آداب و رسوم | آداب و رسوم سال نو | آداب و رسوم کشورهای مختلف

آداب و رسوم سال نو در کشورهای مختلف چطوریه؟ +عکس

در این مطلب از سایت ویکی گردی با ما همراه باشید تا با آداب و رسوم سال نو در کشورهای مختلف آشنا شویم.

سال نو
ویکی گردی:

در بیشتر کشورهای دنیا، جشن‌های سال نو از ۳۱ دسامبر شروع می‌شود؛ ولی در بعضی از کشورها روز دیگری را جشن می‌گیرند. هر کشوری آداب و رسوم سال نو خاصی برای جشن‌گرفتن آغاز سال دارد. معمولا آداب و رسوم سال نو از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. این آداب و رسوم سال نو شامل جمع‌ شدن افراد خانواده کنار یکدیگر، کارهایی نمادین برای دورکردن خاطرات بد سال گذشته و استقبال از اتفاقات خوب آینده است.

۱. شیلی

شب سال نو در شیلی فرصتی برای بزرگداشت عزیزان درگذشته است. خانواده‌ها شب را در کنار عزیزان درگذشته خود با خوابیدن در قبرستان می‌گذرانند. پیش از رفتن به آرامستان، همه آنها برای یک شام فراوان که شامل بوقلمون شکم‌پر یا نوعی غذای گوشتی دیگر است جمع می‌شوند. وقتی نیمه‌شب فرامی‌رسد، آنها با آتش‌بازی‌های چشم‌نواز جشن می‌گیرند و رنگ‌های خاصی می‌پوشند که طبق روال سنتی در آمریکای جنوبی نشان‌دهنده امید به آینده است. برای شب آنها میان‌وعده‌ها و نوشیدنی‌های مختصر تهیه می‌کنند و در کنار گورها آتش روشن می‌کنند.

شیلی

۲. پورتوریکو

مشابه سایر فرهنگ‌های لاتین، مردم پورتوریکو نیز برای بیرون راندن ارواح شیطانی، در نیمه‌شب، ۱۲ حبه انگور می‌خورند و سطل‌های آب را از پنجره بیرون می‌ریزند. همه‌چیز را تمیز می‌کنند، ماشین، خانه، باغ و حتی خیابان‌ها؛ برای اینکه سال نو را تمیز و تازه شروع کنند. برای جذب خوش‌شانسی، خانواده‌ها بیرون از خانه خود شکر می‌پاشند. برای جشن، غذاهای سنتی سرو می‌شود، از جمله گاندول آروز، غذایی به‌نام پستل، کوکیتو و پودینگ برنج.

پورتوریکو

۳. مکزیک

سال نو در مکزیک زمان استقبال از تازگی است. ریختن سطل آب به بیرون از پنجره و بازکردن درِ ورودی برای بیرون‌کردن سال کهنه از رسوم سنتی سال نو است. خانواده‌ها چند سکه را روی زمین می‌اندازند و برای داشتن آینده‌ای مرفه، آنها را به داخل خانه جارو می‌کنند. در مهمانی‌ها، رژه‌ها و جشنواره‌ها شرکت می‌کنند که این مراسم با آتش‌بازی‌های چشم‌نواز و رسم سوزاندن مترسک‌ها در آمریکای لاتین کامل می‌شود.

مکزیک

۴. چین

به‌طور رسمی چین اول ژانویه را به‌عنوان اولین روز سال جدید به رسمیت می‌شناسد؛ اما سال جدید چینی بر اساس تقویم قمری چین است و آماده‌سازی برای آن ۷ روز قبل از شب سال نو آغاز می‌شود. این آماده‌سازی شامل تمیزکاری کامل خانه برای ازبین‌بردن هرگونه بدشانسی سال گذشته، خرید تزئینات، هدایا و خرید لباس‌های جدید (به‌ویژه برای کودکان) است. در این روزها، استفاده از کلمات مربوط به «بیماری»، «مرگ»، «کشتن»، «شبح» و… ممنوع است؛ برای اینکه در سال جدید نتایج بدی به همراه نداشته باشد. جشن‌های خیابانی شامل رقص شیر سنتی است که خوش‌شانسی می‌آورد. روی سر شیر، آینه‌ای قرار دارد تا ارواح شیطانی با بازتاب‌های خود ترسیده و فراری شوند.

چین

۵. کره جنوبی

شب سال نو مراسمی ویژه در کره جنوبی است. بسیاری از شهرهای ساحلی «جشنواره‌های طلوع آفتاب» برگزار می‌کنند که مردم اولین طلوع آفتاب سال نو را تماشا کنند. اگر هم‌زمان با طلوع خورشید آرزو کنید، در سال جدید برآورده می‌شود. برخی از افراد امیدها و رؤیاهایشان را نیز یادداشت می‌کنند و آنها را در بالن آرزوها یا فانوس‌هایی که در آسمان رها می‌شوند قرار می‌دهند. کره‌ای‌ها لباس‌های سنتی به‌نام هانبوک می‌پوشند و با خانواده دیدار می‌کنند. همچنین کیک‌های برنجی یا دامپلینگ برای یادبود گذشتگان درست می‌کنند.

کره جنوبی

۶. فیلیپین

در فیلیپین معتقدند همه‌چیز باید شب سال نو گرد باشد. این گردبودن نمادی از سکه است و گفته می‌شود ثروت را برای آینده به دنبال دارد. جشن سال نو شامل سروصداکردن با بوق، موسیقی، دادوفریاد، سوت‌زدن، قاشق‌زدن روی قابلمه و صدای ترقه برای جلوگیری از بدشانسی و دورکردن روح شیطانی است. مردم فیلیپین رشته‌فرنگی سنتی و غذاهای لذیذ مانند مالاگکیت و بیکو برای سال نو تهیه می‌کنند. قبل از اینکه نیمه‌شب فرابرسد، همه پنجره‌ها و درها از جمله کابینت، کمد و دراورها را باز می‌کنند تا خوش‌شانسی وارد خانه شود.

فیلیپین

منبع: چطور
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر