دره های بکر ایران | معرفی دره های بکر ایران | عکس های دره های بکر ایران

تجربه متفاوت با سفر به دره های بکر ایران! + عکس

یکی از عجیب ترین جاذبه های طبیعی، دره های بکر ایران هستند که هر ساله گردشگران زیادی را جذب می کند. در ادامه با معرفی دره های بکر ایران همراه ما باشید.

سفر به دره ها
ویکی گردی:

در این قسمت از ویکی گردی به معرفی دره های بکر ایران می پردازیم. ایران به‌قدری زیبایی دارد که شمار آن‌ها از دست ما خارج است. یکی از ویژگی‌های طبیعی و خارق‌العاده، دره های بکر ایران است. دره‌هایی که هوش از سر ما برده و ما را به دنیایی نامعلوم در اعماق زمین می‌برند.گر شما هم برای کشف زیباترین دره های بکر ایران کنجکاو شده‌اید، با ما در ویکی گردی همراه شوید تا باهم به سراغ این پدیده‌های طبیعی شگفت‌انگیز برویم.

1. دره نی گاه در لرستان

دره نی گاه

لرستان، پایتخت طبیعت ایران یعنی شهر دورود را در خود جای داده است؛ شهرستان دورود به‌علت داشتن مناظری طبیعی‌ همچون دریاچه‌ها، آبشارهای خروشان، رودهای پر آب و دره‌های سرسبز شهرت بسیاری دارد. یکی از جاهای دیدنی دورود، دره نی گاه است که دره‌ای صخره‌ای به شمار می‌رود؛ در دل این دره نیز رودخانه‌ای خروشان جریان دارد که مناظری بسیار زیبا و خیره‌کننده را شکل داده است.

پوشش گیاهی و گونه های جانوری دره نی گاه

در دره «نی گاه»، درختان و گیاهان مختلفی رشد کرده‌اند و دلیل آن نیز آب‌وهوای متعدل و خنک این تنگه و همچنین رودخانه پر آب داخل آن است. بسیاری از درختان این منطقه میوه‌هایی از جمله گردو، انجیر،‌ سیب، بادام، توت و... است. دره ‌«نی گاه»، یکی از مناطق اشترانکوه به شمار می‌رود؛ جانوران مختلفی در منطقه اشترانکوه زندگی می‌کنند که از جمله این جانوران نیز می‌توان خرس، پلنگ، گربه وحشی، روباه، گرگ، گراز و گونه‌های مختلفی از پرندگان را نام برد.  

معرفی دره رنگین کمان هرمز + عکس

تفریحات دره نی گاه

برای بازدید از دره «نی گاه» باید از علاقه‌مندان به پیاده‌روی و کوهنوردی، با توان بدنی مناسبی باشید. گردش با پای پیاده در لابه‌لای صخره‌ها و طبیعتی دلنشین، حسی آرامش‌بخش و فوق‌العاده را منتقل می‌کند. دره‌نوردی در دره «نی گاه» بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

سفر به دره «نی گاه» و در کل سفرهای طبیعت‌گردی، مناسب افرادی است که اهل ماجراجویی هستند و از ماندن در طبیعت لذت می‌برند. اقامت در دل طبیعت و دل کندن از دنیای الکترونیکی و مجازی امروزی و تماشای آسمان پر ستاره شب می‌تواند تجربه بی‌نظیری را برای هر فردی رقم بزند. از همین رو، یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌ها و تفریحات در دره «نی گاه»، کمپینگ به شمار می‌رود. برپا کردن چادر در کنار رودخانه خروشان دره «نی گاه» و نوشیدن چای آتشی، بسیار باصفا است.

 

2. دره تو بیرون در دزفول

دره تو بیرون

دره توبیرون مکانی شگفت‌انگیز و تماشایی در جنوب غرب ایران است که از جاهای دیدنی دزفول به شمار می‌آید و در بخش سردشت دزفول و ۲۰ کیلومتری این شهر جای دارد.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به طبیعت‌گردی علاقه‌مند و اهل ماجراجویی و رفتن به مکان‌های ناشناخته هستند، در سفر به اعماق توبیرون و این دره‌گردی تکرارنشدنی کجارو را همراهی کنید.

تفریحات دره تو بیرون

  • جیپ‌ و آفرود سواری: دره توبیرون یکی از مکان‌های مناسب برای تفریح مهیج و هیجان‌انگیز جیپ‌سواری است؛ اما توجه کنید برای تجربه این تفریج به طبیعت زیبای این دره آسیب وارد نکنید.

  • پیاده‌روی: راه رفتن و قدم زدن روی شن‌های خنک و آب زلال کف دره در سایه صخره‌های بلند حس فوق‌العاده‌ای است که شاید در جای دیگر نتوانید به دست آورید. پس حتماْ ساعتی را به این کار اختصاص دهید.

  • عکاسی و تماشای مناظر: با دیدن چشم‌انداز زیبا و رویایی طبیعت، آرامش خاصی به آدمی دست می‌دهد و ثبت مناظر بی‌بدیل نیز لذتی که را می‌برید برای همیشه ماندگار می‌کند. در سفر به توبیرون، دوربین عکاسی و عکاسی کردن را فراموش نکنید.
  • کمپینگ: دره توبیرون مکانی مناسب برای برگزاری تورهای طبیعت‌گردی است و شب ماندن است. اگر اهل چادر زدن و سفرهای دست جمعی هستید، این دره می‌تواند انتخاب شما باشد تا شبی استثنایی را در سکوت شبانه آن تجربه کنید.

3. دره شمخال در خراسان رضوی

دره

دره شمخال دره‌ای کم‌نظیر و زیباست که آب و هوایی مطلوب داشته و از حیات وحشی متنوع برخوردار است. دره معمولا به فرو رفتگی میان دو کوه گفته می‌شود که در یک جهت گسترش یافته باشد. دره‌ها u شکل یا شکل vو یا ترکیبی از هردو هستند. برخی دره‌ها نیز به دره‌های رودخانه‌ای معروف هستند که از حرکت رودخانه شکل می‌گیرند و که شکل دقیق آنها به مشخصات جریان آب بستگی دارد. بخشی از دره شمخال را نیز که آب از درون آن می‌گذرد، می‌توان یک دره رودخانه‌ای محسوب کرد. این دره زیبا و رویایی که از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی به شمار می‌آید، یکی از کم‌نظیرترین دره‌ها در ایران است.

پوشش گیاهی و گونه های جانوری دره شمخال

 دره شمخال علاوه بر داشتن درختان گردو، درختان متنوع دیگری نیز دارد. پوشش گیاهی این دره درختانی شامل انجیر، زردآلو، چنار، بید، سپیدار، تمشک، موسیر، آنوخ(کاکوتی)، چریش، هفشان، گون، ریخوک، زرشک، گژی(زالزالک) و سدها گیاه وحشی و دارویی دیگر است. دره شمخال یکی از خاص‌ترین و رازآلودترین مناطق ایران است که تا لحظه آخر چشم‌ها را به تمام زیبایی‌های خود، خیره می‌کند. برای رفتن به این دره باید از راه قوچان بروید. مقدار مسافت از قوچان تا رسیدن به دره شمخال در حدود ۸۰ کیلومتر است. تابلویی که در ابتدای مسیر نصب شده می‌تواند راهنمای گردشگران باشد.

4. دره سفید یا کوه برفی

دره سفید

کوه سفید در محدوده ساحل مفنغ واقع شده است. رنگ سفید کوه موجب جذابیت بصری این جاذبه گردشگری شده است. شایان ذکر است این کوه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری جزیره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

در مسیر حرکت از دره رنگین کمان به دره مجسمه‌ها کوهی را خواهید دید که با تمامی کوه های دیگری که در کنار آنها قرار گرفته است متفاوت است. کوه های دیگر از خاک های رنگی جزیره شکل گرفته اند اما این کوه زیبا یکپارچه از نمک تشکیل شده است و بخاطر ساختار بلور ها و سنگ های نمک اینگونه بنظر میرسد که تمامی سطح این کوه از برف پوشیده شده است و به همین خاطر آن را «کوه برفی» می‌نامند. به مسافران پیشنهاد میشود که برای لحظاتی هم که شده در محدوده این کوه زیبا توقف کنید و آن را از نزدیک مشاهده کنید.

منبع: کجارو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر