لاستیک ماشین | نکات لاستیک ماشین | ترکیدن لاستیک ماشین

اگه حین رانندگی لاستیک ماشین ترکید چیکار کنیم؟ + راهکار

اقدامات لازم بعد از ترکیدن لاستیک ماشین بسیار مهم است و میتواند از آسیب های احتمالی پیشگیری کند

ترکیدن لاستیک
ویکی گردی:

ترکیدن لاستیک ماشین یکی از اصلی ترین دلایل تصادفات جاده ای است! خیلی پیش آمده که در حین  رانندگی به ویژه در جاده یا اتوبان با سرعت بالا ترکیدن لاستیک ماشین پیش بیاید که سبب واژگونی و آسیب های جبران ناپذیری می شود. رعایت اقدامات لازم در چنین مواقع بحرانی و حساس ، بسیار تعیین کننده است و گاهی اوقات در وضعیت خطرناک میتواند جان شما را هم نجات دهد. در ادامه راهکارهای لازم را بعد از ترکیدن لاستیک ماشین بررسی میکنیم!

چرا ترکیدن لاستیک اتفاق می‌افتد؟

به طور کلی ترکیدگی لاستیک به علت از دست دادن سریع هوای تحت فشار اتفاق می‌افتد. هنگامی که نظم تایر برهم بخورد، قادر به نگه داشتن تمام هوای داخل لاستیک را ندارد. زیاد شدن فشار هوای داخل لاستیک به سرعت باعث انفجار و آسیب شدید به سطح لاستیک می‌شود. بیاید دلایل و چرایی ترکیدن لاستیک را بررسی کنیم:

اگر زمان رانندگی بنزین تمام شد، چه کنیم؟ + فیلم

 جاده ناهموار

رانندگی در جاده‌هایی که دست‌انداز، چاله دارند. باعث می‌شود هنگام برخورد لاستیک با آن‌ها و یا گاهی اشیاء تیزی که ممکن است در جاده وجود داشته باشد با ضربه بر سطح تایر باعث ایجاد بریدگی در آن و خارج شدن هوای داخل لاستیک می‌شود و در نتیجه ترکیدن لاستیک رخ می‌دهد.

دمای بالا

رانندگی در تابستان و یا در مناطق گرمسیری به طور کلی دشمن همه قسمت‌های ماشین و به خصوص لاستیک است. تجمع بیش از حد گرما در روی بدنه لاستیک و یا درون آن باعث تحریک لاستیک و ترکیدن آن می‌شود.

اگر درس علوم را به خاطر داشته باشید، دما رابطه مستقیمی با فشار دارد. افزایش دما باعث تحت فشار قرار گرفتن لاستیک و انبساط آن می‌شود. در کنار آن، اصطکاکی که بین لاستیک و جاده ایجاد وجود دارد، باعث گرم شدن بدنه بیرونی لاستیک و ساییدگی آن می‌شود. همچنین مهم است که لاستیک شما قدیمی نباشد. به طور کلی قدیمی بودن لاستیک و رانندگی در هوای گرم خطر ترکیدن لاستیک خودرو را چندبرابر افزایش می‌دهد.

کم باد بودن لاستیک

شایع ترین علت ترکیدگی لاستیک، فشار نامناسب هوا در تایر است. لاستیک‌ها کم باد به علت کم باد بودن اصطکاک بیش‌تری با سطح جاده دارند و  گرمای بیش از حدی داخل آن جمع می‌شود. افزایش گرمای ناشی از کم باد بود لاستیک بسیار خطرناک‌تر از رانندگی در یک روز گرم تابستانی است و خطر ترکیدگی لاستیک خودرو به خاطر کم باد بودن لاستیک بسیار بیش‌تر است.

نکات مهم برای جلوگیری از خواب آلودگی هنگام رانندگی

سرعت بالا

هر تایرهای موجود در بازار با توجه به مواد و ساخت آن‌ها تا یک حداکثر سرعت مجازی را می‌توانند تحمل کنند. وقتی سرعت از آن فراتر برود قادر به کنترل سطح اصکاک نبوده و خیلی زود تسلیم می‌شوند. در این‌جا علت ترکیدگی لاستیک بیش‌تر از یک عامل است، گرمای تولید شده از اصطکاک همراه با محدودیت‌های ساختاری که در لاستیک وجود دارد.

بار بیش از حد ماشین

اضافه بار و سنگین کردن صندوق عقب ماشین یکی دیگر از موارد خطر ترکیدن لاستیک خودرو است. اضافه بار در اتومیل شما به طور مستقیم فشار و بار اضافی را در قسمت پایین، یعنی لاستیک‌ها منتقل می‌کند و منجر به خم شدن دیواره‌های کناری لاستیک می‌شود.

ترکیدن لاستیک حین رانندگی 

با ترکیدن یکی از لاستیک‌ها، شما ۲۵ درصد از ارتباط خودرو با سطح جاده را از دست می‌دهید. این عدد کمی نیست. باید آرامش و خونسردی‌تان را حفظ و تلاش کنید خودرو را متوقف کنید. در ادامه راهکارهایی را بعد از ترکیدن لاستیک ماشین به شما یاد میدهیم !

  • به شدت و به ناگهان روی ترمز نکوبید. البته شاید گفتنش آسان‌تر از انجام دادنش باشد، چون مغز ما به طور غریزی تمایل دارد در صورت بروز حادثه، به ناگهان روی ترمز بکوبد. ترمز شدید بدترین کاری است که در این حالت می‌توانید انجام بدهید چون تعادل خودرو را بیشتر به هم می‌زند و آن را غیر قابل کنترل می‌کند.
  • به طور ناگهانی پایتان را از روی پدال گاز برندارید. به آرامی و به تدریج پایتان را از روی گاز بردارید. حتی کمپانی میشلن هم توصیه می‌کند در صورت ترکیدن تایر، سرعت کنونی‌تان را حفظ کنید، سپس آرام آرام پایتان را از روی گاز بردارید. اما در عین حال ضربات منظم و دوره‌ای به آن وارد کنید تا بتوانید خودرو را پیش برانید و کنترل آن را به‌دست بگیرید.
  • بیشترین تلاش‌تان را بکنید تا خودرو را در مسیر مستقیم نگه دارید. پیچیدن با یک تایر ترکیده تعادل خودرو را به شدت به هم خواهد زد. اگر خودرو شما به یک طرف کشیده می‌شود، باید فرمان را در جهت عکس آن بچرخانید تا ماشین در مسیر مستقیم بماند. این کار جنبه‌ای حیاتی دارد، چون در غیر این صورت ممکن است به گاردریل‌ها بکوبید یا حتی از آن هم بدتر، به لاین مخالف منحرف بشوید.
  • بگذارید خودرو آرام آرام سرعت کم کند و به حالت توقف در بیاید
  • وقتی سرعت شما به زیر ۴۰ کیلومتر بر ساعت رسید، آماده ترمز گرفتن شوید.
  • خودرو را به‌سمت حاشیه جاده یا شانه خاکی ببرید و آن را متوقف کنید.
  • ترمز دستی خودرو را بکشید.

کارهای ضروری که هنگام کار نکردن ترمز ماشین باید انجام بدی! + فیلم

نکات مهم حین ترکیدن لاستیک در رانندگی 

  1. اگر خودرو شاسی‌بلند می‌رانید، احتمال چپ شدن بسیار زیاد است. در این گونه خودروها احتمال از دست رفتن تعادل و کنترل بسیار بیشتر است. باز هم توصیه می‌شود سرعت مطمئنه را رعایت کنید.
  2. همیشه با دو دست روی فرمان رانندگی کنید. اگر فقط یک دست‌تان روی فرمان باشد در مواقع اضطراری کنترل کردن خودرو کار بسیار دشواری خواهد بود.
  3. سعی کنید تا حد ممکن خونسردی خودتان را حفظ کنید. نباید دستپاچه بشوید و به طور قطع نباید بیش از حد لازم واکنش نشان بدهید. در بیشتر مواقع و نه همیشه، ترکیدن تایر با صدایی بلند همراه است.
  4. اگر جاده خیس و مرطوب باشد اوضاع بدتر می‌شود. بهتر است در فصل بارندگی کمتر تردد جاده‌ای داشته باشید. البته یک نکته مثبت هم در این فصول وجود دارد و آن این است که تایرها در باران یا هوای سرد کمتر داغ می‌شوند.
  5. متوجه باشید که خودرو شما با یک تایر ترکیده، رفتاری بسیار متفاوت خواهد داشت. در این صورت، خودرو فقط سه نقطه تماس با سطح جاده خواهد داشت و باید از هرگونه تغییر ناگهانی (در فرمان، ترمز و گاز) اجتناب کرد.
  6. لاستیک آسیب دیده یا رینگ شکسته می‌تواند به سایر قسمت‌های خودرو نیز آسیب برساند. پیش از این که به جاده بزنید از یک مکانیک خبره بخواهید تایرها و حتی تایر زاپاس را چک کند.

 

منبع: رینگو
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر