نکات رانندگی | رانندگی در برف | رانندگی در زمستان

نکاتی در مورد رانندگی در برف و جاده های یخ زده | نکات ایمنی خودرو در زمستان

اگر می‌خواهید در فصول سرد سال با خیال راحت رفت‌ و آمد کنید، تا انتهای مقاله همراه ما با نکات رانندگی باشید.

رانندگی در برف
ویکی گردی:

زمین برفی می‌تواند رانندگی را به یک چالش واقعی تبدیل کند و حتی می‌تواند منجر به تصادف شود. بنابراین قبل از شروع به رانندگی در برف، باید خود را به‌اندازه کافی آماده کنید تا بتوانید به‌موقع به مقصد برسید. همچنین از قبل باید بدانید در شرایط مختلف چه کاری انجام دهید تا از بروز حادثه رانندگی در برف جلوگیری کنید. نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کرده‌ایم تأثیر زیادی در ایمن‌تر رانندگی در برفدارند.

نکات قبل از شروع رانندگی در برف

در این بخش به نکات و مواردی که قبل از شروع به حرکت باید رعایت کنید، اشاره کرده‌ایم.

اگه حین رانندگی لاستیک ماشین ترکید چیکار کنیم؟ + راهکار

۱. مسیر خود را مشخص کنید

قبل از حرکت، مسیر خود را به‌دقت بررسی کنید. برای این کار از اپلیکیشن‌های مسیریاب کمک بگیرید و  از آن برای اطلاع از ترافیک خیابان‌ها استفاده کنید تا بتوانید مسیرهایی انتخاب کنید که خلوت‌تر هستند.

حتما آخرین اطلاعیه‌های مربوط به آب و هوای محل زندگی‌تان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در مسیر گیر نمی‌کنید.

۲. مدت زمان بیشتری را برای رسیدن به مقصد در نظر بگیرید

احتمالا در روزهای برفی نسبت به روزهای عادی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا به مقصدتان برسید. چراکه باید برف شیشه‌ها، آینه‌ها، چراغ‌ها و سقف را از روی ماشین بردارید.

همچنین باید منتظر بمانید تا یخ شیشه جلویی آب شود. می‌توان گفت که این مهم‌ترین نکته رانندگی در برف است.

اگر متوجه شدید که قفل در یخ زده است، بهتر است کلید را گرم کنید یا یخ‌زدا یا روان‌کننده‌های روغنی را داخل قفل اسپری کنید.

علاوه بر این‌ها، بررسی مواردی که در ادامه به آنها اشاره شده است نیز زمان‌بر خواهد بود، اما ارزش آن را دارد که قبل از حرکت، کمی برایشان وقت بگذارید.

3. مطمئن شوید که برف‌ پاک‌ کن‌ خاموش است

قبل از روشن کردن ماشین، مطمئن شوید که کنترل خودکار برف‌پاک‌کن خاموش است، زیرا در صورتی که یخ زده باشد و شروع به کار کند، فیوز کنترل برف‌پاک‌کن منفجر می‌شود. برف‌پاک‌کن‌ها باید درست کار کنند تا بتوانید شیشه جلو را کاملا تمیز کنید.

اگه موقع رانندگی تو سیل گیر کردی، با این روش خودت رو نجات بده! +ویدیو

4. لاستیک‌ ها را چک کنید

لاستیک‌ها را از نظر اینکه آج سالمی داشته باشند، بررسی کنید. لاستیک‌های سابیده شده، هنگام رانندگی روی برف و یخ لیز می‌خورند.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که احتمال بارش برف در آن زیاد است، حتما تایرهایی استفاده کنید که آج عمیق‌تری دارند.

اگر شرایط یخبندان خیلی وخیم است، بهتر است از زنجیر چرخ استفاده کنید.

5. مایع شیشه‌ شوی را چک کنید

برای جلوگیری از یخ زدن آب از یک شیشه‌شوی باکیفیت خوب استفاده کنید که حداقل تا ۳۵- یخ نزند. اگر این کار را نکنید، برف‌پاک‌کن‌های شیشه جلویی ممکن است در شرایط برفی کار نکنند. اگر از نوع شیشه‌شوی خود مطمئن نیستید، می‌توانید آن را چک کنید.

6. لوازم ضروری را به همراه داشته باشید

می‌توانید موارد زیر را به همراه داشته باشید تا مطمئن شوید که با خودرویی مجهز در برف رانندگی می‌کنید.

  • پد ضدرطوبت؛
  • چراغ قوه؛
  • جلیقه‌ای که در صورت خرابی خودرو بتوانید آن را به تن کنید و دیده شوید؛
  • پتو برای گرم نگه داشتن خود؛
  • مقداری غذا؛
  • نوشیدنی؛
  • شیشه‌شوی یدکی؛
  • اسپری ضدیخ؛
  • یخ‌خراش؛
  • بیل؛
  • شارژر تلفن؛
  • نقشه؛
  • جعبه کمک‌های اولیه؛
  • مثلث هشداردهنده؛
  • جک؛
  • وسیله‌ای که در صورت گیر کردن در برف بتوانید آن را زیر چرخ‌های محرک خودرو بگذارید.

6 دلیل جا نرفتن دنده خودرو + راهکار

چگونه در برف رانندگی کنیم؟

  1.     کفش راحت و خشک بپوشید.
  2.     به‌آرامی شتاب بگیرید، با دور موتور کم حرکت کنید و سریع دنده عوض کنید.
  3.     با دنده ۲ حرکت کنید چراکه باعث کاهش لغزش چرخ‌ها می‌شود. برخی از خودروها، حالت رانندگی در زمستان دارند که همین کار را انجام می‌دهد.
  4.     هرچه جاده لغزنده‌تر باشد، باید به مسیر دورتر نگاه کنید. آنچه را که در مرحله بعد باید انجام دهید، سریع‌تر پیش‌بینی کنید. رانندگی که همراه با دقت و ایمنی باشد نیازمند تمرکز بیشتری نیز هست.
  5.     با سرعت کم رانندگی کنید و فاصله طولی بین خود و خودروی جلویی را حفظ کنید. این فاصله باید تا ۱۰ برابر فاصله توصیه‌شده معمولی باشد.
  6.     زمانی که از سربالایی می‌خواهید بالا بروید، فضای زیادی در جلوی خودرو باید خالی باشد تا بتوانید بدون نیاز به تعویض دنده با سرعت ثابت حرکت کنید.
  7.     اگر احساس می‌کنید ماشین شروع به لغزش می‌کند، همیشه و همیشه به جایی که می‌خواهید بروید نگاه کنید، نه به جایی که ماشین در آن لحظه در حال حرکت است.
  8.     گاهی ماشین‌تان می‌لغزد و از مسیر منحرف می‌شود. اما بدترین لغزش‌ها هم قابل‌مدیریت هستند و می‌توانید در مدت کوتاهی خودرو را تحت کنترل کامل خود بگیرید. اولین نکته در این شرایط این است که نترسید و ترمز نگیرید! در عوض، کارهای زیر را انجام دهید:
  9.     هنگام لغزش چرخ‌های جلو: جایی که لاستیک‌های جلو چسبندگی خود را از دست می‌دهند و ماشین در یک قوس عریض‌تر از آنچه انتظار دارید می‌چرخد، گاز ندهید. سپس با بازگشت چسبندگی لاستیک به زمین به سمتی که می‌خواهید، حرکت کنید.
  10.     هنگام لغزش چرخ‌های عقب: جایی که لاستیک‌های عقب شروع به لغزیدن می‌کنند و احساس می‌کنید که شروع به چرخیدن کرده‌اید، به سرعت فرمان را در همان جهتی بچرخانید که عقب ماشین در حال لغزش است. اگر مثلاً عقب به‌سمت چپ می‌چرخد، فرمان را به‌سمت چپ بچرخانید. پا را از روی پدال گاز بردارید و ترمز نگیرید. همان‌طور که چرخ‌های عقب دوباره کشش را به دست می‌آورند، در مسیر اصلی خود به حرکت ادامه دهید.
  11. مهم نیست که چه نوع لغزشی را تجربه می‌کنید، مطمئن شوید که چرخ‌های خودرو در جهتی هستند که می‌خواهید حرکت کنید. اگر فکر می‌کنید می‌توانید بدون تصادف کنترل خودرو را در دست بگیرید، می‌توانید به‌آرامی ترمز بگیرید. اگر تصادف قریب‌الوقوع است، ماشین را با نکاتی که در ادامه در مورد ترمز ABS گفتیم، کنترل کنید.
منبع: کارنامه
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر