نکاتی که باید برای مهاجرت کاری به رومانی به عنوان یک آرایشگر در نظر داشته باشید

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، برای مهاجرت کاری به رومانی نیاز به کسب مدرک زبان نخواهید داشت، اما این نکته را مد نظر قرار دهید که اکثر مشتریان شما در این کشور به زبان انگلیسی صحبت خواهند کرد؛ بنابراین باید بتوانید زبان انگلیسی را به صورت محاوره‌ای فرا بگیرید تا از این طریق مشتریان بیش‌تری را برای خود جذب کنید. به علاوه، سابقه کاری شما براساس بیمه شما بررسی نخواهد شد و فقط کافی است تا جواز کسب و یا گواهی اشتغال به کار خود را به کارفرما نشان دهید. در صورتی که این دو را همراه خود نبرده باشید، می‌توانید در مصاحبه مربوطه شرکت کرده و پس از تایید، شروع به کار کنید.

این را در نظر داشته باشید که اگر پروسه مهاجرت کاری به رومانی را به مجموعه ما بسپارید، صفر تا صد این پروسه چیزی حدود ۴ و نهایتا ۶ ماه به طول خواهد انجامید. این زمان به نسبت این که خودتان این پروسه را دنبال کنید، بسیار زمان کم‌تری است. خیلی از افراد در مورد هزینه مهاجرت کاری به رومانی سوالاتی می‌پرسند؛ در مورد این موضوع باید بدانید که هزینه این مهاجرت حدود ۶۰۰۰ یورو در نظر گرفته شده است که به نسبت سایر کشورهای اروپایی، رقم خیلی کمی است. به علاوه، یکی از مزایایی که مجموعه ما برای شما عزیزان در نظر گرفته است، این است که می‌توانید این مبلغ را در سه قسط ۲۰۰۰ یورویی پرداخت کنید. این یعنی شما اگر کل مبلغ را نتوانید یک جا آماده کنید، می‌توانید سه ماه زمان بخرید و کل آن را پرداخت نمایید.

درآمد یک آرایشگر در کشور رومانی چقدر است؟

معمولا با توجه به این که تقاضای زیادی برای انجام کارهای مختلف در این کشور زیاد است، درآمد آرایشگران نسبت به ایران خیلی بالاتر است. حتی آرایشگری که خیلی مهارت کافی ندارد و به صورت مبتدیانه کارها را انجام می‌دهد، حداقل ۱۵۰۰ یورو در ماه درآمد خواهد داشت؛ این یعنی چیزی حدود ۴۵ میلیون تومان می‌توانید در این کشور درآمد ثابت داشته باشید. اما اگر بتوانید تخصص‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد را به خوبی فرا بگیرید، می‌توانید در آمد خود را به ۳ یا ۴ برابر یک آرایشگر مبتدی برسانید. معمولا آرایشگران حرفه ای در رومانی از درآمد حداقلی ۴۰۰۰ یورویی برخوردار اند.

از چه مزایایی به عنوان یک آرایشگر در رومانی برخورداریم؟

اولین و مهم‌ترین مزیتی که می‌توانید به عنوان یک آرایشگر در این کشور داشته باشید این است که یک سالن زیبایی با تمامی امکانات جدید و مدرن در اختیار شما قرار می‌‌گیرد. مشتریان زیادی معمولا به این سالن زیبایی مراجعه می‌کنند و هر آرایشگر یک صندلی مخصوص خود را دارد که می‌تواند نیاز مشتریان را برطرف سازد. معمولا در اوایل کار و تا یک ماه، باید به صورت روزمزد شروع به کار کنید. اما پس از گذشتن یک ماه، می‌توانید درصدی را به عنوان اجاره به مالک آن سالن بدهید و سود خوبی هم در کنار آن داشته باشید. نکته قابل توجه درمورد کشور رومانی این است که شما می‌توانید با حدود یک ششم حقوق یک آرایشگر مبتدی، یک خانه مبله و شیک را اجاره کرده و در آن زندگی کنید. اما پیشنهاد ما این است که اگر به صورت مجردی به این کشور مهاجرت می‌کنید، همراه با برخی از آرایشگران دیگر یک خانه را اجاره کنید تا از این طریق، در هزینه‌های زندگی نیز به خوبی صرفه جویی نمایید.

مهم‌ترین دلایل مهاجرت مردم

پدیده مهاجرت پیشینه ای به قدمت تاریخ بشریت و جایگاه بسزایی در حافظه اجتماعی مردم دارد. سفر هجرت بشر که از اعصار نخستین آغاز شد، شاهد اقدامات مهاجرتی فردی و دسته جمعی افرادی بود که برای بقا در شرایط بهتری نسبت به زندگی کنونی خود در جغرافیای خود کوچ کردند. در دوران باستان که هنوز مفهوم مالکیت از نظر مقبولیت اجتماعی شناخته نشده بود، مهاجرت‌ها بیشتر به دلیل سرپناه، بلایا، امنیت و نرسیدن به غذای کافی پدید می‌آمد. تغییر و تطبیق دائمی ساختار انسان با شرایط جدید نیز باعث شده است که دلایل مهاجرت در طول زمان تغییر کند. با پذیرفتن زندگی مستقر، مفاهیم شهر و ایالت پدیدار شد و در راستای این توسعه، مرزهای تعیین شده توسط قدرت حاکم و قواعد تعیین شده توسط قدرتی که اقتدار زندگی در آن مرزها را در اختیار داشت، به منصه ظهور رسید.

این مجموعه قوانین منجر به پیدایش عوامل سیاسی و اجتماعی مرتبط با علل مهاجرت شده است. در دنیای امروز که فرصت‌های حمل‌ونقل و ارتباطات روز به روز در حال افزایش است، یک جنبش مهاجرت بین‌المللی وجود دارد که روندی دائمی در حال افزایش در سراسر جهان دارد و فرآیندهای آن شامل متغیرهای چند بعدی مانند سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و محیطی است. بسیاری از متفکران عصری را که در آن زندگی می‌کنیم، «عصر کوچ» می‌دانند. نه تنها ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورهای پذیرنده، فرستنده و ترانزیت را تهدید می کند، بلکه به حاکمیت ملی و امنیت ملی آن‌ها نیز اهمیت می دهد.

برای درک دلایل مهاجرت، نگاه کردن به تاریخ اغلب دلایل خوبی را نشان می‌دهد. مهاجرت پدیده ای است که از نظر ریشه به دوره‌های اول تاریخ باز می‌گردد. تمایل مردم به زندگی در شرایط بهتر و کنجکاوی بی‌پایان آن‌ها به جابجایی جغرافیایی انسان‌ها منجر شده است. در طول تاریخ، جنبش‌های فردی یا توده‌ای انسانی دلایل مختلفی داشته و هنوز هم ساختار پویای خود را حفظ کرده است. جنبش‌های مهاجرت به اندازه‌ای مؤثر بوده است که بسته به تحولات مرزها، انقلاب‌های صنعتی، ساختار جغرافیایی و فناوری، نیروی کار و سرمایه موجود را جابجا کند.

دلایل اقتصادی

فقر عامل اصلی بسیاری از مشکلات اجتماعی است. بر اثر همین فقری که در یک جامعه به وجود می‌آید، مردم ممکن است تلاش‌های غیرقانونی را برای به دست آوردن سرپناه و تغذیه مناسب انجام دهند. البته باید بدانید که خود اقدامات، نابرابری‌های درآمدی عظیمی را ایجاد کرده و مشکل را عمیق‌تر می‌کند. متأسفانه باید گفت که بین وضعیت درآمد و سلامت رابطه خطی وجود دارد. برای افرادی که نمی‌توانند درآمد کافی کسب کنند، تقریباً غیرممکن است که خدمات بهداشتی مورد نیاز خود را به درستی دریافت کنند.

در صورت لزوم ارزیابی بر اساس دلایل اقتصادی؛ لازم به ذکر است که مسائلی مانند عدم دسترسی به غذا، عدم دسترسی به خدمات بهداشتی، عدم دسترسی به آب سالم، دستمزد ناکافی، عدم امنیت شغلی و توزیع ناعادلانه درآمد باعث تحرکات مهاجرتی می‎شود. مهاجرت به دلایل اقتصادی اثرات زیادی بر آن کشور نیز ایجاد می‌کند. این اثرات مستقیماً بر اقتصاد کشور مبدا و کشور مقصد تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، عرضه کارمندان برای کشور هدف افزایش می‌یابد و دستمزدها به همین دلیل کاهش می‌یابند. اثر مشابهی در خانه‌ها و دفاتر اجاره‌ای کشور هدف تجربه می‌شود. زیرا متناسب با افزایش تقاضا، اجاره بها نیز به همان میزان افزایش می‌یابد. همچنین اثرات منفی برای کشور مبدا ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، مناطقی که جمعیت خود را از دست داده اند به سختی توسعه می‎یابند.

در اینجا باید این نکته را هم ذکر کنیم که یکی از کشورهایی که امروزه توانسته به رشد خوبی در اقتصاد برسد، رومانی است. این کشور امروزه در بین کشورهایی دیده می‌شود که از نظر رشد اقتصادی، از سرعت خوبی برخودار اند. به علاوه، این کشور برای توسعه هرچه بیش‌تر، متخصصان زیادی را از سراسر دنیا جذب کرده است تا بتواند در این زمینه رشد خوبی داشته باشد. با این توضیحات، می‌توان فهمید که مهاجرت کاری به رومانی، یکی از  بهترین گزینه‌های پیشنهادی برای افرادی است که قصد دارند حرفه خود را در کشور هدف نیز دنبال کنند. به علاوه، این کشور جزو اتحادیه اروپا به حساب می‌آید و همین مسئله می‌تواند به عنوان یکی از مزایای مهاجرت کاری به آن محسوب شود.

دلایل سیاسی

دلایل سیاسی بخش بزرگی از جنبش‌های مهاجرتی را تشکیل می‌دهند که در مقیاس جهانی نیز رخ می‌دهد. عواملی مانند نقض حقوق بشر به دلایل سیاسی، آزار و اذیت، محدودیت آزادی‌های شخصی، نابرابری‌ها، عدم استقلال قضایی و کودتاهای نظامی دلایل اصلی جنبش‌های مهاجرتی را تشکیل می‌دهند. اما متأسفانه غالب‌ترین عامل دلایل سیاسی جنگ‌هاست. جنگ‌هایی که باعث مهاجرت‌های بزرگ می‌شود نیز یکی از دلایل اصلی مهاجرت اجباری است.

اگر بخواهیم دلایل سیاسی عمده ای که در مهاجرت کاری به رومانی در کشور ما تاثیر می‌گذارند اشاره بکنیم، می‌توان به محدودیت آزادی‌های شخصی، نابرابری‌ها و گاهی نیز آزار و اذیت‌ها اشاره کرد. البته دلیل مهاجرت خیلی از ایرانیان معمولا دلایل اقتصادی است اما برخی از افراد نیز هستند که به عنوان مثال، برای آزادی‌های شخصی به کشوری مثل رومانی مهاجرت می‌کنند. مهاجرت کاری به رومانی یکی از بهترین گزینه‌هایی است که یک فرد ایرانی می‌تواند در نظر داشته باشد، زیرا این کشور مزایای زیادی برای مهاجرین در نظر گرفته است که برای ایرانیان نیز صدق می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر