اپلیکیشن وایبر | دانلود پیام رسان وایبر | وایبر فیلتر شد

پیام‌رسان وایبر هم به جمع فیلترشدگان اضافه شد | فیلترینگ تا چه زمانی ادامه دارد؟

پیام‌رسان وایبر جدیدترین پلتفرم بین‌المللی است که طی یک هفته اخیر فیلتر می‌شود.

وایبر
ویکی گردی:

پیام‌رسان وایبر جدیدترین پلتفرم بین‌المللی است که طی یک هفته اخیر فیلتر می‌شود. لیست پلتفرم‌های بین‌المللی که طی یک هفته اخیر به تیغ تیز فیلترینگ گذشته‌اند در حال گسترش است. وایبر جدیدترین قربانی فیلترینگ است. اینستاگرام، واتس‌اپ، اسکایپ، لینکدین، گوگل پلی و اپ استور از جمله فیلتر شده‌های یک هفته اخیر هستند. فیلتر وایبر برای اولین بار نیست که رخ داده است.

این پیام‌رسان همچنین اوایل دهه ۹۰ که با موج استقبال کاربران ایرانی رو به رو شده بود با کاهش شدید پهنای باند رو به رو شد و موجب مهاجرت ایرانی‌ها به پیام‌رسان تلگرام شد.

نکته قابل تامل سکوت وزارت ارتباطات در این روزهاست. این وزارتخانه که متولی این حوزه است کاملا سکوت کرده و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. این در حالی است که زارع‌پور ابتدای تیر ماه وعده داده بود نه تنها پلتفرمی فیلتر نشود بلکه برخی از فیلتر شده‌ها برای یک سری اقشار خاص مثل اساتید و خبرنگاران رفع فیلتر شود. او در واقع ایده‌ی «اینترنت طبقاتی» را مطرح کرده بود؛ رویکردی که از سوی بخش‌های مختلف جامعه و کارشناسان مورد انتقاد است.

از سوی دیگر با توجه به حذف اینستاگرام و واتس‌اپ از فروشگاه‌های اندرویدی ایرانی، برخی معتقدند این فیلترها دائمی خواهد بود. این در حالی است که میلیون‌ها کسب و کار ایرانی در اینستاگرام فعال هستند و برخی پیام‌رسان‌های داخلی باز هم نتوانستند پذیرای کاربران جدید باشند تا مهر تاییدی بر ضعف زیرساخت نسخه‌های بومی زده شود که مدعی توانایی مدیریت این حجم کاربر ایرانی هستند.

به گفته وزیر کشور تا پایان‌یافتن اغتشاشات محدودیت‌های اینترنتی ادامه دارد. هرگاه دستگاه امنیتی و اطلاعاتی مطمئن شود که دیگر چنین موضوعیتی نیست این محدودیت‌ها برداشته می‌شود.

 در چند روز اخیر شاهد اختلال در دسترسی به اینترنت و در ادامه فیلتر شبکه‌های مجازی خارجی به‌ویژه اینستاگرام بوده‌ایم. حال پرسش این اس که قطعی اینترنت و فیلترینگ تا کی ادامه دارد؟

به دلیل ناآرامی‌های اخیر و سوءاستفاده اغتشاشگران از شبکه‌های اجتماعی، محدودیت‌هایی در اینترنت و دسترسی کاربران به این شبکه‌ها ایجاد شده که ضرر و زیان بسیاری برای کسب‌وکار‌های آنلاین به همراه داشته است.

در چند روز اخیر به دلیل به وجود آمدن اوضاع آشفته و ایجاد برخی اغتشاشات در نقاط مختلف کشور شاهد اختلال در دسترسی به اینترنت و در ادامه فیلتر شبکه‌های مجازی خارجی به‌ویژه اینستاگرام بوده‌ایم. به گفته فعالان کسب‌وکار مجازی اغتشاشات اخیر باعث افت شدید بازار کسب‌وکار‌های اینترنتی شده است.

بر اساس گزارش سال گذشته مرکز آمار ایران، معادل ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه‌های مجازی کسب درآمد می‌کنند؛ به طوری که حدود ۹ میلیون نفر یعنی ۸۳ درصد از طریق اینستاگرام در حال کسب درآمد هستند.

خانم جعفری یکی از فروشندگان در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام) می‌گوید: متاسفانه حدود ۱۰ روز می‌شود که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام قطع شده است و در این چند روز ضرر بالایی را متحمل شده‌ایم. اغتشاشات ضرر و زیان زیادی برای کسب‌وکار‌ها به همراه داشته است. به عنوان یک فروشنده لباس در اینستاگرام بالغ بر ۲۰ الی ۳۰ میلیون در شرایط کنونی متضرر شده‌ام و با وضعیت به‌وجودآمده باید حقوق خیاط، برش کار و ... را از جیب خودم پرداخت کنم که این موضوع شرایط را برای ما سخت کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر